Låtlistor i P2 klassisk morgon

Låtlistor saknas just nu och ganska ofta. Varför

Kommentarer

  • Hej Conny!

    Tyvärr kommer detta att fortsätta ett tag framöver. P2 har nämligen slutat att använda sig av ett "reservsystem", eftersom det inte fungerade tillräckligt bra. Korrekta låtlistor för sista, direktsända, delen av Klassisk morgon kommer nu inte ut förrän cirka tio minuter efter programmets slut, vilket innebär runt klockan 10.10.

    Jag ska försöka förklara vad detta beror på, med förbehållet att jag kan ha missförstått:

    Informationen i låtlistorna kommer från tre olika system.

    1. Musikrapportering
    Det viktigaste är den musikrapportering som görs för alla våra program. Huvudsyftet är att kompositörer, musiker och andra upphovsmän ska få rätt ersättning, men informationen om musiken vi spelat "återanvänder vi" i låtlistorna som lyssnare får på webben.

    Detta fungerar fortfarande som det ska för Klassisk morgon, och detta system gör att vi har korrekt information tillgänglig ungefär tio minuter efter sändning.

    2. Ett sändande system
    Informationen om den musik vi spelar finns även i ett tekniskt system där vissa radioprogram skapas. Det gör att det går att hämta rätt information "i realtid" och fungerar som det ska med den första delen av Klassisk morgon, fram till 7.30 (som under Martin Ekeholms sändningstid i morse).

    Den sista delen av programmet (alltså nu när Lisa Tilling tagit över) sänds dock inte ut på samma vis rent tekniskt, utan sänds direkt från Norrköping. Då kan musikinformationen inte hämtas i realtid, utan först efter musikrapporteringen.

    3. ACR, ett reservsystemet som "gissar"
    För att få ut musikinformation även för de program som inte använder "det sedvanliga utsändningssystemet" har vi ett ACR-system, som "lyssnar av" och identifierar musiken vi sänder. Det systemet fungerar bra med populärmusik, (men kan förväxla olika versioner av samma låt).

    Att skilja mellan Sinead O’Connors version av Nothing compares 2U och Prince original-version, är nog inget problem. Även om det står att det är den skiva hon spelade in 1990, fastän det i själva verket var en inspelning från 1994, så har lyssnarna (oftast) inte något problem med det. I synnerhet eftersom det strax efter sändning blir rätt, då det vi musikrapporterar alltid är korrekt version och övertrumfar ACR-informationen ifall de två systemen "tycker olika".

    Däremot kan systemet inte alltid plocka ut vilken inspelning av Verdis Te Deum som spelas, utan "hugger till med första bästa". Och då kanske det (hypotetiskt exempel) står att det är en inspelning från Metropolitan 1963 med en viss dirigent, trots att det är från Berwaldhallen 1978 med en helt annan, alltså information som helt enkelt är fel.

    P2 har därför tagit bort denna ACR-funktion helt, medan den finns kvar på P4 med flera kanaler med populärmusik. Att redovisa snabbt men med risk att få fel solist eller fel orkester är sämre än att dröja lite och få allt rätt, när det gäller P2:s utbud.

    Det var ett rätt långt "därför" som svar på dit enkla "varför". Hoppas att förklaringen redde ut mer än vad den trasslade till det.
    Annika Webbmaster
  • Ok, tack för svaret, jag förstår.
    Conny
  • Kan inte låtlistorna lämnas in av den person som väljer vilka stycken som ska spelas?
  • Hej
    Det gör de, men med vissa program, som Klassisk morgon, så kan vi med nuvarande system inte få denna info i realtid.
    Men det är självklart något vi vill lösa.

    mvh
  • På hemsidan kan man hitta en sida med låtlistor.
    Där finns en knapp 'Välj datum' och
    man kan idag välja mellan den gångna veckans dagar,
    men ingen lista visas för någon av dessa dagar.

    Det är knappast realtid som krävs.
    Axel
  • Hej
    Är det denna sida du tittar på?
    https://sverigesradio.se/sida/latlista.aspx?programid=2562

    Menar du att du inte ser några låtar alls, eller att de saknas för Klassisk Morgon?

    mvh
  • Hej
    Det där är sidan för P2 Världen som slutade sända för ett år sedan.

    mvh
  • Avstå digitalisering och kontroll som inte FÖRBÄTTRAR för lyssnaren.
  • Det håller vi med om, Anders.

    Däremot vet jag inte vad i detta som du menar beror på klåfingrig och onödig digitalisering och kontroll. Däremot är just digitalisering och kontroll det sätt vi behöver angripa problemen på!

    Det är flera samverkande faktorer som skapar problemen med låtlistor i realtid för P2, inte minst att den P2-kanal vi erbjuder på webben är inte "P2:s huvudkanal" i våra produktionssystem, utan är en "dotterkanal" till P2 Språk & musik, alltså kanalen de flesta av oss hör i FM. Att strukturera om denna kanalstruktur är nödvändigt, men tar tid att lösa.

    Fram till för ungefär ett år sedan "maskerades" den här typen av problem genom den ACR-funktion jag skrev om den 29 maj. Realtids-information kom ut - men var av tveksam kvalitet. P2:s ledning beslutade att felaktig information är sämre än ingen information alls, så denna funktion har vi plockat bort på just P2.

    Och även om det gör att jag får extra arbete eftersom det är fler som hör av sig när det saknas information än vad det är när informationen är felaktig, så tycker jag att det var ett bra beslut av kollegerna på P2. Jag hoppas att du håller med om det.
    Annika Webbmaster
  • Hur svårt kan det vara för att producenten skall skriver sin spellista och plocka fram dom rätta inspelningar i god tid innan spelningsdax? Oerhört irreterande att spellista till Notturno ej finns till skådning samtidigt som programmet sänds.
  • Hej Pete!

    Just Notturno är ett specialfall, som samsänds i flera olika public service-bolag. Spellistor med vad som sänts - och även vad som ska sändas - finner du här:
    Notturno Playlists
    Annika Webbmaster
  • G. Englunds fråga har jag brutit ut till ett eget inlägg, så att fler kan hitta det:
    Genväg till P2:s låtlista från hemskärmen på Ipad
    Annika Webbmaster