Låtlista

Uppdateringen ligger Ofta flera timmar efter

Kommentarer

  • Hej!

    Gäller detta någon speciell kanal eller ett visst program?
    Annika Webbmaster
  • P2: s låtlista igår em och idag på fm ligger ung 2 tim efter.
  • Både igår och idag har jag lyssnare rapporterat fel i låtlistan, men när jag väl gått in och kikat (några timmar efter felanmälningarna) har P2:s listor varit uppdaterade, vilket de även är nu:
    Låtlista, P2

    Du skrev att detta sker ofta. Har du alltså stött på samma problem tidigare?
    Annika Webbmaster
  • Visst funkar det bra för det mesta men någor verkar hänga sig. Det är återkommande åtminstone sedan några veckor.
    Har du kollat veniceclassicradio.eu? Dom lägger ut hela albumets info.
  • Jag har nu hört med kolleger, och kan bero på hur snabbt redaktionen hinner musikrapportera (men skulle förstås kunna vara tekniska problem).

    Vi ha en del utmaningar med sjuka eller vabbande kolleger, och några av oss gör andra uppgifter än vanligt eller gör våra vanliga göromål, men hemifrån. Vissa saker kan därmed ta lite längre tid än vad vi skulle önska, men självfallet försöker vi sända radio som vanligt utan att våra lyssnare ska drabbas!

    Om du berättar vilka program du noterat släpar efter, så kontaktar jag redaktionerna och tar reda på om det är något i deras rutiner som behöver förbättras, eller omdet är något annat som ställer till det.
    Annika Webbmaster
  • Jag har förståelse för utmaningarna och återkommer så snart jag ser nåt nytt.
    Felet bör rimligen vara av teknisk natur.
  • Just nu hänger inte uppdat med nu sensst 0722
  • Tack, vi har undersökt detta och vet vad det beror på. Listorna för några av våra program fungerar inte som tidigare och det gör att musiken i de fallen kommer ut först ca tio minuter efter programmets sändningstid.

    Detta kommer vi att lösa, men jag har ingen prognos för när det kan ske.
    Annika Webbmaster
  • Tack, i förhoppning tecknas bästa
    Hälsningar
  • Upplysning
    Idag står det still sen 0724
  • Tack!

    Tyvärr kommer detta att fortsätta ett tag framöver. Korrekta låtlistor för sista delen av Klassisk morgon kommer en tid framöver att inte komma ut förrän cirka tio minuter efter programmets slut, vilket innebär runt klockan 10.10. Jag ska försöka förklara vad detta beror på, med förbehållet att jag kan ha missförstått:

    Informationen i låtlistorna kommer från (minst) tre olika system.

    1. Musikrapportering
    Det ena är den musikrapportering som görs för alla våra program. Huvudsyftet är att kompositörer, musiker och andra upphovsmän ska få rätt ersättning, men informationen om musiken vi spelat ska självfallet även lyssnarna kunna ta del av.

    Detta fungerar som det ska för Klassisk morgon, och det är detta system som gör att vi har korrekt information ungefär tio minuter efter sändning.

    2. Ett sändande system
    Informationen om den musik det vi spelar finns även i ett tekniskt system där själva radioprogrammet skapas. Det gör att det går att hämta rätt information "i realtid" och fungerar som det ska med den första delen av Klassisk morgon, fram till 7.30 (som under Jack Lantz sändningstid i morse).

    Den sista delen av programmet (i morse när Lisa Tilling tog över) sänds dock inte ut på samma vis rent tekniskt, utan direkt från Norrköping. Då kan musikinformationen inte hämtas i realtid, utan först efter musikrapporteringen.

    3. ACR, ett reservsystemet som "gissar"
    För att få ut musikinformation även för de program som inte använder "det sedvanliga utsändningssystemet" har vi ett ACR-system, som "lyssnar av" och identifierar musiken vi sänder. Det systemet fungerar bra med populärmusik, (men kan förväxla olika versioner av samma låt).

    Att skilja mellan Sinead O’Connors version av Nothing compares 2U och Prince original-version, är nog inget problem. Om det står att det är den skiva hon spelade in 1990, men det i själva verket var en inspelning från 1994, så har lyssnarna (oftast) inte något problem med det. I synnerhet eftersom det strax efter sändning blir rätt, då det vi musikrapporterar alltid är korrekt version och övertrumfar ACR-informationen ifall de två systemen "tycker olika".

    Däremot kan systemet inte alltid plocka ut vilken inspelning av Verdis Te Deum som spelas, utan "hugger till med första bästa". Och då kanske det står att det är en inspelning från Metropolitan 1963 med en viss dirigent, trots att det är från Berwaldhallen 1978 med en helt annan (hypotetiskt exempel), alltså information som helt enkelt är fel.

    P2 har därför nyligen plockat bort denna ACR-funktion helt, medan den finns kvar på P4 med flera kanaler med populärmusik. Att redovisa snabbt men med risk att få fel solist eller fel orkester är sämre än att dröja lite och få allt rätt, när det gäller P2:s utbud.

    Hoppas att denna förklaring redde ut mer än vad den trasslade till det.

    Självfallet försöker vi hitta sätt att lösa det hela även för direktsända program!
    Annika Webbmaster