"Läs mer" för nyheter fungerar ej från spelaren

"Läs mer" för nyheter fungerar inte för nyheter när de öppnas från spelaren. Se bild.

Däremot fungerar det när de öppnas från lista.

För övrigt är "Läs mer" som sagt ofta en helt onödig funktion som inte tillför något.

Kommentarer

  • Det kan tilläggas att bilden är ännu ett exempel där hela texten ryms på den yta som visas, men ändå gråas ut. Att funktionens enda syfte tycks vara att göra texten svårare att läsa är inte helt användarvänligt. 😉
  • Hej Stefan och förlåt det sena svaret!

    Vi ska ha åtgärdat ett fel i Android där textlänkar i spelaren inte fungerade, men de exempel jag sett har gällt avsnittens information, inte nyhetstexter. (Jag stämmer av med app-utvecklarna nästa vecka. På grund av pandemi-regler arbetar jag hemifrån utan tillgång till en modern Android-enhet, så jag kan inte kolla detta själv!)

    Däremot kan jag berätta lite om "läs mer", där du har helt rätt i att den ofta är rätt onödig. Problemet är dock att den ibland verkligen behövs, och att appen idag inte riktigt kan känna av om en nyhet (eller en avsnittsbeskrivning) är kort eller lång.

    Till exempel brukar kulturnyheterna och vetenskapsnyheterna ofta skriva lite längre texter, medan Ekots Toppnyheter (som i ditt exempel) och de lokala nyheterna ofta är så pass koncentrerade att läs mer-länken borde tas bort!
    Att funktionens enda syfte tycks vara att göra texten svårare att läsa är inte helt användarvänligt.
    Allt är inte som det tycks vara. Det har alltså funnits (och finns ännu i en del fall) ett syfte med denna länk. Men i och med att våra nyhetstexter har förändrats bör vi förstås se till att appen inte visar en läs mer-länk där denna länk är överflödig.

    Tack för att du tog dig tid att berätta om detta irritationsmoment!. Jag tar upp detta med app-teamet.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster