Länka till tidpunkt i avsnitt

Hej, jag efterfrågar möjligheten att länka direkt till en tidpunkt eller ett utdrag i form av start- och sluttid i ett ljudklipp och automatiskt starta eller positionera uppspelningen därifrån. Även kallat djuplänkning.

Ibland finns långa programavsnitt bara att tillgå som hela ljudfiler, och då är det bra att kunna referera till det inslag man är intresserad av.

Alternativet vore att ni automatiskt delade upp eller indexerade längre programavsnitt i de individuella inslagen, men det har också varit på förslag tidigare och jag har inte sett att det införts med någon övergripande konsekvens.

Kommentarer

  • Hej
    Om du klickar på 'Dela' så har du möjlighet där att dela till tidpunkt.

    Att indexera avsnitt tror jag det är ett team som tittar på, eller ska titta på.

    mvh
  • Ok, jag hade inte tittat under "dela". Tack.

    Kan ni ordna så att spelaren positioneras till det klipp man länkar också?

    Det blir annars långsökt att mottagaren av en länk själv ska behöva leta upp särskild knapp i sidan för att förstå vad länken refererar till, och det bryter kontinuiteten i länkningen och förtar syftet med att kunna direktlänka tycker jag.

    T.ex. på SVT verkar det gå bra att länka så att klippet automatiskt positioneras och spelas upp.
    https://www.svtplay.se/video/13895320/lorry/lorry-sasong-1-avsnitt-2?position=1128&start=auto

  • Att den inte laddar rätt ljud just nu i spelaren är för att vi är mitt i att bygga om spelaren, men om du börjar spela ljudet på artikeln du hamnar på så börjar den spela från rätt ställe (och det står en notis vid ljudknappen att den börjar spela från en specifik tidpunkt).
    T.ex här https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7436425&start=30
    står det 1:47 min (Börja lyssna från: 0:30 min)

    mvh
  • Ja, notisen är inte särskilt tydlig bara och ljudklippet är inte i fokus på landningssidan, det är risk att mottagaren klickar på spelaren kanske som är mer iögonfallande.

    Bra att veta att det är förändringar på gång, tack.
  • Denna information verkar vara fel ty jag kan då inte finna någon djuplänk funktion när jag delar ett avsnitt i sverigesradio
  • Hej
    Funktionen gick tyvärr sönder när vi byggde om spelaren i våras.
    Planen är att återinföra den, och vår UX-designer arbetar med en ny design för det.

    mvh
  • Hej!
    Några nyheter kring detta? Funktionen behövs verkligen för alla många timmar långa program som har olika inslag. Att lägga till &start=30 verkar fortfarande inte ha någon effekt.
  • Hej
    Nej tyvärr har vi inte fått fram någon bra lösning än, men det ligger högst upp på min lista över saker att diskutera med UX nästa ggn vi har möte (vilket förhoppningsvis blir nästa vecka).

    mvh
  • Hej allesamman!

    Karolina svarade på en liknande fråga tidigare idag:
    Vår ux och designer har precis tagit fram ett nytt förslag på hur det ska se ut, så förhoppningsvis kommer vi kunna bygga det snart.
    Jag hoppas och tror detsamma, samt önskar er alla en trevlig helg!

    Tack för att ni vill dela vårt innehåll. Jag förstår er frustration över att detta är onödigt svårt.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Nu går det att dela från tidpunkt igen.

    mvh
  • Hej, tack för uppdateringen.
    Jag hittade inte funktionen i spelaren där jag tittade först, men ser nu att man får välja "dela" under sidans avsnittsrubrik.
    Vet inte om det är så pedagogiskt att lägga funktionen där, det skulle vara mer intutivt att dela tidpunkt från spelaren, där den aktuella tiden visas tror jag.

    Dessutom vore det naturligt att den aktuella tiden i spelaren läggs in som förvald tidpunkt.

    Nu står det "00:00" i ett textfält. Jag antar att det är platshållar-text men det ser ut som ett för-ifyllt värde man ska ändra på. Jag försökte placera markören i sekund-delen, men då ställer sig markören i början av textfältet, och det ger intryck av att det är något fel eller att fältet inte går att redigera. Om det är en platshållar-text borde det visas lite tydligare.

    Kryssrutan verkar väl rätt onödig när det i vilket fall står "00:00" i fältet, det känns lite förvirrande. Planerar ni att lägga in en förvald tid från spelaren där?

    Jag undrar också över att ni valt ett hash-tecken som parameter-typ för tidsangivelsen. Jag kan i och för sig förstå tanken att den ska peka på ett fragment inom avsnittet som sidan representerar, men om jag ändrar värdet och läser om sidan så händer ingenting. Klippets position borde uppdateras när fragment-delen av länken ändras.

    Sedan undrar jag också om det går att ordna så uppspelningen startar automatiskt vid navigation till länken? Den funktionen finns på Youtube och SVT t.ex. (SVT har en parameter start=auto.)

    /Mvh
  • Det man får tänka på när det gäller fragment-länkar, om jag förstått saken rätt, är att de inte skickas till servern. Det är klienten/webbläsaren som sköter om hantering av dessa, så när det gäller att skicka en viss sekvens av en mediaström t.ex. får servern vänta på besked från klientens spelare om detta, men det kanske är så det fungerar i vilket fall. Semantiskt är det säkert korrekt.
  • Detta är en första version, så det kommer att skruvas på funktionaliteten, plus att det råkade bli någon bugg i layouten.

    Att vi inte har autostart är för att vi inte vill ersätta det som eventuellt redan ligger i spelaren.

    Och jag har inte dubbelkollat, men jag har för mig att vi bestämde oss för att använda # just för att vi vill hålla det i frontend.

    mvh