Länk till sida som kräver prenumeration

Varför länkar ni, två gånger i aktuell artikel, till en artikel som ingen utan en prenumeration hos länkade media kan läsa?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7262656

Jag tror inte ni har för avsikt att hjälpa Piteå-tidningen att öka sin kundstock, men det är svårt att argumentera mot.

Kommentarer

  • Hej!

    Nu ägs inte Piteå-tidningen av Mittmedia, men de principer som vår VD Cilla Benkö nämner när hon pratar om vår överenskommelse med Mittmedia, bland annat att länka även till innehåll bakom betalvägg, är förstås vettiga för all media:
    Cilla Benkö: Etablerade medier behöver hjälpa varandra

    Så, din tolkning att vi vill hjälpa Piteåtidningen att öka sin kundstock är på sätt och vis sann. Vi vill framförallt inte ta åt oss äran för andras nyheter - och räknar med att andra medier i största möjliga mån berättar för sina tittare, läsare och lyssnare när det är vi som ligger bakom en nyhet.
    Annika Webbmaster
  • Du blir jag förvirrad av Cilla, vad är en såkallad "Blålänk"?
    BlåTåget vet jag vad det är, men en länk med färg har jag aldrig hört talas om, men det kanske är något internt språk inom SR för en URL
    se wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Uniform_Resource_Locator

  • Hej
    Jag tror det menas att den står ut, att den då kanske är blå som är den gamla standardfärgen för länkar.

    mvh