Landsnamn: Vitryssland eller Belarus?

Ni nämner Vitryssland som Belarus i er rapportering. Varför då, varför gjorde ni förändringen och när?

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Detta forum är egentligen till för teknisk support , men jag försöker svara även på annat - om jag kan hitta svaret! Och det kan jag här, eftersom språkvårdarna på public service-bolagen har skrivit om detta i senaste Språkbrevet:
    Vitryssland blir Belarus
    Mediespråksgruppen (med representanter från TT, public service, SvD, DN, Aftonbladet, Expressen, Omni, den finlandssvenska mediespråkvården och Språkrådet) har beslutat att från och med nu rekommendera benämningen Belarus i första hand. Det finns argument för båda namnformerna, men det som nu talar tydligast för ett skifte är följande:

    Efter beslut i november 2019 använder regeringen Belarus som officiell namnform i mellanstatliga sammanhang. Belarus-bruket kommer alltså med stor sannolikhet att öka och vår publik kommer att bli mer bekant med namnet. Vi har just nu en situation i Sverige där de två namnformerna används parallellt, vilket kan bli rörigt för tittare och lyssnare, exempelvis i intervjuer med utrikesministern eller andra politiska företrädare. Av praktiska skäl underlättar det alltså om även vi i medierna kan använda Belarus.

    I nästa upplaga av UD:s publikation Utrikes namnbok (publiceras förmodligen till hösten) kommer Belarus att stå som enda form, och namnet är redan infört som svensk benämning i EU:s termdatabas IATE.

    Namnet Vitryssland har inte uppstått ur rysk imperialism, men vi ser att det ändå ofta förknippas med icke-önskvärda historiska kopplingar till Ryssland. Genom att använda benämningen Belarus på svenska, minskar risken för sammanblandning med Ryssland, och namnet uttrycker tydligare den självständighet gentemot Ryssland (språkligt, kulturellt och historiskt) som många belarusier vill lyfta. Självständigheten är lite av kärnan i hela Belarusfrågan, oavsett vilka argument som används.

    Mer information om de olika argumenten finns bl.a. i den här artikeln i Språktidningen.

    Språkbrevet riktar sig till oss på SVT, UR och Sveriges Radio, men alla kan ta del av det:
    Prenumerera på Språkbrevet

    För drygt tre år sedan svarade jag en annan lyssnare som undrade över Vitryssland/Belarus, och jag tycker att det är intressant att se vilka argument som då gjorde att våra språkvårdare då rekommenderade Vitryssland:
    Vad heter landet?

    Tack för en bra fråga, som gjorde att jag själv lärde mig mer!
    Annika Webbmaster