Dela ett program eller en del av program

Går det ladda ner ett reportage eller del av program? Eller kan man ställa var i programmet man ska börja lyssna då man delar innehållet?

Kommentarer

  • Hej Sven-Erik!

    Det var raka och enkla frågor, som får lite omständligt svar ... Anledningen är att jag hoppas att andra som har samma fråga, ska bli hjälpta av detta svar!

    Nedladdning: Nästan bara hela avsnitt
    Det är, på några få undantag när, endast hela avsnitt som går att ladda hem. Och dessutom går det inte att ladda hem alla våra program. Många program går det endast att lyssna på direkt från hemsidan, men även de programmen går det förstås att dela en länk till för att tipsa andra!

    De program som går att ladda hem kallar vi poddar, och en lista över dem finns här:
    Program att ladda ner/poddradio

    Varför inte alla program går att ladda hem berättar vi här:
    Varför finns inte mitt favoritprogram som podd?

    Redaktionerna skapar många ljudklipp

    Många program har lite "spretigt innehåll", som P4-kanalernas långa programblock, P1-morgon och P4 Extra. För dessa program är det vanligt att delar av programmen läggs ut som egna ljudklipp på programmets hemsida, eftersom vi vet att lyssnare ofta kan vara intresserade av ett visst ämne som tas upp i programmet, utan att vilja lyssna på hela avsnittet.

    Nu kan jag (som är inloggad som administratör i detta forum) se "bakvägen" att du kom till detta forum genom en länk hos P4 Sjuhärad, så jag använder deras förmiddagsprogram från igår som exempel ...

    Hela programmet finner du här:
    Förmiddag i P4 Sjuhärad, 17 april

    Men det är ju tre och en halv timme, och vill du till exempel dela med dig av ett inslag där din granne pratar om något intressant, så blir det lite otympligt att dela den länken och be folk spola fram till två timmar och 20 minuter, även om det går. (Har du svårt att spola i spelaren, så testa att fälla ut den större varianten som jag skriver om under punkt 2 nedan!)

    Om det är ett inslag som P4 Sjuhärad tror intresserar många lyssnare, så kan de själva ha klippt ut den delen och lagt som ett inslag på sin startsida:
    https://sverigesradio.se/sjuharad

    Du kan nå alla inslag från en viss dag genom P4 Sjuhärads arkiv (länken finns på deras startsida). Här länkar jag till alla inslag från igår:
    https://sverigesradio.se/sida/textarkiv.aspx?programid=95&date=2018-04-17

    Har du tur kan du alltså finna det inslag du är intresserad av den vägen, vilket är det enklaste sättet att dela eftersom bilder och rubriker i exempelvis sms-länkar eller på Facebook då hänger samman med det du vill dela med dig av.

    Dela från tidpunkt
    Men ofta vill jag dela något som inte finns som ett eget ljudklipp sedan tidigare. Då går det att göra det du efterlyste, nämligen ställa in var i programmet lyssningen ska starta när jag delat min länk. "Dela tidpunkt" kallar vi den funktionen, och du gör så här:

    1. Starta det avsnitt du vill dela med dig av och spola fram till önskat ställe. Har du spolat fram dit, så hoppa över punkt 6 nedan!
    2. I spelaren på toppen av vår hemsida finns en "utfällningspil" till höger om volym-symbolen. Pilen ser ut som ett trubbigt V. Klicka på den pilen. (På den bild jag bifogar är den stärre versionen av spelaren utfälld, så pilen är ersatt med ett "stäng detta lager-X", men jag markerar var den ska finnas.
    3. Då fälls spelaren ut i en större version. Där finns en länk, "dela".
    4. Klicka på dela-länken så öppnas det en vit ruta där du kan bocka för alternativet "dela från tidpunkt" (se bilden).
    5. Eftersom du redan har spelaren framspolad till önskad tidpunkt (i mitt exempel 2 timmar och 20 minuter in i programmet), så är det den tiden som skrivs in i "tidpunktsfältet".
    6. Det går att skriva in ett eget värde också, men är lite knepigare, eftersom du då behöver räkna om timmar till minuter. I mitt exempel där jag vill dela tidpunkten 2 timmar och 20 minuter är värdet som skapas 140:00.
    7. En länk som innehåller textsnutten &start= (och sedan ett numeriskt värde) skapas i en annan ruta, se bild. I mitt exempel blir det denna länk:
      https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1056176?programid=4473&start=8400
      (Och det värdet, 8400 i mitt exempel, är den önskade tidpunkten - fast i sekunder.)

    Detta verkar mycket krångligare när jag beskriver det än vad det är i verkligheten och jag hoppas att detta var till hjälp! Hör av dig om något behöver förtydligas!

    Om du berättar vad det är du vill kunna dela, så kan jag annars hjälpa dig att hitta bästa länken.

    Stort tack för att du vill dela med dig av vårt innehåll!
    Annika Webbmaster
  • Tackar för hjälpen. Det löste problemet. Hittade inte "från tidpunkt" checkboxen innan men det går antagligen inte välja detta alternativet innan programmet är slut.

  • Nej, det går nog endast om programmet är klart.

    Så bra att ditt problem är löst!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag försöker länka hit: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1114880?programid=2369&start=2870 men det fungerar inte i Safari på varken iPad eller iPhone. Är det någon bugg?
  • Hej Karl!
    Länken är det inget fel på, men vad är det som går fel? Får du någon felsida?
  • Får ingen felsida men kommer inte till tiden i programmet. Jag kommer enbart till programmet.

    // Karl
  • Jag testar på iOS och den funkar som den ska. Klicka på den lilla play-ikonen under den större ikonen, med texten "Lyssna från 48 min".
  • Tack!
    Där hade vi den. Trodde klippet skulle laddas i spelaren och såg inte den lilla ikonen.

    // Karl
  • Det går inte att även i länken lägga till ett slut, då ljudet ska stanna helt enkelt?!
  • Tyvärr inte, men jag framför önskemålet till de kolleger som arbetar med att utveckla vår webbplats!

    Själva delafunktionen ligger inte längre i spelaren som vi beskrivit ovan, utan i den artikel som hör till ett visst ljud. Hör av er om ni inte hittar den!
    Annika Webbmaster