Ladda ner och spara ett radioprogram

Hur laddar jag ner och lagrar ett radioprogram i min egen dator för framtiden?

Kommentarer

  • Hej
    Inte alla program går att ladda ner, utan det är endast de som är tillgängliga som podd.
    Om programmet är nedladdningsbart så hittar du en länk där det står 'ladda ner' på avsnittets sida (och på några andra platser).
    T.ex här: https://sverigesradio.se/avsnitt/1445948 hittar du ovanför bilden länkar till 'ladda ner', 'min sida' och 'dela'.

    mvh

  • Hej! När jag trycker på "Ladda ner", vart i min dator hamnar då det nedladdade? Tacksam för svar. Med vänliga hälsningar Kristina Säll

  • Bakom kulisserna ser jag att du verkar ha webbläsaren Firefox 52 på en Windows Vista-dator. I Firefox finns något som heter Filhämtaren, och om du öppnar den (ctrl + J), kan du leta upp filen och öppna den genom att dubbelklicka på filens namn.

    Läs mer här:
    Filhämtaren i Firfox
    Annika Webbmaster
  • När jag laddar ner ett avsnitt av ring p1 för offline lyssning.
    Var hamnar det på en android?

  • Hej Svante och förlåt att svaret dröjt!

    Om du laddar hem det i appen Sveriges Radio Play, så hamnar det i den appen.

    Laddar du hem det med mobilens webbläsare eller genom en specifik app som är byggd just för att hantera poddar, kan du få en mer flexibel lagring, exempelvis på SD-kortet eller på ett sätt som gör att du smidigt kan föra över de nedladdade filerna till andra enheter.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Heter fortfarande inte Svante! Jag är kvinna inte man. Det har löst sig ändå. Gör ett förslag "Ladda till...". Då lägger man det nedladdade där man vill. Så var det i början när jag laddade ner sommarpratarna. Mycket bra.
  • Jaha nu förstår ja hur det funkar med detta media. Trodde det var till min e-post. HAHAHA
  • Hej igen, Svant... jag menar Kristina! 😃

    Flexibel nedladdning
    Jag börjar med ditt egentliga förslag:

    Gör ett förslag "Ladda till...". Då lägger man det nedladdade där man vill. Så var det i början när jag laddade ner sommarpratarna.
    Den funktionen tror jag i så fall låg i din webbläsare, där olika versioner hanterar nedladdnings-länkar på olika sätt. Om du bockar i Fråga alltid var jag vill spara filerna i den där filhämtaren i Firefox som jag tipsade om i maj, kan du alltid styra var filen ska landa.

    Funktionen att lägga nedladdade filer på valfria ställen (till exempel program du tänker lyssna på rätt omgående direkt på skrivbordet, program du vill lyssna på när du ska somna i en mapp för sig, alla avsnitt av en viss följetong i en mapp etc) finns i många webbläsare. Valet brukar gå att nå genom att klicka med höger musknapp. (I Edge heter valet "spara mål som", medan det i Chrome heter "spara länk som")

    Ett mejl som inte var ett mejl
    Förutom problemet du egentligen skriver om, satte du ofrivilligt fingret på något jag gärna vill hitta en lösning på, nämligen hur det ska bli tydligt att det du får med e-post är en avisering om att någon har skrivit ett inlägg eller att vi har skrivit ett svar på en sida du "följer", och att det alltså inte är ett vanligt mejl du kan svara på.

    Formuleringen "jag heter fortfarande inte ..." tolkar jag nämligen som att du tidigare hade försökt att svara "som vanligt", utan att uppfatta att det svaret inte nådde oss!

    Vanligt problem
    Du lyckades ju med lite list och envishet förstå hur du skulle göra, men tyvärr kan nog just de lyssnare som är i störst behov av tydlig hjälp från oss ge upp utan att hitta tillbaka till forumet! Jag vill hjälpa företaget Kundo, som utvecklar och driver själva forumfunktionen, att hitta en lösning!

    Hur kom du på hur du skulle göra? Och hur hade vi kunnat göra det enklare till att börja med?

    Idag finns det, i ett aviseringsmejl, två länkar som leder till rätt sida i forumet:
    1. rubriken (går att missa att den är en länk)
    2. en knapp "Gå till forumet för att svara" (som kanske har för dålig kontrast, eller en del besökare inte skrollar ned till, i och med att den är nedanför själva svaret i aviseringen)

    Ungefär så här ser det ut:

    Skulle det bli mer begripligt om knappen istället var en textlänk?
    Gå till denna sida för att svara:
    Ladda ner och spara ett radioprogram

    Alternativt med länken utskriven, så här:
    Gå till denna sida för att svara:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/ladda-ner-och-spara-ett-radioprogram/
    Vi vill ju verkligen kunna ge hjälp och du, som både fick problemet och lyckades lösa det, kan nog hjälpa oss att förbättra aviserings-mejlen.
    Annika Webbmaster