Ladda ner favoriter automatiskt

Hej,
Den nya appen är bra och lättanvänd, framförallt om man vill lyssna på streamat material. Men jag är ofta utomlands där det inte är ett alternativ. Då använder jag mig av iPhones podcaster-app, där mina favoritprogram laddas ned automatiskt när jag är i wi-fi-läge. Då kan jag lätt lyssna igenom det jag vill t.ex. på flyget eller när jag går utomhus. Det vore kanon om den möjligheten också fanns i SR-appen. (Jag vet att jag manuellt kan ladda ner program redan idag, men det är jämförelsevis omständligt)
/Åsa

Kommentarer

  • Hej Åsa och förlåt att svaret dröjt!

    Det är ett bra förslag som jag framfört till de kolleger som arbetar med utveckling av appen. Hur det sedan ställs jämfört med andra förbättringsförslag kan jag inte svara på.

    Det är ju bra att du kan använda den funktionen på Sveriges Radios program via podcaster.

    Annika Webbmaster
  • Det går alltså inte idag att prenumerera på SR:s program via appen (jag har Android)?!

    Det var vad jag trodde att appen var till för, som Radio Frances poddapp. Den kan ni använda som modell (fast utan att kopiera felet som gör att program längre än 20-25 minuter stoppar långt i förtid).

  • Hej Åsa!
    Det finns inte i den nuvarande versionen, men vi tar med oss det som ett tips till de som utvecklar apparna!

  • Hur går det med funktionen att automatiskt ladda ner favoritpodcast då man har wifikontakt?

  • Hej Ilija!

    Vi har inte infört denna funktion i appen.

    Däremot finns det många andra appar som kan hantera detta bra.

    Här finns tips på podcast-appar för Ios, där i alla fall några kan ladda hem avsnitt automatiskt över wifi:
    The Verge: The best podcast app for the iPhone

    Och här finns motsvarande för Android:
    The Verge: The best podcast app for Android

    Annika Webbmaster
  • Hej, nu har det gått 3 år sedan frågan ställdes. Hur går det? Det går inte att ladda ner SRs podcasts på win10 phone bara streama. Vill förstås kunna sitta på flyget och lyssna på Torgny Lindgren.
  • Hej! Det finns inga sådana planer som jag känner till. Så dessvärre har jag inget nytt att berätta om det här.
  • Tråkigt att utvecklarna inte tar åt sig av konstruktiv kritik. De kan faktiskt handla om deras jobb och appens fortlevnad.

    Lägg ner appen och spar våra skattepengar till något annat bättre.

    Vill man lyssna på radio så kan man använda TuneIn appen och podcast addict för podcast.

    De fungerar som användarna vill och gör att man kan lyssna på andra program än SR.

    Tråkigt eftersom man till 99% lyssnar på sr, men de lyssnar inte på mig och resten av de trogna lyssnarskaran.

    Dags att ta sig i kragen och göra androidappen användarvänlig!

  • Hej och förlåt sent svar, Ilija!

    Jag börjar dock med ett ännu senare kompletterande svar på Dags fråga från i somras:

    Windows Phone och nedladdning
    Det går inte att ladda ner SRs podcasts på win10 phone bara streama.

    Där vill jag nyansera. Det går inte att ladda hem i vår egen app. Men det går från andra appar, där jag framför allt vill tipsa om en app som heter RadioStorm som du kan ladda hem gratis här:
    RadioStorm (Microsoft Store)

    I RadioStorm hittar du alla våra kanaler och program, till skillnad från exempelvis Tunein, där musikprogrammen saknas.

    Att lyssna på lyssnare
    De lyssnar inte på mig och resten av de trogna lyssnarskaran
    Vi lyssnar självfallet på de synpunkter vi får in. Ni önskar bland annat dessa förbättringar:
    • Spelkö
    • Möjlighet att spara avsnitt på valfri lagringsyta
    • Bättre ljudkvalitet
    • Lägre bitrate
    • Möjlighet att reglera så att det är hög bitrate på wifi och låg på mobilnätet
    • Geolokaliserade VMA-pushnotiser
    • Stöd för Google Auto
    • Sociala ytor och möjlighet att chatta med redaktioner
    • Väderrapporter
    • Trafikmeddelanden från alla delar av landet
    • UR:s program
    • Ljudklipp
    • Bättre tablå
    • Notifieringar när nya program kommer
    • Möjlighet att stega enkelt i långa programblock
    • Mer individuell anpassning av hemskärmen
    • Längre tid på insomnings-timern
    • Möjlighet att ersätta nyheter med musik
    • Schemalagd kanalväxling
    • Bättre sökfunktion
    • Möjlighet att reglera bas och diskant
    • En hel massa annat, stort som smått

    Allt kan vi inte göra. Eftersom vi är finansierade med lyssnarnas pengar, är det viktigt att vi använder våra medel klokt. Det är vår kollega Daniel Boo som fattar den typen av beslut (i samråd med bland annat oss webbmastrar), eftersom han är produktägare.

    Hur bestämmer vi vad vi ska utveckla?
    Vad vi väljer att utveckla har att göra med flera saker: strategiska beslut, vilka tekniska plattformar våra lyssnare använder, vilka behov en viss förändring uppfyller, om förändringen är enkel (och därmed billig) eller komplicerad (och därmed dyr) och, inte minst, hur tydliga önskemål vi får från er lyssnare, för att nämna några avgörande punkter.

    Automatisk nedladdning fyller helt klart ett behov, men som både lyssnare och vi webbmastrar har skrivit är detta behov något som redan idag går att lösa med hjälp av andra appar. Ni som efterlyser detta är inte speciellt många (vilket förstås har en koppling till att det finns enkla lösningar i andra appar).

    Så tack för att du är tydlig med att du ser automatisk nedladdning som en viktig förbättring. Vi tar det vidare.
    Annika Webbmaster