Ladda ned avsnitt som mp3-fil (Edge spelar upp istället)

Hej SR. Går det inte längre att ta hem program som mp3-filer?

Med vänlig hälsning
Göran Lundberg
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Göran!

    Det ska gå men de två senaste avsnitten är repriser och där skapar vi inte en ny podd eftersom programmet redan finns för nedladdning.

    Branden på M/S Scandinavian Star
    som sändes den 13 maj hade en originalsändning 8 maj 2009, där du kan ladda hem avsnittet.

    Gåtan Björkegren
    som vi sände nu i söndags hade en originalsändning 30 sep 2012, där du kan ladda hem det programmet!

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt svar. Dessutom har jag kommit på hur man gör (i Windows/Edge i alla fall). Kanske användbart även för andra:
    1. Högerklicka på dokumentärens "Ladda ned"-länk
    2. Välj  "Spara mål som"
    3. Döp filen till något vettigare och bestäm var den ska ligga
    4 Tryck "Spara"
    Filen laddas nu ned i mp3-format till vald destination
    Bästa svaret
  • Tack, jag markerar det som "bästa svaret" och förtydligar rubriken, så kan andra med liknande problem förhoppningsvis bli hjälpta snabbt!
    Annika Webbmaster
  • Det ska alltså egentligen bara vara att vänsterklicka på länken.

    Ytterligare en lyssnare med Edge har rapporterat in nedladdningsproblem, så det är möjligt att vi eller Microsoft har gjort någon förändring som försvårar nedladdningen i just Edge.

    Vi ser över det!
    Annika Webbmaster
  • Vänsterklick fungerar i Chrome (och säkert i andra läsare också) för att ladda ned en fil.

    Men i Edge måste man göra som jag beskrev.

    Inte förvånande dock - det är ju väl känt att Microsofts webbläsare jämfört med andra browsrar som regel är ett snäpp sämre / krångligare / på annat sätt avvikande på något för användaren försvårande sätt. ;-)
  • Jag är nog ändå förvånad (och tycker nog att fler webbläsare har konstigheter, där vissa saker är krångligare i Firefox, andra i Chrome och så vidare). Vi har nämligen inte fått in frågor om detta på drygt två år, och nu är ni två personer som rapporterat in samtidiga problem. Om nedladdning har krävt högerklick under hela den perioden, så borde vi ha fått in en hel mängd felrapporter, med tanke på hur vanlig denna webbläsare är!

    Två likartade problem kan förstås vara en slump, men jag misstänker att något i Edge nyligen har blivit krångligare än innan. (Det behöver inte vara hos Edge förändringen är gjord, utan kan vara vi på Sveriges Radio som har ändrat något som ger problem i just Edge.)

    I ditt  fall blev det förstås extra krångligt i och med att det inte fanns nedladdningslänkar på de senaste avsnitten. Hade det funnits sådana, hade du kanske inte tagit dig tid att rapportera in att Edge kräver högerklick ... Vilket jag är tacksam över att du gjorde!

    Den andra lyssnaren som skrev hit hade dock problem med ett avsnitt som har en nedladdningslänk ... Nu har han inte återkommit och hans problem skulle kunna bero på att han inte såg nedladdningslänken, men tills vidare misstänker jag att era två nedladdningsfrågor kommer att följas av fler ... Jag har rapporterat det vidare till webbutvecklarna.
    Annika Webbmaster
  • Windows har alldeles nyss uppdaterats. Och eftersom Edge är en typ native app i Win 10, hände det säkert något där också. Problemet kan alltså vara dagsfärskt.
  • Jag testade hemma i helgen, där jag har senaste versionen, och fick samma beteende - alltså att den ville börja auto-spela ljudet.
    På min jobbdator som inte har senaste versionen så blir det automatiska beteendet fortfarande att spara filen.

    Jag lyckades inte hitta någon nyare info om detta, och det enda jag kunde hitta som en lösning var att man kan välja att webbläsaren alltid ska fråga var filer ska sparas, men då gäller det alla filer.
  • Som jag skrev tidigare - detta är också en lösning:

    1. Högerklicka på dokumentärens "Ladda ned"-länk
    2. Välj  "Spara mål som"
    3. Döp filen till något vettigare och bestäm var den ska ligga
    4 Tryck "Spara"
    Filen laddas nu ned i mp3-format till vald destination.