Kvällspasset podd saknas ibland

Hej!
Jag problem med att lyssna på kvällspasset podd via min Androidtelefon utan musik extra mtrl, ibland kommer det upp playikon utan musik ibland inte. Spelar ingen roll om det är via radioplay appen eller via hemsidan. Jag har ominstallerat appen flera ggr och det fungerar någon enstaka gång, jag kan alltid lyssna med musik. Jag har en ny  androidmobil. Vad kan jag göra?har varit frustrerad under lång tid.Finns det någon inställning man kan ändra?

Kommentarer

  • Hej Roger och förlåt att svaret dröjt!

    Versionen med musik spelas in direkt från tablån och kommer ut direkt efter sändning (oftast runt klockan 18.52) medan den nedladdningsbara poddfilen dröjer lite, eftersom den måste "putsas" Runt klockan 19.30 är den nästan alltid på plats, men vissa kvällar dröjer det längre än så.

    Om du går in i appen eller på hemsidan innan poddfilen finns på plats, så gå det inte att välja version. Vi visar endast den fil vi har tillgänglig, alltså den med musik. Jag misstänker att det är förklaringen till att du ibland inte kunnat välja. Om du återkommer lite senare borde det gå att välja version!

    Ifall du använder en extern podd-app kan du endast nå den nedklippta varianten (den med musik finns nämligen bara på våra egna plattformar) och slipper alltså bli förvirrad. Nackdelen är att programmet då alltid dröjer längre innan det går att lyssna över huvud taget.

    Hoppas att det var en begriplig förklaring!

    Glad påsk
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar. Har dock uppfattat att man kan lyssna direkt på extramtrl när de säger i direktsändning att gå in o lyssna på extramtrl utan musik vid ca 18.40! Men då måste man alltså vänta ca 1 tim på extramtrl är det rätt uppfattat? Framgår inte riktigt i direktsändningen.
  • Och extramtrl finns väl bara i ikonen utan musik?

    Oj, bra fråga som kanske ger mig svaret på något jag blev nyfiken på när jag undersökte detta igår:
    I "normala fall" blir ett program där musiken klippts bort (förstås) kortare än om musiken finns kvar. Jämför till exempel detta avsnitt av Morgonpasset i P3:
    Aviciis nya musik, Yang Gang 2020 och svarta hål

    Versionen med musik är 210 minuter (motsvarar sändningstid i FM), den nedladdningsbara är nedklippt till 103 minuter.

    Hos Kvällspasset i P4 är versionen med och den utan musik påfallande ofta lika långa, trots att både musik och ett kort block nyheter och sport (väl?) är bortklippta. Att Kvällspasset i P4 konsekvent lägger in extramaterial i podd-versionen kan förklara detta.

    Då måste man alltså vänta ca 1 tim på extramtrl är det rätt uppfattat? Framgår inte riktigt i direktsändningen.
    Jag tror att det är så, och har jag fel behöver jag få rätt information! Jag skickar vidare detta till redaktionen så att de kan rätta mig om jag har fel.

    Jag tipsar även om att de någon gång ibland kan förtydliga för lyssnarna att extramaterialet kan dröja lite. Det behöver de förstås inte tjata om vare gång de nämner extramaterial, men om de gör det någon gång ibland, så tror jag att det hjälper "vanelyssnarna". Att det tar lite längre tid att klippa ihop en ny version av programmet är ju inte konstigt när man väl tänker på det, men det finns säkert fler än du som undrat varför det saknats en "musiklös" version med extramaterial när de gått in strax efter sändning och missat att göra ett nytt försök lite senare.

    Tack för att du frågat något som säkert många undrar över, och glad påsk!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och Roger!

    Det stämmer att vår version utan musik, alltså poddversionen, innehåller extramaterial som vi spelar in i direktanslutning till FM-sändningen - både innan och efter. Vi brukar stänga av mikrofonerna vid klockan 19 och därefter behöver vi klippa bort musik och lägga på extramaterialet, så tidigast kl 19.30 finns poddversionen tillgänglig. Detta är något vi ibland nämner i FM men jag ska påminna programledarna om att fortsätta förtydliga detta då och då.

    Tack för att du lyssnar och glad påsk!
  • Tack för snabbt svar!

    Vilken bonus för de lyssnare som väljer att ta del av programmet den vägen.
    Annika Webbmaster