Hemsidan: Kunna fortsätta lyssna där jag slutat tidigare

Hej,
för ett tag sedan så kunde man se hur långt kvar det var av programmet och "dra" fram eller tillbaka efter eget önskemål. Det går inte - nu måste man lyssna på ett program från början även fast man kanske bara hade några minuter kvar sedan tidigare.
Det är en AVSEVÄRD försämring från er sida.
Finns det något sätt att "gå runt detta" så att jag t ex kan börja lyssna en kvart in i ett program?

Kommentarer

  • Hej Birgitta,

    lyssnar du i vår app för iOS och Android eller lyssnar du på webben? Det går att hoppa i alla dessa, men vi kan hjälpa till med tydligare instruktioner om vi vet vad du använder för att lyssna.
  • Jag lyssnar på min stationära dator.
  • När man lyssnar i webbläsaren finns spelaren längst ned på sidan, och där finns en tidslinje man kan dra i. När man för muspekaren över tidslinjen kommer det fram en runt knapp att ta tag i, och med den kan man flytta sig inom avsnittet.

    Här är en bild som visar var den finns:

  • Hade precis som Birgitta problem med att uppspelningen börjar om från början om man pausat och startar igen (i webläsare). Tack vare tipset ovan fick jag det att fungera, men gränssnittet kan inte anses särskilt intuitivt om man är tvungen att gå in i supporttjänsten för att komma på hur man ska göra.  Nu finns alltså start&paus knappar både uppe och nere på sidan som fungerar olika.  Skulle ni - please - kunna ändra så att även den "där uppe" pausar istället för att avsluta uppspelningen helt?
  • Jag håller fullständigt med föregående talare
    Det är märkligt att var och en ska behöva skriva till Sverige Radio och fråga hur man ska göra när man vill återvända dit man var sist.
    Vad hindrar att man återgår till den tidigare ordningen, då det var så tydligt att man kunde stoppa och sen återvända till rätt "siffra" vid ett annat tillfälle?
  • Jag har fortfarande inte fattat hur jag ska göra utan gett upp.
    Nu i coronatider har det mest blivit TV-serier istället...
    Synd.
  • Lyssnande just på radion o det blötsnö gick över till nån pod . Aldrig lyssnat på nån poddradio , men dra ord hur går man till väga för att fortsätta lyssna vidare på programmet
    ...
  • Joakim skrev:
    Nu finns alltså start&paus knappar både uppe och nere på sidan som fungerar olika.  Skulle ni - please - kunna ändra så att även den "där uppe" pausar istället för att avsluta uppspelningen helt?
    Förlåt det sena svaret!

    Nu är det för användarvänlighetens skull, ingen större skillnad, men jag vill korrigera en sak.

    Pausering blir det med den knappen. Det blir det faktiskt oavsett hur ni avslutar en uppspelning (som inte spelats till slutet). Om datorn kraschar eller om ni av misstag stänger ned fliken eller fönstret med vår hemsida, kan ni alltså återta uppspelningen av det ni senast lyssnade på genom att starta ljudet med playknappen i spelaren.

    Det otydliga här är att playknapparna högre upp alltid startar inslaget från början, de är liksom en del av "just denna sida" och ger samma innehåll till alla besökare. I spelaren nedtill får du ditt eget innehåll (som följer med till andra sidor, så att du till exempel kan lyssna på ett program samtidigt som du kikar på tablån).
    Annika Webbmaster
  • Agneta skrev:
    Vad hindrar att man återgår till den tidigare ordningen, då det var så tydligt att man kunde stoppa och sen återvända till rätt "siffra" vid ett annat tillfälle?
    Jag är osäker på när det senast har fungerat på detta vis, men det stämmer att även knappen på sidan under någon period har fungerat för att återta uppspelning. Jag hör efter varför vi inte har det på samma vis nu.

    Det är märkligt att var och en ska behöva skriva till Sverige Radio och fråga hur man ska göra när man vill återvända dit man var sist.
    Att ni är flera som har detta problem med vårt gränssnitt, är förstås inte bra. Det märkliga är att just detta, med att play-knappen i spelaren återtar ljudet medan play-knappen på sidan startar från början, hade vi även medan spelaren låg där uppe - men felen verkar ha ökat när spelaren bytte plats. Om det är bytet av plats, eller något i utseendet som gör den svårare att förstå, är jag fel person att bedöma.
    Annika Webbmaster
  • Birgitta:
    Jag har fortfarande inte fattat hur jag ska göra utan gett upp.
    Tråkigt att du har gett upp. Om du orkar göra ett nytt försök, så undrar jag om du ser att det finns en spelare i botten av vår hemsida, där det finns en mätare för hur långt du har lyssnat.

    Det spelaren kan gömma sig bakom informationen om cookies, så klicka på "Jag förstår-knappen" så att den informationen försvinner, om du inte har gjort detta tidigare!

    Annika Webbmaster
  • Jimmy:

    Vad var det för sändning som bröts (vilket jag utgår från att du menade när rättningsprogrammet valde ordet "blötsnö")?

    För Livesändningarna från Ekot är den här typen av "fortsätt lyssna på webben" extra vanliga. Om det var en sändning från Ekot, kan du leta upp den här:
    Livesändningar från Ekot

    Vid den tid du lyssnade, kan det i så fall ha varit denna sändning:
    Historiskt avtal mellan Israel och gulfstater
    Annika Webbmaster
  • Joakim och Agnetha:

    Jag var osäker på när "klick på play-knapp på sidan" återupptog lyssningen och när den startades från början.

    Här ser jag, i mitt svar till Yau-Ling den 8 juli 2019, att det åtminstone då var "start från noll", vilket några lyssnare som synes fick problem med även då. Min uppfattning är dock att felrapporterna blivit fler i samband med spelarens flytt (men om det beror på just flytten, eller beror på något i hur play-knapparna på sidan respektive i spelaren är utformade, kan jag inte bedöma).
    Annika Webbmaster