Kunde inte starta ljudspelaren (FELKOD: 66) Firefox/OS X

Jag tog bort Flash och kan nu inte lyssna på SR i Firefox. Det fungerar däremot i Chrome och Safari. Hur får jag ljudspelaren att fungera utan Flash i Firefox?

Firefox 28.0 (ny profil, dvs default-inställningar för allt)
OS X 10.8.5

Kommentarer

  • Ivan, Du bör tillåta att Firefox får använda javaskript och cookies från framför allt 'sverigesradio.se'. Det är vanligt med säkerhetstillägg i Firefox som blockerar olika scripts. Har du några sådana tillägg/Add-ons installerade? Prova att köra din Firefox med tilläggen avaktiverade genom att välja det i Hjälp-menyn (Omstart sker i felsäkert läge/Safe Mode) så kan du se om det är tilläggen som ställer till det.

  • Profilen är som sagt blank, dvs. inga tillägg, särskilda inställningar etc., som om det vore en ny installation.

  • Ursäkta att jag är lite trött! Svaret blir att på SR:s webb går det inte köra Firefox på Mac utan Flash Player. Deras s.k. fallbackspelare som använder Flash Player går in när sidan ser att du (FF:s "user agent") kommer från denna kombination av webbläsare och operativsystem. Det är likadant för FF på Windows XP. Detta har alltså att göra med undantag för vissa användarmiljöer i SR:s webbdesign. Men om du installerar Flash Player 12.0.0.77 så kommer det att se ut som att även den nya spelaren fungerar (den ändrar inte utseende). Det är tydligen problem med den senaste versionen 13 men det kanske inte gäller din mac.

  • Borde inte fallback vara HTML-spelaren och inte Flash, då den förra inte är ett tillägg?

  • Hej Ivan!

    HTML5-spelaren är vår "huvudspelare" som vi i första hand vill använda där det bara går! Flashspelaren har vi som fallback för t ex Internet Explorer 8 som inte klarar av HTML5.

    Firefox fungerar egentligen bra med själva spelaren - men ett av de format vi har på Sveriges Radio (MP4 AAC) har inget stöd i Firefox. På en del operativsystem (Linux och Windows senare än XP) fungerar det ändå eftersom operativsystemet har stöd för formatet - men Win XP och Mac kan inte kompensera för detta. Vi har därför valt att fallbackspelaren i Flash ska träda in för alla som har Firefox på dessa operativsystem.

    Men om du av olika skäl inte vill använda Flash och väldigt gärna vill lyssna på oss med just Firefox kan du sätta en cookie som gör att vi förstår att just du vill använda HTML5-spelaren i Firefox. Då kommer det att gå att lyssna direkt på alla kanaler och du kommer att kunna lyssna på de program som även finns för nedladdning, d v s det innehåll vi har i MP3-format. Däremot kommer du inte att kunna lyssna i efterhand på musikprogram och en del nyhetssändningar, på Radioteatern, Novellen och alla ljudklipp vi har på hemsidan, d v s det vi har i AAC.

    Så, om dina lyssningsvanor är framför allt direktlyssning och / eller sådant som ändå är nedladdningsbart så ska du inte behöva straffas med en Flash-installation för att lyssna på det 😀 Gå hit:
    http://sverigesradio.se/sida/dev

    Under "Variant av nya spelaren" väljer du alltid HTML5 istället för auto

    Om du sedan vill lyssna på de delar av vårt innehåll som inte kommer att fungera hos dig får du antingen lyssna med en annan webbläsare (Chrome, Safari och Opera fungerar bra med HTML5 på alla format i Mac), eller gå in på dev-sidan och bocka i auto på nytt.

    Hoppas att det var till hjälp!

    Anders, tack för hjälp att hjälpa!

    Annika Webbmaster
  • Tack. Det fungerade. Och tack för förklaringen.

  • http://sverigesradio.se/sida/dev kan inte hittas längre, 404.

    Hur gör man idag om man vill tvinga användning av HTML5 spelaren på firefox/osx

  • Hej Robin!

    Här finns den inställningen numera:
    http://sverigesradio.se/sida/settings

    Ställer du in "alltid html5" så sätter vi en cookie om det valet och du slipper Flash-spelaren tills du antingen rensar cookies eller själv ställer om till "auto".

    Direktlyssning och poddade program kommer därefter att fungera, däremot inte musikprogram och ljudklipp.

    Skulle du mot förmodan få den typen av innehåll att fungera, så hör av dig! Jag har inte hört något om att Firefox eller Apple skulle ha ändrat något som gör att våra AAC-ljud börjat fungera i html5 på Firefox + Mac, men eftersom det var ett tag sedan vi såg över detta, så skulle ju något ha kunnat ändras i nyare versioner. Den dag html5-spelaren fungerar med alla våra ljudformat även för Firefox på Mac, så vill vi styra över alla er till html5, så att det blir den som används vid defaultinställningen (="auto")

    På den här sidan kan du testa de tre tekniker vi erbjuder ljuden i (direktlyssning, MP3 i efterhand och AAC i efterhand):
    Testsida för våra olika ljud

    Hör av dig om du har några frågor!

    Annika Webbmaster
  • Frida, jag har skapat en egen tråd av din fråga.

    Du hittar den här:
    Kan inte lyssna i datorn

    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.