Kryssplanen saknar svarta markeringar

Jag har i många år löst Melodikrysset på datorn. För några veckor sedan hände något: När jag försöker lösa melodikrysset på datorn så visas det numera med bara vita rutor. Har testat att ändra Zoom till 100% och även testat i både Chrome, Edge samt InternetExplorer.
Krysset visas lika fel i alla 3 olika webbläsarna. Några idéer vad som kan orsaka detta fel? Har testat att kolla på andra korsord direkt på korsord.se och de ser riktiga ut där och går att fylla i.

Kommentarer

  • Hej Birgitta!

    Jag har sett en likadan felanmälan från Roland här, men vet inte vad det beror på. Hos mig ser det ut som det brukar och felet kan inte drabba så många, för vid generella fel på Melodikrysset är det alltid många som hör av sig.

    Du har redan testat flera av de saker jag annars hade föreslagit, vilket snabbar på felsökningen rejält, men jag har två saker till som jag vill att du testar:
    1. Om möjligt: Gå till Melodikrysset på webben med en annan dator, surfplatta eller mobiltelefon. Ger det samma fel?
    2. Är det någon skillnad om du öppnar Melodikrysset utanför Sveriges Radios hemsida med denna länk?
      https://sr.korsord.se/html5/
    Tack för att du rapporterade in detta och hoppas att vi snart kan ringa in var felet ligger!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Löste sig detta?
    Annika Webbmaster
  • Det är bara i min dator som kryssplanen saknar svarta rutor, jag har testat i andra webläsare utan resultat.
  • Hej Yngve!

    Då är du den tredje lyssnaren som har rapporterat in samma fel - och vi vet tyvärr fortfarande inte vad det beror på. De andra felrapporterna kom för ett halvår sedan, Birgittas ovan och Rolands felbeskrivning här. Jag försökte följa upp det i juni, med sedan har vi inte undersökt det vidare.

    "Känner" kryssplanen av var ett ord slutar, så att ord markeras, exempelvis så att det ställe där jag skrev in ordet "KRYSSET" nedan ger sju blå rutor, eller sätts den funktionen också ur spel så att det inte går att skriva i krysset?

    Jag hoppas att markeringen blir rätt, för då går det, rent tekniskt, att lösa - men blir väldigt svårt! Visserligen ska Melodikrysset vara lite hjärngymnastik, men här blir det klurigt på fel sätt. Något enklare blir det om du har en bild av krysset att jämföra med, och det finns här:
    https://sr.korsord.se/images/kryss/kryss2021w40.png

    Den del av länken som jag markerat med fet stil är "veckonummer" och den byter du ut. Nästa veckas kryssplan får alltså denna länk:
    https://sr.korsord.se/images/kryss/kryss2021w41.png

    Jag kontaktar korsord.se, det företag som byggt tjänsten, på nytt och ber dem felsöka. Det är då bra för dem att se en bild av hur det verkligen ser ut hos dig.

    Har du möjlighet att ta en skärmbild där kryssplanen syns? Det går att göra på lite olika sätt. Här skriver Windows om en metod:
    Ta skärmbilder med hjälp av Skärmklippverktyget

    Bilden kan du sedan bifoga i det svar du skriver i forumet med hjälp av någon av de symboler jag markerat här:

    Birgitta, skriv gärna till oss igen, https://kundo.se/org/teknisk-support/d/kryssplanen/, och berätta hur det har gått för dig!

    Annika Webbmaster