Kriterier för pushnotiser

Hej

I all välvilja, om ni hade gått igenom de pushnotiser som ni har skickat ut, säg senaste året, känner ni själva att ni har en enhetlig strategi kring vad som är värt att pusha ut? Tanken har slagit mig tidigare (utifrån för mig väldigt "oviktiga" notifieringar), men än mer idag när rättegången mot terroristen Akilov började. Jag har fått säkert fem notifieringar senaste timmen och snart börjar jag undra om ni kommer skicka en notifiering för varje ord som sägs...
Mitt råd är att hitta en "lagom" nivå med en tydlig lista med kriterier för när det är värt att pusha något, för annars blir bara konsekvensen att man stänger av notiserna och då har ni tappat en viktig kanal mot era lyssnare....

Kommentarer

  • Hej Tomas!

    Andra lyssnare har framfört samma kritik, till exempel Tomas här:
    Filtrering av push notiser

    Vi ser till att de kolleger som arbetar med att prioritera vad som ska pushas för och i vilken omfattning får del av kritiken, för möjligheten att skicka push-notiser är ett förtroende vi får. Vi har fått rätt att störa våra lyssnare och det förtroendet ska vi inte missbruka.

    Tack för att du tog dig tid att framföra detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej Daniel.
    Tack för din fråga.
    Ekot har två kriterier för att skicka en pushnotis, som båda behöver vara uppfyllda:
    • Det ska finnas en nyhet att berätta
    • Det ska finnas en sändning att pusha till
    Min bedömning är att båda dessa kriterier var uppfyllda vid de pushar som skickades i samband med Akilov-åtalet.

    Det är klart att vi inte på ngt vis vill trötta ut dej eller andra som prenumererar på våra pushar. Men Akilov-åtalet är en speciell händelse och det fanns många nyheter att berätta om från åtalet, och då blev det flera pushar på samma ämne under den dagen.

    Mvh
    Magnus Westberg Tf chef Ekots Live-desk
  • Hej Magnus

    Tack för svaret, dock kanske lite förvånad över att du landar i den slutsatsen som du gör. SR-appen betjänar som jag förstår det hela ert utbud på SR. Via inställningar kan man delvis styra vilka push-meddelanden som man vill ha. Det som kommer närmast i detta fall torde vara "Extrainsatt nyhetssändning". Menar du att alla de push ni skickade ut kring Akilov var kopplade till en separat extrainsatt nyhetssändning? Min känsla är att det blir fel oavsett, för hade man varit väldigt intresserad av just denna "nyhet" (som ju inte var en nyhet i push-bemärkelse då rättegången var inplanerad sedan tidigare) så hade det kanske räckt med en push enl "Rättegången mot Akilov - Ekot sänder direkt under hela förmiddagen". Känner mig bensäker på min sak här, men fortsätter gärna diskussionen för bättre förståelse av era argument, men gärna utifrån ett helhetsperspektiv "Hur SR hittar en lagom nivå på push-utskick".
  • Hej igen!

    Att åtalet mot Akilov kommer en speciell dag är, som du påpekar, inte en nyhet i sig. Däremot kom det under dagen flera nya uppgifter i samband med att förundersökningen blev offentliggjord. Dessa berättade vi om i form av pushnotiser. Som, om man klickade på den, ledde till den sändning vi hade under större delen av dagen.

    Policyn, för Ekots räkning, är att INTE pusha mot ATT vi sänder, utan pusharna alltid ska innehålla en nyhet.

    Med vänlig hälsning/Magnus Westberg
  • Tack igen för din tid. Bara en (ev slutgiltig) kommentar till det du skriver om policyn. Helt rätt tänkt att inte bara pusha ATT ni sänder utan att via pushen göra reklam för VAD (extra)sändningen avser känns fullt logiskt, men frågan kvarstår om varje push var en extrainsatt nyhetssändning? Det är det ena, det andra är just det jag skrev i mitt svar, att ska man se SR appen som något som kan användas för fler än Ekot så kanske inte Ekot själva kan tjonga iväg en handfull push på en kort tid, då blir det till att stänga av notiserna helt...
  • Nä, nu blir det tyvärr till att stänga av push för hela SR appen. "Akilov ger sitt perspektiv från förarhytten", "Akilov berättar om sina sympatier till IS", "Jag ville mörda svenska medborgare", "Jag ville att Sverige skulle avbryta sitt deltagande...".. och då pratar vi bara de senaste timmarnas pushande i en app som annars kanske skickar ut något en gång per vecka (vilket väl är lagom). Och hur hemsk denna händelse än var, det var knappast några kioskvältare som fanns dolda i era push-notiser.
    Magnus, tänk om alla de appar man hade på sin telefon hade trott att den var den enda som var installerad med full tillgång till min tid, då hade den vibrerat för jämnan med samma tänk som Ekot uppenbarligen har kring denna fråga. Som sagt, lite rimlighet hade varit på plats... Appen kommer jag att fortsätta använda, men push är härmed avstängt...
  • Tack för att du varit så tydlig med hur du tänker kring detta, Daniel. Har du andra synpunkter på appen så vet du var supportforumet finns!

    Tack också Magnus för en förklaring kring hur policyn ser ut. (Jag utgår från att vi noga följer på hur många lyssnare som slår på och av notiserna, och om många lyssnare stänger av pusharna vid ett visst tillfälle så är just "överanvändning" en av de saker vi behöver fundera över.)

    Båda:
    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Detsamma :-)