Avkapade nyheter appen

Hej,

Lyssnar ofta på nyheter på appen, två minuter för riks och fyra för lokala Stockholm. Jag undrar hur klippningen går till, senaste veckorna kommer man ofta in mitt i en nyhet eller innan nyhetsuppläsaren kommit in, men det konstigaste är att främst riksnyheterna oftast klipps mitt i en mening, som idag 6.30-ekot. Hur kommer det sig?

Kommentarer

  • Inspelningen sker automatiskt efter hur tablån ser ut och om verkligheten inte stämmer överens med tablån, så måste vi göra lite manuella insatser för att det ska bli rätt inspelat.

    I det här fallet är det inte gjort, jag hör också om tonårsflickor som gripits och "misstänks för grov ..."  Ja vad?

    Jag påminner Ekot om att de kan rätta till sånt i efterhand!
    Annika Webbmaster
  • Det är samma problem med andra program. Till exempel flera avsnitt av Kroppskontakt där programmet i webbversionen klipps innan det är slut, eller börjar en bit in. Kolla exempelvis avsnitten Den nakna kroppen (början) eller Brott mot kropp (slutet). Superstörande i ett program där varje ord känns viktigt!
  • Hej
    Jag ska prata med tablåläggarna och se vad man kan göra för att undvika det.
    Jag tror problemet är att vissa program är en halv minut långa, och att det blir fel någon stans i inspelningskedjan med de halva minuterna.

    mvh
  • P4 Gotland Nyheter tar in en extra programledare före SMHI. Låt väderrapportören klara sig själv utan "intervju" så vi får en podd som inte är kapad i ändarna och ni spar tid och personal.
  • Tack för att du berättade om problemet.

    Jag kontaktar redaktionen och försäkrar mig om att de vet hur de kan korrigera sändningen när den avviker från tablån (och att det förstås är önskvärt att vi håller tiden).

    Om du använder appen Sveriges Radio Play för att lyssna, så rekommenderar jag varmt de lokala nyheter du når "på den vita nyhetssidan" under Nyheter i appens nederdel. Det är en uppdaterad spellista med nyhetsklippen från P4 Gotlands (eller vald P4-kanals) startsida på webben, och den är bättre anpassad för digital lyssning.

    Läs mer om detta:
    Nyhetsklipp för dig!
    Annika Webbmaster