Kontinuerlig uppspelning i Android?

I appen för Windows Phone finns en funktion man kan välja som heter "Kontinuerlig uppspelning" vilket innebär att ett nytt avsnitt automatiskt påbörjas när det föregående är slut.
Jag hittar inte denna utmärkta funktion i appen för Android? Finns den och i så fall var?

Kommentarer

  • Hej Björn!

    Spellistor är ett önskemål vi har fått in från många lyssnare under en lång tid. Så vad händer?

    Webben
    På sajten sverigesradio.se (som fungerar även i mobilen) har vi infört möjlighet att spela upp avsnitt kontinuerligt, men än så länge inte i en flexibel spellista så att du kan skapa din egen tablå, utan det rör sig om redaktionella listor där vi grupperar innehåll, till exempel alla avsnitt av en viss Radioföljetong:
    Birgitta Ulfsson läser Kalevala: Spela alla avsnitt

    Eller en samling dokumentärer från en programskapare:
    Musikdokumentärer av Mats Nileskär

    Här är det kontinuerlig lyssning, men inte flexibelt.

    En annan funktion vi har infört är att kunna märka upp avsnitt själv i en egen lista för framtida lyssning:
    Utvecklingsbloggen: Spara avsnitt till Min lista

    Här är det mer flexibelt, men inte kontinuerlig lyssning.

    Min förhoppning är att vi kan införa den automatiska uppspelningen vi använder för grupper av avsnitt och se till att samma funktion finns på Min lista. (Det finns fler förbättringsområden för denna lista, till exempel är det idag endast fem avsnitt som syns, vilket vi kommer att utöka.)

    Detta är dock inte min sak att besluta om, men de kolleger som styr över vilka funktioner vi ska utveckla vet att detta är ett väldigt efterfrågat förbättringsområde.

    I appen Sveriges Radio Play
    Även i appen är olika typer av automatisk uppspelning något vi arbetar med, men även där är det långt kvar till en flexibel lista.

    Det vi än så länge har testat i ytterst blygsam skala, är automatisk uppspelning av dokumentär-samlingar - och detta en så länge endast i Ios-versionen av appen, men funktionen bör komma även till Android framöver:
    Om redaktionella samlingar

    Exempel på dokumentärsamlingar är Spionhistorier, Korta feel good-dokumentärer och Musiklegender, och de dyker upp på appens hemskärm. Mer om det här:
    Dokumentärsamlingar i Sveriges Radio Play

    Vi utforskar även olika andra varianter av kontinuerlig uppspelning, så saker är på gång, men tyvärr är det långt kvar innan ni lyssnare kommer att märka resultatet.

    Andra appar, som Acast, Pocketcast med flera
    Andra appar, som skapats för att hantera just podcasts, har i allmänhet bra spelköer. Eftersom vi själva inte har denna tjänst klar ännu (men närmar oss) så kan det alltså vara bra att lyssna på oss i en renodlad podcast-app.

    Här har jag svarat på frågan vad som sker hos oss. En tråd som mer försöker gå in på varför det tar så in i bomben lång tid att skapa en spelkö på Sveriges Radios egna plattformar hittar du här:
    Spelkön - igen ...

    Det är en väldigt lång tråd. Om du är mer intresserad av "när" än "varför", så tillför den inget nytt.

    Tack för att du vill att vi blir bättre - vi jobbar på det!
    Annika Webbmaster
  • Jag glömde att tacka för påminnelsen om att Windows Phone-appen har kontinuerlig uppspelning!

    I och med att WP är en så pass liten plattform, är det inte lika ofta jag behövt fundera över hur saker fungerar i den - men det är ju en väldigt viktig och bra funktion att lyfta fram som exempel på att en del saker är bättre i Windows Phone-appen.

    Jag berättar för teamet som utvecklat den appen att funktionen används och uppskattas.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack för utförligt och informativt svar! Det täcker i princip allt jag undrade över!

    Jag har länge varit en trogen användare av Windows Phone och använder fortfarande en telefon med det operativsystemet. Har dock kompletterat även med en telefon med Android då apputbudet tyvärr är lite magert till WP.
    Glädjer mig ändå åt att en funktion (som är kanonbra) finns i appen för WP men ännu inte i appen för Android.

    Trevlig helg!
  • Hej igen!
    För några veckor sedan skrev jag:
    Min förhoppning är att vi kan införa den automatiska uppspelningen vi använder för grupper av avsnitt och se till att samma funktion finns på Min lista.

    Detta är numera verklighet, så på sverigesradio.se kan ni lägga avsnitt till Min lista och sedan spela upp i följd. Fungerar i Android och WP (men inte i Safari på Ios - tyvärr. Vilket kanske inte berör dig, men väl oss som gärna vill lösa även det).

    God jul!
    Annika Webbmaster
  • Strålande bra! Jag kör Windows Phone på min ena lur och Android på min andra så jag är jättenöjd!

    God jul!
  • Hej igen, Björn!

    Snart finns det möjlighet att betatesta en första version av Min lista i Sveriges Radio Play för Android!

    Ni som vill vara med och beta-testa får anmäla ert intresse i denna tråd:
    Beta-testa Min lista (sparade avsnitt och spelkö) i Sveriges Radio Play!

    Trevlig sommar!
    Annika Webbmaster
  • Det låter alldeles förträffligt bra!

    Tack för att ni finns!