Når inte Ekot och lokala nyheter via Google News med Google Assistent på Sonos

Sedan några dagar  tillbaka finns Google Assistent för Sonos på svenska. Jag lyckas inte spela upp ekot eller lokala nyheter på min Sonos One. Däremot fungerar Vetenskapsradion, Kulturnytt och Radiosporten. BBC och Ule Svenskas nyheter går också bra. Sveriges Radio-appen fungerar heller inte. Det gör däremot CNN-appen. Jag förstår förstås att det kan bli problem när en ny tjänst lanseras.

Kommentarer

  • Hej Henrik!

    Testa att ladda hem vår Sonos-app:
    Sveriges Radio i Sonos

    Om det därefter kvarstår några problem, så hör av dig så försöker vi lösa det!
    Annika Webbmaster
  • eDet här gäller alltså Googles senaste nyheter i Google assistent och er app för assistent. Sveriges radioappen för Sonos har jag, men stödjer inte Assistent.
  • Tack, då förstår jag bättre!

    Jag har bett de kolleger som arbetar med vårt innehåll på röststyrda plattformar att kika på detta.

    Vi har fått in samma felanmälan från ytterligare två lyssnare:
    SR appen för Google Home har glömt mig!
    och
    Kan inte spela upp vissa kanaler på Sonos med Google assistant

    Att Google Assistent lanserats på svenska för Sonos är förmodligen centralt, så stort tack för att du berättade detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Du skrev:
    Sveriges Radio-appen fungerar heller inte.

    Vad händer när du säger "Okej Google, prata med Sveriges Radio"?
    Annika Webbmaster
  • Sveriges radio stöds inte. Inspelning via den här länken: https://1drv.ms/u/s!AjD4admPjeMajmB4rADxUhOxTpoH
  • Vill fylla i att jag har exakt samma problem som Henrik.
    Får också samma svar när jag säger ”prata med Sveriges radio”.

  • Hej!

    Våra utvecklare hälsar att det beror på att Sonos inte stödjer appar från Google som använder sig av media playback. Vi har rapporterat detta till Sonos.

    Jag frågade om detta märks även i andra appar och de svarade att Expressen-appen funkar bra tills man ber om att få lyssna på deras poddar.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Någon uppdatering från Sonos? Väldigt synd att en så bra helhetslösning inte funkar med en bra tjänst som SR.
    Tack på förhand
  • Jag har bollat frågan vidare till rätt kolleger, och håller tummarna för att de har några positiva nyheter.

    Jag återkommer när jag vet mer!
    Annika Webbmaster
  • Det går att lyssna på Ekonomiekot, men inte på Ekot.
  • En tillfällig lösning kan vara att ansluta en Chromecast Audio-enhet och spela via den om man har möjlighet att ansluta via 3,5-tumskabel. Jag har en play 5 som jag har anslutit Chrmecast Audion till. Till min Sonos one kan jag säga: ”Spela nyheter i vardagsrum”. Då spelas de upp via min Chromecast Audio som heter Vardagsrum på alla högtalare om alla är valda för uppspelning och ”Grupperade  rum” är påslaget i linjeingångsinställningarna. Dock fungerar inte Sveriges Radio-appen. Det var avbrott i ett par dagar nu i veckan, men fungerar återigen.
  • Tack för denna work around.

    Jag har ännu inte hört hur mina kollegers kontakt med Sonos har utvecklats (vilket jag tolkar som att de inte har hört något av vikt). Jag har dock påmint dem om att vi vill veta hur det går.
    Annika Webbmaster
  • Två minuter senare fick jag veta att vi tyvärr inte har hört något från Sonos, men att vi har skrivit till dem tidigare idag och frågat hur statusen är på detta.

    Så vi vet inte själva hur det går, men försöker ta reda på det!
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för att ni jobbar med detta. Det finns en tråd om detta på Sonos support forum, där de säger att Sveriges Radio inte stöds för tillfället, men att detta kan ändras i framtiden.

    https://en.community.sonos.com/sonos-svenska-forum-229098/spela-upp-nyheter-fraan-sveriges-radio-via-ga-6831354#post16370837
  • Hej. Jag har samma problem. Lokala nyheter (P4 Stockholm) och Ekot fungerar inte via Sonos och Google Assistant men det funkade tidigare via Sonos och Alexa. Det här är enda sättet jag konsumerar public service på. För 8,4 miljarder om året tycker man att ni kan fixa det.
  • ​Hej
    Har samma problem?
    Hört något från Sonos?
  • Förlåt att svaret dröjt!

    Fredrik, tack för länken, som pekade vidare mot denna sida:
    Sonos support: Styr Sonos med Google Assistent

    Som jag förstår det, är Google Assistent på Sonos inte en fullt utvecklad Google Assistant och endast vissa tjänster ingår. Vår app är inte en sådan tjänst.

    Så här skriver Anton W från Sonos:
    Eftersom Sveriges Radios egna tjänst inte fungerar med Google Assistant så tar den det som finns tillgängligt via Radio från TuneIn som fungerar med Google Assistant.

    Så exempel på SR-nyheter som finns tillgängligt via Radio från TuneIn är de du nämner: Ekonomiekot, Radiosporten och P3 nyheter

    Ekot
    Där är jag inte helt med på tåget. Tunein har i princip alla riksprogram som poddar från oss (saknar ni någon, så hojta till så löser vi det), så ni borde kunna lyssna på Ekot genom dem!
    Ekot hos Tunein

    Testa hur det går att spela upp Ekot den vägen genom att säga:
    Hej Google, spela Ekot från Tunein

    Eventuellt kan ni behöva förtydliga att det rör sig om programmet Ekot eller podcasten Ekot.

    Nyheter från lokal kanal
    Däremot tror jag inte att poddflödet för lokala nyhet ingår i Tuneins utbud idag. Jag hittar det i alla fall inte! Jag ska prata med mina kolleger om den saken.

    Vi börjar med att få Ekot att fungera, så tar vi de lokala kanalerna som steg två.

    Är det något mer i vårt utbud ni saknar i Sonos med Google Assistent idag?

    Annika Webbmaster
  • Hej !

    Jag testade att säga "Hej Google, spela Ekot från Tunein " till min sonos one fick till svar..

    "Ok spelar ekot från tunein"
    *tystnad*
    "Jag hittar tyvärr inte det du frågar efter"
  • Prövade att säga ok google spela ekot.
    Fick till svar.

    "Här är de senaste nyheterna"
    "Återupptar Ekot från klockan 8 idag"
    *inget spelas upp*
    "Det var all från den här gången"

    Bara att konstatera att Sonos mjukvara inte är var den borde när det gäller Google Assistant, vilket de inte vill erkänna..
  • Tack för den återkopplingen!

    Testade du även "Hej Google, spela programmet Ekot från Tunein" och "Hej Google, spela podcasten Ekot från Tunein" ?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika !

    Nu har jag prövat dina förslag. Det gick inte det heller.

    Hej Google, spela programmet Ekot från Tunein"
    "Absolut spelar programmet ekot på Tunein, jag hittar tyvärr inte det du frågade efter."

    Hej Google, spela podcasten Ekot från Tunein ?
    "Jag vet inte riktigt hur jag skall hjälpa dig med det."
  • Det är ganska tydligt att något  skiljer  mellan  hur ekot och t ex Radiosporten läggs ut i Google News.
  • Intressant, när jag säger:
    "Ok Google, spela radiosporten"

    Då spelas ett podavsnitt av nämnt program upp.
  • Har samma problem! Kan inte spela upp Ekot, exempelvis.

    // Anders
  • Och så undrar Public Service varför de tappar i lyssningar... När de inte bryr sig om de som faktiskt vill lyssna...
  • När jag ber Google (via Sonos) spela upp senaste nyheterna så blir Toppnyheter och Ekot "blanka" men Ekonomiekot och Radiosporten fungerar finfint.

    Dags att fixa detta nu...
  • Går fortfarande inte att spela upp ekot på Sonos med hjälp av Google Assistent. Andra SR-program fungerar. Fixa detta nu!
  • hej!
    Jag har testat allt men just ekot vill inte funka. Har ni löst detta än?
  • Hej allesamman!

    Jag vill strukturera upp vad vi vet om detta, eftersom det är en soppa som vi är flera kockar inblandade i. Vi själva, Sonos, Google och Tunein.

    Det är extrem otydligt även för oss som arbetar med detta att förstå varifrån ett visst innehåll kommer, och för er som lyssnar är det troligen ännu rörigare.

    Drabbade nyhetssändningar
    Eftersom problemet inte rör vår egen app (den fungerar inte alls, vilket förstås är ett eget problem) utan antingen Google News eller Tunein, anger jag om vilka av programmen som finns i respektive tjänst:
    • Toppnyheter (finns i Googles nyhetsutbud, saknas hos Tunein) strömmar tystnad
    • Ekot (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein) strömmar tystnad om ni inte specifikt frågar efter Ekot från Tunein, som då inte hittar det ni frågar efter
    • Lokala nyheter (finns i Googles nyhetsutbud, saknas hos Tunein) strömmar tystnad, tror jag
    Nyhetssändningar från Sveriges Radio som fungerar
    • Vetenskapsradion (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein)
    • Kulturnytt (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein)
    • Radiosporten (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein)
    • Ekonomiekot (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein)
    • P3 Nyheter (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein)
    Nyhetssändningar jag inte vet om de fungerar
    • Land- och sjöväder (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein)
    • Radio Sweden på lätt svenska (finns i Googles nyhetsutbud, saknas hos Tunein)

    Är det Tunein eller Google ni lyssnar med?
    Sonos har bara tillgång till en bråkdel av utbudet från Google assistent.

    Så här skriver Anton W från Sonos:
    Eftersom Sveriges Radios egna tjänst inte fungerar med Google Assistant så tar den det som finns tillgängligt via Radio från TuneIn som fungerar med Google Assistant.

    Så exempel på SR-nyheter som finns tillgängligt via Radio från TuneIn är de du nämner: Ekonomiekot, Radiosporten och P3 nyheter

    Jag tror inte att det stämmer, i och med att Toppnyheter, en tjänst som saknas helt i Tunein, identifieras men inte fungerar korrekt. Faktum är att den verkar hanteras likadant som Ekot, alltså att enheten känner av att nyhetskällan finns, men inte kan hantera denna korrekt.

    Andra poddar?
    Kan ni lyssna på andra poddar (Spanarna, P3 Dokumentär ...) via Tunein? Eller via Spotify, som också är en tjänst som ska fungera?

    Läs här vilka tjänster som ingår:
    Styr Sonos med Google Assistent

    Om ni inte kan lyssna på andra poddar via Spotify eller Tunein, så är det ju inte så konstigt att Ekots podd inte fungerar den heller. I så fall kan vi stryka Tunein från listan över var felet finns. Att bli av med en potentiell felkälla gör det något enklare att felsöka, så återkom och berätta om ni kan lyssna på någon podcast via Tunein eller via Spotify!
    Annika Webbmaster
  • Kan bara svara för hur det funkar med Google Home Mini och med Sonos One.

    Google Home Mini: allt funkar helt klanderfritt.

    Sonos One: när jag skulle dema julklappen till mina föräldrar för dem så hoppade den över alla nyhetssändningar förutom typ radiosporten. Klarade definitivt inte Ekot, vilket var en av de grejer jag framhöll som en stor grej med systemet.
  • Hej!

    Anders:
    Bra att du hittade hit och såg att felet inte ligger i just deras anläggning eller hur ni konfigurerat den.

    Alla:
    Jag har hittat en gemensam nämnare för de nyheter som inte fungerar som vi kommer att undersöka närmare. De kolleger som arbetar med vårt innehåll i Googles röst-tjänster kommer att träffa folk från Sonos imorgon och felsöka tillsammans med dem.

    När jag skrev om detta den 10 januari, skrev jag att vi har två nyhetsflöden som jag inte vet om de fungerar eller inte, Land- och sjöväder och Radio Sweden på lätt svenska. Om det är som jag misstänker, ska det gå att lyssna på båda dessa.

    Testa gärna!
    Annika Webbmaster
  • Hur går det i denna fråga? Lösning på gång?
    "God morgon google"'- kommandot fungerar inte fullt ut med nyheterna på min Sonos-högtalare, förutom att jag börjar få bra koll på ekonomin nu 🤪
  • Hej Ida - och ni andra!

    Det är två olika problem. Den ena är "prata med Sveriges Radio", där ni får veta att "Sveriges Radio stöds inte på den här enheten". Det beror på att Sonos inte har stöd för "externa tjänster som spelar ljud", utan endast har stöd för ett fåtal utvalda tjänster.

    Det andra är att några av våra viktigaste nyhetstjänster, Ekot, toppnyheter och lokala kanaler, som finns med i Google News (vilket ska fungera i Sonos) inte spelas upp.

    Som jag skrev ovan så träffade mina kolleger folk från Sonos i början av februari, men jag återkopplade aldrig vad detta möte ledde fram till.

    Så här skrev min kollega:
    Vi hade ett möte igår med Sonos om att Sveriges Radios Google Home Action inte fungerar på Sonos Play One. Det är konstaterat att vi från vår sida inte kan göra något. Problemet ligger hos Sonos och Google. De har detta i sin backlogg och ska försöka prioritera upp det.
    Förra gången skrev jag:
    Jag har hittat en gemensam nämnare för de nyheter som inte fungerar som vi kommer att undersöka närmare.
    Den gemensamma nämnaren var att det blev problem ifall nyhetsflödet saknades i Google Podcast, som för Ekot exempelvis. Nu finns Ekot med där sedan en tid (max tre veckor) men går fortfarande inte att lyssna på i Sonos, så det mönster jag tyckte mig urskilja har inte hjälpt oss.

    Jag hoppas verkligen att Sonos/Google snart ser vad som skiljer exempelvis Ekot och lokala nyheter från Ekonomiekot och Radiosporten!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Här kommer en uppdatering. Toppnyheter och ekot fungerar fortfarande inte. Ekonomiekot fungerar. Jag är inte säker på att det framkommer i tråden att det faktiskt har fungerat tidigare.
  • Jag är inte säker på att det framkommer i tråden att det faktiskt har fungerat tidigare.
    Tack, det där vill jag förstå!

    Var det med Alexa på Sonos det då fungerade att lyssna på Ekot och lokala nyheter? Det ska fortfarande fungera. (Toppnyheterna tror jag däremot saknas i vårt skill för Alexa.)

    Mitt intryck är att det aldrig funnits stöd för vår egen app ("prata med Sveriges Radio") i Google Home på Sonos. I Google News med Google Assistent finns våra nyheter med, men Toppnyheter, Ekot och lokala nyheter fungerar inte, utan strömmar tystnad.
    Annika Webbmaster
  • Det var med Google i slutet av november eller början av december som det fungerade. ”Hej Google, spela senaste nyheterna”. Jag har inte Alexa så det var inte med den.
  • Ok! Är det Sonos One detta gäller?
    Annika Webbmaster
  • Ja!
  • Olof:
    Det var intressant! Du är nog den första som rapporterat in att detta har fungerat tidigare ...

    Som du ser överst i tråden, skrev Henrik och Daniel om detta problem redan i september, så mitt intryck har varit att det aldrig har fungerat.

    Är det någon annan i denna tråd som vid något tillfälle har kunnat ta del av Ekot, Toppnyheter eller våra lokala nyheter på Sonos One (eller annan Sonos-enhet) med Googles nyhetstjänst?
    Annika Webbmaster
  • Robin skrev i en annan tråd:
    Har en sonos beam med google assistant.
    Har problem när jag frågar om senaste nyheter och valt Toppnyheter från Sveriges radio och Ekot som källor. GA säger tjänstens namn samt tidslag, men sedan blir det tyst. Sen säger den att det var allt för tillfället. Det fungerar felfritt på en vanlig google home enhet men inte på sonos. Hur kommer sig detta? Har varit i kontakt med både sonos och google och de båda skyller på varandra. Men eftersom ekonomiekot fungerar så borde ni kunna lösa koden så en sonos enhet kan ta emot den?
    Jag svarar här istället, så att alla kan ta del av svaret.

    Vi vet inte hur detta kommer sig. Vi har verkligen försökt hitta någon skillnad mellan hur de fungerande nyhetsflödena är uppbyggda och hur de hämtas och hur det ser ut med de flöden som inte fungerar - men vi ser inget, trots att det rent logiskt bör finnas någon skillnad.

    Det enda vi vet är det ni redan känner till:
    1. Alla våra nyhetstjänster fungerar som de ska på andra plattformar som använder Google News (alltså inget generellt problem med de drabbade tjänsterna)
    2. Vissa av våra nyhetstjänster fungerar som de ska även i kombinationen Google + Sonos (alltså inget generellt problem med Google + Sonos och vårt innehåll)
    Felsökningen kanske försvåras i viss mån av att Sonos och Google på företagsnivå inte samarbetar så bra. Även om båda företagen i vanliga fall agerar ansvarsfullt och felsöker förutsättningslöst, kan den tendens som Robin skriver om, att "de båda skyller på varandra" säkert bli större i en sådan situation:
    Sweclockers: Sonos stämmer Google för patentbrott
    (Vi på Sveriges Radio skyller inte på något av företagen. Detta ligger helt i vårt intresse att lösa och kan absolut ligga hos oss - men det hjälper ju inte eftersom vi inte förstår vad som är fel!)

    Mitt intryck var att problemet med våra Toppnyheter, Ekot och lokala nyheter funnits sedan Google Assistant för Sonos lanserades. Det var fel. Uppenbarligen har det fungerat tills runt månadsskiftet november-december ungefär för Olof med Sonos One (se inlägget från 29 mars och senare).

    Om vi förstår vad (om något?) som förändrades i samband med att problemet uppstod hos Olof, så är det mycket värdefullt! Om det till exempel kom någon säkerhetsuppdatering eller om Olof vid denna tid bytte språk i Google Assistant eller ...? Jag har alltså inte en susning om vad det kan vara men tror att något i Olofs miljö eller inställningar då förändrades och blev mer likt hur det varit hela tiden hos trådstartaren Henrik och er där felet funnits hela tiden.

    Om fler lyssnare har samma erfarenhet som Olof, att det en tid fungerade, men sedan blev problem, vill vi veta det! Detta kan bli en nyckel för att dyrka upp det här problemet.

    Tack igen, Olof, för den viktiga meningen Jag är inte säker på att det framkommer i tråden att det faktiskt har fungerat tidigare. Det framkom inte förrän du skrev det!
    Annika Webbmaster
  • Högre upp i tråden undrade jag hur det gick att lyssna på poddar, något jag inte fick svar på. Om detta går börni kunna lyssna på Ekot som podd, men tror att det är via Google podcasts det finns förutsättningar för detta att funka (inte genom Tunein, som jag felaktigt fick intryck av genom Sonos svar här).

    Testa gärna om något av dessa alternativ fungerar:

    Hej Google, spela ...
    • senaste Lunchekot
    • podcast Ekot
    • podden Ekot
    • programmet Ekot
    • Ekot från Google podcasts
    Var det något av alternativen som fungerade? Om inte, kan ni spela P3 Dokumentär, Spanarna eller någon annan podd från oss? Hur säger ni då?
    Annika Webbmaster
  • "Skönt" att se att det inte bara är jag som har problem med min Sonos och att få Ekot att fungera via GA. Har testat de senaste alternativen du ger Annika men utan resultat. Jag kan spela upp det via SR-appen i Sonos-appen men jag GA fungerar inte för att hjälpa till så jag måste aktivt starta via appen för att kunna lyssna i Sonos-systemet.
  • Om inte annat så behöver du inte lägga tid på lokal felsökning. Felet uppstår med vårt innehåll på kombinationen Google-Sonos.

    Har du haft problem med våra nyheter från start, eller har det, som för Olof, först fungerat, och blivit problem efter ett tag?
    Annika Webbmaster
  • Ja men precis, den lokala felsökningen är nu nedlagd efter jag hittade denna tråd! Jag införskaffade mitt system först i mellandagarna så har inte haft det så länge, men det har aldrig funkat för mig tyvärr..

    Hoppas de snart hittar problemet och en lösning på det!
  • @Annika

    Jag prövade med poddarna som du sa (använde exakt dom kommandona du nämnde), men fungerade inte - antingen säger hon att hon inte hittar , eller så säger hon att hon inte vet hur hon ska hjälpa mig med det. Prövade P3 dokumentär, men det förstod hon inte. Detta fungerar inte på min vanliga Google Nest Mini heller.
  • Hm ... Google ger lite motstridiga besked om möjligheten att lyssna på poddar.

    Här står det att nyheter och poddar ännu inte fungerar med alla språk, men eftersom nyheter fungerar (utom vissa av våra i Sonos) och Google listar de svenska kommandon som styr poddar, tolkade jag det som att även poddar fungerar på svenska:
    Google Assistent: Lyssna på nyheter eller poddar

    Här står det dock uttryckligen att funktionen för närvarande bara är tillgänglig på engelska, samtidigt som de radar upp svenska kommandon. Tydligen är detta vilka kommandon ni ska kunna använda inom en inte alltför avlägsen framtid ... Men det är inte glasklart, tycker jag.
    Google Nest: Lyssna på poddar

    Jag missade alltså att den tjänsten ännu inte finns på svenska. När den kommer, kan det bli en möjlighet att ta del av Ekot på Sonos.

    En annan möjlighet är att den uppdatering som Sonos planerar i juni, S2, kommer att lösa detta problem:
    Sonos S2 – översikt och kompatibilitet

    Jag har dock tyvärr inget större hopp om att de lagt tid på att lösa fel kopplade till Googles tjänster i och med det spända läget mellan Google och Sonos. Däremot skulle det kunna finnas ett underliggande problem i Sonos som rättas, så att detta problem blir löst "i förbifarten".

    The Verge skriver:
    Sonos will continue to support Alexa and Google Assistant with S2, but considering how contentious its relationship with Amazon and Google has become, you’ve got to figure that the company is charting out its own voice assistant future, and S2 could eventually play into that.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Fungerar inte med S2

  • Tack.

    Som sagt hade jag ju rätt lite hopp om att det skulle lösa problemet.

    Alla:
    Är det fortfarande ingen annan än Olof där det först har fungerat och sedan blivit problem?
    Annika Webbmaster
  • När säger ”okej Google spela P3” så spelas de sista nyheterna upp från tune in. Säger jag ”okej Google spela radio P3” så spelas P3 i realtid. Jag är mycket förvånad...
  • Tröttsamt att detta inte kan fungera och heller inte på S2!

    Har ni begärt någon update från Sonos gällande detta?

  • Hej!

    Jag vet att utvecklarna för röst-tjänster hade ett möte i morse där de skulle prata igenom vad vi vet och vilka eventuella trådar det kan finnas kvar att rycka i eller följa upp, men har inte hört vad de kom fram till, så jag frågar dem!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Vi har inte hört av Sonos om detta sen februari när vi tog upp det med dem. Vi kommer höra av oss igen i dagarna i hopp om att lyfta ärendet.

    Vänligen
    Maksim

  • Hej. Har samma problem med ”senaste toppnyheterna på Sveriges radio” Ekot fungerar inte heller. SR P3 nyheter och radiosporten fungerar så jag vet inte vad problemet är.
  • Angående Olof svar.
    Jag hade Sonos Beam och One (gen 2) i tidig höst. Problemen har alltid funnits.

    Jag är mycket övertygad om att Olof har missuppfattat vad tjänsten gjorde tidigare. Det har ALDRIG funkat att säga ”Spela upp dom senaste nyheterna” exempelvis. Tyvärr har Olof svar bara lett till förvirring.

    Beroende på vilka källor som är inställda i GA-appen så spelas endast vissa nyheter upp. Jag har ”Toppnyheter från SR, Ekot, P4 Göteborg, Ventenskapsradion”. När jag säger ”Spela upp nyheterna” svara Google med rätt tider för alla program men spelar inte upp något ljud. När den kommer till Vetenskapsradion så säger den ”Från Vetenskapsradion klocka halv sju idag” följt av att den spelar upp ljudklippet

    Med andra ord fungerar Vetenskapsradion men inte någon av de andra källorna JAG har valt i GA-appen. Och så här har det varit sedan innan november-december

    Synd att det har blivit lite rörigt på grund av Olof svar, men problemet är som det varit hela tiden

    Jag har testat de flesta av de fraser du frågat efter Annika och inget fungerar för exempelvis Ekot

    Förstår att ni letar efter lösning med Sonos. Hoppas det löser sig snart då väldigt stor anledning att ha igång tjänsten på Sonos högtalaren är just att kunna spela upp SR.
  • Hej, Det kanske verkar konstigt men det har fungerat för mig i höst. Jag köpte 4 st One gen 2 och kopplade in dem. Jag valde nyhetskällor i Google assistenten - Toppnyheter och ekot och några andra. Jag spelade upp med "Hej google, spela upp de senaste nyheterna" och det fungerade varje morgon i ungefär en månad. Sedan slutade det fungera och det blev tyst (den hoppade över toppnyheter och ekot), precis som du beskriver och spelade upp resten av nyhetskällorna. Jag försökte få det att fungera igen genom att ta bort nyhetskällorna ur Google, uppdatera allt men det kom aldrig igång igen.

    Jag har inte några andra prylar igång hemma som skulle ha kunnat förvirra mig :-) Det har faktiskt fungerat för mig!
  • Ok. Så för att vara väldigt exakt och klar med vad du säger nu Olof så menar du att när du sa ”Spela upp nyheterna” så svarade Google på din Sonos med ”Här är nyheterna från Toppnyheter klockan åtta” för att sedan också spela upp ljud från toppnyheter? Och efter det spelats upp sedan gå vidare till Ekot och göra samma sak där osv?

    Du säger att du inte har några andra ”smarta” högtalare eller produkter hemma så då kan det inte varit något annat än Sonos med GA som svarat.

    Om så är fallet så får jag backa det jag sa ovan. Då verkar du, som Annika sa, vara den enda i denna tråd i varje fall som fått det att fungera.
  • Exakt så! När jag sa "hej google, spela upp de senaste nyheterna" så kom toppnyheter och ekot och några andra. Efter ca en månad så blev det tyst på de två första men resten fungerade.

    Jag kan verkligen inte skryta med att jag har fått det att fungera. Det fungerade när jag packade upp prylarna :-)
  • Hej alla! Även jag har precis samma problem som er andra med att spela upp nyheter via GA genom mina sonos-högtalare.

    Jag har försökt kontakta både Google och Sonos ang. detta utan svar, så tack till er på SR som försöker nysta i detta otroliga trassel.

    I mitten på juni skrev Maksim att ni kommer höra av er till Sonos igen med hopp om svar. Nu undrar jag om ni fick någon respons från Sonos i ärendet?

    Hoppas att detta snart får en lösning så att vi alla kan ta del av SR’s gedigna nyhetsflöde på ett smidigt och modernt sätti dessa högtalare som finns representerade i väldigt många hem.

    Tack på förhand!
    / David

  • Hej David,

    Vi hörde av oss till Sonos i juni men har ännu inte fått någon återkoppling. I februari skickade vi dem den information de efterfrågat kring ärendet..

    Så det står tyvärr stilla. Hoppas kunna återkomma med bättre besked under hösten!

    Vänligen
    /Maksim
  • Hej,

    Varit i kontakt med Sonos idag och de hänvisar bara till Google assistant support i ärendet. De säger att det fungerar som det skall i deras ände men att det är algoritmer hos Google som inte fungerar. Att försöka få tag på någon hos Google assistant supporten verkar svårt då jag inte finner något sätt att ens rapportera felet...
  • Jag tror att det kommer att gå snabbare för dem att införa möjligheten att lyssna på poddar via Google Assistant, eftersom Googe förstås vill att en så stor tjänst som podcasts ska komma ut på fler språk. Det ska fungera redan idag - för dem som har engelska som språk i Google Assistant.

    Om någon av testar att byta språk till engelska, så får ni hemskt gärna återkoppla om det fungerar som jag hoppas:
    Listen to news or podcasts

    Det ska alltså gå att säga "Ok Google, play Ekot". Eventuellt kan ni behöva uttala Ekot på lite cowboy-engelska för att assistenten ska förstå: "ikårt".

    Ekots poddflöde består numera av dagliga fyra längre sändningar:
    Ekot hos Google Podcasts

    Många av de övriga Ekosändningarna (oftast betydligt kortare) kan ni finna i ett annat flöde, Nyhetsuppdateringar från Ekot. (Möjligen kan det mer komplicerade namnet bli enklare för assistenten att förstå?)
    Nyhetsuppdatering från Ekot hos Google Podcasts

    I och med att Ekot och de lokala nyheterna poddas, skulle en fungerande poddtjänst på svenska göra att ni kan ta del av det mesta av det vi har problem med här. Våra fina Toppnyheter, som egentligen är det nyhetsformat som är anpassat just för digitala plattformar, kan vi inte nå den vägen, men det är ju i det närmaste Ekot i en lite annan förpackning ...

    Och frustrationen över att inte förstå varför i hela friden några av våra nyhetsflöden fungerar medan andra inte gör det, löser vi inte. Det måste finnas en gemensam nämnare där Ekot, Toppnyheter och lokala nyheter skiljer sig åt från Sport, Ekonomiekot och Kulturnytt.

    Medan jag skrev det, kom jag på en faktor som faktiskt skiljer sig åt och jag inte har undersökt tidigare. Kanske. Jag ska kolla upp en sak och återkommer 😀
    Annika Webbmaster
  • Ok, detta är mitt nya hugskott:

    Det skulle möjligen kunna vara så att endast ett flöde per nyhetskategori fungerar från oss på Sveriges Radio. Nyhetskategorierna är dessa:

    Allmänna nyheter, vi har fem flöden:
    1. Toppnyheter från Sveriges Radio - fungerar inte
    2. Ekot - fungerar inte
    3. P3 Nyheter på en minut - fungerar
    4. Land- och sjöväder (vet ej om det fungerar)
    5. Radio Sweden på lätt svenska (vet ej om det fungerar)
    Affärsnyheter, vi har ett flöde
    1. Ekonomiekot - fungerar
    Sportnyheter, vi har ett flöde
    1. Radiosporten - fungerar
    Kulturnyheter, vi har ett flöde
    1. Kulturnytt - fungerar
    Lokala nyheter: 25 olika, listar dem ej:
    • Inget av de flöden ni eller vi har testat fungerar så vitt jag vet, men vi kanske inte har testat alla flöden?
    Enklast att testa är nog hur Land- och sjöväder och Radio Sweden på lätt svenska fungerar ... Vilket vi förstås gör - nästa vecka. Ni kan dessutom underlätta våra tester genom att berätta vilken eller vilka lokala kanaler ni har problem med, så att vi kanske slipper testa alla 25 kanaler och kan nöja oss med 17-18 😀

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • I den här tråden har ni redan skrivit att Nyheter P4 Stockholm och Nyheter P4 Göteborg får samma fel som Ekot och Toppnyheter.

    Om någon av er har testat andra lokala nyheter, så berätta det, som sagt.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    En återkoppling över vad jag testat och fått att fungera:

    Allmänna nyheter
    1. Toppnyheter från Sveriges Radio - fungerar inte
    2. Ekot - fungerar inte
    3. P3 Nyheter på en minut - Fungerar
    4. Land- och sjöväder  - Fungerar
    5. Radio Sweden på lätt svenska - Fungerar
    Affärsnyheter, vi har ett flöde
    1. Ekonomiekot - fungerar
    Sportnyheter
    1. Radiosporten - fungerar
    Kulturnyheter
    1. Kulturnytt - fungerar
    Lokala nyheter: - fungerar inte (har dock inte testat samtliga)

    Vetenskapsradion - Fungerar

    Mvh

    Jan

  • Ok, där föll den teorin ... Eftersom Land- och sjöväder och Radio Sweden på lätt svenska funkar, är det inte begränsat till ett program per kategori.

    Jösses så frustrerande att inte ens kunna hitta den gemensamma nämnaren, men bra att inte lägga tid på fel felsökning, så stort tack för snabb återkoppling.
    Annika Webbmaster
  • Dessutom hade jag missat att få med kategorin Vetenskapsnyheter, där vi har ett, och ett riktigt bra, program. Som fungerar på Sonos, tack och lov.
    Annika Webbmaster
  • Är det inte konstigt att man kan be Google assistenten via deras egna app att spela nyheterna. Då spelar senaste ekot upp
  • Jag har också samma erfarenhet. Dvs, startar man Google assistant i mobiltelefonen (Iphone XR, ios 13.6.1) så kan man starta Ekot genom att säga "spela de senaste nyheterna". Om man då har lagt ekots nyheter längst upp i listan över nyheter som skall läsas upp fungerar allt som det skall. Men gör man exakt samma sak via Sonos högtalaren, fungerar det inte.
    Återkopplingen från Sonos är att logiken inte ligger hos dem utan hos Google.
    Finns dock ingenstans att felrapportera detta hos Google...
  • Är det inte konstigt att man kan be Google assistenten via deras egna app att spela nyheterna. Då spelar senaste ekot upp
    Att saker fungerar som det är meningen är inte konstigt!

    Våra nyheter fungerar i Google Assistent-appen på mobiler, och i mängder av enheter där Googles system är inbyggt. Denna nyhetstjänst fungerar även på Lenovo Smart Clock, där det tyvärr är problem med vanliga "prata med Sveriges Radio". Beteendet på Sonos är unikt.

    Att felet är så konsekvent (de drabbade nyhetsflödena blir fel hos alla lyssnare) och samtidigt inte har ett begripligt mönster (vi har ju - hittills utan framgång - sökt en gemensam nämnare för våra drabbade nyhetsflöden som skiljer dessa från de som fungerar), är också ovanligt. Det bör finnas ett mönster, tekniska fel som går att återskapa så konsekvent har en orsak, men vi ser det inte än. Och det stör mig enormt, eftersom just den typen av mönster är något jag brukar vara bra på att finna.

    Jag minns ett helt annat fel där vi inte heller kunde urskilja mönstret till att börja med. Men det fanns där. Alla som fick den buggen hade en sak gemensamt ... Klockan i mobilen var felinställd! Just den saken handlar det inte om här, men det är något i den stilen, någon parameter vi inte har tänkt på som finns i våra lokala nyheter, Ekot och Toppnyheterna, men som saknas i övriga flöden.
    Annika Webbmaster
  • de drabbade nyhetsflödena blir fel hos alla lyssnare

    Utom hos Olof ovan - en tid. Att felet inte fanns där från början, men sedan kom och yttrar sig på samma vis som hos alla andra, kan vara en viktig ledtråd.
    Annika Webbmaster
  • hej, precis som Olof fungerade tjänsten för mig via GA i nov (och dec tror jag). När jag frågade vad som händer idag spelades alla nyheter inkl. Toppnyheter. Sedan slutade det plötsligt fungera och blev så som övriga beskrivit här, med endast Ekonomiekot som fungerar.
  • Tack, det var mycket intressant, Simon!

    Och förbryllande! Vad finns det för gemensam nämnare hos just er två?

    För Olof var det fyra nyinköpta One generation 2 det till att börja med fungerade på. Vad har du för Sonos-modell? Var den ny när du kunde lyssna på de nyhetstjänster som sedan slutat fungera?

    Och varför slutade det funka? (Någon firmware-uppdatering?) Kan det rent av finnas lyssnare med Sonos-anläggningar där felet inte alls förekommer? Vi tror att felet finns hos alla med Sonos, men kan inte veta säkert. Till ett supportforum skriver ju ni som har problem.

    Alla:
    Vi har ändrat ett par saker i vår tekniska miljö. En av de förändringarna, som jag tror skedde i torsdags, skulle möjligen kunna påverka våra nyheter hos Google, så det kan vara värt att testa om Ekot, Toppnyheter och våra lokala nyheter fortfarande strömmar tystnad. (Troligen har förändringen hos oss inte haft någon effekt alls på detta, så ha inte några stora förväntningar.)
    Annika Webbmaster
  • För mig fungerade det på en nyinköpt Sonos beam från det att Google Assistant introducerades och i någon månad eller två. Minns inte om det även fungerade på min sonos move därefter eller inte, men minns bara att det en dag slutade precis som beskrivs ovan med ”läser upp toppnyheter... tystnad”, läser upp lokala nyheter... tystnad, följt av att Ekonomiekot läses upp som det ska”. Kommer inte ihåg något särskilt som utlöste det.
  • SR, ni har närmast en obegränsad budget som vi skattebetalare tvingas betala och ni kan inte lösa så att vi kan lyssna på era program.

    Kan ni inte bara köpa en sonos one och testa tills det funkar? Ni har ju kanaler som det funkar på. Jag har 2xOne, Beam och Arc - det funkar inte på någon. Så det är inte i hårdvaran det ligger... Och även Omnis nyheter funkar felfritt.

    Och jag lovar att posta här så fort det börjar att fungera. Jag lyssnar varje morgon.

    Det här snömoset ni bjuder på i denna tråd är ju bara löjligt. LÖS PROBLEMET!
  • Simon:
    Tack! En gemensam nämnare mellan dig och Olof är att era anläggningar införskaffades under förra hösten. Under en kort period fungerade sedan vår tjänst för just er.

    De lyssnare som sedan tidigare hade Sonos och började använda Googles rösttjänster när de lanserades för Sonos i mitten av september, fick problem direkt, alltså samtidigt som ni med nya anläggningar inte hade problemet.

    Från en dag till en annan slutade det sen att fungera hos er. Vi vet inte om det var exakt samtidigt, men ingen av er sätter det i samband med någon synlig uppdatering eller liknande.

    Mikael högre upp i tråden har sedan dess skaffat sin anläggning - och för honom var felet på plats från början:
    Jag införskaffade mitt system först i mellandagarna så har inte haft det så länge, men det har aldrig funkat för mig tyvärr.
    Tomas:
    Vi (men inte jag personligen) har tillgång till flera Sonos-enheter. Vi kan återskapa felet, men ser inte vari det ligger.
    Så det är inte i hårdvaran det ligger...
    Uppenbarligen inte i hårdvaran, i och med att vår tjänst fungerade en period hos Olof och Simon. Men om felet ligger hos oss, hos Sonos eller hos Google, vet vi inte - och det brukar innebära att det är en kombination.

    Om den felsökning som sker i tråden känns mest som irriterande snömos, så kan du välja att sluta följa detta inlägg genom den länk som finns i aviseringsmejlen.
    Annika Webbmaster
  • Ännu en viktig pusselbit har dykt upp. Samma fel som i Sonos tycks finnas på en annan plattform:
    Bose högtalare med Google röstassistent

    Vårt innehåll fungerar bra på mobiler och i Googles egna prylar. Problemen finns i de "icke Google-plattformar" som använder sig av Google built in. Sonos är den vanligaste, men därutöver gäller det exempelvis Bose Smarta hem-familjen, Harman Kardon Citation-serien, JBL Link-serien och Lenovo Smart Display.
    Vår Google action, den som startas genom att säga "Prata med Sveriges Radio", går inte att använda på grund av någon begränsning. Detta problem är tyvärr gemensamt för alla dessa plattformar.

    Däremot ska det gå att lyssna på våra kanaler via Tunein (vilket fungerar på alla - om än med vissa problem) och på nyheter med Google News, vilket går i exempelvis Lenovo och Harman Kardon.

    Jag hade alltså, tills förra veckan, endast sett det problem ni rapporterat in på just Sonos, när Gunilla skrev om sina problem med vårt innehåll i Bose

    Hos henne blir det liknande fel, men till skillnad från i Sonos, där Ekot med flera "spelar upp tystnad", ger Bose ett felmeddelande: felkod C7-SC3102, som betyder att ljudet "inte kunde avkodas". Och det är viktig information för oss, eftersom det gör att vi kan utesluta ett par felkällor som snarare skulle innebära att ljudet inte nådde fram, eller blockerades!

    Dessutom noterar hon att felet drabbar alla lokala nyheter hon testat - utom P4 Kristianstad, så jag ska be mina kolleger testa om Nyheter från P4 Kristianstad fungerar även i våra egna Sonos-anläggningar.
    Annika Webbmaster
  • Trevligt att fler kan bekräfta att det faktiskt har fungerat. Jag förstår att det är svårt att felsöka men ni verkar jobba på och det uppskattar jag. En dag kommer det nog att fungera!
  • Kristanstad strömmar tyst för mig 🙁
  • Nu har jag testat samtliga lokala P4 stationer ikväll (23:21)

    inga fungerar.

  • Google/sonos måste ju på något vis ändå hitta själva filen för många P4 stationer hade olika klockslag som de sa att de var ifrån....
  • Testade i morse igen. De som tidigare rapporterats att inte fungera, fungerar fortfarande inte!
  • Likt tidigare inlägg har jag skaffat en Sonos One, funktionen med nyhetsuppläsning från SR via GA är en av de mest uppskattade. Därför så synd att det endast fungerar på ett fåtal flöden.

    Dock uppskattar jag denna tråd enormt mycket då det gör att jag slipper fortsätta felsöka i "min ände" så att säga.

    Keep up the good work hela teamet. Hoppas på en lösning inom kort!
  • Funkar fortfarande inte! Vad väntar ni på?
  • Håller med Tomas. Problembeskrivningen står i börja på tråden. Det är inte ett hprdvaruproblem. Det är sonos v.s SR app.
    Sluta tramsa och lös det.
    Mvh missnöjd kund
  • Det är ju i såna fall Sonos ni ska vara upprörd på, inte SR. SR appen funkar klockrent på de flesta andra smarta högtalarsystem. Eller egentligen är det inte heller Sonos, det är ju Google ni ska vara missnöjda med, som använder sitt system som en konkurrensfördel till sina högtalare gentemot konkurenter som inte har en egen utvecklad röstassistent. Så det här gnäller på SR blir lätt tröttsamt i denna tråd.
    Mvh
  • Hej,

    Thomas sammanfattar det (tyvärr) ganska bra här ovan. Vi har svårt att lösa det då både Sonos och Google är mellanhänder som inte vi har kontroll över och inte får mycket återkoppling från.

    /Maksim

  • Thomas: Alla andra tjänster som finns till sonos / Google funkar. Och även delar SRs utbud.

    Något blir uppenbarligen fel med vissa av SRs tjänster. Visst känns det bekvämt att skylla ifrån sig. Men eftersom SR tar pengar från oss skattebetalare kan vi också kräva att de driver denna fråga i mål. Även om vi inte vill lyssna på SR - ska vi kunna det!

    Och Maksim: att gömma sig bakom de är mellanhänder och att ni inte skulle få någon hjälp... Ställ krav! Eller felsök från er sida? Ni har ju uppenbarligen program som funkar... Har ni provat att skapa ett nytt testprogram? Funkar det? Annars får ni öppna plånboken och betala för att sonos/Google ska hjälpa till.

    SR: Uppdrag för den kommande veckan! Sätt upp ett teams/Skype/zoom-möte med Google och sonos där ni hittar en väg framåt. Rapportera till oss skattebetalare på fredag hur det gått.

  • Tomas:

    Härligt att du känner engagemang i frågan och är mån om att folk ska kunna ta del av SRs material. Vi är måna om att låta folk ta del av det!

    Än så länge är lyssning via (tredjeparts) röstassistent i annan (tredjeparts) högtalare en väldigt liten del av vår publik. Även om vi vill kan vi inte lägga oproportionerligt mycket resurser på att lösa ett problem som berör så få, det hade inte varit ansvarsfullt. Av samma anledning försöker vi även undvika att hamna i ekonomisk beroendeställning till externa aktörer.

    Men vi jobbar vidare med att lösa problemet, samtidigt som vi jobbar med andra frågor. Ditt förslag med ett testprogram tar jag med mig till teamet!
  • Vill bara fylla på med att Tomas är en minoritet i tråden. Lägg inte mer fokus på att möta hens inlägg. Jag är själv mycket van vid att möta ”det är jag som betalar din lön” personer och de går ej att nå med resonemang. De har redan bestämt sig för att leva ett liv i irritationens tecken.

    För att fortsätta med den egentliga frågan. Problemet kvarstår som tidigare. Någon uppdatering på ämnet från er SR? Intressant att det är andra varumärken som har problemet. Då ligger uppenbarligen felet på Googles sida (vilket egentligen blivit klart ganska tidigt).
  • Hej Daniel. Klev jag på en öm vänstertå?

    Det spelar ingen roll om man är minoritet i denna tråd eller inte. Man ska väl ändå kunna ta del av den statliga medians utbud som man motvilligt finansierar? (Ps det går bra att säga "han" om mig.)

    Men som du också undrar... Annika/Maksim hur går det? Hur många lyssnare är det som berörs?
  • Det funkar fortfarande inte! Hur går det?
  • Ett tips om ni kör IKEA Trådfri är att starta en scen där som spelar t.ex ekot

  • Tyvärr inget nytt att rapportera.

    /Maksim

  • Hej,

    Jag vet inte hur ni jobbar med detta men kan det vara en idé att testa att bygga upp allt från början? Några av era kanaler fungerar ju och det kanske är enklare att börja från början istället för att felsöka.
  • Jag vill bara inflika här att som tidigare nämnts i tråden så uppstår samma problem för de som har en Bose smart högtalare, (med felkoden SC3102).
    Jag själv har inte problemet då jag har ett "googlifierat" hem med vanliga google enheter, så för mig fungerar det fint. Men jag köpte nyligen en Bose Home Speaker 300 till en bekant och har försökt (utan framgång) att få det att fungera för denne.

    Jag vet att ni sedan tidigare vart i kontakt med Sonos kring problemet och att Sonos inte vart överdrivet hjälpsamma i saken. Så min fråga blir om ni även försökt kontakta Bose kring detta? Eftersom symptomen är de samma, så kanske de kan bidra med någon information för att lösa det.

    Jag hoppas givetvis på att det ska lösa sig så att man kan lyssna på sändningarna oavsett vilken högtalare man har, och uppskattar ert hårda arbete för att finna en sådan lösning.
  • Hej!

    Nyhetskällorna bygger i all enkelhet på att vi förser Google med en länk och lite information, så det är ganska begränsat vad vi kan justera.

    Men vi håller sedan en tid på att rulla ut nya versioner av de lokala nyheterna till Googles nyhetstjänst. Testa gärna om de nya lider av samma problem. P4 Gotland, P4 Kalmar och P4 Malmöhus är tre av nyhetskällorna som uppdaterats hittills.

    Ska undersöka möjligheten att få mer information från Bose!

    /Maksim
  • Ingen skillnad på dessa tyvärr Maksim.
    Den känner till när avsnitten senast vart släppta/uppdaterade men spelar inget utan går vidare till nästa
  • Synd. Hade ju varit great att slå två flugor i en smäll. Vi kikar vidare.
  • SR vad är nästa steg? Vänta lite till och hoppas att det löser sig?

    Det har snart gått 1,5 år...
  • SR! Återkoppling tack!
  • Hej! Hur svårt kan detta vara egentligen?
    Det känns som att detta har snurrat runtlängre än en evighet nu...om Vetenskapsradion funkar vilket den verkargöra hos mig så skallni väl kunna få resterande att funka också. Extremt irriterande detta...
  • Hej, jag vet inte om jag tillför något med min Lenovo GA klockradio....
    Den fungerar klockrent (!) med min husautomation, TuneIn och Toppnyheter som jag startar med "Hej Google Godmorgon".
    MEN, när den tipsar om att jag ska använda "Prata med Sveriges Radio" hamnar jag i irritationsträsket i denna tråd:
    Den lystrar till "Prata med Sveriges Radio" och en SR-röst frågar mig vad jag vill lyssna på. "På Minuten", svarar jag då t.ex. Den svarar då "Här kommer avsnittet från den 26:e december". Vad trevligt, tänker jag då men naturligtvis händer inte ett smack. Det blir bara tyst, tyst, tyst. Samma sak med vilket annat program som helst, SR berättar att den ska spela upp programmet X från tidpunkten Y och det blir bara knäpptyst 🙁
    MEN (igen), jag vill ge Administratören i denna tråd en Eloge då hon visar upp en imponerande serviceanda. Synd bara att inte vissa av de övriga inblandade parterna gör det, tex Google....
  • Vill bara inflika att om man försöker med "God morgon" kommandot på en Bose smart högtalare, så fungerar det inte heller. Samma problem uppstår som när man försöker lyssna på nyheterna direkt. Bara i relation till Dannes inlägg ovan, där den varianten tydligen fungerar med en Lenovo klockradio.
  • På min Lenovo klockradio funkar "Hej Google God morgon" fint. Även "Hej Google Prata med Sveriges Radio" funkar till att börja med och kontrollen lämnas över till Sveriges Radio rösten och den frågar: "Vad vill du höra?"
    Jag svarar tex "På Minuten", den svarar "Här är På minuten från idag" och sen blir det knäpptyst !
    Det kan väl ändå inte bero på att det "saknas något i Lenovos Google tjänster".

    Det verkar ju 100 gånger troligare att det saknas något i Sveriges Radios "Google Tjänster" !

    Dessutom funkar ALLT annat "Hej Google" som jag har prövat !
  • Hej Danne,

    Testa gärna Aftonbladets tjänst och prova att spela en av deras poddar och återkoppla om det fungerar.
    De bör använda samma teknik för ljuduppspelning som vi gör. Då kan vi få en ledtråd om det är just den tekniken som strular på Lenovo Smart Clocks.

    Du startar den genom att säga "Prata med Aftonbladet".

    Här är en tråd specifikt om problem med att få igång ljud via "Prata med Sveriges Radio" på Lenovo:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/smart-hogtalare/

    Vänligen
    Maksim

  • Jag har testat aftonbladet på Sonos, men jag får samma svar, "Aftonbladet stöds tyvärr inte på den här enheten".

    På Lenovo startade jag dialogen, men efter att jag begärt att lyssna på nyhetspodden, fick jag meddelande att Aftonbladet svarar inte. Som sagt, om jag ber nåt på Sveriges Radio på Lenovo Smart Clock startar det in en eller två sekunder, sen avbryts det, så en viss kill ad i respons där.
  • Efter att ha försökt felsöka min mammas sonosanläggning (beam och one g2) hittade jag efter ett tag till den här tråden. Intressant och bitvis fascinerande läsning. En eloge till er på SR som sköter dialogen här på kundo - härligt att ni är så närvarande!
    Tyvärr har jag inget att tillföra mer än att rapportera att jag upplever exakt samma problembild som redan rapporterats tidigare i tråden. Håller tummarna för att en lösning ska dyka upp så småningom!
  • Jon vad är det som är trevligt med deras mumbo jumbo? Inget händer! De skriver lite snömos då och då.

    Som skattebetalare känner man sig bedragen.
  • Tomas, jag tycker att de gör ett exemplariskt jobb med att föra en öppen dialog med sina användare. Det finns inte jättemånga supportforum där man möter något liknande.

    Att du inte är något jättefan av public service-avgiften eller vad du får för den har framgått. Vidare politisk debatt tycker jag vi kan lämna därhän i det här sammanhanget.

    Med det sagt - självklart är det frustrerande att, som jag, upptäcka att felet man stött på varit känt i en bra bit över ett år utan att ha åtgärdats. Så borde det inte vara. Dataingenjören i mig skriker också att det måste finnas nåt sätt att lösa detta, eftersom det bevisligen funkar för många av SR:s andra nyhetsflöden. Men utan egen tillgång till Googles (och eventuellt Sonos) möjligheter att gräva i sina system har jag full förståelse för att det finns en gräns bortom vilken det är väldigt svårt för SR att göra något utan samarbete från dem.
  • Jon, det är ju jättebra att de kommenterar. Men de gör ju inget åt själva problemet... Rent tekniskt är det en skandal och deras öppna spekulerande visar ju på att de som iaf jobbar med att svara här inte har mycket koll på tekniken. Skulle gärna se mig motbevisas!

    Avgiften är ju en viktig komponent i diskussionen. Dess vara eller inte vara kan man diskutera på annan plats, men hade man inte varit tvungen att betala för dem, hade man ju bara kunna valt att köpa en annan tjänst. Då hade ju konkurrensen gjort att det skulle funnits fler nyhetstjänster att välja mellan. Men nu sitter vi ju i den sits vi gör och är ofrivilliga kunder som inte får det vi betalar för. Varje morgon hör man tystnaden efter att ekot borde kommit!

    Och jag tycker att om SR inte kan lösa problemet själv så finns det utmärkta konsulttjänster att köpa in. Ge mig en vecka så skulle jag lösa det!
  • Tomas, vi som lider av tystnaden från SR-Sonos-Lenovo får väl starta en swish-insamling så att SR har råd att ta in dig och fixa detta 😀
    OBS, både skämt och allvar - men jag är osäker på proportionerna mellan dessa 😀
  • Hej!

    Analysen om att vi som svarar här inte har koll på tekniken är delvis korrekt. Jag har inte koll på tekniken. Det har däremot teamet som har utvecklat appen, där min kollega Maksim ingår.

    Min roll är att fungera som ett mellanled, förstå problem och förmedla dem till rätt team och att föra en dialog med lyssnare. Om dialogen upplevs som tydlig eller snömos är uppenbarligen olika.

    Tyvärr har det varit få konkreta saker jag kunnat tipsa om. Felet är påtagligt, hundra procent reproducerbart och uppträder (dock inte identiskt) på ett par olika tredjepartsplattformar.

    Det fel vi i första hand diskuterar är Googles nyheter på Sonos, men det felet förvärras av att det idag inte går att få vår egen tjänst (prata med Sveriges Radio) att fungera på Sonos och att det saknas möjlighet att spela upp poddar med Googles Assistent på svenska.

    Intressant nog går det senare om man har engelska som språk, både via Spotify (kräver konto hos dem) och via Google Podcasts. Och sedan några månader tillbaka finns det möjlighet att välja två språk i Google Assistent!

    Eftersom problemen att nå vår tjänst även förekommer på Lenovo Smart Clock, är det mycket intressant att lyssnaren Elias skriver:
    Jag kunde "Prata med Sveriges Radio" så sent som idag med min Lenovo Smart Clock. SR rösten frågade vad jag ville spela och jag bad den spela upp P3 och det fungerade. Men min Google Assistant/Lenovo Smart Clock är inställd på Engelska (US) första språk och Svenska som andra språk. För då får man tillgång till fler funktioner som t.ex. kunna sätta radioalarm eller musikalarm.
    Dessutom bara för att få tillgång till dom senaste funktionerna har jag aktiverat förhandsgranskningsprogrammet i Lenovo Smart Clock.
    Nu ser problemen med "prata med Sveriges Radio" olika ut i Sonos och Lenovo, så vi vet inte om det fungerar lika bra på Sonos. I Lenovo känner Google av tjänsten men "spelar upp tystnad".

    Även om ett språkbyte inte gör så att ni kan prata med Sveriges Radio, så bör det ge möjlighet att ta del av poddar från Google Podcasts (och Spotify, om ni använder den tjänsten). Därmed kan ni ta del av många av våra programserier när ni vill, inklusive Ekot och nyheter från er P4-kanal!
    Google: Lyssna på poddar

    Här skriver Google hur ni lägger till ett extra språk. Det verkar vara lätt - och går förstås att ändra tillbaka om det av något skäl inte funkar bra för er:
    Ändra Google-assistentens språk

    För att inte ge er falskt hopp, så vill jag dock vara tydlig med att Danne med Lenovo klockradio, som även skrivit i denna tråd, inte hade fått det att fungera med våra poddar och tvåspråkigt Google senast han skrev om problemet. (Däremot med engelskspråkiga poddar, vilket är lovande!)

    Berätta hur det går för er, om ni testar!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag skrev:
    Även om ett språkbyte inte gör så att ni kan prata med Sveriges Radio, så bör det ge möjlighet att ta del av poddar från Google Podcasts (och Spotify, om ni använder den tjänsten). Därmed kan ni ta del av många av våra programserier när ni vill, inklusive Ekot och nyheter från er P4-kanal!

    Rättelse:
    Våra lokala nyheter finns ännu inte som poddar hos Spotify.
    Annika Webbmaster
  • Vilken fantastisk support-tråd.

    Hittade hit efter att ha stött på samma problem som beskrivs i inledande posten. Märker direkt ett engagemang och driv från er som administrerar tråden, t.o.m. utläggningar från möten med tredje part lägga ut. Fantastisk transparens, öppenhet med problemet och aktiv felsökning med slutkonsument.
    Sen kommer en och annan och ifrågasätter varför man inte kan lösa detta när man har en budget på 8+ miljarder (och missar helt poängen med att public service inkluderar mer än bara radio) och helt diskussionen som förs om att problemet snarare ligger i prioriteringen hos aktörer som Google och Sonos.
    Hursom vill jag tacka Annika och Maksim för tappert arbete och bra återkoppling. Fortsätt så. Jag följer tråden och hoppas på en lösning.

  • Ja Google och Sonos tekniker är väl proprietära och slutna, det skulle nog underlätta felsökning också om folk visste att lägga mer pengar och resurser på öppna lösningar.

    Sedan har väl Sveriges Radio för sig en budget på ca 3 GSEK/år enl. Wikipedia, det gör väl då 242 miljoner SEK/mån. Jag vet inte för närvarande var man kan hitta de aktuella siffrorna, och ännu mindre om hur pengarna fördelas på produktion och drift av olika tjänster.

    Men det får ses som en tillfällig utvikning från huvudämnet och är kanske ämne för en egen tråd.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Radio
    "Antal anställda 2 227 – 2018
    "Erhållna avgiftsmedel för Sveriges Radio var (2017) 2,9 miljarder kronor.

  • För min del tycker jag inte skattemedel behöver läggas på att stödja proprietära lösningar överhuvudtaget, det skulle kanske sätta lite fart på utvecklingen.
  • Simon:
    Tack!

    När vårt innehåll har problem med Googles tekniska lösning i Sonos produkter (samt ett par andra - om än inte exakt samma fel) är det svårt att felsöka. Vi försöker förklara detta men vara tydliga med att det ligger helt i vårt intresse att lösa detta oavsett var felet ligger och att vi har ansvar för att ge de andra företagen all hjälp de kan behöva.

    Kritiken om att det är konstigt att vi inte kommer vidare är begriplig. Vi borde ha förstått varför delar av vårt innehåll drabbas, medan annat inte gör det. Vi kommer att "ta en ny vända" med ett relativt nystartat tvärfunktionellt team som jag hoppas kan se problemet ur någon vinkel vi hittills missat, för finns självfallet en gemensam nämnare mellan dessa drabbade nyhetstjänster!

    Johannes:
    Men det får ses som en tillfällig utvikning från huvudämnet och är kanske ämne för en egen tråd.
    Korrekt. Och även trådar som handlar om budget och finansiering är på gränsen till off topic i ett supportforum.

    Frågan varför vi väljer att lägga dina skattepengar på låsta tekniker är också off topic i denna tråd, men absolut relevant i detta forum. Var vi ska finnas och hur är verkligen inte självklart, i synnerhet inte eftersom möjligheten att enkelt ta del av Sveriges Radios innehåll kan styra vilka plattformar lyssnare investerar i. Vi ska inte gynna kommersiella särintressen, samtidigt ska vi finnas där lyssnarna finns.
    Annika Webbmaster
  • Kan rapportera att det fortfarande inte funkar!
  • Tack.

    Är det någon som testat mitt tips från den 1 februari om ett tvåspråkigt Google kan vara ett sätt att kunna spela poddar och därmed ta del av Ekot? Hur gick det i så fall?

    Om ni inte testat, är det för att tipset var ointressant, eller har jag varit för otydlig i hur man gör och behöver fila till en enklare beskrivning?

    Att kunna lyssna på poddar är inte en ersättning för en fungerande nyhetstjänst, men eftersom ni som skriver här bevisligen är sugna på att ta del av nyheter, så ville jag tipsa om denna möjlighet!

    (Sen har vi lite fler program än Ekot som några av er säkert också vill kunna lyssna på när ni vill, snarare än när vi sänder dem i FM ...)

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, det är ingen skillnad, har både svenska och engelska inlagt som språk.

    Säger man "hey google spela upp ekot på google podcasts" får man samma resultat som man får om man bara säger "hey google spela upp de senaste nyheterna"
  • Jag har oxå testat på min Lenovo klockradio och det blev ingen som helst skillnad förutom att "tant Google" fick ännu lite svårare att förstå vad jag sa....
  • Men, som jag kommer ihåg testinstruktionerna så var dom lite oprecisa !
    Jag kan testa en gång till om jag får nerskrivet EXAKT vad jag ska säga till klockradion i varje läge......

  • Hej igen. Jag har en Sonos högtalare och problemet består.
    när jag säger "hej Google, spela p3, så svarar hon: "javisst, spelar p3 på tune in."(Och sen spelas p3 upp, direktsändningen)

    Vad är Tune in?
    Ska jag försöka få ner p3 till min Sonos app på annat sätt eller ska ni försöka få in top-10 nyheterna i "tune in"?

    Jag vill helst inte vara forskare och felsökare. Kan inte lova att jag är behjälplig i tråden, jag söker mest svar.
    Mvh Ida
  • Till Annika (SR): Menar ni på allvar att ni inte har någon Sonos/lenovo eller annan smart högtalare att testa på själva???
  • Annika (SR) har väl en egen Lenovo klockradio hemma ?
  • Sedan någon vecka har nu Radiosporten slutat fungera på SONOS med Google assistent. Toppnyheter, ekonomiekot och Vetenskapsradion från SR fungerar som det gjort senaste året. Om ni nyligen ändrat något med Radiosporten, så vet ni vad problemet och hur ni kan fixa det.
  • Jag tillhör också den skaran där det tidigare fungerat men sen helt plötsligt slutat fungera (nästan helt säker att jag hade sonosen i köket då och inte en mini när det funkade). Jag har både sonos och google mini där det inte funkar på sonos men på mini funkar det bra. Då det var så länge sen kan jag inte svara på tidpunkt och andra detaljer kring när det slutade fungera.
    Främst är det i morgonrutinen där jag vill ha in lokala nyheter (P4 Uppland) som jag lider mest.

    Jag har likt nån annan här verifierat att ingen av lokala nyheterna fungerar. Däremot funkade "Land- och sjöväder" samt "Radio Sweden på lätt svenska".

    Hur ser URL:erna ut till de senaste "Nyheter från P4 Uppland" samt "Land- och sjöväder" så kan jag prova dem fristående i Sonos utan att google är inblandat?
  • Det är ingen blixtrande utveckling på det här problemet. Det har väl hållit på 2-3 år nu? Och det blir bara tystare och tystare.....
  • Jag har Sonos One och Move och det enda sättet att lyssna på SR Gotland är via kommandot ”spela Sveriges Radio Gotland på TuneIn i köket” . Om jag anger ”spela Sveriges Radio Gotland” får jag svaret ”det är inte tillgängligt nu” eller ”det fungerar inte för tillfället”
    Jag får med andra ord fortsätta med att lägga till TuneIn+namnet på högtalaren.
  • Förstår inte ...
    Förstår inte Sveriges Radio problemet?
    Eller har ni inte råd att skaffa en apparat för max 2000 kr att testa med?
    Jobbar det tvärfunktionella teamet, eller är det nerlagt?
    Konstigt att något enstaka program fungerar, men inte t.ex. Nyheter.
    Eller är detta helt och hållet ett problem hos Google, som ni inte kan påverka?
    Vore hur som helst intressant att få en statusrapport, om hur läget är efter mer än ett och ett halvt år - så länge har problemet funnits, och det är fortfarande kvar.
  • De har nog lagt ner de här frågorna? Det blev nog övermäktigt för dem. Det har varit knäpptyst i åtskilliga månader nu.
    Man kanske ska släppa streaming från SR nu och bara streama från leverantörer som klarar av detta ?

  • Nu har det skett ytterligare konstigheter. Google assistent i min Sonos hittar inte Sveriges radio p3 längre.
    Jag säger: "hej Google, spela p3"
    "Javisst, spelar dr P3 på tune in"
    Och så spelas danska p3 kanalen :!
    Då säger jag
    "Hej Google, spela Sveriges radio P3"
    "Javisst, spelar upp Sveriges radio på Tune in.... jag hittar tyvärr inte vad du söker"

    jag kan manuellt spela p3 i högtalaren via appen. men den är markerad med "Sonos radio" nu för tiden.
    Assistenten hittar inte p3s grejer i Sonos, om den inte är länkad med tune in?

  • PS. P3 finns på tune in och på Sonos radio. Men assistenten hittar den inte. Jag tror att p3 någonstans missat en länkning
    På vissa funktioner som Har med Sonos radio / tune in att göra.
    Vissa saker spelas upp utan problem, tex vetenskapsradion
    Men inte top-10 nyheterna.
    Och nu spelas inte ens liveradion SR p3 upp via assistenten längre. Ni borde kunna spara detta. Det starade 9 juni 2021.
    Mvh ida
  • Hej igen!

    Som jag skrev tidigare har jag inte så mycket att tillföra i vanliga fall, och att då hoppa in i tråden, tillför inget (mer än att ni vet att vi inte har glömt er). Jag repeterar det jag skrev den1 februari:

    Felet är påtagligt, hundra procent reproducerbart och uppträder (dock inte identiskt) på ett par olika tredjepartsplattformar.

    Det fel vi i första hand diskuterar är Googles nyheter på Sonos, men det felet förvärras av att det idag inte går att få vår egen tjänst (prata med Sveriges Radio) att fungera på Sonos och att det saknas möjlighet att spela upp poddar med Googles Assistent på svenska.
    Nu har jag något att tillföra, men det är tråkiga nyheter som handlar om det ämne Ida skriver om:
    Google assistent i min Sonos hittar inte Sveriges radio p3 längre.
    Tidigare har ni kunnat lyssna på våra kanaler genom att Tunein fungerar ihop med Google på Sonos. Sedan början av juni (den 2 juni enligt flera lyssnare) har det uppstått ett problem mellan dessa företag.

    Varför det har slutat att fungera, har Tunein och Google troligen bättre möjlighet att felsöka än vad vi (eller Sonos) har:Av allt att döma är detta ett problem som drabbar långt fler än Sveriges Radios lyssnare, se här:
    https://www.reddit.com/r/googlehome/comments/nvw9zx/tune_in_broken/

    För lyssnare som använder Google Nest och andra "renodlade Google-enheter", finns det en enkel lösning, nämligen att istället lyssna via vår egen Google-tjänst ("prata med Sveriges Radio"). Den fungerar som vanligt. Men för Sonos saknas tyvärr stöd för den typ av Google action som Sveriges Radio har (ett ämne som vi ju tagit upp flera gånger tidigare, i och med att det annars hade varit ett sätt att ta del av Ekot och lokala nyheter).

    Den tråd vi skriver i här är lång nog som det är, så för det nytillkomna problemet med att lyssna på kanaler, rekommenderar jag denna tråd istället:
    Uppspelning av SR i Sonos/Tunein via google home ligger nere

    När det gäller problemet med nyheterna som inte fungerar, så återkommer jag med en statusrapport senare. Kortversionen är förstås att inte mycket har hänt. Vi har gjort en del förändringar, som inte har påverkat problemet.

    När det gäller att Radiosporten också har försvunnit, så har i alla fall jag inte felsökt detta. Jag hör med utvecklarna vad det berodde på och om det inte gett oss kunskap om felets grundorsak!
    Annika Webbmaster
  • Hej alla,

    Hur många år har gått sen vi först rapporterade om detta problem?

    Vad är status?

    (Spoiler: funkar fortfarande inte.)
  • Hej och förlåt vår osynlighet här den senaste tiden!

    Felet kvarstår som ni vet, och felsökningen måste ta bättre fart. En svårighet är att det blev alldeles för rörigt för både lyssnare och oss på Sveriges Radio att överblicka en tråd med 135 inlägg, och det blev svårt att sålla fram vilken information som var central, i synnerhet när vi velat engagera nya kolleger i felsökningen.

    Jag har därför skapat en ny, mer koncentrerad, tråd om problemen här, där jag hoppas att det ska bli tydligare hur felet yttrar sig:
    Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem

    Än så länge har jag endast sammanfattat huvudtemat för tråden, om nyhetstjänsten som spelar tystnad från vissa nyheter, men fungerar med andra. Jag kommer att beskriva lite närmare vilka problem som finns i övrigt med vårt innehåll genom Google Assistenten på Sonos och en del andra enheter (som Lenovo och Bose).

    Jag utlovar inte någon förbättring, men vi på supporten lovar att göra vad vi kan för att underlätta felsökningen och fortsätta dialogen.
    Annika Webbmaster
  • Hej allesamman!

    Jag utlovar inte någon förbättring, men vi på supporten lovar att göra vad vi kan för att underlätta felsökningen och fortsätta dialogen.
    Nu kom det en förbättring ändå! Jag har två goda nyheter och en dålig.

    God nyhet nummer 1: Ekot bör nu fungera hos er
    Felsökningen tog ny fart och vi analyserade allt ännu en gång. I korthet kan man säga att vi åter benade ut vad som fungerar respektive inte - men denna gång fann vi en gemensam nämnare för de nyheter som fungerade, vilket har med ljudformat att göra. De nyheter vi endast erbjuder i MP3-format och de där vi har dubbla ljudformat och där MP3 prioriteras framför ljudformatet AAC, har fungerat bättre hos er.

    När vi sett detta samband, testade vi att helt enkelt styra om så att Google väljer Ekots MP3-version, och struntar i att AAC-versionen "egentligen" är högre prioriterad för just Ekot - och därmed går det att lyssna på Ekot i Sonos!

    I alla fall i våra testenheter. Om Ekot fortfarande inte går att nå hos någon av er vill vi veta det. Återkoppla gärna här:
    Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem

    Dålig nyhet: Toppnyheter, lokala nyheter och Radiosporten är svårare att lösa
    Tyvärr bygger våra Toppnyheter, lokala nyheter (sedan december i fjol) och Radiosporten (sedan i våras) i Googles nyhetstjänst helt på nyhetslistor i AAC, så vi kan inte genomföra den relativt enkla förändring vi gjorde för Ekot.

    God nyhet nummer 2: Svårt innebär inte att det är omöjligt
    Vi är väldigt glada över att vi äntligen ringat in problemet. Att förstå problemet bättre ger naturligtvis större möjlighet att lösa det. I den nya tråden om Sonos-problemen har jag skrivit lite om vilka alternativa lösningar vi undersöker och vilka för- och nackdelar dessa har.

    Som sagt, att ni äntligen kan lyssna på Ekot och att detta gäckande problem har fått en förklaring, är väldigt skönt. Vi beklagar att det tog så lång tid.
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.