Hur köar jag program i SR-appen?

Hej!
Jag hittar inte hur jag köar program i SR-appen. Jag ser att det finns en symbol för spelkö, men det enda jag kan göra där är att välja ”spela nästa”. Vad är nästa om jag inte har nåt i kön?

Kommentarer

  • Bra fråga!

    Det finns spelköer på lite olika ställen i appen:
    • sådana du skapar själv (Nedladdade avsnitt och Min lista)
    • sådana du delvis skapar själv (senaste avsnitten från de program du följer)
    • sådana som vi skapar (nyhetslistor som Toppnyheter och teman som Låt julmusiken flöda eller alla avsnitt av en följetong)
    Hör av dig om du vill ha hjälpmed att att skapa eller hitta till någon av dessa listor!

    Om funktionen att spela avsnitten i en följd är påslagen, så blir det automatiskt en spellista - ifall du startar ett ljud (trycker på den lilla bilden som hör till avsnittet) medan du är kvar på själva list-sidan. Efter avsnittet, kommer alltså det avsnitt som syns nedanför att spelas upp automatiskt.

    Om du däremot är inne i en lista och trycker på texten som hör till ett avsnitt, så kommer du till en sida där du kan läsa mer om just det avsnittet. Där kan du också starta avsnittet (en större bild med play-knapp(), men eftersom du har lämnat listan, så spelas inget anat avsnitt upp automatiskt efteråt.

    Detta lät krångligare än vad det egentligen är, så testa och återkom om det är något jag behöver förklara tydligare! (Det är det säkert, för mycket av det jag nämnde är bra funktioner, som vi behöver göra enklare att förstå och använda!)
    Annika Webbmaster
  • Tack! Det blev tydligare och jag förstår varför jag aldrig får nåt att spelas upp automatiskt. Jag brukar gå till själva text-sidan och inte klicka via Min lista. På tal om det skulle det vara bra att kunna skapa olika listor. Avsnitt/dokumentärer jag lyssnar på ligger ju lite huller om buller i Min lista och jag skulle gärna välja i vilken ordning jag vill lyssna på dem.

  • Avsnitt/dokumentärer jag lyssnar på ligger ju lite huller om buller i Min lista och jag skulle gärna välja i vilken ordning jag vill lyssna på dem.
    Då sorterar du dem!

    På Iphone trycker du på Ändra uppe i högra hörnet. Då dyker det dels upp en cirkel till vänster om avsnitten, som du markerar om du vill ta bort något eller några avsnitt från listan, och dels ser du en typ av stiliserad list-ikon (tre längre streck) till höger om avsnitten. Om du "långtrycker" på den ikonen, kan du dra detta avsnitt till en annan position i listan.

    På tal om det skulle det vara bra att kunna skapa olika listor.

    Det håller vi med om, men genom att listan är sorteringsbar och du kan starta frånvalfri position kan du skapa olika delar i listan, till exempel en del av listan för program du lyssnar på när du åker buss och en annan del som du lyssnar på när du ska somna.

    Att bygga listor kan ta lite tid. Jag brukar slänga n programmen i en osorterad hög, och bara sortera en del av listan som jag vet att jag snart vill lyssna på (och försöka komma ihåg att ta bort program efter hand).

    Jag passar på att tipsa om våra "färdig-gjorda" listor, exempelvis för serier där det ju finns en viss ordning avsnitten bör spelas upp i om det ska bli begripligt!

    Funktionen är rät ny och svår att hitta till, men egentligen inte så svår att använda. Om du vill veta mer om det, så kan du läsa mitt svar till John här:
    Hitta program/serier i app
    Annika Webbmaster
  • Toppen! Detta ska jag kolla upp 😊
  • Det här problemet med att få Spelkö:n att funka har gjort mig gråhårig i MÅNADER xD
    Har avinstallerat appen, rensat listorna, gjort nya listor, startat om uppkopplingen med appen öppen, startat om telefonen med appen öppen osv osv.

    NU hittade jag det här inlägget om att man måste trycka på tumnageln i listvyn för att få automatisk uppspelning att fungera. Mina nattningar är räddade!!! 😃

    Panikkram på avstånd
  • Jag vet att det är alldeles för otydligt hur man gör!

    Så bra att du blev hjälpt av förklaringen (och om du har andra app-problem, så vet du nu var du kan ställa frågor)!
    Annika Webbmaster
  • Jag får det ändå inte att fungera. Trycker på lilla bilden i listvyn och ja, avsnittet börjar spela, men i samma stund hamnar jag på sidan med stor bild och mer om avsnittet och därmed är jag ute ur listan och nästa avsnitt kan inte spelas automatiskt. Vad gör jag för fel?
  • Har du möjlighet att skicka en bild på hur det ser ut i "stor-spelaren", som dyker upp när avsnittet har startats?

    Så här ser det ut när jag spelar ett avsnitt som ligger i en spelkö (i detta fall nedladdade avsnitt):

    Annika Webbmaster
  • Kör på IPad men det borde väl inte har någon betydelse?

    Nej, listor fungerar likadant där!

    Det som har betydelse är däremot varifrån du startat ljudet. Här ser det inte ut som om du har gjort det från en spellista (exempelvis Nedladdat eller Min lista), så det var bra att du skickade en bild!

    På något vis behöver du alltså se till att de avsnitt du vill spela upp i en följd först hamnat i en lista. I anslutning till avsnitten finns en trepunktsmeny. Om du trycker på den och väljer "Min lista" hamnar avsnittet i din egen spelkö, som du når från "Min sida". Fast du behöver förstås lägga dit minst två avsnitt för att det ska bli en kö ... (Säg till om du behöver en tydligare beskrivning!)

    Du kan även ta del av "färdiga listor" som redan finns i appen, exempelvis de du når under Teman på appens startsida.
    Annika Webbmaster
  • Tack, då förstår jag. Trodde det gick att spela upp nästa automatiskt från söklistan eftersom det också är en ”lista”.
  • Jag förstod att det var något sådant!

    Framöver kommer det säkert att dyka upp möjlighet att spela upp listor på fler ställen, men än så länge är det dessa som gäller:

    • Nyheter (som Toppnyheter och lokala nyheter)
    • Nedladdade avsnitt
    • Nya avsnitt från program du följer (hjärtat)
    • Min lista
    • Program där redaktionen "samlar avsnitt som hör ihop i en grupp", exempelvis alla delar av Bröderna Lejonhjärta hos Drama för unga (lite svårt att hitta hur man gör med dessa - se här)
    • Program som en app-redaktion samlat, exempelvis Poddar till promenaden eller Det bästa med Leif GW Persson (nås via Teman -> Visa alla på appens startsida)
    Annika Webbmaster
  • Äntligen en förklaring till spelkön. Det finns ingen info i programmet, vad jag vet, att man måste trycka på tumnageln till ett program i Min Lista för att starta spelkön för listan. Men annars en bra app.
  • Tack!

    Jag vet att någon form av förändringar i gränssnittet är på gång, för jag håller med om att det är väldigt otydligt att start via tumnageln ger spelkö, medan start via avsnittets sida inte ger det (trots att man navigerat dit genom Min lista).

    Otydligheten ger problem både för lyssnare som inte lyckas starta spelkön och för lyssnare som blir irriterade över att de får den funktionen ofrivilligt. Och det vill vi självfallet förbättra!
    Annika Webbmaster
  • Jag får fortfarande inte spelkön att fungera i Nedladdat. För ett år sen gjorde den det , nu finns funktionen spelkö som man kan slå av eller på men det gör ingen skillnad. Ett tag trodde jag att varje avsnitt tog bort ur spelkön när jag lyssnat men nu spelas bara första avsnittet om man tex laddar ner tre ”Obs!”. iPad. Senaste version av appen.
  • Hej Lars!

    Vi har ett fel på köfunktionen av just nedladdat i Ios. Jag hör med Ios-utvecklarna om den funktionen kommer att vara återställd i nästa version!

    Tills dess kan du lägga över de nedladdade avsnitt du vill lyssna på i följd till Min lista. Om de är nedladdade så ska de spelas lokalt även från den vyn. Du kan alltså spela dem även om du har flygplansläget på.

    Då lägger till dem till Min lista genom att trycka på respektive avsnitts trepunkts-meny.
    Annika Webbmaster
  • Okej, jag har just upptäckt Aktuella avsnitt, från program jag följer. Där funkar det, ska se om det blir nån favorit.