Klicka på extra sändningar på Android med Skärmläsare funkar ej.

Hejhopp! Det verkar vara något galet med Android och den inbyggda skärmläsaren talkback i kombination med Play appen. Jag kan inte öppna några extra sändningar utan får använda min Ipad mini istället. Inget jättestrul men jag vill kunna  åka buss och lyssna på sport utan att ha en ipad uppkopplad mot mobilen.

Kommentarer

  • Tack Anders!

    Jag tror att jag inte har felsökt Talkback tidigare, eftersom de flesta synskadade jag har varit i kontakt med har använt Iphone, så det var väldigt bra att du rapporterade in problemdet. Att du har möjlighet att jämföra med hur det fungerar på Ios-appen med Voiceover är extra värdefullt, eftersom mycket är sig likt men det även finns skillnader.

    Hur man når extrakanalerna är sig likt mellan Play för Android och Play för Ios för mig som, men kan vara stor rent tekniskt, vilket i så fall kan märkas om man navigerar på annat vis. Om du har vant dig vid att "tabba" dig fram i Voiceover och förväntar dig att extrasändningarna ska finnas på samma plats, så kanske det inte är uppbyggt på samma vis i Talkback, men att de ska nås genom att gå in under Direkt i menyn nertill på skärmen är sig likt.

    Hittar den inte till extrakanalerna på det vis du finner dem med Voiceover i din Ipad? Eller hittar den dit, men kan inte spela upp dem? Fungerar ordinarie kanaler som förväntat?

    Vi kommer att undersöka detta, men många av app-utvecklarna kommer att vara lediga över jul och nyår, så det kanske dröjer innan vi hunnit testa själva hur navigationen fungerar!

    Om du kan beskriva närmare vad som saknas eller inte fungerar där du förväntar dig att nå extrasändningarna, så är vi tacksamma.

    God jul
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag kom på att det kanske finns andra skärmläsare än Talkback på Android. Är det Talkback du använder? Vilken version av Android och vilken telefonmodell gäller det?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag använder Orio 8.1 med senaste talkback 6.2 och kan alltså välja flicken extrasändningar. Sen ska man ju dubbelknacka med fingret för att öppna en extra sändning och det är det som inte fungerar. Det fixar ni troligen men ingen stress. God Jul.
  • Tack, och god fortsättning!

    Utvecklarna kommer att undersöka detta framöver ...
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag vill bara dubbelkolla att vi verkligen har åtgärdat detta ...

    Visst fungerar detta som det ska nu?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jodå det funkar. Nu har jag dock bytt tillbaka till Iphone eftersom jag tröttnade på Androids i andra stycken dåliga tillgänglighet. Men Sverigesradio appen funkar. Jag ska skriva lite förslag jag har för kommande versioner.
  • Tack, du vet att återkopplingen för hur det vi kan förbättra tillgängligheten är väldigt värdefull. Även om vi kan testa mycket själva, så är det en helt annan sak att dagligen använda ett hjälpmedel!
    Annika Webbmaster