Klassiska podden borde fler få kännedom om!

Tack för ett ovanligt bra program.Jag har skadat en fot och började att lyssna på ett program per dag. Jag kunde inte hålla mig så nu har jag lyssnat på alla programmen men jag kan fortfarande inte gå på foten. När kommer flera program i samma stil? Det finns många kompositörer kvar att berätta om. Jag har kollat i bekantskapskretsen, det är inte många som känner till Klassiker Podden. Hur kan vetskapen om programmet spridas?

Kommentarer

  • Hej Thord!
    Tråkigt att du skadat foten men roligt att du hittade något att lyssna på. Jag har bett en kollega ta reda på om programmet kommer fortsätta att poddas. Tack för trevlig återkoppling på podden!
  • Gunilla tipsade om ett bra program, Klassisk morgon. Det är inte ett podd-program och alltså inte nedladdningsbart på samma vis som Klassiska podden, men kanske ändå kan vara värt att lyssna på?

    Jag flyttade Gunillas inlägg hit, eftersom synpunkter om Klassisk morgon är ett annat ämne.

    Här finner du Klassisk morgon:
    Klassisk morgon

    Om någon läser här och blir nyfiken på Klassiska podden, så finns programmet här:
    Klassiska podden

    Jag ska tänka till lite och återkomma med tips på program som jag tror att du kan uppskatta.

    Hoppas att foten läker som den ska!
    Annika Webbmaster
  • Gunilla tycker att klassisk morgon ska ha mer musik och mindre prat. Jag vill ha mer prat om det handlar om kompositören eller annat som är intressant att höra kring musikstycket.
    Nattradion är en höjdare. Jag tror att sjukdomar läks snabbare om man kan lyssna när man inte kan sova. Sov gott önskar Thord
  • Hej igen!

    Jag har svarat Gunilla och tipsat om att vi har en kanal som heter P2 Klassiskt, där det inte är prat mellan verken, vilket kanske passar henne.

    Just Klassisk morgon ska dock ha ett blandat innehåll. Vi är många som uppskattar en sådan mix. Klassisk morgon fick utmärkelsen Årets morgonprogram på Radiogalan 2015 och det folkbildande som du efterlyser var en del av motiveringen:
    I nära publikkontakt och med ett intresseväckande tilltal lotsas lyssnaren in i den klassiska musikens värld. Klassisk morgon i P2 är folkbildande och underhållande radio i morgonstunden.
    Klassisk morgon årets morgonprogram

    Ett program som säkert kan intressera dig, är denna P2 Dokumentär:
    Musik som medicin

    Fler dokumentärer finns här. Jag hoppas att du hittar några spännande!
    P2 Dokumentär

    Om kompositörer finns det lite olika program. Mozart har vi t ex en hel serie om:
    Mozartalmanackan

    Andra serier som jag hoppas att du kan hitta guldkorn från:
    Tollans musikaliska

    Kanske även:
    Text och musik med Eric Schüldt

    Musikmagasinet har också många intressanta program:
    Musikmagasinet

    Gillar du opera? I så fall kanske du kan uppskatta Operaguiden, som i likhet Klassiska podden ger oss kunskap om verken och den tid de skapades:
    Operaguiden

    Ett litet axplock av program som fördjupar vår förståelse för musik ... Hoppas att något eller några av dem passar dig!
    Annika Webbmaster
  • Carolines beröm har flyttas hit:
    Tack för er rapportering om försvunna barn
    Annika Webbmaster