Ingen P2 Klassisk jul-kanal i år?

Hej er alla, finns ingen Klassisk Jul i ar? Jag kan inte hitta det pa websidan.

Manga hälsningar, Wiebke fran Tyskland

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Wiebke!

    I år kommer vi tyvärr inte att sända några webbkanaler med julmusik. Istället kommer vi att öka andelen julmusik i P2 (och i P4) under advent.

    Läs mer om det här:
    Förändrat lyssnarbeteende förändrar utbudet

    Har du frågor om detta så kontakta Lyssnarservicelyssnarservice@sverigesradio.se

    (Detta forum är till för att ge mer teknisk support på våra appar och webbtjänster, och kollegerna på Lyssnarservice är mer insatta i redaktionella frågor än vad vi som arbetar med webben är!)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack sa mycket für din svara. Vi är sa oströstlig. Klassisk Jul tillhör till var Jultiden varje ar och varje dag. Hoppas pa vackra julvisa i tiden.
    Har det bra! Wiebke och familj

  • Ni ska spela julmusik under advent är svart. Det är trevligt. Men det är faktiskt skillnad på advent och jul. Samhället har så bråttom att fira jul nu så det tas ut i förskott. I början av december passar kanske inte renodlade julllåtar som handlar om kvällen före jul.  Och under själva julen, inte minst julhelgen bör det väl verkligen spelas julmusik!!?? December är stressig för många, har inte tid lyssna på radio dagtid eller ens annars heller. Under julhelgen när folk är lediga hoppas jag vi får höra en del vacker julmusik och uppiggande julsånger. Det blir man glad av och det är verkligen då de ska höras! :-) Mvh
  • Hej!

    Som jag skrev är detta forum till för att ge teknisk support, så det är bättre att ge denna återkoppling till Lyssnarservice:
    lyssnarservice@sverigesradio.se

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Detta är ju KATASTROF!!
    Gör om gör rätt!P2 Klassisk Jul var ju en institution under högtiden och förhöjde levet!
    Ni lägger ju ofantliga summor av skattepengar på trötta P3 som bara levererar larviga program ingen lyssnar på, då bör man rimligtvis kunna kräva att ni spelar klassisk julmusik under vintern där "ingen heller lyssnar på" för att väga upp det hela...
    Omvärdera ert beslut!
  • Tack Philip,
     jag bor i tråkigt Tyskland, och Klassisk Jul gav mig en mysig svensk Julkänsla varje år på nytt
  • Jag framför detta till våra utbudsansvariga.

    Som sagt, detta är ett forum för teknisk support kring våra appar, och det är bättre att skicka denna återkoppling till Lyssnarservice som svarar på frågor om vad vi sänder - och i det här fallet inte sänder!
    lyssnarservice@sverigesradio.se
    Annika Webbmaster
  • Ingen P2 klassisk jul!
    Nu blev jag ledsen. Vill inte ha julschlagers från middle-of-the-road-kanalerna....
  • Håller med Philip och övriga här! Vi bor i Berlin och älskade att ratta in klassisk jul. Jag har skrivit till lyssnarservice nu.

  • Bra att du kontaktade Lyssnarservice!

    Jag skrev ett lite längre svar med lyssningstips i en annan tråd i forumet (där vi hade missat att vara tydliga med att forumet är till för webbsupport). Jag kopierar in delar av det svar jag skrev där även till er:

    -------

    Varför blir det inga julkanaler?
    Eftersom ni är många som hör av er om att ni saknar julkanalerna har vi bett de ansvariga att förklara tydligare varför de valt att inte sända dessa i år, och de svarade så här:

    Den 30/6 2019 slutade Sveriges Radio att sända tre musikkanaler på webben, P2 Klassiskt, P2 Världen och P3 Star. Beslut togs också om att SR:s säsongskanaler, P2 Klassisk Jul och P4 Bjällerklang upphör.

    Sveriges Radio har tidigare haft flera webbunika kanaler. Vilka det har varit har varierat över tid. Kanalernas funktion har varit att ge publiken ett musikutbud som har varit svårt att tillgodose till fullo i ordinarie kanaler.

    I dag ser lyssnarnas musikkonsumtion ut på ett annat sätt än för 10-15 år sedan – det finns till exempel ett antal musikstreamingtjänster och det är anledningen till att kanalerna lagts ner.

    När det gäller julmusiken kommer det finnas mer julmusik i Sveriges Radios utbud via de ordinarie FM-kanalerna under december. Framförallt kommer både P2 och P4 att spela mycket julmusik.

    Julmusik i P4, för er som saknar P4 Bjällerklang
    Kanalerna P2 och P4 har alltså fått ett tydligt uppdrag att spela mer julbetonad musik under advent. Jag förstår att det är en klen tröst eftersom vi är många som uppskattat dessa kanaler just för att vi fått höra intressant julmusik utan prat emellan och få av de ordinarie programmen är uppbyggda så.

    Jag hör dock med min kollega Marie som arbetar med P4:s tablå, om hon har några tips på program där vi kan förvänta oss extra mycket julmusik i förhållande till prat. Jag återkommer om detta!

    För er som saknar P2 Klassisk jul
    I P2 har vi (förstås - som alla år) julkonserter. Programmet Söndagsmorgon i P2 (med kunnigt, men absolut inte pladdrigt, talat innehåll mellan verken) sänder En tidig musikalisk julsångsadvent nu på söndag, första söndagen i advent. Den fjärde söndagen i advent sänder samma program Bachs förstudie till Juloratoriet (vilket inte syns på länken idag, eftersom redaktionen inte hunnit lägga in denna information).

    P2 Live sänder massor av julmusik framöver, däribland fyra och en halv timmar från EBU:s julmusikdag söndag den 15 december. Det blir konserter från Malmö, Stuttgart, Ljubljana och Gdansk.

    Klassisk morgon sänder årets Luciatåg och kommer säkert att spela mycket julmusik även i övrigt. Jag tycker att det talade innehållet i programmet är bra, men vet att en del lyssnare önskar att det var mindre snack och mera verk(stad).

    Till "de minst pratiga programmen" räknar jag P2 Klassiskt som ni hör mornar och eftermiddagar, sju dagar i veckan, även i vanliga fall. De sänder ibland musik helt utan prat emellan, annars är det musik varvat med en kort presentation av exempelvis verket eller kompositören. (Faktum är att jag inte har förstått mönstret för när det är tal emellan eller inte.) Jag utgår från att de kommer att spela mycket av den julmusik som musikläggarna tidigare har spelat i P2 Klassisk jul.

    Om sändningstiden inte passar er, går det att lyssna i efterhand.

    -------

    Hoppas att även ni har glädje av dessa tips!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ett informativt och trevligt svar!
    Önskar en fin annalkande första advent!
  • Hoppas att det blir lite julefrid även i Berlin, och att det är mer roligt än jobbigt med alla som på skilda vis vill fira att det är 30 år sedan muren föll ...
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack för din svara. Nu hoppar vi, att hör trevligt svensk julvisor hela tiden. Och hälsningar till Cissi! Vi bor i Falkensee, det ligger precis bredvid Berlin. Sa högt och stressande … Där har man ingen Julkänsla.
    (Förlat, at min svenska är mycket doligt)

  • Hej igen!

    Leif Eriksson på P4 Plus hälsar att julmusiken hos dem börjar den 1 december. De fyller sedan på med mer julmusik vartefter dagarna närmar sig julafton/juldagen då ni kan höra mycket julmusik.

    Från annandagen kommer sedan P4 Plus utbud att återgå till det vanliga.

    Webbkanalen P4 Plus har fokus på populärmusik från 1920-talet och framåt. Den julmusik som sänds där blir alltså mer i stil med det ni har hört i P4 Bjällerklang, inte P2 Klassisk jul.

    P4 Plus kan ni höra världen över i alla apparater där ni kunde lyssna på julkanalerna. För dem av er som bor i (eller känner någon i) Stockholmsregionen, vill jag passa på att tipsa om att kanalen hörs i FM-radion i P6 på frekvensen 89,6 MHz flera timmar varje dag!
    https://sverigesradio.se/p6/tabla
    Annika Webbmaster
  • Åh hvor er det dog en skam. Jeg bor i København og har i flere år nydt P2 klassisk jul, som virkelig har været noget særligt og ikke bare har spillet det samme som alle andre kanaler. Så endnu en trist lytter her. Hilsen fra Mette fra København.
  • Tack för hälsning, Wiebke! Här i Berlin har vi nu fokus gått över från firande av murens fall till julmarknadsmys. I helgen jobbar jag på svenska kyrkans julmarknad i Wilmersdorf.
    Fint ändå att se att vi är flera som saknar Klassisk Jul!
    Tack för tips, Annika!
  • Hej och Hallo tillsammans
    Ursäkta, jag är inngen Svensk och bo inte mer inte Sverige, daför nagra stavningsfel.
    Det är jätte trågigt at klassisk Jul sänd inte. Det är inte samma sak at höjer andelen av Julmusik i programmet av P2. Det var alltid fint at kunna lyssna på julmusiken utan paus när man vill, efter jobbet, lugnt på kvällen, vid julbord med familjen. Och fram för alt kommer vi att sakna "O Helga Natt" från Jussi Bjorling. Synd....
    Ni har varit ensamtstående med programmet. verkligen synd
  • Helt enig med dig, Christoph. Det är inte samma sak.
  • Hej & tack för svar och alla inlägg!

    Det är mycket synd och tråkigt att P2 Jul inte längre finns! Det var en unik väl sammansatt julmusik för oss som gillar tiden innan jul men inte vill höra samma top-40 blandning som alla kommersiella kanaler och tyvärr även P4 hänfaller till.Vad behöver vi alla göra för att public service i denna högtids stund skall tjäna sin trogna publik och återinför det vi alla längtar efter - P2 Jul.

    Varma och tacksamma hälsningar,
    Pontus

    PS. Kan vara ett enkelt sätt för SR att återerövra ”public” i en turbulent tid då alla ifrågasätter vad målet är. Det är dock en annan debatt men väl värd att föra i ett allt mer populistiskt media landskap .... DS
  • Hej, NRK Radio Super Jul låter som P4 Bjällerklang, skall titta vad Yle har för sig. Konstigt nog fungerar Appen här i Tyskland, men på websidan får jag inte igång uppspelningen. Appen är bra att hantera, även för synskadade. Annars gör jag min egen spellista. Mvh, Sandra
  • Jag bor på Åland och I många år har jag lyssnat på klassisk jul och bjällerklang. Det hör julen till och är stämningsfullt. En besvikelse och tråkigt att ni tar bort de.

  • Det här var mycket beklagligt.
    Uppmanar även jag SR att ompröva beslutet.
    Sett mycket framemot att börja lyssna till denna kanal. Går ej att likställa med streamingtjänster, vilka jag har flera av.
  • Förändrat lyssnarbeteende ska vara anledningen. Är det personens egna tyckande eller finns det undersökningar som kan presenteras? Inte undra på att röster höjs för att lägga ner public service när det som blir kvar i radion bara är skvalmusik och självuppfyllda radiopratare utan verklighetsförankring
  • Jag är rörd av det faktum att min fråga har väckt denna diskussion. Klassisk jul är verkligen saknas. Kanske finns det en chans att prova det igen, Sveriges Radio? Ingen annan kanal förmedlar så mycket frid och julkänsla. Tack alla, jag trodde jag var ensam med min sorg.
    Önskar er alla en trevlig 1st Advent
  • Kära Wiebke,
    Du är inte ensam. Vi är många som saknar den klassiska jul som P2 kurerade!
    Jag dövar sorgen med Nils Landgrens ”Christmas with my Friends”, vakar in 1:a advent. Musik som aldrig spelas i skvalradion ...
    Men önskningar om en trevlig 1:a Advent
    //Pontus
  • Här i Tyskland är det så svårt att hitta dessa vackra skandinaviska julesång. Så jag måste ta ut mina gamla svenska jul-CD-skivor.
  • Tack för tipset om Nils Landgrens julskiva, Pontus!
  • Så otroligt besviken! Illa, SR.
  • Public service..
    Hur tänkte ni liksom?
    - vi gör tvärtom vad våra finansiärer vill.
  • Vilken besvikelse. Sverige radios utan tvekan bästa kanal. Alltid kvalitet o vackert. Jag kan inte med ord beskriva hur ledsen jag blev över upptäckten idag när jag kokade kaffe till skenet av adventsljuset.
  • Hej, jag saknar klassisk jul jätte mycket. Så synd att det finns inte längre i programet av P2.
    Hälsningar, Olov
  • Hej, får instämma i samma kör av besvikelse och saknad. P2 klassisk jul har varit en lisa för själen under den ljudmatta som sköljer över en i advents och juletid.  Förstår att det kan vara svårt att ompröva beslutet på direktsändning av webbradion, men kan P2 skickliga musikredaktörer möjligen sätta samman en spellista för streamingtjänsterna i linje med det som spelades på kanalen. Det vore mycket uppskattat.
  • Ja, en spellista skulle vara jättebra. Blev också besviken när jag inte kunde hitta P2 Klassisk Jul. Och just för att den skiljer sig så markant från annan julmuzak vi sköljs över av överallt.
  • Otroligt besviken på hur ni väljer att prioritera på SR. Instämmer med ovan önskemål om en spellista och hoppas på bättring till nästa år!
  • Jag lyssnar normalt i blandat format på P1, P2 och P4. Började lyssna på P2 Klassik Jul för några år sedan, främst i köket och till helgmiddagarna med min familj för att visa mina barn 8, 5 och 3 år att det finns en bredd i musiken. Har varit jättehärlig stämningsfull musik som jag nu verkligen saknar i Sveriges Radios utbud. Trodde i min naiva inställning att detta var SRs uppdrag, att bredda utbudet. Känner till att det finns reklamkanaler och andra betaltjänster att lyssna på men har stolt gjort reklam för P2 Klassisk Jul och P4 Bjällerklang.

    Jag hoppas verkligen på ett nytt beslut om detta.

  • En bra idé med spellistan! När mina barn kommer hem från skolan är de väldigt ledsna att inte höra svenska julesång längre. På Amazon kan du också höra julradio på begäran. Men ingenting skandinaviskt i Tyskland.
  • Hej Wiebke,
    gå till
    jouluradio.fi
    [länken rättad av webbmaster]
    och sen klickar du på julradio Soita. Där Finns svensk julmusik. Lycka till. Och där Finns även andra julkanaler.

    Mvh, Sandra/Bayern
  • Hej er alla!

    Det är så roligt och tråkig på samma gång, att man är inte ensam med sin stor glad förväntan o besvikelsen.
    Jag kommer också från Tyskland o även här finns det ingen kanal, som motsvarar P2 klassisk jul.
    Inte allenast därför var det en stor glädje, att lyssna till detta varje år. Imellantid föreställde jag kanalen för några spanska vänner från Granada o även de är besviken i år.
    Jag tror att det vore storslagen, om P2 kunde kreera en playlist med de låtarna (kanske top 100?) som blev spelat på "klassisk kul"-kanalen under åren.

    God jul till alla,

    Peter

  • Hej Sandra,

    https://www.jouluradio.fi/ är det du menade, eller?
  • Hej, hej! Tack er alla!!! Sandra, tusen tack! Pa finska julkanaler finns Kauneimmat Joululaulut(???) nu sjunger Jussi Björling!!! (Tror jag)
  • Tack snälla Sandra, lyssnar just nu på ”Det är en ros utsprungen” på Julradion
  • Hej igen!

    Jag påminner återigen om att detta är ett support-forum för att lösa tekniska problem och att det är bättre att ge återkoppling om vårt innehåll till Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se

    Samtidigt är det ju fint att ni kan tipsa varandra om vilka möjligheter som finns att få julstämning på andra vägar, och att se att ni är långt ifrån ensamma om att sakna P2 Klassisk jul!

    Finska julradion
    På den finska sidan Jouluradio som Sandra tipsade om, finns alla möjliga jul-kanaler, och utbudet verkar varierat. Kanalen Klassinen Joulu (Klassisk jul) låter lovande, men uppenbarligen finns det guldkorn även i Kauneimmat Joululaulut (betyder ungefär "De vackraste julsångerna" enligt en översättningstjänst på nätet) och i den svenskspråkiga Julradion.

    Spellistor?
    Är det främst Spotify ni är intresserade av spellistor till, eller är det några andra tjänster som någon av er använder?

    På Spotify vet jag att en av P4:s musikredaktörer, Rita Jernquist, har en lista:
    Ritas jul: Musikredaktör P4 (Spotify)

    Ni som saknar P4 Bjällerklang kan säkert känna er hemma med den listan!

    Jag hoppas att kollegerna på P2 också har möjlighet att skapa något liknande.

    Det finns en mer eller mindre automatiserad låtliste-tjänst som heter Radiofy. Den genererar spellistor för Spotify. Exakt hur det går till vet jag inte, men förmodligen sker det genom att Radiofy "lyssnar av" en befintlig kanal och identifierar vad som spelas, lite som Shazam, Soundhound och liknande tjänster. De har gjort spellistor baserade på vad P2 Klassisk jul och P4 Bjällerklang spelade i fjol:
    "P2 Klassisk jul - Topp 100" enligt Radiofy (Spotify)

    Just med verk som spelas mer sällan, fungerar den typen av tjänster något sämre, så en del lite ovanligare verk som den riktiga kanalen spelat med en viss artist, kan dyka upp i någon märklig hissmusiks-version eller karaoke-variant, men på det hela taget är detta en lista baserad på vad som verkligen har spelats i kanalen.

    Om någon av er testar denna lista, så berätta gärna hur ni tycker att det låter!

    Radiofy har även en auto-genererad lista baserad på vad (Radiofy uppfattar att) vi spelade i "P4 Bjällerklang":
    "P4 Bjällerklang - 400 senaste" enligt Radiofy (Spotify)

    Även den listan kan det förekomma tokigheter i.

    Tips från P2:s ordinarie utbud
    Här kan ni lyssna igen på två av de program vi sände igår, med mycket fin adventsmusik:

    Andliga sånger: Bered en väg (Bered en väg för Herran i flera versioner, och adventsmusik från England, Tyskland och Sverige.)

    Söndagsmorgon i P2: En tidig musikalisk julsångsadvent

    Väl bekomme!
    Annika Webbmaster
  • Hej er alla,
    ja, det var jouluradio.fi, tack Peter, glömde en "o". Måste faktiskt önska mig en stor korg vokaler som Julklapp av min man. Och tusen tack för din möda, Annika, att du tippsar om alternativ. Jag skrev redan till lyssnarservice eftersom jag kan inte hitta sökfeltet längre (IPhone 8, IOS 13.2.3 Voice Over användare, jag är blind) dem svarade (och jag har en känsla, att de struntar fullkommligt i os):
    Vi skickar din fråga om sökfältet vidare till vår tekniska webbsupport Kundo, här är deras sida: https://kundo.se/org/sverigesradio/ Du hittar även länk till supporten via 'Min sida' i appen.
    När det gäller Klassisk jul beklagar vi naturligtvis nedläggningen. Deras låtlistor får vi tyvärr inte tag i men vi kan tipsa om andra program med julmusik.
    I P2 har vi (som alla år) julkonserter. Söndagsmorgon i P2 https://sverigesradio.se/sondagsmorgonip2 sänder En tidig musikalisk julsångsadvent nu på söndag, första söndagen i advent. Den fjärde söndagen i advent sänder samma program Bachs förstudie till Juloratoriet (vilket inte syns på länken idag, eftersom redaktionen inte hunnit lägga in denna information).
    P2 Live https://sverigesradio.se/p2live sänder massor av julmusik framöver, däribland fyra och en halv timmar från EBU:s julmusikdag söndag den 15 december. Det blir konserter från Malmö, Stuttgart, Ljubljana och Gdansk.
    Klassisk morgon https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1407841?programid=4425 sänder årets Luciatåg och kommer säkert att spela mycket julmusik även i övrigt.
    Till de minst "pratiga programmen" räknar vi P2 Klassiskt https://sverigesradio.se/p2klassiskt som ni hör morgnar och eftermiddagar, sju dagar i veckan även i vanliga fall. Vi utgår ifrån att de kommer att erbjuda mycket av den julmusik som musikläggarna annars hade spelat i P2 Klassisk jul.
    Om sändningstiden inte passar går det att lyssna i efterhand.
    ---
    Med vänlig hälsning
    Lyssnarservice
    Sveriges Radio
  • Sandra, var det sökfältet på vår webbplats som gav problem med Voice Over?

    Då ser vi till att kolla upp det, så behöver du inte göra en separat felanmälan! (Den typen av frågor är ju vad detta forum egentligen är till för, som sagt.)

    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag hör nu Spotify "Klassisk Jul" och Jouluradion! Tack sa mycket!!!
  • Listening to the Swedish Christmas channel was a tradition for us. It was a relaxing channel with nice songs. And no adds or news. Well, probably I now really have to buy a Spotify account :-(
  • Alla:
    I tråden om P4 Bjällerklang tipsar lyssnaren Carl om tre listor på Spotify, som kan intressera dem av er som använder den tjänsten.
    • "Klassisk Morgons jul från P2"
    • "Klassisk Jul P2"
    • "Classical Christmas"
    De två förra är skapade av entusiaster som saknar P2 Klassisk jul och vill dela med sig av en musikmix i kanalens anda. Den tredje är en engelsk spellista som Carl tyckte var bra.

    Sandra i Tyskland:
    Jag har flyttat din felbeskrivning hit och hjälper dig där:
    VoiceOver-problem med sökfältet i Sveriges Radio Play

    Och det må vara off topic i denna tråd, men den frågan är å andra sidan nästan den enda i den här tråden som rör själva forumets syfte, att hjälpa lyssnare med våra webbtjänster!

    Wibeke:
    Härligt att julefriden kan infinna sig, trots allt!

    Sandra C, you can still listen to a lot of other stations playing Christmas music.

    Many of the listeners who miss the Swedish stations P2 Klassisk jul and P4 Bjällerklang, are very pleased with the stations you can find here - on a Finnish page - so you can still get that Christmas feeling without buying any account.
    Annika Webbmaster
  • Fler tips från tråden om tomrummet efter P4 Bjällerklang ...

    Lyssnaren Kenneth tipsade om appen Classical Radio och deras julkanal Classical Christmas. Kanalen finns även på webben:
    Classical Christmas

    Det går att lyssna fritt som gäst i en halvtimma, därefter vill de att man skapar ett konto (som verkar vara gratis, men jag har inte testat själv). Det jag har hunnit höra tror jag passar er som saknar P2 Klassisk jul!

    Tunein Radio
    Ni kan även hitta många julkanaler hos Tunein, som går att lyssna på utan att ha något medlemskap eller så:
    tunein.com: sökresultat för christmas

    Mytuner Radio
    I sann public service-anda vill jag förstås påpeka att det finns alternativ till Tunein, exempelvis Mytuner Radio. Här finns 210 kanaler som de klassat som "genren Christmas".
    mytuner-radio.com: Top Christmas radio stations

    Även om minst två av dessa (alltså Sveriges Radios julkanaler) inte längre sänds, bör ni kunna finna några favoriter! Dela med er i så fall. Att hjälpa er nästa att stilla sin längtan efter fin julmusik, gör julen godare för alla!
    Annika Webbmaster
  • Hej er alla, och tack, Annika! På Spotify har jag hört idag hela dagen Classisk-Jul-spellistan, förresten, gratis och utan reklam! Familjen är glad!

  • Mer tips (som är lite mer P4 Bjällerklang än P2 Klassisk jul, men vi är ju många som saknar båda kanalerna):

    För er som använder Facebook:
    Ni som vill ha tips på julmusik à la P4 har en guldgruva att ösa ur på Ring så spelar vis Facebook-sida, där den med skägg och luva försedde Christer Lundberg frågar:
    Vilken är den bästa jullåten?

    I skrivande stund är det 338 kommentarer, men inte fullt lika många tips (många har ju samma favoriter, så flera kommentarer är i stil med "jag håller med, Driving home for Christmas med Chris Rea är underbar!").

    Jag vet inte om det går att läsa kommentarerna om du inte är inloggad på Facebook, men bilden på Christer i luva ska gå att se även om du inte använder Facebook annars - vilket i sig ger en viss julstämning!

    För er som använder Spotify:
    Och härligt nog försöker Ring så spelar vi lägga in så mycket som möjligt av dessa julfavoriter i en lista:
    Julmusik från Ring så spelar vi (Spotify)

    Lite problem får de lyssnarfavoriter som "en låt som min farmor sjöng om julbocken", men på det hela taget är det en fantastisk samling med Tommy Körberg, Håkan Hagegård, Dolly Parton, Carola, Nat King Cole och Adolf Fredriks ungdomskör. Med djup och bredd som speglar P4:s lyssnare!

    Alltså, jag blir alldeles glad bara av att läsa låttitlarna och höra detta i mitt huvud - och det kan ni göra även utan Spotify-konto.

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Det här är ju helt befängt. Vilka är personerna som ansvariga för det är idiotiska beslutet? Det ska omprövas.
  • Jag saknar också klassisk jul något otroligt!  🙁
  • Hittade på Spotify en spellista som heter P2 Klassisk jul-400 senaste.Det räddar min adventstid.🙏🏻🕯
    De som sitter i kundtjänst fattar inte vad man vill ha.De skickade länk till en spellista frånP4.Den sortens julmusik kan jag få från vilken annan radiokanal som helst🙄
  • Alltså det var mkt tråkigt att höra. Konstant traditionell julmusik är vad som önskas, utan prat. Inte att ratta in vid rätt tillfälle för att lyssna på prat. Gör om, gör rätt!
  • Hej igen,

    Kan bara instämma med många av kommentarerna från tidigare P2 Jul lyssnare; mycket sorgligt att en era har gått i graven! Vi är många som tror och hoppas på återuppståndelsen, gärna innan Julen!

    Mest anmärkningsvärt är att många av förslagen från P2 medarbetare leder oss till P4 Bjällerklang. Precis den typiska top 40 skvalmusik i jultappning som spelas på alternativen till Public Service. När jag rattar från station till station med liknande profil kan jag höra ”Last Christmas I gave you my Heart....Wham”, minst 4 gånger varje timma. Troligen samma spellista från samma datoriserad källa där algoritmen matchar artist och låt mot reklamintäkter. Säkert lönsamt men knappast ett bidrag till mångfalden!

    Säkert ett politiskt vinklat inlägg, men här kommer det ändå: I min mening skall Public Service borga för just det som inte alla marknadskrafterna klarar. I detta fall en djupare och bredare repertoar. Det finns ett behov att någon bär folkbildningens fana högt! I tider när politiska partier tävlar om att vilja montera ner en fin och värdeskapande institution som SR, gör de självmål i ambitionen att bli som alla andra. Snart osynliga och glömda!

    Jag instämmer med tidigare inlägg - gör om, gör rätt - gör bättre! Länge leve P2 Jul

    Vad mer behöver göra?

    Nu skall jag vaka in 2:a advent med Jussi Björling och O Helga Natt.
  • Hola!

    Since I came back from Sweden to Spain it has been a tradition to listen from Advent time to January SR-Jul. So it has been a very sad "nyheter" for me know today, that "SR" decided to remove it.
    For us, listen this music was like have a little part of Sweden in my home.
    Really dont know how they got the idea that radio listeners changed that much their Christmas feelings to cancell it.
    Please, dont employ again the same person to do another "change" in SR, and send him to cover the SR-news in Sahara dessert, maybe there He/She can find the perfect weather to forget forever any more Christmas feelings.
    Carlos
    Alicante, Spain.
  • Hej!
    Jag vill sälla mig till alla sorgsna radiolyssnare som djupt saknar klassisk jul kanalen😥Den var en viktig pusselbit för att behålla en lugn och en god stämning under december❣️❣️❣️
    Snälla återinför den 🙏
    Varma julhälsningar,
    Eva
  • Ser att jag inte är ensam om denna BESVIKESE att P2Klassisk jul har utgått.
    Att någon hos er har fattat detta beslut är synnerligen olyckligt då det här är en lisa för själen.
    Vore tacksam för en rimlig förklaring till detta. Jag vädjar till er att ompröva detta.
    Så variationsrikt och med musik för alla olika smakriktningar. Tack Sam jag vill ha dej tillbaka
    med den härliga julmusiken. ”Pladdret” i de ”kommersiella” kanalerna kan jag vara förutan.
    Den har nog sina lyssnare som uppskattar den. Helt - OK men ”smaken är som baken -delad”
    Älskade vänner på SR uppskatta och OMPRÖVA beslutet. Ni kan förena många glada och nöjda lyssnare
    I Sverige , Norden , Europa och världen.
    Vänligen Anders Lövgren Österfärnebo
    Tack för ordet.
    P.S. We love you Sam !
  • Hej alla!

    Jag påminner igen om att detta är ett forum för mer teknisk support. Diskussioner om beslutet är det bättre att ta med kollegerna på Lyssnarservice, som besvarar frågor och tar emot synpunkter på vad vi sänder - eller inte sänder!

    Som min kollega Karolina skrev ovan, finns det nu en spellista på Spotify med julmusik, sammanställd av P2:s musikläggare och julexpert Sam Jakobsson, något flera av er har önskat:
    P2:s klassiska julfavoriter på Spotify

    En annan spellista från P2 är denna:
    Klassisk morgons jul på Spotify

    Kristian:
    Vilka är personerna som ansvariga för det är idiotiska beslutet?

    Det är våra utbudsansvariga, för P2:s del Elle-Kari Höjeberg.

    Anledningen är att ni som saknar kanalen visserligen varit väldigt hängivna, men få. Under de kanske tolv eller tretton år som har gått sedan vi först startade P2 Klassisk jul, har utbudet av musiktjänster och webbkanaler ökat enormt. Lyssnarna har allt mer sökt sig till andra källor för att få julstämning i sina högtalare.

    Ulla
    Som du kan se är du inte ensam om att sakna kanalen.

    Jag hoppas att du kan läsa igenom inläggen ovan och ta del av de tips om fin julmusik (i P2, på andra webbkanaler och i exempelvis Spotify) som både andra lyssnare och vi på Sveriges Radio delat med oss av!

    Även om P2 Klassisk jul var din favorit och är svår att ersätta, så finns musiken de spelade tillgänglig.

    En av de musiktjänster vi tipsat om ovan, är den finska samlingssidan med julkanaler. Där finns en kanal som heter "Klassinen joulu" (blå knapp) och nu på förmiddagen har jag hört både svenska klassiker som Goder afton i denna sal med Uppsala musikklasser och internationella verk (samt en hel del finska vilket jag, som inte kan så mycket om klassisk finsk musik bortanför Sibelius, uppskattar).

    Kan den vara något att testa?

    Lena
    Hittade på Spotify en spellista som heter P2 Klassisk jul-400 senaste.

    Jag har inte sett just den, men högre upp skrev jag om en spellista med liknande namn:
    "P2 Klassisk jul - Topp 100" enligt Radiofy (Spotify)

    Det var kolleger från Lyssnarservice som först tipsade mig om den, så det var märkligt att du fick P4-tips från dem.

    Det måste ha varit ett missförstånd, för även om vi som lyssnat på både P2 Klassisk jul och P4 Bjällerklang är rätt många, är det ju en enorm skillnad. (Själv uppskattade jag P2-kanalen för min personliga julstämnings skull, medan P4-kanalen var trevlig som bakgrund när vi julstökade.)

    Jag har givit en del "P4-artade" tips ovan, men när det skett har jag försökt vara tydlig med att det är just detta.

    Christian
    Konstant traditionell julmusik är vad som önskas, utan prat. Inte att ratta in vid rätt tillfälle för att lyssna på prat.

    Som jag skrev till Ulla, så finns det många tips i denna tråd. Jag hoppas att du hittar något som passar din smak!

    Pontus
    Mest anmärkningsvärt är att många av förslagen från P2 medarbetare leder oss till P4 Bjällerklang. Precis den typiska top 40 skvalmusik i jultappning som spelas på alternativen till Public Service ...

    Om du menar förslagen på denna sida, så kommer de inte från P2, utan från andra lyssnare eller från Karolina och mig (webbutvecklare och webbmaster).

    Eftersom kanalen P4 Bjällerklang inte heller finns kvar, så antar jag att du menar att en del tips leder till musik som liknar den som spelades i denna kanal. Och, ja, det är bland annat jag skyldig till, eftersom det är flera lyssnare som skrivit att de saknar båda julkanalerna.

    Men att reducera P4 Bjällerklang till något som liknar algoritm-styrda reklamkanaler är orättvist mot de professionella kolleger som lade musiken i den kanalen. Även om du inte uppskattade innehållet, så var det musik utvald med själ och hjärta. Wham mötte Evert Taube och Ella Fitzgerald på ett sätt som många av kanalens lyssnare uppskattade.

    I min mening skall Public Service borga för just det som inte alla marknadskrafterna klarar. I detta fall en djupare och bredare repertoar.

    Det som skett här är väl snarare att marknaden och teknikutvecklingen gjort att kräsna julmusikälskare hittar till de estniska körverken, Jussi Björling och udda franska tolkningar av Stilla natt alldeles utan vår hjälp. När en kanal tappar lyssnare, tar vi reda på varför.

    Här är de webbkanaler jag på rak arm kommer ihåg att vi har haft men sedan lagt ned:

    • P4 Radiosporten
    • P3 Rockster
    • P3 Street
    • P3 Svea
    • SR Minnen
    • SR Atlas
    • Alltid Nyheter
    • P4 Melodifest
    • P3 Star
    • P2 Klassiskt
    • P2 Världen
    • P4 Bjällerklang
    • P2 Klassisk jul
    Alla har haft ett egenvärde och alla har haft sina hängivna lyssnare, men av olika skäl (främst att få lyssnare fann dem eller att lyssnare efter hand valde bort dem) har vi valt att inte lägga pengar på att hålla kanalerna levande.

    Vi har ett ansvar för att använda lyssnarnas pengar klokt. Att strömma en unik kanal med Melodifestival-låter eller klassisk julmusik är visserligen att erbjuda en bredare och djupare repertoar - men ett unikt utbud som få tar del av, är likväl ett dåligt användande av era pengar.

    Carlos
    Unfortunately you who loved the station are too few.

    A nice mixture of Swedish Christmas-music (somewhere between P4 Bjällerklang and P2 Klassisk jul) you can find here:
    https://www.jouluradio.fi/

    Chose the station named Julradion (just the word Jul on the button)

    Eva
    Som sagt är detta fel forum, men framför självfallet er saknad och besvikelse till ansvariga kolleger.

    Anders
    Vore tacksam för en rimlig förklaring till detta.

    Högre upp i tråden har jag kopierat in det svar våra utbudsansvariga har givit.

    I korthet skriver de att det behov som fanns när vi startade kanalen (2006 eller 2007, tror jag) inte finns kvar idag och att lyssnare har lämnat våra renodlade musikkanaler eftersom allt fler letar upp sin musik på andra plattformar. Om vi då inte förändrar utbudet i takt med detta, så kommer vi till sist att slösa bort allmänhetens pengar på tjänster som allt färre efterfrågar.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej Annika,

    Stort tack för ditt välformulerade och uttömmande svar på alla inlägg, frågor och glada tillrop. Det är underbart att läsa allt som har skrivits och den energi som finns i frågan. Min vädjan är fortfarande att SR omprövar beslutet att lägga ner P2 Klassisk Jul och andra ”smala” utbud. Länge leve SR!

    Den allmänna debatten går tyvärr i riktning att utmana SR och all public service, till förmån för att marknadskrafterna skall klara av att stå för denna typ av välljud. Det skulle i min mening lämna oss lite fattigare. Vem skall vi uppvakta?

    Varma Julhälsningar till er alla på SR

    ​Pontus

  • Men så tråkigt! Jag bor i USA och längtar varje år till att lyssna på P2 Klassisk Jul när vi förbereder oss inför julen. Min amerikanske man tycker också att den hör julen till. Jag hoppas verkligen att ni ombeprövar beslutet till nästa år! God Jul!
  • På förekommen anledning:
    I tråden om P4 Bjällerklang var det lyssnare som önskade att jag skulle se till att deras kritik når fram till ansvariga, vilket jag förstås försöker.

    Att jag envisas med att säga att det är Lyssnarservice som ni ska vända er till, beror på att de har en mer regelbunden återkoppling med rätt kolleger och de når fler på Sveriges Radio, medan jag sammanfattar det ni skriver och ser till att det når fram till ett fåtal personer i ansvarsställning mer oregelbundet.

    Pontus:
    Tack för vänliga ord!

    Spontant skulle jag tro att det är Elle-Kari Höjeberg du ska vända dig till:
    P2:s kanalansvariga är Elle-Kari Höjeberg. Till henne kan du vända dig med alla övergripande frågor som rör kanalen.
    Kontakta P2

    Marlene
    Har du sett tipsen om den finska sidan med flera julkanaler? Där spelas mycket svensk julmusik. Olika kanaler har olika inriktning och jag hoppas att någon av dem passar dig och maken.

    God jul från ett tåg som just nu rullar in i ett regnigt Enköping!

    Annika Webbmaster
  • Ett tips från en kollega på P2:
    Nästa helg, den 21 december, sänder Klingan i P2 ett julspecial!

    Det blir nog inte så likt gamla P2 Klassisk Jul, för Klingan innebär världsmusik. Men om jag känner det programmet rätt, så kan det bli en alldeles... alldeles underbar sändning ( som Askungen - eller Alice Babs - snart säger i en tecknad film nära er).

    Trevlig Lucia-kväll, var ni än befinner er och vad ni än lyssnar på
    Annika Webbmaster
  • Jeg er også rigtig trist over det. Det var den bedste kanal

  • Det er bare ikke det samme med en spilleliste på Spotify, ej heller radiokanaler fra Finland. Det dejlige var at man kunne tænde for sin dab og så var julemusikken der.  Men jeg kan da prøve at finde den finske som internetkanal. Det er bare ikke det samme.
  • Måste bara skriva ett inlägg till.Så här är det...de flesta av oss som älskar och saknar P2Klassisk Jul,är inga musikexperter,utan har kunnat luta oss tillbaka och bara fått njuta av den allra vackraste julmusik som någon/några på P2 serverade oss.Detta gör att många av oss har svårt att hitta den här typen av musik.Det är alltså omöjligt att utan era spellistor kunna skapa egna på Spotify.Lägg därtill att många av era trogna lyssnare kanske inte har Spotify,eller ens äger en smartphone.
    Att ni tar bort Bjällerklang kan jag ta.Den musiken får man dygnet runt på t.ex. Mix Megapol och liknande kanaler.
    Om det har med kostnader att göra, så kan ni väl hellre dra ned på sändningstiden.Börja sända 1:a advent och sluta på Annandag Jul.
    Tips till er som vill kunna lyssna på liiiiite av den vackra musiken: Jag googlade P2 Klassisk jul radiofy.se ,och där hittade jag en spellista som heter P2 Klassisk jul-400 senaste.
    Den laddade jag ner.En liten tröst!!
    Till ansvariga på SR...Sätt tillbaka programmet i sändning!Det är det programmet som JAG betalar skatt för att höra.Resten kan vara.God Jul till alla!!
  • Skriver från USA. Vi också vill klaga över att P2 Klassisk Jul är borttagen från SvR. Varje år har vi streamat KJ under flera veckor inför julhelgen. Det var en del av familjens julfirande, hörde till som en självklar del av julsäsongens stämning härhemma. När vi ej kunde hitta kanalen i år fattade vi först inte att de inte längre fanns, trodde att vi hade på något sätt hade blivit "data okunniga/dumma" under året som hade gått. Men nej du, det var bara .... ja, vad var det. och varför? Tja, just varför?
  • Oerhört sorgligt att någon på SR beslutar att fantastiska P2 Klassisk Jul skulle bort. Den har varit ett säkert kort, utsökt utvald, utan skval eller reklam eller prat. Jag famlar i mörkret, fjantar runt på streamingtjänster förgäves, söker dessa finska kanaler utan stor framgång. Snälla återställa underbara P2 Klassisk Jul!
  • Hej P2,

    Supertråkigt att ni lägger ner P2 klassisk jul.

    Skulle rekommendera alla lyssnare att följa "P2 Sveriges Radio" på Spotify där spellistan "P2:s Klassiska julfavoriter" finns.

    Dock önskar jag min i julklapp en större ansträngning från P2 att uppdatera listan (hittils lades 49 låtar till 28 November), eller skapa fler julspellistor. Eran grannkanal Klingan gör ständiga uppdateringar i deras spellista på Spotify, något som följer lyssnarnas förändrade konsumtionsbetteende som ni själva nämner som anledning varför ni lagt ner P2 klassisk jul.

    I dag ser lyssnarnas musikkonsumtion ut på ett annat sätt än för 10-15 år sedan – det finns till exempel ett antal musikstreamingtjänster och det är anledningen till att kanalerna lagts ner.
    varför inte vara ledande där också?

    Tack,
    Jacob
  • Hej, och vad skall alla andrautan spotify göra? Har Amazon Music. Finns det siffror om förändringen som bekräftar det? Var nånstans  kann man läsa om det? Om alla fakta? Med hjärtliga julhälsningar, Sandra
  • Hej igen!

    Maja:
    Du är inte ensam, som du ser.

    Mette:
    Det dejlige var at man kunne tænde for sin dab og så var julemusikken der.

    Sände vi P2 Klassisk jul i DAB? Det är en plattform jag inte är så kunnig om, men åtminstone vissa år vet jag att vi sände båda julkanalerna över webben, men endast P4 Bjällerklang över DAB.

    Vilka DAB-kanaler du kan lyssna på i Danmark och hur dessa spelar julmusik är så långt bortanför min kompetens att jag inte svarar på det. Om du däremot menar att det bara var att slå på sin internetradio, så hjälper jag dig gärna! Där går det att hitta väldigt vacker klassisk julmusik. Om du ännu inte hittat någon kanal som du tycker om där, så berätta vad du har för radiomodell, så hjälper jag dig att hitta ett par vackra kanaler!

    Lena:
    Lägg därtill att många av era trogna lyssnare kanske inte har Spotify,eller ens äger en smartphone.

    Det vet vi. Men denna tråd gäller en webbkanal, så alla som lyssnade på P2 Klassisk jul, har ju bevisligen kunnat lyssna via en dator, surfplatta, mobil eller Internetradio-apparat (eller eventuellt i DAB, vilket jag inte känt till och som inte är källan för trådens lyssnare i Tyskland, USA, Spanien, Schweiz eller Österfärnebo).

    De lyssnare som kunnat ta del av kanalen kan rent tekniskt ta del av andra webbkanaler. Och om problemet inte är tekniskt, utan att det är svårt att hitta rätt, så hjälper vi er gärna med hur ni ska göra.

    Till ansvariga på SR...Sätt tillbaka programmet i sändning!Det är det programmet som JAG betalar skatt för att höra.Resten kan vara.God Jul till alla!!

    God jul själv! Jag tycker dock att det är tråkigt att du inte uppskattar vårt ordinarie utbud. Jag är nämligen övertygad om att vi har innehåll som passar alla - och jag skulle gärna hjälpa dig att hitta något som du tycker är värt pengarna. (Dessutom skulle jag gärna vilja fördjupa detta lite, i och med att public service är "en demokratisk kollektiv nyttighet" som gynnar hela samhället, vare sig vi lyssnar eller inte. Men den här tråden är så rackarns lång att vi kanske kan ta det ämnet en annan gång ...)

    William, Vivianne och barnen
    Men nej du, det var bara .... ja, vad var det. och varför? Tja, just varför?

    Jag tar det i repris:
    Högre upp i tråden har jag kopierat in det svar våra utbudsansvariga har givit.

    I korthet skriver de att det behov som fanns när vi startade kanalen (2006 eller 2007, tror jag) inte finns kvar idag och att lyssnare har lämnat våra renodlade musikkanaler eftersom allt fler letar upp sin musik på andra plattformar. Om vi då inte förändrar utbudet i takt med detta, så kommer vi till sist att slösa bort allmänhetens pengar på tjänster som allt färre efterfrågar.

    Har du följdfrågor på detta eller vill att jag förklarar det på ett bättre sätt, så svarar jag gärna, men ta dig tid att läsa svaren från oss på Sveriges Radio (de blå-markerade). Att svara på frågor om innehållet – vilket alltså egentligen inte är mitt jobb – tar tid, och om ni ändå inte läser svaren, så ... ja, då hade jag ju kunnat hjälpa fler lyssnare med det jag egentligen arbetar med ...

    Andreas
    Jag famlar i mörkret, fjantar runt på streamingtjänster förgäves, söker dessa finska kanaler utan stor framgång. Snälla återställa underbara P2 Klassisk Jul!

    Här hittar du de finska kanalerna på dator, surfplatta eller mobil:
    jouluradio.fi/

    Har du en Internet-radio, så berätta vad det är för rackare, så hjälper jag dig att nå dessa kanaler, eller något vackert, varierat och reklamfritt. Samma sak gäller förstås om du inte uppskattar den blandning de finska kanalerna erbjuder. Det finns franska, brittiska, tyska, spanska, norska och ... ja, kanaler med fin julmusik från alla håll där jul firas!

    Julmusiken står och faller inte med P2 Klassisk Jul. Men jag håller med om att det var ett säkert kort, utsökt utvald, utan skval eller reklam eller prat. Och detta säkra kort saknas även av mig.

    Naturligtvis tycker jag att de kolleger som valde musiken i kanalen är lite vassare än resten av världens musikläggare. Rent objektivt. Där är det en fördel för dem i tråden som använder sig av framför allt Spotify, i och med att dessa musikläggares listor går att nå där. Se högre upp i tråden, mitt svar den 9 december, för dem av er som är intresserade av P2:s musikläggares listor.

    Jacob
    Skulle rekommendera alla lyssnare att följa "P2 Sveriges Radio" på Spotify där spellistan "P2:s Klassiska julfavoriter" finns.

    Den listan, P2:s klassiska julfavoriter på Spotify
    och spellistan Klassisk morgons jul på Spotify  har jag tipsat den 9 december,

    Tidigare tipsade jag om listan med "P2 Klassisk jul - Topp 100" enligt Radiofy (Spotify) (som alltså bygger rakt av på spellistan från P2 Klassisk jul - men kan ha några låtar i fel version). För er som använder Spotify, är det förstås en bra funktion. Jag vförsöker dock i hög utsträckning ge tips som inte bygger på att man har tillgång till en specifik tjänst.

    - varför inte vara ledande där [Spotify] också?

    Intressant fråga, som du gärna får posta i ett eget inlägg, för det svaret blir nog både långt och off topic i Klassisk Jul-tråden (men egentligen "mer on topic" i supportforumet än vad tråden i sig är).

    Jag har betydligt oftare svarat på frågor vad vi har på externa plattformar av detta slag att göra och i synnerhet varför vi har starkare närvaro hos Spotify än hos exempelvis Tidal eller Apple music:
    Främjande av Spotify

    (Svaret på varför vi inte strävar efter att vara ledande där handlar om hur vi tolkar vårt uppdrag och att det inte är att göra spellistor era skattepengar är tänkta att användas till.)

    Sandra
    Har Amazon Music. Finns det siffror om förändringen som bekräftar det? Var nånstans kan man läsa om det? Om alla fakta?

    Hur spellistor fungerar hos Amazon music, vet jag inte, men de erbjuder en mängd julkanaler under genren "Holiday", där jag skulle testa exempelvis dessa:

    • Holiday Classics
    • Classical Christmas
    • Christian Christmas
    • Christmas Carols
    • Choral Christmas
    Några av dessa kan vara helt fel. Jag har bara utgått från titeln, och exempelvis Christian Christmas kan ju innebära allt från vackra körverk till mer poppiga historier om att ett barn är fött och en stjärna lyser. Men någon eller några av dessa bör ju vara bra!

    Detta album ser annars mycket lovande ut:
    O Helga Natt, Nicolai Gedda (Amazon Music) , vilket är en missvisande titel - för det är Jussi Björling som sjunger titelspåret. Gedda medverkar med annat stycke.

    Siffror om förändringen i lyssning får du ta med Lyssnarservice:
    lyssnarservice@sverigesradio.se

    Men att lyssningen på webbkanaler påverkas av att det finns ett större utbud idag jämfört med för tolv år sedan är så självklart att jag inte sett något skäl att betvivla det.

    När vi talar om lyssnarsiffror, så är det intressant att nästan hälften av er som skriver att ni saknar P2 Klassisk Jul inte bor i Sverige. I denna tråd finns en härlig blandning. Ni är en handfull som lyssnat i Tyskland, två i Köpenhamn, en från Åland, två som skriver att de inte bor i Sverige utan att ange var, två familjer i USA, lyssnare i Alicante och i Granada (som inte skrivit själva, men som nämns i tråden) ...

    Många av er har band till Sverige och berättar om hur denna svenska julkanal varit ett sätt att hålla traditioner levande. Vackert så. Men om det är få lyssnare på kanalen och hälften av dessa lyssnarna inte tillhör vår egentliga målgrupp, våra beställare (alltså den svenska allmänheten), så har vi ju i praktiken använt allmänhetens pengar till något än färre av dem som betalar har tagit del av.

    Vi tycker att det är fantastiskt att vi har haft en så stor internationell publik. Det i sig är inget problem - om vi även hade nått dem som betalar för oss. Men att få lyssnade och att det bland dessa få var en så hög andel som inte tillhör våra uppdragsgivare, är ett faktum som jag tycker är viktigt att tänka på.

    Med det sagt önskar jag er alla en riktigt god jul!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika o övriga,
    tack för dina tålmodiga och engagerade svar.

    Jag har nu provat Jouluradio ett par gånger, men där kommer snart diverse finska sånger så det är inte alls samma klockrena grej som P2 Klassisk Jul var. Detta gäller Klassinen joulu. Övriga kanaler verkar vara rätt rejält med skval.

    Jag bor i Sverige och vet många vänner och bekanta som också brukade kanalen. Kan ni publicera lyssnarsiffror så vi får se svart på vitt vad ni kallar en nedgång i lyssnandet? Och du skriver om att inte slösa med skattepengar -- vad kostar det att köra en sån här kanal? Är det royaltyutgifter vi talar om, för annars är det väl inte mycket?

    Jag är inte kommersiell kund hos Spotify och reklamen känns lite som en sordin på julstämningen. Har du eller P2 någon rekommendation för lyssnare och skattebetalare i min situation?
  • Tack Annika för ditt svar! Uppskattas verkligen.

    Som sagt, tråkigt att ni lagt ner kanalan framförallt när det finns en stark efterfrågan ovan!

    Framförallt synd att ni lägger ner pga av konkurans i medielandskapet - trodde inte Public Service skulle ridas av kommersiell logik? Vilket är fallet när ni lägger ner kanalen.

    Verkar nästan som SR inte förstår värdet av denna musikskatt (P2 Klassisk jul). Framförallt i denna enorma djungel av streamingtjänster behöver Public Service leda vägen (inte av posta länkar som ovan).

    I beslutet att lägga ner nämner ni att lyssnare inte har lika stort behov av nischade kanaler, källa på det? (Ni har flera kanaler som är supernischade tex Klingan som är fantastiskt) När konsumtion är som högst under jul, bör inte Public Service bistå med ett lyssningsalternativ för julmusik baserat på SR expertis?

    Public Service uppdrag: Puplic Service ska ha ett utbud och en distrubition av hög kvalité
    SR vision: vara landets ledande medieföretag och ledande inom kulturskapare

    Trodde som sagt att SR P2 inte skulle ridas av kommersiell logik. Snälla, återinför P2 Klassisk Jul igen.

    God Jul!
    Jacob
  • Hej igen!

    Andreas:
    Jag har lite ont om tid, så jag har inte hunnit kolla vilka av dessa kanaler som är helt fria från reklam, men hoppas att du hittar något som är både reklamfritt och stämningsfullt här:
    https://www.radio.se/s/christmascarols

    Ett tips är att försöka kolla lite på kanalens spellista och information, så att du kan se att det inte döljer sig en massa Jingle bells och All I whant for Christmas is You ...

    Annars har vi ju alla våra egna program! Många har jag tipsat om högre upp i tråden, så här kommer tre nya:
    Julklappstips och julmusik i Musikrevyn

    Den stora stillheten (Istället för den traditionella julmusiken kommer här ett program som fokuserar på julens mer mystika budskap.)

    I juletid hör vi Bachs förstudie till Juloratoriet

    Jacob
    I beslutet att lägga ner nämner ni att lyssnare inte har lika stort behov av nischade kanaler, källa på det?

    Som jag skrev i fredags:
    Siffror om förändringen i lyssning får du ta med Lyssnarservice:
    lyssnarservice@sverigesradio.se

    Men att lyssningen på webbkanaler påverkas av att det finns ett större utbud idag jämfört med för tolv år sedan är så självklart att jag inte sett något skäl att betvivla det.

    (Ni har flera kanaler som är supernischade tex Klingan som är fantastiskt)

    Nja, Klingan är ingen kanal, utan ett program. Behovet av initierad musikjournalistik och att vara en guide till ny och gammal musik är kanske större än någonsin i ett "närmast gränslöst medieutbud". Jag kan se en viss skillnad mellan strömmade kanaler av "mer spelliste-karaktär" och musikprogram som Klingan och andra nischade program. Vissa av dem är väldigt smala, och underbara i sin möjlighet att gå på djupet.

    Vårt musikaliska uppdrag är en stor fråga och inget jag som webbmaster har satt mig in i. Även där ber jag dig ta det med Lyssnarservice, alternativt skapa en ny tråd om just den delen, så försöker jag svara efter jul.

    Önskemålet om att vi ska återinföra denna kanal framförs till utbudsansvariga.

    God jul!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag är Nederländerna och jag talar bara lite Svenska.
    So I will continue in English.
    For many years my family and I enjoyed the beautiful Julmusik online from Sveriges Radio Klassisk Jul. We are very very sorry to find out that this year that is not possible anymore. We do hope that Sveriges Radio continues their Jul tradition next year! Please bring Klassisk Jul back in the air and online!
    God Jul! Vänliga hälsningar från Nederländerna,
    Jan-Willem Gootzen
  • Hur blir det med P2 Klassisk Jul i år? Har ni tagit till er av kritiken från förra året och nyktrat till nu - och med det beslutat er att sända i år?

    För övrigt anser jag att SR kan lägga ner P3.
  • Instämmer med Philips frågeställning! När börjar sändningen av "Klassisk Jul" i år?
  • Jag påminner igen om att detta är ett forum för mer teknisk support.

    Frågor om innehållet är det bättre att ta med kollegerna på Lyssnarservice, som besvarar frågor och tar emot synpunkter på vad vi sänder - eller inte sänder!
    Annika Webbmaster
  • Jo men Annika du förstår ju att även detta berör er på tekniska.
    Ni vill ju precis som vi att P2 Klassisk Jul sänds i år, så slipper ni oss denna jul 😉
  • Länken där ni hänvisar till era kollegor fungerar inte.

  • Ja! Jag instämmer med föregående talare, och hoppas våra önskemål kan hörsammas. Trevlig helg från Berlin!
  • Hej er alla, tack Philip, att du fragar. Jag var redan funderar på det. Jag även önskar Klassisk Jul för i år.
    Hälsningar från Falkensee! Wiebke
  • Instämmer! Uppträtta P2 klassisk jul. Vi julkämpar bör maila p2 redaktion/twitter. Så tråkigt att denna kulturskatt lagts ner pga kommersiella skäl dvs brist på efterfrågan. Tror vi alla kan instämma att ingen annan kommersiell platform kan ersätta P2 klassiska juls vassa urval av traditionell julmusik.

    För övrigt anser jag att P3 ska läggas ner.
  • Länken där ni hänvisar till era kollegor fungerar inte
    Tack. Jag lovar att ta reda på vad som hänt med deras sida - nästa vecka.

    Jag har delat deras mejl-adress minst sex gånger på denna sida, men kan göra det även en sjunde gång:
    lyssnarservice@sverigesradio.se

    Det går även att ringa dem:
    Ni vill ju precis som vi att P2 Klassisk Jul sänds i år, så slipper ni oss denna jul 😉
    Ett mer effektivt sätt är låsa tråden, vilket jag kommer att göra. Ni kan alltså fortfarande läsa de tips som finns i den, men den är låst för nya inlägg.

    Att envisas med att framföra er kritik mot detta beslut i ett forum för teknisk support, är som att gå till träslöjdsläraren om ni vill klaga på att en skola serverar dålig mat. Jag förstår problemet, men det ligger så långt bort från det jag arbetar med att jag bara kan försöka lotsa er vidare till rätt kolleger.

    Så, en åttonde gång:
    Kontakta istället lyssnarservice@sverigesradio.se

    Ha det så gott och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.