Kan notis för väckarklockan på Android ta mindre plats?

Detta inlägg låg ursprungligen i en annan tråd och har flyttats av Webbmaster Annika.

---

Hej igen,

En sak ang. väckarklockan jag undrar om ni kan fixa är att matcha beteendet som Androids klocka har när alarmet är ställt. Jag tycker SR-appen tar för mycket plats som det är nu, med en ikon i notisfältet till vänster och inte bland wifi och datatrafiken till höger. Den tar därmed också upp ett fält när "gardinen" är nerdragen, en plats som åtminstone jag vill hålla så ren det går. Har bifogat ett par skärmdumpar med exempel på båda apparna. Går det att ordna?

Tack _Gabriel

SR Play-väckarklockan:

Android-väckarklockans placering:

Kommentarer

  • Hejsan, jag undrar om mitt inlägg från 17:e april har hamnat i backloggen. Det skulle vara väldigt skönt att få den fixad då jag inte använder schemat för att väckarklockan blir väldigt skrymmande i notisfältet.

    Tack!
  • Gabriel:

    Jag tror att både förslaget och din påminnelse har halkat bort, vilket jag märkte först nu!

     Jag lovar att ta reda på vad teamet anser om förslaget och ber om ursäkt för att du inte fått svar trots påminnelsen!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    - För att få ligga där, behöver vi nog heta Google! sa en av Androidutvecklarna.

    Att rakt av få samma placering och behandling som systemets egna ikoner är mer eller mindre kört, tydligen. Däremot kan vi kanske se till att "sänka prion" lite på denna notis, så att den inte blir så skrymmande.

    Dessutom lär det i en del telefoner gå att själv styra notisernas utseende och ljud på app-nivå. Jag vet inte från vilken version av Android detta är möjligt. Om det går hos dig, så borde det ligga under "Ljud och aviseringar" eller "Notiser" i inställningar.

    Tipsen här är inte helt nya, men kanske ändå kan vara nyttiga?
    Ta kontroll över notiserna i din smartphone - Surfa.se
    Annika Webbmaster
  • Prefekt! Att jag inte tänkte på det. Android verkar ha blivit väldigt sofistikerat i vilka notiser man vill se. Tack så mycket för tipset 🙏
  • Bra!

    Berätta gärna hur du ställer in så att notiserna visar det du behöver kunna se, utan att dominera, eftersom "notiser som är omöjliga att bli av med" är ett problem för många lyssnare med Android 8, och det kanske också går att reglera i inställningarna?

    Det gäller i och för sig inte just väckarklockan, utan notisen med spelarkontroller ...
    Annika Webbmaster
  • Min telefon är på engelska så sökvägen i inställningen är Apps & notifications > App info > SR > App notifications

    Har bifogat en bild på vilken jag stängde av, provade stänga av spelaren också och det verkar fungera. Har Android 8.0.0.

  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det verkar dessvärre som att den 'fixen' sätter upprepningsfunktionen ur spel, när jag återvänder till alarmet så är boxen avcheckad. Så ser ut som vi är tillbaka på ruta ett 😃 Featuren är bara en bekvämlighet, så det är långt ifrån kritiskt givetvis. Såna i-landsproblem egentligen haha
  • Ok, ta bort den gick inte - den behövs för att väckarklockan ens ska fungera.

    Den tar därmed också upp ett fält när "gardinen" är nerdragen, en plats som åtminstone jag vill hålla så ren det går.

    Du kanske tillfälligt kan ta bort den tillfälligt genom den här fiffiga funktionen?
    https://surfa.se/snooza-notiser-i-android-oreo/

    I skärmdumpen som illustrerar artikeln var längsta snooze-tiden två timmar, så det kanske inte är till någon hjälp.

    Från och med Android 8.1 går det tydligen att ändra snooze-tiden:
    https://www.xda-developers.com/customize-notification-snooze-duration-android-oreo/

    Att det var en ny funktion i 8.1 kan ju vara bra att veta så att du inte lägger tid på att leta efter "flexibel snooze-tid" i 8.0.
    Annika Webbmaster