Hur installerar jag en äldre version av Iphone-appen?

SR play har fungerat i min Iphone 4s men nu går det inte att hämta hem appen. Kan man inte hämta den äldre app versionen nånstans?

Kommentarer

  • Hej Gunnar!

    Det ska gå att få hem en äldre version, men fungerar endast om du använder samma Apple-id som när du först laddade ned appen.

    Testa detta:
    1. gå in i App store
    2. välj sidan där dina köp finns listade
    3. ladda ned appen därifrån
    Antingen får du välja version eller också blir det automatiskt den senaste kompatibla versionen, om jag förstår det hela rätt.

    Den här artikeln är ett år gammal, men jag tror att det fungerar på samma vis idag:
    Smart Tips of How to Install Old Version of App (imobie.com)

    Lycka till och hör av dig om det inte fungerar som jag beskriver!
    Annika Webbmaster
  • Så bra att det löste sig!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    1/Jag har haft sr play på min Iphone 6 i många år. Nu har jag lagt mig i pension och lämnat in min telefon till företaget... har sen satt igång en Iphone 6 som legat hemma i förpackningen. Nu skulle jag ladda ner Sr play men det går inte då ni KRÄVER Ios 13.4 vilket inte går då APPLE har satt en gräns vid 12.5 för Iphone 6
    Detta innebär att ni på Public Service tvingar oss vanliga Svensson att köpa nya telefoner för att kunna ta del av Sveriges radios utbud. Billigaste Iphone som kanske har 13.4 kostar 6500 på Elgiganten. Jag har betalat licens i alla år (40 år)
    Nu på skatten så jag kan inte bara riva ett inbetalningskort.
    Ni Public Service är till för oss licens betalare NI skall inte kroka arm med dessa vansinniga multiföretag, som inte ens betalar skatt, och kräva senaste versionen NI skall alltid ligga på den absolut lägsta versionen av operativ system så att så många Svenskar kan följa programmen på SR och SVT. SVT Play är bra på detta där funkar fortfarande gamla versioner av Explorer.
    Nu skickar ni en länk till min email så jag kan ladda ner SR play till min Iphone 6...

    2/ Hälsa era kollegor i radion att Google, Facebook Instagram etc är börsnoterade företag och skall inte nämnas i Public Service vilket sker flera hundra gånger per dag i SR kanalerna Jag vill inte betala för reklam...

    H / Roger Skoglund Civ Ing

    Ps Jag har jobbat med Logistiksystem och stordatorer för bla IKEA/Carlsberg i 20 år så jag kan det här ds
  • Hej Roger!

    Allt innehåll finns på sverigesradio.se
    Jag börjar med det viktigaste, att hjälpa dig att lyssna på Sveriges Radios utbud!

    Det kan du nämligen göra utan någon specifik radio-app. Om du använder Safari eller en annan webbläsare kan du lyssna på alla våra kanaler och program från vår hemsida sverigesradio.se. Den är anpassad för mobiler, så jag hoppas att den metoden fungerar - åtminstone tills vi fått ordning på appen Sveriges Radio Play, som jag givetvis också hoppas kunna hjälpa dig med.

    Har du kvar samma Apple-ID?
    Om du har kvar samma Apple-ID som det du tidigare har använt för att ladda hem appen Sveriges Radio Play, så ska du utan större problem kunna ladda hem en äldre version av appen med den metod jag tipsade Gunnar om ovan.

    Om du använder ett helt nytt Apple-ID, till exempel för att det gamla var knutet till din förra arbetsplats, går det också att (givetvis fullt lagligt) lösa detta, men blir lite bökigare, så återkom och berätta vilken av metoderna som är aktuell, så att jag kan skräddarsy beskrivningen efter detta!

    Reklam och otillbörligt gynnande
    Hälsa era kollegor i radion att Google, Facebook Instagram etc är börsnoterade företag och skall inte nämnas i Public Service vilket sker flera hundra gånger per dag i SR kanalerna Jag vill inte betala för reklam...
    I Public service-handboken (pdf), med riktlinjer och råd kring det dagliga arbetet på Sveriges Radio står det på sidan 25:
    För att undvika att exponera andras varumärken i våra sändningar ska vi hänvisa till sverigesradio.se istället för till specifika sociala medier och liknande tjänster.

    Det går bra att hänvisa till sociala medier i allmänhet och att i våra program använda material som genereras via sociala medier och digitala plattformar och då hänvisa till källan. Däremot kan vi inte uppmana publiken att besöka andras digitala plattformar eller specifika sociala medier.
    Det kan alltså vara motiverat att nämna varumärken i vissa lägen, men där vi kan säga till exempel "sociala medier" snarare än "Facebook", ska vi förstås välja det förra.

    Att jag, som jobbar med teknisk support, ska hälsa mina kolleger i radion lite svepandeblir dock bakvänt. Kritik som riktas "åt alla i radion" når sällan fram till någon.

    Det är mer effektivt att du kontaktar den aktuella redaktionen, alternativt kontaktar Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se , som är "lyssnarnas kontaktyta för innehållsfrågor" och berättar i vilket eller vilka program du reagerat på att vi exponerar varumärken på detta vis! Tydlig och riktad återkoppling når fram bäst helt enkelt, och detta behöver nå fram till berörda kolleger.

    Det är viktigt att vi inte slarvar bort vår integritet och vårt oberoende, så tack för att du reagerar!

     Återkom med svar på frågan om ifall du tidigare har laddat he vår app med samma Apple-ID som du har idag eller inte, så berättar jag hur du laddar hem en äldre version av appen.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Vist kan jag lyssna på P1 i realtid i sverigesradio.se eller i många andra appar, jag lyssnar nu via en app som heter Radio Sverige.
    Ja, jag har ett helt nytt Apple ID och ser fram mot er skräddarsydda lösning för Srplay på min Iphone 6! Enligt ert mail nedan.
    H / Roger

    Om du använder ett helt nytt Apple-ID, till exempel för att det gamla var knutet till din förra arbetsplats, går det också att (givetvis fullt lagligt) lösa detta, men blir lite bökigare, så återkom och berätta vilken av metoderna som är aktuell, så att jag kan skräddarsy beskrivningen efter detta!

  • Ja, jag har ett helt nytt Apple ID
    Då så!

    Den här metoden är som sagt lite bökig, men det är egentligen inte tekniken som är utmaningen, utan att du behöver få tillgång till en Apple-enhet med Ios 13.4 eller högre. Kan vara knepigt nog i vanliga fall, och är förstås extra svårt under pandemi-tider, när vi inte ska träffa så mycket folk, men jag hoppas att du har någon lämplig granne, släkting, före detta kollega eller så som kan hjälpa dig!

    Metoden finns beskriven här . (Det är samma sida som jag länkade till i november 2019 högre upp i denna tråd, men den är nyligen uppdaterad och fullt aktuell.)

    Låna en telefon eller surfplatta
    Tricket är att logga in med ditt Apple ID på nyare enhet och "köpa" Sveriges Radio Play. (Det kallas "köpa", trots att du inte betalar för att ladda hem vår app.) Däremot behöver du inte ladda ned appen på denna enhet.

    När du väl "har köpt appen" med på den lånade enheten, går det att logga in med samma Apple-Id på din Iphone 6 med Ios 12.5 och "ladda hem en kompatibel version av den app du tidigare har köpt". Glöm inte att logga ut från App Store på den lånade enheten, så att grannen inte av misstag använder ditt Apple-ID!

    Leta upp ditt "köp" i App Store
    1. Gå till App Store på din Iphone 6
    2. Tryck på den runda ikonen med en stiliserad människa uppe till höger och välj "köpt" för att se alla dina appar
      (Med Ios äldre än 11 ligger "tidigare köp" inte under den där ikonen, utan nederst i App Store)
    3. Leta upp Sveriges Radio Play och tryck på moln-symbolen för att ladda hem appen från molnet
    4. Du får då en dialogruta där det står att din enhet inte är kompatibel, med en fråga om du hämta en äldre version av appen. Det vill du!

    Så, det är absolut inte något som kräver att men är civilingenjör för att klara av. Utmaningarna handlar inte om det tekniska, utan om Apple är otydliga med att du kan göra på detta vis, samt att det förstås inte är helt enkelt att få tillgång till en enhet med rätt operativsystem för det första "köpet".

    Lycka till!
    Annika Webbmaster