Kan jag casta via röststyrning med Google Assistant?

Hej, jag försöker casta via röststyrning med Google Assistant, dvs efter öppningsfrasen "Prata med Sveriges Radio" säga något i stil med "Spela P1 på chromecast". Det funkar för t ex Spotify men inte för SR. Hur bör jag göra?

Dessutom vore utmärkt med en tydligare förteckning över de röstkommandon som stöds. Har bara hittat detta: https://assistant.google.com/services/a/uid/00000000829fe456?hl=sv-SE

Kommentarer

  • Hej Martin!

    Berätta vilka manicker som är inblandade (till exempel att du har en Android-telefon av den eller den modellen och att du vill spela upp P1 på din stereo av den eller den modellen och om stereon är ansluten med Chromecast via HDMI-utgången eller har en inbyggd casting-funktion).

    Det är ju en komplex kedja och ju tydligare du beskriver förutsättningarna, desto enklare blir det för oss att hitta ett sätt för dig att med rösten att spela upp P1 via Chromecast på valfri enhet.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Jag har en Android-OS-version 10 på en Samsung Galaxy S10e (modell SM-G970F) som kopplar upp sig till en ChromeCast Ultra via hemmanätverket (IPv4).

    Nu har jag fått det att funka på engelska. Om jag säger till Google Assistans "play P1 on Chromecast" så aktiveras appen TuneIn som jag precis installerat, och då börjar det spela via ChromeCast.

    Jag får väl kanske sluta använda SR-appen. Lite synd då den har många bra program/poddar som jag inte lyckas  att aktivera via gränssnittet på engelska.
  • Hur var det förresten med en tydligare förteckning över de röstkommandon som stöds?

    Har bara hittat detta: https://assistant.google.com/services/a/uid/00000000829fe456?hl=sv-SE
  • Hur var det förresten med en tydligare förteckning över de röstkommandon som stöds?
    Jag lovar att försöka svara även på det, men har inte hunnit ta reda på svaret än! Här har vi skrivit ned lite fler förslag, men eftersom den listan har 1½ år på nacken, vill jag stämma av med mina kolleger om den är helt aktuell:
    Första smarta högtalaren på svenska

    Vi tar sista delen i kedjan också: Vad är denna Chromecast Ultra inkopplad i för tv, förstärkare eller högtalare? (Det är kanske inte lika viktigt med en Chromecast Ultra som med en enhet med inbyggd casting, men bra för oss att veta, eftersom en del problem kan vara beroende av detta.)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Tack för länken. Fick du något besked om listan är aktuell eller inte?

    Min ChromeCast Ultra är inkopplad i en äldre Samsung-TV som heter LE40A656
  • Förteckning över de röstkommandon som stöds
    Detta är en bättre och nyare artikel:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Jag har varit borta från jobbet ett par dagar och inte hunnit stämma av vad vår egen Google Home-app egentligen kan/får göra över Chromecast. Jag tror emellertid inte att vi inte får skicka över vårt innehåll till en annan enhet och "ta över den". Spotify är däremot en av Googles utvalda musiktjänster och när du ber att spela upp Spotify via Chromecast, så misstänker jag att det inte är "Spotifys tjänst" du pratar med, utan att du pratar direkt med "Google som använder Spotify". (Om det låter rörigt, så är det för att jag inte helt förstår detta själv, och jag har bett kolleger att hjälpa mig att förstå)

    Lyssna på P1 (och andra kanaler)
    Den metod du använde för att spela upp P1 genom Tunein borde fungera även på svenska:
    Chromecast-hjälp: Lyssna på radio

    Min kontakt på Tunein har tipsat om att det ibland kan vara lättare att få Google Assistant att förstå vad du vill lyssna på genom att säga "spela kanalen P1" eller "spela radiokanalen P1".

    Annars är det möjligt att be om P1:s frekvens. Här kan du se vilken frekvens P1 har där du bor:
    Teracom: Frekvenstabeller för radio

    Lyssna på nyheter
    Om du går in i Google Assistant och ställer in vilken standardnyhetstjänst du vill använda, så rekommenderar jag Toppnyheter. Dessa är avsedda för digital lyssning på ett annat vis än Ekots sändningar, som jag själv har som andrahandskälla i Google assistant.

    För att lyssna på nyheter, så ber du om att "lyssna på nyheter", och får våra toppnyheter (eller den nyhetstjänst du själv valt).
    Chromecast-hjälp: Lyssna på nyheter

    Lyssna på poddar
    Även att lyssna på poddar går att göra utan att vår app är inblandad. Du säger helt enkelt att du vill lyssna på Spanarna eller vad det nu är för podd du vill höra:
    Chromecast-hjälp: Lyssna på poddar

    Allt detta är alltså saker du kan göra utan att du använder vår Google Home-tjänst. I vilken mån den kan castas får jag återkomma till!
    Annika Webbmaster