Kan inte swipa för att ta bort appen från aviseringsfältet

Hej!
Jag upptäckte just att när jag har två appar igång samtidigt (Sonos och Sveriges radio play) och vill ta bort SR appen från aviseringsfältet, kan jag inte swipa bort SR appen eller kryssa bort den. Det finns inget kryss att trycka på och det går inte att swipa. När jag försöker swipa händer ingenting.

Men om jag swipar bort/stänger den andra appen först och försöker igen, så växer SR appen i storlek när jag visar aviseringsfältet och nu dyker det upp ett kryss i SR appen och jag kan kryssa ner den.

Förväntat resultat
Jag borde kunna swipa bort SR appen oavsett hur många andra appar jag har igång i aviseringsfältet.

Hälsningar Nils

Kommentarer

  • Hej Nils!

    Du borde inte behöva ta bort notisen. Den ska ligga kvar under 30 sekunder efter att annan app tar ljudfokus och automatiskt försvinna efter det. Skälet är att många som använder vår app har tyckt att den är svår att återstarta om en video-annons eller ett spel som Pokemon Go får appen att tystna.

    En av dem som hört av sig om detta problem är Christoffer här:
    Play Android: Behålla notifiering när annan app avbryter

    Jag hoppas att du inte tycker att denna förändring är lika störande längre, nu när du vet varför vi valt att göra på detta vis - och att notisen kommer att försvinna av sig självt snabbt ifall du låter den vara! Om den inte försvinner efter dessa 30 sekunder hos dig, så hör av dig igen, för det kan förstås finnas buggar i hur notiserna visas som vi i så fall behöver lösa.

    Tack för att du var snabb med att återkoppla när appen inte betedde sig som förväntat!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svar. Jag kanske uttryckte mig otydligt. Det handlade inte om vilken app som tar ljudfokus, utan att SR appen inte går att stänga när det finns en till app startad med genväg i aviseringsfältet.

    Så här kan jag återskapa problemet:

    1. Starta Sonos appen. Slår inte på någon musik.
    2. Trycker på hem-knappen.
    3. Startar SR appen. Slår på en radiokanal.
    4. Trycker på hem-knappen.
    5. Drar ner aviseringsfältet och trycker på paus på SR appen så att radion tystnar.
    6. Trycker på hem-knappen. Jag har således två appar startade med genvägar i aviseringsfältet.
    7. Nu vill jag stänga SR appen, men det går inte via aviseringsfältet. Drar jag ner fältet och swipar händer inget. Det finns inte heller något kryss på SR appen att trycka på.
    För att jag ska kunna stänga ner SR appen, måste jag först stänga Sonos appen. Då växer SR appen i höjd och ett kryss uppenbarar sig.

    Förväntat resultat:
    Kunna swipa eller kryssa bort appen oavsett hur många appar som jag har igång.

    Appen stängs inte automatiskt efter 30 sekunders inaktivet.

    Hälsningar Nils

  • Uppdatering.

    Det verkar ha betydelse i vilken ordning man startat apparna. Om SR appen är startad före Sonos appen, blir den högre höjd i aviseringsfältet och går att stänga på krysset.

    Se på Sonos appen i denna skärmbild. Där finns ett kryss, även om den inte är högst upp.

    SR appen borde ha något liknande gränssnitt.

  • Tack för en utomordentligt tydlig felbeskrivning, som app-utvecklarna förstås får kika på!
    Annika Webbmaster