Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Kan inte spela upp SR kanaler på Sonos sedan igår. TuneIn

Stöder ej filformat , som felorsak.
T.ex P1 132-mp3-mpu-filen är i ett format som ej stöds.
Är problemet allmänt?
Björn widen Rapportera olämpligt innehåll
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Ja, felet är allmänt och drabbar både Tunein-appen och vår egen app (som jag passar på att tipsa om).

    Här har andra lyssnare rapporterat in samma fel:
    Uppspelning till trådlös högtalare som Heos och Sonos​​​
    Annika Webbmaster
  • Vi försöker självfallet ta reda på om vi kan göra något åt detta.
    Annika Webbmaster
  • Just nu har det börjat fungera igen.

    Björn Widén
  • Tyvärr bara tillfälligt. Vet ej om det berodde på eget agerande i försök att spela upp tidigare program och sedan direkt igen.,
    Bytte kanal och sen var det lika illa.
    Björn Widén
  • Synd att det inte höll i sig ... men det verkar lovande!

    I en annan tråd rapporterar Åke att felet har släppt hos honom, och då började det just som hos dig, att det kom och gick lite:
    Det fungerar nu och har gjort så ett par timmar.
    På förmiddagen så fungerade det lite av och till.

    Annika Webbmaster
  • Jag undrar om det kan vara relaterat till Sonos cache-minne, så att det möjligen kan fungera bättre om ni testar en kanal som ni aldrig tidigare har spelat ... Testa gärna till exempel en P4 kanal från "fel region".

    Är det samma fel på dem?
    Annika Webbmaster
  • Lyssnanade på program (p2 på hemväg)
    Sonos: det innebär att kön tas bort.
    -spela upp ändå !
    Därefter gick det bra att lyssna direkt P1. Försökte byta kanal.
    Lika illa igen ...
    Björn Widén
    1. samma procedur igen, m en med annat program.
    2. Därefter direkt och nu kan jag byta kanal gång efter annan.
    Björn Widén
  • Hurra!

    Och tack för att du berättade det. Hoppas att andra lyssnare kan bli hjälpta av samma manöver!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Kan inte spela upp någon av P kanalerna på Sonos.
    Får bara upp felmeddelande. Från  P4 Stockholm kommer det "kan inte spela upp 701-mp3.m3u- filen är i ett format som inte stöds.
    Martin
  • Hej,
    Samma problem här. Jag har försökt och lyssnat på många kanaler för att sedan gå tillbaka till SR men fortfarande går det inte att lyssna på SR-kanalerna utom P4 plus
    Sten Norinder
    Jönköping
    Sten Norinder
  • Precis nu efter jag testade P4 plus så lan jag lyssna på P4 radio Stockholm
    Martin
  • Nu fungerar min Sonos också för SR P1-4
    Hurra!
    Sten
  • Svårt att lyssna på direkt på P1, finns det någon uppdatering från er eller skall man uppdatera något eget program isf vilket?

    Patrick
  • Hej!
    Felet verkar släppa efter ett tag (upp till ett dygn, tyvärr).

    Är det någon av er som har drabbats som inte har Telia? Eftersom felet nästan uteslutande har drabbat Telia-nätet, är det extra intressant att urskilja de få drabbade som inte har Telia och se om vi kan hitta en annan gemensam nämnare (till exempel en router som annars främst finns bland Telia-kunder).

    För er som idag lyssnar med Tunein, vill jag tipsa om Sveriges Radios beta-app som ni gärna får testa! Gå in på följande länk hos Sonos. Du behöver då vara inloggad. Sen är det bara att leta upp applikationen under ”Lägg till musiktjänster”.



    Annika Webbmaster
  • Kan inte spela upp SR kanaler på Sonos sedan igår.            
    Kodning , som felorsak.
    T.ex Kan inte spela upp (kanalens namn), Låten är inte rätt kodad.
    Har telia som internetlev. Samt sonossystem med app på telefonen
    Tomas Axelsson
  • Nej, så tråkigt!
    Det felet drabbade många lyssnare under förra veckan (som du kan se ovan), men denna vecka har varit lugnare - tills nu.

    Felet är, vad jag förstått, begränsat till att lyssna direkt på sådana kanaler som har "riktiga program", så rena musikkanaler som P4 Plus eller P3 Star går fortfarande att lyssna på i realtid, liksom att lyssna på program i efterhand.

    I Tunein-appen finns många av våra program för efterhandslyssning, men inte alla. Fulla utbudet finns däremot i beta-appen som jag tipsade om i inlägget ovanför ditt. Det finns alltså möjlighet att ta del av det du missar just nu, men först när programmet är klart (tiden varierar, men många program finns ute direkt efter sändning).

    Tack för att du rapporterade in detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det hände mig nu på morgonen 171020 - överhuvudtaget inga SR-kanaler fungerar på SONOS via Tuneln. Andra kanaler på Tuneln fungerar so de ska, typ DR, BBC, Radio Båstad osv. Jag har TELIA som bredbandsleverantör.
    Mvh,
    Roger Stigsson
    Roger Stigsson
  • Tack för ytterligare en felrapport som visar att felet ännu finns kvar.

    Om du har möjlighet, så vill vi få bekräftat om du kan återskapa felet även på någon av dessa (rena musik-) kanaler:
    P2 Klassiskt
    P2 Världen
    P3 Din Gata
    P3 Star
    P4 Plus
    Radioapans Knattekanal

    Eftersom felet är svårt för oss att återskapa, behöver vi hjälp från er som drabbas för att kunna felsöka effektivt.
    Annika Webbmaster
  • Lennart hade skrivit om problem som inte gäller Sonos, så jag har flyttat hans inlägg till en egen sida:
    Tyst dator
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika - webmaster!
    Jag provade  P2, P3, P4 Halland och lite andra lokala kanaler på SR i morse med samma nedslående resultat. Kan dock inte återskapa felet eftersom det numera fungerar igen. Vet ej vad detta beror på. Det jag gjorde var att ladda ned Sveriges Radios beta-version i musiktjänster i SONOS. Detta fungerade ju på enskilda program, men jag kunde inte lyssna på P1:s livesändning. När jag sedan provade en gång till på den vanliga P1 genom Tuneln, så fungerade allt som vanligt igen. Kan detta ha något samband? Kan det ha något att göra med SONOS-uppdateringen, som kom för någon/några veckor sedan? När man laddade SR:s beta, så fick man gå in och ändra lite under avancerat på inställningar i SONOS - ytterligare ett möjligt samband?
    Mvh,
    Roger Stigsson
    Roger Stigsson
  • Tack för ett par olika uppslag!

    Vi tror inte att uppdateringen i Sonos påverkar, för dels kom den ut till väldigt många lyssnare innan felet uppstod och dels är det inte enbart Sonos-enheter som är drabbade (även om ni dominerar).

    Vi tror att det är en säkerhetsfunktion som blivit lite överkänslig och blockerar hämtningen av "något" - som inte är själva ljudströmmen. Det är lite som en "allergisk reaktion", så att det skydd som hjälper oss (eller Telia?) att slippa angrepp, slår till även mot oskadlig (och här nödvändig) trafik. Enstaka lyssnare har samma fel även på andra nätverk. Den blockeringen släpper efter ett tag och allt är åter som det ska, och det är troligen detta, snarare än att du installerade vår beta-app, som ledde till att ljudet återkom.

    Att jag tjatar om att fråga ifall även musikkanaler är drabbade, beror på att jag har en teori om att det som blockaras är något som enbart finns i tablålagda kanaler, som information om programmen eller liknande. Det var ju otur att de kanaler som du testade var just P2, P3, P4 Halland och lite andra lokala kanaler på SR, det vill säga sådana kanaler som vi vet är drabbade, men samtidigt så hade det ju min teori inte stämt om någon av dessa uppräknade kanaler hade fungerat när de andra var blockerade ...

    Ifall någon av er drabbas på nytt, så får ni gärna leta upp P4 Plus, P2 Världen eller någon annan musik-kanal, för än så länge är detta endast en teori, som bygger på vad so "inte rapporterats in", och det skulle vara bra för felsökningen att få denna teori bekräftad.

    (Fast mest hoppas jag att ni slipper hamna i den situationen där felet går att undersöka ... Lyssningsproblem är inget jag som webbmaster önskar våra lyssnare!)
    Annika Webbmaster
  • Lite sen, fick problemet i morse. Jag uppdaterade min sonos firmware (högtalare och andra enheter) i går, appen har jag uppdaterat tidigare. Felet uppträder som ovan både via tunein och via beta appen.

    Både P4 Stockholm och P4 Plus är drabbade i mitt fall

    Har visserligen telia som leverantör, men det later långsökt att det skulle påverka

    Ska testa tipsen ovan när jag är hemma igen.

    Stort tack för beta appen i Sonos nu kan jag äntligen spela upp ur ert playbibliotek
    Anders Bjurestig
  • Fick också problemet idag, så gott som alla SR kanaler fungerar inte pga formatfel, MEN P4 Plus fungerar.
    Har anslutning till Sonos via Telia fiber.
    Irriterande....
    Lars-Göran Hallgren
  • Tack för rapport! Extra stort tack för att ni testat P4 Plus.

    Men förbryllande att även den kanalen har fått problem hos Anders, men fungerar hos Lars-Göran ...

    Anders, var det i vår egen app eller i Tunein - eller båda - du hade problem även med P4 Plus?

    Har visserligen telia som leverantör, men det later långsökt att det skulle påverka

    Långsökt eller inte, så handlar det om ett nätverksproblem mellan oss och Telia, ett nätverksproblem som påverkar just Sonos (och ett fåtal andra plattformar). Felet borde teoretiskt även kunna drabba andra nätleverantörer, och vi vet inte varför just Telia drabbas. Det kanske kan ha att göra med deras hantering av potentiellt skadlig trafik att göra, som är "felkalibrerad"?

    Lars-Göran, var det i vår egen app eller i Tunein - eller båda - du lyckades lyssna på P4 Plus?

    Du skrev att " så gott som alla SR kanaler" fick formatfel. Gällde detta även någon renodlad musikkanal (P2 Klassiskt, P2 Världen, P3 Din Gata, P3 Star, Radioapans Knattekanal)?

    Båda:
    Tråkigt att ni är drabbade igen, men bra att ni hjälper oss att förstå problemet, för vi ska självfallet försöka se till att vi slipper detta framöver. Ännu kan vi tyvärr inte lova det, eftersom vi inte har identifierat alla detaljer kring felet (och inte kan återskapa det själva).
    Annika Webbmaster
  • Det har fungerat ett tag nu sedan problem förra gången, men i morse fungerar inga SR-kanaler pga "formatfel" igen. Har inte uppdaterat något på senaste dagarna. Förra gången fungerade det igen efter någon dag.
    Bengt Sandblad
  • P4 Plus spelade fint via TuneIn i Sonos, jag har ännu inte laddat ner SR appen.
    Inga av de andra SR kanalerna fungerade i Sonos.

    MEN sedan en halvtimme så fungerar det igen, i vart fall P4 Malmöhus, får hoppas att det fortsätter så.

    Lars-Göran
    Lars-Göran Hallgren
  • Jag körde P4 Stockholm via både er beta och TuneIN, fick samma fel. Tror att jag generellt streamer direkt via TuneIN nu, då er beta bröts lite då och då när jag testade den för någon vecka sedan

    Tack för svaret

    Anders Bjurestig
  • Tack!

    Lars-Göran rapporterar in att blockeringen verkar ha släppt. Märker ni samma sak, Anders och Bengt?
    Annika Webbmaster
  • Det fungerar nu!
    Bengt Sandblad
  • Tack, så skönt!

    Som sagt, felet är ännu inte löst i grunden, och vi är självfallet inte nöjda förrän vi kan lova en stabilare tjänst framöver.
    Annika Webbmaster
  • Jag var ju med och rapporterade lite förra gången det begav sig. Och nu i morse dök det upp igen. Testade just nu och varken P1 eller P4 Dalarna fungerar. Så jag kör på min direktlänk jag hittade förra gången, kan leva utan rätt ikon och att den inte visar vilken musik som spelas.
    Leif Andersson
  • Tack! Att veta att den länken inte drabbades denna gång heller är bra att veta när vi felsöker.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Kan meddela att problemet finns i Hälsingland sedan i morse. Går inte att lyssna på någon av P kanalerna. Kör Telia.
    Christer
  • Fungerar inte för P4 Kronoberg heller
    Vivianne
  • Hej, det fungerar inte i Hägersten, Stockholm på någon SR kanal nu (ca 16:00). Det har inte fungerat på hela dagen.
    Janne Andersson
  • Inte heller i Kungsbacka har SR P1, P3 eller P4 Halland fungerat på hela dagen. Jag försöker via TuneIn och har Telia som leverantör.
    Björn Rödholm
  • Samma problem. Upptäckte i morse och kvarstår alltjämt. Telia Öppen Fiber med Telia även som tjänsteleverantör.
    Johan
  • Så tråkigt att felet har kommit tillbaka. Vi felsöker!

    Inte Telia?

    Eftersom felet verkar handla om problem mellan vårt nätverk och Telia, är vi intresserada av att veta ifall det är någon av er som har detta problem som inte har Telia eller något av deras dotterbolag som nätleverantör.

    (Att felet drabbar just Telia-kunder betyder inte att det är något som Telia gör fel, men för att förstå var felet ligger behöver vi ha en korrekt bild av problemet!)

    Tunein eller vår app?
    Har alla som rapporterade in felet ovan använt Tunein-appen, eller är det någon av er som har använt vår egen beta-app?

    Vår egen app
    Jag passar på att tipsa om vår app (som tyvärr även den drabbats av detta fel - det är troligen egentligen inte Tunein eller Sonos som blockeras, utan delar av datatrafiken som Sonos-apparna behöver).

    Du som vill testa kan logga in hos Sonos och gå in på följande länk. Sen är det bara att leta upp applikationen under ”Lägg till musiktjänster”.


     

    Tack för att ni snabbt rapporterade in detta! Jag hoppas dels att blockeringen snart släpper hos er alla och dels (förstås) att vi kan förstå bättre vad det egentligen är som orsakar felet, så att vi kan undvika att det uppstår framöver!
    Annika Webbmaster
  • Man kan konstatera att felet med SR kanaler är av intermittent karaktär. Någon ej identifierad händelse triggar felsituation - tidvis fungerar det.
    Har märkt att problemet som tycks avgränsat till SR diskuteras här, hos Sonos och TuneIn. Ingenstans verkar man veta vad felet beror på och följaktligen hur man ska lösa felet.

    Utöver P4, P3, P2, P1 är musikkanalerna och barnradion ur funktion.
    Har ni lyckats identifiera var problemet ligger - SR/Sonos/TuneIn
    Vilken ytterligare info behöver ni för att görs strukturerad felsökning
    Håkan
  • Kan tillägga att jag använder er beta-app
    Håkan
  • Samma problem för mig. Inga SR kanaler har fungerat idag. Har inte Telia som leverantör.
    John Hanson
  • Jag har samma problem och använder Bredbandsbolaget. Verkar som själva filen som skall spelas upp med både TuneIn och eran beta app är borttagen eller omdöpt. Det är vad programmen säger som fel. Gissar på att någon uppdatering har hänt i natt, alternativt att en cache har rensats/förnyats. Tror inte problemet har något med en operatör att göra. Utan enkelt dem som tillhandahåller filen(er) som ska spelas upp har missat något.
    Johan
  • Nu hemma, P4 plus fungerar via tuneIN ej via er beta. P4 Stockholm fungerar inte via er beta eller tuneIN. Inte heller direkt i tuneIN.
    Däremot kan jag via AirPlay köra SR play appen på Sonos (har en liten grunka emellan)
    Anders Bjurestig
  • Jag har samma problem också. Det har inte fungerat på hela dagen. Har Telia fiber men viasat som operatör.
    Jerry
  • Samma problem som andra sedan i morse och även för ett antal veckor sedan, inga SR-kanaler fungerar, varken i Tunein eller eran Beta.
    Har Telia Fiber
    Rix/Mix/Rockklassiker mfl. fungerar och fungerade i morse
    Robert
  • Det började fungera för en stund sedan men har inte fungerat på hela dagen. Provade med beta-appen enligt förslaget men det blev ingen skillnad först. Efter en liten stund fungerade både SR-appen och Tunein men bara ett par minuter och nu fungerar inget SR-program. Oj, nu fungerar det igen på båda ställena. Samma symptom som ni andra. Vi har fiber genom Sandnet i Sandviken.
    Sven-Ivar Hillman
  • Jag fick också igång det utan att jag vet hur, men det slutade lika fort igen...

    Robert
  • Det varade inte länge nu är det tyst igen. För mig så gäller det alla sändningar från SR men andra utsändningar fungerar. Felmeddelandet när jag t.ex. försöker spela upp Melodikrysset är "förlorade anslutningen till SR". P3-"hittade inte filen". Detta via Beta-appen. Via Tunein står det "kan inte spela upp 164-lo-mp3.m3u filen är i ett format som inte stöds" när jag provar P3. Har Sonos.
    Sven-Ivar Hillman
  • Hej, alla P kanalerna borta, bandit rock etc fungerar, likaså Spotify via Sonos. Tror inte det kan skyllas på Telias bredband vilket vi också har. Verkar vara Sveriges radio som borde felsöka och åtgärda
    Merja
  • Hej sr beta app i Sonos fungerar inte hos mig heller. Problem sedan i morse. Kan inte lyssna via Tune In heller. Bor i Partille o har Telia öppen fiber.
    Mvh
    Liselott Elleberg
  • Fungerar inte att spela upp SR kanaler genom Sonos. Får följande i Beta: Unable to play ´P4.....´- the file cannot be found
    Magnus
  • Samma problem med här med! Är Telia-kund.
    Hoppas det dyker upp en lösning snart! Skall kolla Beta-appen och se om den funkar för mig!
    Hokan Pettersson
  • Får inget att fungera varken via Tunein eller eran beta app.
    Telia öppen fiber och Telia som tjänsteleverantör.
    Götenorh
    agron
  • Komplettering ...
    ... min gamla Logitech UE smart radio fungerar fortfarande att spela P4 med via Tunein
    agron
  • Samma problem med Ownit
    Roger
  • Vad är det för BetaApp som det pratas om här? Hittar ingen i AppStore. Kallar ni möjligheten att man kan lägga till SR som musiktjänst i SonosAppen en App?
    Siegfried
  • Varken SR beta-app (i sonos) eller tunein/Sonos fungerar med SR kanaler. Andra radiokanaler fungerar. The file cannot be found (beta-app) , m3u filen är i ett format som inte stöds (tunein) är felmeddelandet.
    Lasse
  • Siegfried, man måste gå in i Sonos via webben och logga in på sitt konto där, och välja att gå med i deras BETA program. Då får man tillgång till SR appen!
    Hokan Pettersson
  • Tack Hokan. :-)
    Siegfried
  • Jag  fick samma problem igår morse. Det gick inte att lyssna på några kanaler från Sveriges Radio från mitt Sonos-system.
    Jag testade att ladda ner appen och då gick det till att börja med att lyssna den vägen.
    Men igår kväll funkade inte appen heller.
    Och nu på morgonen funkar det varken med Tunein eller SR-appen i Sonos.
    Jag kan lyssna på alla andra kanaler via Tunein och SR play funkar i mobilen.
    Jag har Telia som leverantör.
    Tommy K
  • Yupp kan bara bekräfta att det inte fungera nu på morgonen (heller...).
    Har testat  Din Gata, P3, P2 Klassiskt, P2 Musik,  P2 Världen, P2 Klassisk Jul (börjat sända ännu???), P2 Klassisk Sommar (sänder?), P4 Bjälleklang(?), P4 Radiosporten, Radioapans Knattekanal mfl. samma felmeddelande "the file is in an unsupported format"
    Mathias
  • Kan lägga till att jag har Telia men med egen router.
    Mathias
  • Ingen av SRs kanaler fungerar i Sonos nu på morgonen. Varken i TuneIn eller SRs betaapp. Det gäller alltså både tablåkanaler och tex Radioapans knattekanal. Telia leverarar i öppet fibernät.
    Johan Åkerlind Hognert
  • SR fungerar inte i Sonos (tunein eller srs app). Har telia fiber.
    Rickard Hedström
  • Samma problem i Jönköping. Sonos och P-programmen fungerar inte med Sonos.
    Sten
  • Ingen av SR's kanaler fungerar nu på morgonen i TuneIn, har inte fungerat sen i måndags morse. Jag har provat P1, P2, P3 och P4 Östergötland. Har bredband via Viasat i Utsikts nät. Har ju varit många Telia-kunder som rapporterat in, så jag tänkte bara påvisa att det även drabbar andra.
    Peter Bengtsson
  • Ingen P kanal funkar varken via SR app eller TuneIn. Telia fiber. Egen router. Trasigt de senaste två dagarna.
    Jens
  • SR fungerar inte på Sonos, men andra kanaler som t.ex. Mix Megapol fungerar.
    Kent
  • SR fungerar inte via SONOS sen ett par dagar nu! Andra radiokanaler och Spotify etc. funkar som vanligt. Vad är felet? När blir det löst?
    Lars
  • Försöker lyssna från Tyskland. Samma problem här.
    Anders
  • Endast SR4 Plus fungerar :)
    Jan-Fredrik Bergliden
  • Samm bekymmer för mig i Sonos, inte heller P4 Plus funkar. Testade Tune In som app i mobilen, inte heller där funkar SR. Telia fiber.
    Peter Williams
  • Hej,

    SR funkar varken genom TuneIn eller er egen app, dock alla andra radiostationer jag använder. Nedan är felmeddelandet jag får genom er app och får ett liknande som beskrivits ovan när jag använder TuneIn.

    (Har fiber och Telia som operatör)

    MVH
    Joel

    Joel
  • Finns det några alternativa länkar som kan användas och som fungerar?
    Janne Andersson
  • Hej Annika!

    Nu har det hänt igen efter 13 dgr, så man kan lugnt säga att det är intermittent. Jag laddade ner SR:s Beta -app som fungerade då och efter en stund började allt fungera igen från Tuneln också. Jag hade lite teorier om det fanns ett samband med att SONOs precis hade gjort en uppdatering. Nu har jag testat de kanaler du bad om då:
    P2 Klassiskt - fungerar inte alls varken på Tuneln eller SR-appen
    P2 Världen - fungerar inte alls varken på Tuneln eller SR-appen
    P3 Din Gata - fungerar inte alls varken på Tuneln eller SR-appen
    P3 Star - fungerar inte alls varken på Tuneln eller SR-appen
    P4 Plus - här fungerar Tuneln, men inte SR-appens live-sändning
    Radioapans Knattekanal- fungerar inte alls varken på Tuneln eller SR-appen.

    Det slutade fungera i morse innan jag uppdaterat SONOS-appen. Nu fungerar det inte efter uppdateringen heller. Andra kanaler fungerar men inte SR utom P4 Plus (via Tuneln).
    Som jag upplyste om förra gången, har jag Telia bredband.

    Mvh,
    Roger Stigsson





    Roger Stigsson
  • Hej!
    Har Linn system. Inga av Sveriges Radios kanaler fungerar.Problemet har kommit och gått de senaste veckorna. Övriga radiokanaler fungerar. BBC,Deutsche etc etc.Har Telia ADSL. Nu har era kanaler varit tysta i 2 dygn!
    Hjälp!
    Ulrika Ferell
  • Sonos och SR  kanaler fungerar inte för mig i MCKINNEY TX USA sedan två dagar. Samma problem hände för någon månad sedan. 
    Har AT&T så inte Telia....


    Bo Sundstedt
  • Eftersom uppenbarligen P4 Plus fungerar för de flesta, varför knallar P1, P2 osv bara över till P4 plus och kollar deras inställningar. Det slår mig att P4 plus fanns att tillgå via Sonos långt senar än de övriga SR-kanalerna. Är det så enkelt att P4 plus har nyare programvara? Men självfallet är detta en alldeles för enfaldig enkel lekmannamässig lösning :)
    Jan-Fredrik Bergliden
  • Har haft samma problem sen igår morse. Tog nyss bort mina SR kanaler ifrån stationslistan och la in dom på nytt och då hoppade det plötsligt igång... Kan vara värt ett försök. Jag kör Telia om det spelar någon roll.
    Roger
  • Jag ber om ursäkt över att ni inte fått så snabb återkoppling som ni borde ha fått!

    Vi felsöker för fulla muggar. Vi äger problemet. Felet ligger mellan oss på Sveriges Radio och ett par nätleverantörer, där besökare med Telia är extra drabbade.

    Det grundproblem som uppstod igår (och vid ett tidigare tillfälle i oktober) är löst, säger kolleger (men jag har inte hunnit sätta mig in i detaljer och vet inte om det innebär att "branden är släkt denna gång", eller om det som orsakar branden är fixat, vilket gör att jag tyvärr inte vågar lova att felet inte kan komma tillbaka).

    Rogers tips hoppas jag att fler testar:
    Tog nyss bort mina SR kanaler ifrån stationslistan och la in dom på nytt och då hoppade det plötsligt igång... Kan vara värt ett försök.

    Vi ser väldigt allvarligt på detta och arbetar på flera fronter för att lösa det. Tack för att ni rapporterade in felet! Vi återkommer med mer svar senare, men rätt mycket av vår kraft går åt till att förmedla den ni skrivit in till rätt kolleger, så att återkoppla hoppas vi att ni har förståelse för att vi inte riktigt hinner ...

    Men tack. Vi jobbar på!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Provade nu 13:11 och nu funkar alla SR kanaler!
    Både med TuneIn och er SR app
    Håller tummarna nu att felet inte återkommer
    Mvh Anders Hoff
    Anders Hoff
  • Toppen vi ser fram emot en lösning!
    Mvh Ulrika
    Ulrika
  • TuneIn Radio Pro kom nyss med en uppdatering innehållande bla buggfixar. Fick för mig att detta kunde hänga ihop med SR-problemen

    Testar och SR-radio funkar nu. Förhoppningsvis kontinuerligt
    Håkan
  • Det hoppas vi också. Fast vårt jobb ska ju vara att veta, så jag tänker inte nöja mig med att hoppas att allt ska tuffa på, utan kommer att ta reda på vilka åtgärder vi och våra samarbetspartners har gjort/behöver göra för att minska risken för allvarliga problem framöver.

    Jag hoppas (och tror) att fler av er också kan lyssna igen nu!
    Annika Webbmaster
  • Nu verkar SR fungera! Bravo!
    Jan-Fredrik Bergliden
  • Hej igen!
    Nu fungerar allt igen - 13.28.
    Mvh,
    Roger Stigsson
    Roger Stigsson
  • Up and running här också.

    Mycket bra SR App btw - precis som jag vill ha det.

    /Janne
    Janne Andersson
  • Fungerar via TuneIn i Hälsingland nu
    Christer
  • Samma här, nu fungerar det via både er app och TuneIN, bra jobbat
    Anders Bjurestig
  • Skönt att det fungerar för allt fler!

    Kvarstår felet hos någon?
    Annika Webbmaster
  • Yess
    Katrineholm. 0 SR
    Peter tjerring
  • Trist!

    Det är förmodligen ett cache-problem som gör att felet dröjer sig kvar.

    Har du testat omstart?

    Och Peters tips:
    Tog nyss bort mina SR kanaler ifrån stationslistan och la in dom på nytt och då hoppade det plötsligt igång... 

    Och detta i Tunein eller i vår beta-app?
    Annika Webbmaster
  • Det funkar för mig med nu!
    Tommy K
  • Bra!

    Jag håller tummarna för att Peter och alla andra också kan lyssna på oss.
    Annika Webbmaster
  • Det funkar nu!
    Men vad beror detta fel på
    Peter tjerring
  • Nätverksproblem. Det är en säkerhetsfunktion som blivit lite överkänslig och blockerar kopplingen mellan vissa nätverk och oss. Det är lite som en "allergisk reaktion", så att det skydd som hjälper oss (eller exempelvis Telia) att slippa angrepp, slår till även mot oskadlig (och här nödvändig) trafik. Den blockeringen släpper efter ett tag och allt blir åter som det ska.

    Det som gör felet extra allvarligt är att blockeringen har hållit i sig många timmar efter att felet lösts, så att ett fel som varat i kanske tio minuter, sedan får många timmars följdfel.
    Annika Webbmaster
  • Alla nätverk har olika typer av brandväggar och liknande, och att de "överreagerar" på detta vis är inte vanligt. Självfallet är det också viktigt att förstå vad det är som får en del innehåll att stoppas och varför detta endast påverkar ett fåtal plattformar.

    Annika Webbmaster
  • Ok va bra att ni hittade felet I brandväggen. Tycker att det är dags att man börjar se webradion via exempelvis Sonos som högprioriterat när incidenter som denna inträffar. Många har avskaffat FM-radion och har detta som sin primära kanal för samhälls och trafikinformation. Gissar att incidenterI FM nätet är av högre prio när det gäller felsökning och eskalering?
    Mats E
  • Fungerar fortfarande inte hos mig...
    Pelle
  • Har fungerat här sedan tvåtiden idag.
    Sven-Ivar
  • Här funkar det igen :))
    Jocke
  • Jag håller helt med Mats E:s synpunkter ang SR:s  prioriteringar. Vi som har Sonos har gjort oss av med alla radioapparater och nås således inte av samhällsinformation i akuta lägen och Sonos inte fungerar. SR hänger inte med...


    Jan-Fredrik Bergliden
  • Funkar här också idag

    Tack!
    agron
  • Fungerar inte sedan ett par dagar tillbaka. Får det felmeddelande som diskuteras här när jag försöker spela upp en SR-kanal i Sonos. Har Telia fiber.
    Lars
  • SR kanaler Fungerar nu igen i McKinney Tx i både SR app och via tuneIn..
    Tackar
    Bo Sundstedt
  • Fungerar nu även för mig. Tack för en bra supportsida.
    Johan
  • Fungerar fortfarande smile
    Så vad var fel ?
    Och vad gjorde ni för att fixa ?

    Bo Sundstedt
  • Pelle:
    Har du fortfarande problem? När du skrev hit vid 18.30 igår, hade blockeringen släppt hos de flesta andra drabbade, men ni är ett fåtal som hade fel även under kvällen igår.

    Omstart av Sonos är i det läget det första jag skulle testa (inte bara för att vi som arbetar med support älskar omstarter ...)

    Alla:
    Skönt att felet har släppt hos nästan alla. Tyvärr kan jag inte garantera att det inte återuppstår. Däremot kan jag berätta lite om hur vi felsöker.

    Det handlar nämligen om ett fel som är rätt svårt att ringa in (inte minst för att vi som arbetar med felet på Sveriges Radio inte har sett det själva) och där det krävs rätt specifika omständigheter för att det ska uppstå.
    • Det drabbar många med Telia (i synnerhet öppen fiber), men är inte begränsat till Telia
    • Det drabbar Sonos, men inte enbart Sonos
    • Några drabbade lyssnare kunde lyssna på kanalerna Ekot sänder direkt och P4 Plus - men inte alla lyssnare (alternativt inte alla plattformar - vi har inte hunnit analysera klart allt än!)
    • Av de "icke-Sonos-plattformar" som påverkades var alla (ska kolla i detalj att det stämmer) kopplade till Tunein
    • Några lyssnare hade dock inga problem med andra Tunein-baserade tjänster över samma nätverk (ska nysta mer kring det)
    • I Sonos drabbades vår egen app, som inte ska ha någon koppling till Tunein, och där vi använder helt andra ljudströmmar, från en helt annan server. Dessa strömmar brukar i andra sammanhang inte "fastna i brandväggar" på samma vis som en kontinuerlig ljudström (se nedan om det)
    • I vilken utsträckning även program drabbades, har jag ännu inte klart för mig, men helt klart är att i alla fall appen också fick problem med efterhandslyssning. Ytterligare ett område att klarlägga, alltså.
    • Felet drabbade inte våra största (webb-)lyssningstjänster, alltså inte sajten eller Play-apparna för Ios och Android (vilket vi borde ha varit tydligare med att tipsa om), så någon totalblockering av vårt innehåll över vissa nätverk har det inte varit tal om 
    • Säkert ett antal intressanta spaningar utöver det, t ex att se vilka nätverk förutom Telia som är drabbade, att förstå varför felet fortsatte längre hos några etc.

    Att olika typer av brandväggar på företag och ute hos lyssnare kan få problem i synnerhet med direktlyssning, är något vi känner till sedan länge och skrivit om t ex här:
    När du kan lyssna i efterhand, men inte direkt (2014)

    Däremot brukar inte Sveriges Radios kommunikation med nätverken få den typen av problem, och även vid det allvarliga fel vi har sett nu och i mitten av oktober, var det inget som drabbade all trafik mellan Sveriges Radio och er. Att lyssna i webbläsaren från vår hemsida var t ex inte problem hos någon (väl?).

    Förutom några analyser som antyds ovan, ska vi detaljstudera trafiken till och från Sonos i olika lägen. Den enkla sanningen är nämligen att vi fortfarande inte vet riktigt vad som blockerades. Vår trafikmängd är enorm och självfallet fångar våra filter främst upp sånt som ni och vi faktiskt vill att vi ska stoppa. Nätet är fullt av fula fiskar, som bekant.

    Den del av den blockerade trafiken som vi egentligen hade velat släppa igenom är svår att urskilja. Där kommer vi att i detalj undersöka vad det egentligen är för anrop som sker och vilken trafik som flödas från Sonos + Tunein när man startar lyssning på ex vis P4 Plus jämfört med P4 Halland och jämföra med andra plattformar som inte är drabbade, och se om det kan få oss att förstå vad det är som händer, hur vi eventuellt kan hindra detta - och om vi inte kan hindra det, ska vi se hur vi snabbare kan få olika blockeringar att släppa.

    Vår kontakt på Sonos ska också hjälpa oss med viss data. (De har varit väldigt måna om att bistå så mycket som det bara går, vilket känns bra.)

    Detta är en helt ny typ av fel för oss. Och det gör att det kan ta tid att lösa i grunden. Men vår ambition är att verkligen göra det.

    Frågan om Sonos och samhällsinformation lyfter jag till ett eget svar, som kommer lite senare. Påminn mig gärna, för frågan är intressant!
    Annika Webbmaster
  • @Annika
    Nu funkar allt hos mig också!
    Pelle
  • Åh så skönt!

    Jag har just skrivit till vår kontakt på Sonos som ska hjälpa oss med en del analyser som de kan se bättre än vi, så jag lovar att både vi och Sonos verkligen försöker förstå problemets natur och vad vi kan göra från respektive håll för att minska risken att det återkommer.
    Annika Webbmaster
  • agron med en Logitech UE smart radio:
    Visst är denna uppkopplad mot samma nätverk som din Sonos?

    Alla:
    Vi återkommer med ett par frågor till er för att verkligen se till att era iakttagelser på bästa sätt kommer med i vår felsökning.

    Det är verkligen tråkigt att ni är så många som fick felet, men i och med att ni är så många, har vi större möjlighet att förstå mönster än när ett fel enbart har rapporterats in från enstaka lyssnare.

    Stort tack för den kunskap ni redan har givit oss!
    Annika Webbmaster
  • @Annika, visst är det så
    agron
  • Tipset längre upp i tråden löste problemet. Dvs man väljer en annan SR-kanal som man inte tidigare lyssnat på. Den funkar då. När man sedan väljer den man hade tänkt lyssna på från början så funkar den också.
    Lars
  • agron, tack! Väldigt bra att du testade det radion och rapporterade vidare hit.

    Lars: Tack! Det tyder på att någon lokal cachning i Sonos spelar in. Den metoden (tror jag) dock inte funkat hos alla. Men det är klart, om felet (blockeringen) fortfarande finns kvar tidigare i den kedja som trafiken måste passera mellan oss och lyssnare, har det inte gått att nå en "ny, ospelad" kanal som kunnat hjälpa Sonos att ladda in rätt information.

    (Det där lät ungefär så luddigt som det var. Jag vill vara tydlig med att min egen kunskap om detta är väldigt skral, men att jag förstås har kunnigare kolleger som också jobbar med frågan.)
    Annika Webbmaster
  • @Annika,
    En sak som jag funderade på i och med att många med Telia fiber hade problem är om det kan påverka att man har en egen router dvs att man bryggar routern i Telia modemet. I det läget öppnar Telia en port i modemet (port 4 om jag kommer ihåg rätt).
    Jag har en egen router alltså bryggat modemet.

    mvh
    agron
    agron
  • Tack!

    Jag vet inte vad som påverkar, så alla uppslag är av intresse. Telia öppet fiber tycker jag har varit överrepresenterat jämfört med vid andra fel där vi kikat på uppkoppling, men t ex Ulrika högre upp i denna tråd har ADSL, som väl inte är bryggat på samma vis?

    Jag har nu hittat en kollega som:
    • Har Sonos
    • Fick problemet
    • Är riktigt bra på datorer och felsökning 
    Med hans hjälp hoppas jag att vi kan ringa in felet närmare.
    Annika Webbmaster
  • Carl-Johans inlägg har flyttats till en egen tråd:
    Varför är live-lyssningen inte längre live?

    (Det handlar inte om Sonos-problem utan om sverigesradio.se)
    Annika Webbmaster
  • Anders Nilssons inlägg har också fått en egen tråd:
    Sony SRS-X77 - inget ljud vid Chromecast
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy