Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Kan inte lyssna direkt i datorn - trots fiber

Hej.
För mig är det inga problem att lyssna på "gamla" inslag. Om jag däremot väljer en pågående sändning, oberoende av kanal,  så visas längst upp "Buffrar". Efter en stund visas "Det tog för lång tid att hämta ljudet, prova igen". Jag använder Windows 7 och IE 11 via fiber 100Mbit/s. Detta har fungerat tidigare. Motsvarande tjänst hos BBC och de andra Nordiska radiobolagen fungerar utmärkt.
Bengt L. Rapportera olämpligt innehåll
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Bengt!
    Som synes har jag skapat en egen tråd av din fråga, eftersom den är viktig att lösa och det är bra om andra lyssnare med liknande problem kan hitta till samma tråd.

    Jag har nämligen stött på liknande problem förr, där "allt" fungerar, utom att lyssna direkt på våra kanaler. Detta är inte jätte-vanligt, men jag har en känsla av att problemet är något överrepresenterat vid olika typer av fasta linor.

    Ringa in problemet
    Bra att du har konstaterat att andra radioströmmar och vår direktlyssning fungerar utan problem. Det gör att jag direkt kan utesluta flera felkällor.

    Det är troligen någon inställning som blockerar just våra direktströmmar och det första jag vill att vi gör är att kartlägga om denna blockering finns i webbläsaren, i datorn eller själva uppkopplingen.

    Testa denna direktlänk, som borde öppna kanalen P4 Plus i en spelare på datorn (till exempel i Windows Media Player):
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-mp3.m3u

    Får du ljud? Om inte, vad händer?

    När märkte du detta?
    Försök gärna ringa in ungefär när problemet uppstod, så kan vi kanske hitta kopplingar till tekniska förändringar antingen hos dig eller oss som kan hjälpa oss att förstå problemet!

    Vilka är förutsättningarna?
    För att kunna hitta effektiva sätt att felsöka, vill jag gärna veta om det finns andra datorer, mobiltelefoner eller surfplattor som du kan koppla upp mot samma nätverk (och kanske även dela nätverk från, i testsyfte).

    Jag vill också veta om datorn är bärbar eller fast och hur uppkopplingen ser ut mellan datorn och "yttervärlden". Är det ett trådlöst nätverk? Vilken typ av router? Har du testat att starta om denna?

    Återkom med svar på det du kan svara på, så felsöker vi vidare!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen.
    Jag har inte haft möjlighet att testa med annan utrustning.
    Den ovan föreslagna direktlänken fungerar inte. Spelaren startar och visar Ansluter.... sedan inget mer.
    Datoranslutningen är fast: Fiber => INTENO bredbandsswitch XG 6749 => Switchens LAN 8 utgång => kabel =>  Datorns nätverkskort Marwell Yukon 88E8071  PCI-E Gigabit Ethernet Controler.
    Det finns inga andra anslutningar till switchen.
    "Bredbansdskollen"  ger vid nedladdning c:a 88 Mbit/s, upp c:a 9 Mbit/s.
    Kontrollpanelens "prestandaövervakare" anger att c:a 4,9 Gbyte av internminnet är lediga.
    Vid anlutningsförsök ("Buffrar...") pendlar nedladdningen enligt prestandaövervakaren mellan 15 och 30 kbytes/s.
    Förutom tidigare angivna, fungerande programkällor fungerar även SVT direktsändningar.
    Bengt L.
  • Väldigt bra att spelaren försökte ansluta. Då kan vi konstatera att det inte är i själva webbläsaren felet finns, eftersom det blev problem med ljudströmmen även i en extern spelare.

    Konfigurera brandvägg?
    Uppkopplingshastigheten är inte problemet alls. Förmodligen är det något säkerhetsprogram, antingen i datorn eller i nätverket, som skapar problemet, och genom att göra undantag för våra ljudströmmar, http-live.sr.se, i det aktuella programmet borde det lösa sig.

    Att lägga in sverigesradio.se och sr.se som "pålitlig webbplats" ger en lite större "öppning" för vårt innehåll, men dessa mer generella adresser medför å andra sidan att du slipper göra förändringar ifall vi ändrar vår teknik. Läs mer här:
    När du kan lyssna i efterhand, men inte direkt

    Detta med att konfigurera brandväggar eller antivirusprogram, är tyvärr inget vi webbmastrar är speciellt bra på. Om du inte hittar hur du ska göra, så hjälper vi förstås gärna till och kikar i manualen! (Du kan i så fall skriva till webmaster@sverigesradio.se och berätta mer om vad det är för säkerhetsprogram. I ett öppet forum som detta vill jag inte gärna gå in på hur säkerhetslösningen hos enskilda lyssnare ser ut.) Supporten för det aktuella programmet bör annars kunna hjälpa dig snabbast!

    Testa annan webbläsare?
    Internet Explorer och Firefox på Windows 7 använder sig av samma ljudströmmar som den externa spelaren försökte starta, medan den spelare vår sajt använder sig av i webbläsaren Chrome har en annan (modernare) teknik, som troligen inte blockeras på samma vis av dina säkerhetsprogram. Det är därför mycket möjligt att Chrome skulle fungera bättre hos dig, ifall du föredrar att testa en annan webbläsare framför att leta runt i skyddsprogrammets inställningar.

    Om du testar det, så berätta hur det går!

    Lyssna från en tredjeparts-tjänst
    Något som kanske skulle fungera även i Internet Explorer (testa gärna och berätta!), är att leta upp våra kanaler och lyssna via till exempel Tunein:
    http://tunein.com/ 

    I och för sig tror jag att Tunein använder just de ljudströmmar som jag misstänker att "något" hos dig blockerar, och i så fall borde även Tunein få besked om att det tar för lång tid att starta strömmen eller liknande.

    Hoppas att något eller några av dessa tips är till hjälp! Hör av dig och berätta hur det går.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen.
    Varken total avstängning av brandvägg eller lyssning via tredjepart gav önskad funktion.
    Installation av annat operativsystem är nog som att skjuta myggor med kanon i detta fall.
    Huruvida det finns  något annat säkerhetsprogram i datorn kunde jag inte utröna.
    Men....  det har en tid legat en ständig påminnelse om uppgradering av ett säkerhetsprogram med otydlig avsändare varför jag inte vågat installera det men, som det visade sig senare, kom från Telia (Jag har tidigare haft Telia som leverantör). Jag tog risken att starta denna uppgradering. Du misstänkte ju att problemet kunde bero på ett säkerhetsprogram. Vid start av uppgraderingen identifierade sig denna som F-Secure Säker surf från Telia. Och se... Nu fungerar det !!
    Tack !
    Bengt L.
  • Så bra att detta är löst nu!

    Installation av annat operativsystem är nog som att skjuta myggor med kanon i detta fall.
    För tydlighetens skull, så var det inte ett nytt operativsystem jag föreslog, utan att installera ytterligare en webbläsare,Google Chrome. Det går alldeles utmärkt att ha flera webbläsare installerade samtidigt (och till och med använda alla samtidigt om du skulle vilja det, så att du kan använda Internet Explorer för att göra dina bankärenden eller läsa nyheter samtidigt som du har vår spelare igång i Chrome.

    Nu har ju problemet löst sig, men det kan ändå vara bra att ha en "reserv-webbläsare" att ta till om man får problem med en viss webbplats i den vanliga. (Nu är ju min bild av webbproblem rätt skev, eftersom jag varje dag är i kontakt med personer som har sådana av olika slag. Att jag tycker att det är bra med en extra webbläsare är alltså kopplat till mitt jobb!)

    Om du tror att en reserv-webbläsare är vettigt, så kan du ladda hem Chrome gratis här:
    http://www.chrome.com 

    Tack för att du berättade hur det löste sig!
    Annika Webbmaster
  • Jag är blind och använder skärmläsare.
    Jag kan inte lyssna på p1 via datorn. Ibland säger den buffrar. Ibland händer ingenting. Spelaren visar alltid rätt text. Har jag varit på en annan kanal och sedan försöker lyssna på P1 så ändras texten till P1’s text. Jag har testat P2, P3 och P4‑stockholm. Alla tre fungerar bra. Jag testade test-länken som fungerade. Det gav inte så mycket för det var P4.
    Systeminformation: Microsoft Windows 7 Professional Version 6.1 (Build 7601: Service Pack 1)
    Windows brandvägg
    Internet Explorer Version: 11.0.9600.18537 Uppdateringar: 11.0.38 (KB3203621) Produkt-ID: 00150-20000-00003-AA459 Installera nya versioner automatiskt © 2013 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.
    Skärmläsare: JAWS Job Access With Speech Professionell utgåva Version 17.0.2619 Serienummer: xxxxx Återstående uppgraderingar: 0 Fjärrstyrning: Otillgänglig Tandem Direkt: Otillgänglig Licensierad med en lokal ILM nyckel.
    Grafikkort: NVIDIA GeForce GT 730 (WDDM)
    Punktdisplay: braillex el60c ver 125
    redbandsbolagets ADSL.
    Jerry Jonsson
  • Jerry, eftersom andra kanaler fungerar borde inte detta bero på någon inställning i webbläsaren, andra hjälpprogram eller exempelvis antivirusprogram.

    P1-lyssningen kan startas från olika sidor på sverigesradio.se, exempelvis från följande fyra sidor:

    1a) http://sverigesradio.se

    2a) http://sverigesradio.se/sida/allakanaler.aspx

    3a) http://sverigesradio.se/p1

    4a) http://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132

    Fall A) Om det blir samma fel på alla dessa sidor är mitt råd att radera cookies i Internet Explorer (ta bort webbhistorik i inställningarna alternativt via "Ctrl + Shift + Delete").

    Fall B) Om det bara blir problem på en av sidorna kan du testa att ladda om sidan från grunden med tangentkombinationen "Ctrl + F5", vilken tömmer webbläsarens cache.

    Testa gärna även samma sidor med följande https-adresser...

    1b) https://sverigesradio.se

    2b) https://sverigesradio.se/sida/allakanaler.aspx

    3b) https://sverigesradio.se/p1

    4b) https://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132

    Fall C) Om din P1-länksida har en https-adress medan de andra kanalerna du testat låg på en "http-sida" så går det att ändra i IE´s inställningar så att det fungerar bättre för https-sidor på sverigesradio.se, men för att behålla säkerheten i IE är det egentligen ett bättre alternativ att använda en annan webbläsare för lyssningen. Det finns dock en bra lösning på problemet och det är att lägga till https://sverigesradio.se och https://sr.se som "betrodda platser" i IE (förutsatt att du litar på webbplatsen) -> Internetalternativ -> Säkerhet -> Zon: Betrodda platser -> Platser, vilket i praktiken innebär förändrade säkerhetsinställningar i förhållande till inställningarna för den vanliga "zonen Internet".

    Det återstår att förstå om ditt problem har med något av ovanstående att göra eller om det är något helt annat som påverkar!
    supporter
  • Hej!

    Jag har idag läst en annan felanmälan där just P1 har problem, trots att övriga kanaler fungerar utan problem. Även för henne var det fel med Internet Explorer - men hon hade ingen skärmläsare eller annat hjälpmedel.

    Min misstanke är att felet hänger samman med Internet Explorer, snarare än med Jaws. Varför sedan P1 är drabbat hos er båda, vet jag inte. Jag tror att det snarare beror på   att det är den kanal ni oftast lyssnar på och att något, ännu okänt, fel har drabbat just på grund av detta.

    Utan att ha sett Supporters svar till dig, så gav jag den andra lyssnaren en kortare version av det Supporter bad dig att testa, nämligen att starta P1 från olika sidor och med http respektive https. Hoppas att du har möjlighet att testa detta och återkomma, så att jag får en tydligare bild av hur felet uppstår.

    Om hennes felsökning har någon bäring på ditt problem, och vice versa, så låter jag er båda få veta detta.

    Den typ av direktlänk som jag gav för P4 Plus ovan, finns även för P1. Ifall buffringen fortsätter på samtliga sidor och oavsett http eller https, så hoppas jag att du kan lyssna med denna länk i VLC, Windows media player eller annan extern spelare:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-hi-mp3.m3u 

    Jag hoppas och tror att den typen av spelare är enkla att navigera i även för synskadade, men om just det program du har associerat med MP3 / M3U är rörigt, så passar jag på att tipsa om att en synskadad lyssnare föredrog att lyssna i en rätt ovanlig spelare som hette Foobar2000, http://www.foobar2000.org/ , som jag tror var logiskt uppbyggd och enkel. Det var dock ett tag sedan så jag lovar inte att spelaren fortfarande är väl tillgänglig för synskadade.

    Återkom och berätta hur Supporters olika länkar fungerar, och tack för att du rapporterade in felet!
    Annika Webbmaster
  • det är något galet med cookies. Efter att jag tagit bort cookies så kan jag inte upprepa felet. Jag går in på sidan via http://sverigesradio.se/sida/allaprogram.aspx?programid=132 öppnar menyn och väljer P1. Sedan brukar jag stänga  P1-sidan. Om jag trycker på stoppa ljudet och väntar några minuter och försöker starta hjudet igen med knappen på spelaren så hänger det sig rejält. Om jag äppnar P1 sidan igen ofh försöker starta via länken så fungerar det inte. Samma sak gäller om jag stänger allt och kommer en annan gång. Nu tycks felet inte upprepas.
    Jerry Jonsson
  • felet kom tillbaka redan nästa dag. Jag måste testa mera. Allt beror på vad jag gjort tidigare. Jag måste konstatera att jag hitills inte fått fram någonting som ni kan använda i er felsökning. Jag återkommer.
    Jerry Jonsson
  • Tack!
    Den andra lyssnaren har löst det genom att abvända en annan webbläsare, men det är ju ingen enkel lösning hos dig.

    Att ladda hem sidan från grunden med ctrl + F5 kanske är värt att testa? Eller att byta ljudkvalitet, så att spelaren får ladda hem P1 på nytt? (Om du inte hittar inställningen för kvalitet, så hör av dig! Den inställningen finns i spelaren och borde gå att tabba dig till!)
    Annika Webbmaster
  • Mina förslag nyss är givetvis inte en lösning, utan en omväg för att slippa felet.

    Att förstå varför felet uppstår, och helst förhindra detta, är självfallet det bästa! Men om det finns någon enkel manöver som minskar symptomen, så är det ju bra att hitta den.
    Annika Webbmaster
  • Jag börjar med sidan:
    http://sverigesradio.se/p1
    Den här sidans lyssning fungerar mycket dåligt. Varken knappen i spelaren eller länken fungerar. Det har alltså försämrats ytterligare. Tar jag bort cookies så fungerar allt perfekt i några minuter. Trycker jag på F5 så förändras ingenting. För någon månad sedan fungerade det perfekt. Länken ser underlig ut i skärmläsaren. Det är två länkar och ingen av dem innehåller ordet lyssna.
     
    Jag fortsätter med:
    http://sverigesradio.se/sida/allakanaler.aspx
    Här fungerar länken perfekt. Knappen i spelaren fungerar inte. Troligtvis kommer även denna länk att sluta fungera så småningom. P1’s .m3u fil har aldrig krånglat, så det finns ytterligare en reserv. Som du ser är felsökningen mycket svår. Hoppas att detta är till någon hjälp.
    Jerry Jonsson
  • Det är säkert viktiga pusselbitar som kommer att bidra till att vi förstår detta, men just nu blir jag inte klok på vad som är fel.

    En lyssnare med Firefox, rapporterar att han får mystiska problem med en av våra sidor, http://sverigesradio.se/kristianstad/, problem som inte finns på https://sverigesradio.se/kristianstad/ (skillnad alltså mellan http eller https i början av adressen).

    Om det blir skillnad mellan dessa två varianter är något både Supporter och jag har frågat dig om, men som jag inte vet ifall du har testat. Gör gärna det:
    https://sverigesradio.se/ 

    Får du samma fel på den sidan?
    Annika Webbmaster
  • Det bråkar maximalt. Nu kan jag inte ens upprepa felet.
    Jerry Jonsson
  • Att du inte kan upprepa felet, låter i och för sig bra. Betyder det alltså att vår sajt, just nu, fungerar som den ska?
    Annika Webbmaster
  • Tydligtvis gör den det när det är låg belastning eller också var det bara en slump. Den här sidan:
    http://sverigesradio.se/p1
    och
    https://sverigesradio.se/p1
    fungerar lika dåligt. De andra länkarna du gav mig fungerar för bra för att ge ett bra testresultat. Skall jag testa dem måste jag lägga ner många timma på testningen.
    Jerry Jonsson
  • Hej!

    Hade samma problem med att direktsändningarna plötsligt för inte så länge sedan stod på buffring och repriser gick att lyssna på. Ovan nämns F-Secure och jag använder det och när jag la in http-live.sr.se i allowed under browser-protection F-Secure så började det fungera igen.
    C
  • Tack C!

    Jerry, detta är ju värt att felsöka. Skulle det kunna vara problem kopplat till något säkerhetsprogram, exempelvis F-Secure, hos dig?

    Som en första åtgärd kan du kontrollera att det inte finns någon uppgradering som väntar på din tillåtelse för att installeras, det som hjälpte Bengt. Om allt är uppgraderat, kan du skriva till webmaster@sverigesradio.se och berätta vad du har för säkerhetsprogram, så försöker vi hjälpa dig att ta reda på hur du skapar ett undantag för vårt innehåll.
    Annika Webbmaster
  • Jag har skickat det önskade brevet. Har ni inte fott det så meddela mig så skickar jag om det.
    Jerry Jonsson
  • Jag letar, men lyckas inte hitta ditt mejl. Däremot hittar jag tidigare mejl från dig, om Voice Over-problem i appen.

    Jag skickar ett mejl till dig som du kan svara på med information, så hoppas jag att det fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Brevet har försvunnit. Bredbandsbolaget har ett fel med sin e-post. jag skall göra ett nytt försök med brevet.
    Jerry Jonsson
  • Brevet har landat smile

    Det kanske tar ett tag för oss att svara, men nu har vi fått det i alla fall!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy