Kan inte längre lägga till program i min lista

Hej!
Kan inte lägga till program i min lista. Trodde först att det kanske var en begränsning. Men det funkade ändå inte efter att jag tagit bort program.

Om jag ominstallerar appen försvinner väl mina inställningar?

Kommentarer

  • Hej!

    Detta vill vi undersöka. Kan du ge ett exempel på ett program som inte går att lägga till? Vad är det för telefon?
    Annika Webbmaster
  • Det är från olika program, Kropp o själ, P4 plus t ex. Jag lyckades däremot spara "fågelsånglektion x antal" markerade ett avsnitt o nu verkar alla markerade men bara det jag markerade finns i min lista. Jag ser att alla avsnitt är markerade när jag går in på varje avsnitt.
  • Ok. Jag undrar om det inte är två olika funktioner i appen, Min lista och Program du följer, som vi behöver förklara tydligare ...

    Min lista - för avsnitt
    Denna funktion ger dig möjlighet att markera enskilda avsnitt, som ett visst avsnitt av Kropp & Själ (till exempel avsnittet Självbedrägeri – konsten att lura sig själv)
    för att enklare hitta just dem igen.

    Det är även bra om du vet att du kommer att vilja lyssna på flera delar av en programserie och göra detta i följd (exempelvis alla avsnitt av följetongen Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset), eftersom du kan spela alla avsnitt i Min lista utan att behöva pyssla med telefonen emellan.

    Endast det avsnitt du markerar läggs till Min lista. Markerar du Fågelsånglektion #4: Sånglärka, trädlärka och trädpiplärka så får du inte de andra lektionerna, precis som det verkade ha blivit hos dig.

    För kanaler som P4 Plus fungerar inte denna funktion. Kanaler hittar du enkelt genom att gå in under direkt i appens nederkant. (Däremot finns det ett program som sänds på söndagar som heter P4 Plus med Ulf Elfving, och avsnitt från det programmet kan du förstås lägga till listan.)

    Avsnitt som vi inte har rätt att ha "för evigt" försvinner från listan när de försvinner ur appen.

    Program du följer (hjärtat) - för programserier
    Det du verkar vara ute efter är snarare att favoritmarkera en programserie, som Kropp & Själ. Då ska du gå till det arkiv där du ser alla program i serien (leta upp serien under Sök program i appens nederdel). Klicka sedan på hjärtat så att det går från att vara en kontur (jag tänker på det som en pepparkaksform) till att bli ifyllt (en pepparkaka).

    Du kan även lägga till funktionen genom att klicka på de tre "meny-punkterna" som finns uppe i högra hörnet på ett visst avsnitt. Om du till exempel blir nyfiken på serien Snedtänkt med Kalle Lind när du ser ett avsnitt därifrån under "populära avsnitt" på appens startsida, kan du alltså följa den programserien direkt från den vyn. Klicka på de tre punkterna och välj Följ Snedtänkt med Kalle Lind.

    Även här gäller att funktionen inte är utvecklad för kanaler som P4 Plus.

    Hitta tillbaka till Min lista och Program du följer
    Du hittar båda dessa funktioner under Min Sida i appens nederkant.

    Hoppas att det nu blev tydligare vad detta är för funktioner och i vilka sammanhang du bör använda respektive tjänst!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jo jag vet redan det som beskrivs men det är inget svar på varför avsnitt jag vill lägga till min lista inte läggs där, om jag nu använder "+min lista" enl foton? Det har ju funkat förut. Finns det en begränsning? Jag är medveten om att avsnitt försvinner med ev upphovsrätt.
    Fick heller inget svar på avsnitten m fågelsånglektionerna? I min lista ligger ett avsnitt. När jag går in på de andra avsnitten är dessa redan markerade till min lista.
    Tror att detta hade kunnat redas ut bättre via telefon. Istället för en massa onödigt textande fram o tillbaka.

  • Tack!

    Din formulering "bara det jag markerade finns i min lista" gav mig intrycket att du förväxlat funktionerna, vilket hade förklarat varför det inte fungerade.

    Jag förstår att den tolkningen var fel och att informationen inte får lagras korrekt i alla lägen. Vi vill försöka återskapa felet. Vad är det för telefon?
    Annika Webbmaster
  • Xperia 10
  • Tack!

    Vi tittar på det. Om vi inte lyckas återskapa problemet själva, kanske vi behöver ställa lite fler frågor.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Ok, tack!
  • Hej igen!

    Vi håller nu på att lansera en ny version av appen, 19.8.4-nånting (ännu endast släppt till 20 procent av våra användare, tror jag). Uppdatera gärna till den versionen när du kan!

    Jag har inte stött på ditt fel själv och inte heller sett det inrapporterat från andra lyssnare, så jag vet inte om du kommer att uppleva någon förbättring, men vi har löst andra "min-lista-relaterade" problem, och det är möjligt att det du stött på är ett särfall av samma grundfel!

    Jag håller därför tummarna för att vi löst ditt fel i förbifarten medan vi förbättrade annat. Om inte, hör av dig, för då kommer jag att be dig att testa en del olika saker ...
    Annika Webbmaster
  • Förtydligande:
    Det är slumpen som avgör om du tillhör den grupp som redan nu kan ladda hem den nya versionen.

    Om du inte har fått den än, så kommer den nog på måndag. Om du vill få den direkt så kan du bli Beta-användare för Sveriges Radio Play genom Play Store. Läs mer hur man gör detta här:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    Vi hörs!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Ok, är appen tillgänglig nu då?
  • Nu ska den nya versionen vara tillgänglig för alla med Android.

    Jag håller tummarna för att det fungerar bättre för dig när du uppgraderat!
    Annika Webbmaster
  • Hej, gjorde en uppdatering av appen nu men det var ingen skillnad. Felet kvarstår.
    Om jag nu ominstallerar appen försvinner väl mina inställningar?
  • Ja, tyvärr försvinner de.

    De inställningar som är aktuella brukar jag själv ta en skärmdump på innan ominstallation. Den som brukar vara mest pyssel med är "program jag följer" (där jag alltid passar på att revidera listan när jag ska återskapa i ny app).

    Övriga val ligger samlade under "Inställningar och hjälp", som jag ser det:
    • P4-kanal (minns jag)
    • Väckarklocka (kan bli problem om du har komplexa inställningar: skärmdump?)
    • Datamängd (minns jag vad jag vill ha, och väljer jag annat är det inget problem - har du begränsningar i abonnemanget och dataförbrukning är ett problem så välj "lite")
    • Nedladdat (inget problem att välja mellan endast wifi eller inte)
    • Pushnotiser (har du många olika val, så ta skärmdump)
    Hoppas att det hjälper!

    Annika Webbmaster
  • Ok tack!
    Hade varit bra att kunna vara inloggad så alla inställningar sparas. Kom på det efter jag skickat frågan, att det är ju så det är.
  • Att ha någon form av frivilligt inlogg är förhoppningsvis en tjänst som kommer någon gång i framtiden.

    Förutom att kunna spara inställningar, skulle det då kunna vara möjligt att exempelvis påbörja lyssningen av ett visst avsnitt i appen och sedan direkt kunna nå rätt ställe i datorns webbläsare.

    När du ominstallerat, så är vi förstås mycket intresserade av att veta om detta hjälper, så att vi kan ge bra råd om någon annan lyssnare rapporterar in samma fel! (Och förstås fortsätta att felsöka om det fortfarande inte fungerar hos dig - men jag hoppas verkligen att det löser sig!)
    Annika Webbmaster