Kan inte casta till NAD-förstärkare sedan uppdatering av Android-app

[Denna felanmälan skrevs i en tråd om ett annat Cromecast-problem. För att tydligare kunna fokusera på de separata felen, har Webbmaster-Annika skapat en ny tråd av Bos problem.]

Det är ju trevligt apple/mac-användaren att det fungerar för honom men det finns inget i den tråden som ger en hint om mitt problem.

Det går varken att lyssna direkt eller på program i efterhand. Jag har tagit hem appen MyTuner och det fungerar men är ju inte så roligt, speciellt om man vill lyssna på program i efterhand.

Min lösning för tillfället är att köra med sr-play och casta mot tv:n, som har chromecast. Ljudet från tvn kan man sedan skicka till NADen. Rätt omständigt, så det vore ju trevligare om ni fixar appen. Jag upprepar att det fungerade innan senaste uppdateringen.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack för förtydligandet!
    det finns inget i den tråden som ger en hint om mitt problem
    Kanske inte, men det finns tre viktiga lärdomar i "den andra NAD-tråden":

    1: Spotify Connect
    Vissa NAD-förstärkare har två olika system för att casta, vanlig Chromecast och Spotify Connect. När du gav Spotify som exempel på en app som fungerar, så hade det alltså kunnat bero på att just Spotify använder en egen teknik.

    Nu har du dock även skrivit att MyTuner-appen fungerar, vilket var viktig information. Det är inte castingen i sig som är ett problem. Felet gäller hur castingen fungerar med vår app ihop med just denna förstärkare.

    2: Bättre alternativ tills felet är löst?
    I tråden länkas till en beskrivning av hur du castar från webbläsaren Chrome. Tills vi vet vad felet beror på, skulle jag tro att det är ett smidigare sätt än att casta från vår app omvägen över tv:n.

    Alla program och kanaler som finns i appen finner du även på hemsidan, som fungerar bra i Android.

    Ett annat alternativ är att casta kanaler genom MyTuner och program i en podcast-app. Sådana finns det en uppsjö. Här listas ett antal:
    Android Central: Best Podcast Apps for Android in 2020

    Här kan du se vilka av våra program som är poddar och alltså går att ta del av i den typen av appar.

    3. Att utesluta fel
    Det var väldigt bra att du berättade att du inte får samma problem när du castar till TV:n. Det gör att jag kan utesluta vissa typer av problem, som att någon inställning lokalt hos dig blockerar vår apps möjlighet att casta.

    Att Jonas (lyssnaren med NAD C338) bekräftade att han inte har fått nya problem den senaste tiden gör att jag kan utesluta andra problem, till exempel att NAD-förstärkare har fått en central uppdatering som ger problem med våra ljudströmmar.

    Nya frågor:
    1. Blir det exakt samma fel både i plattan och mobilen?
    2. Vad är det för platta respektive mobil?
    Annika Webbmaster
  • Ursäkta att jag dröjt, men här är svaren:
    1. Ja
    2 Min platta är en Samsung SM-T510 med android 9. Min telefon Samsung Galaxy A5 med android 8, min sambos telefon en Huawei med android 9. Samma problem på samtliga.
    Skickade en kommentar som verkar ha fallit bort igår om hur jag löst problemet på ett lite smidigare sätt än ovan. Om jag nämligen går in på Google home appen, där klickar på NAD bland visade enheter, och sedan klickar på knappen "casta ljudet", så startas NAD:en och jag kan sedan spela upp sr-play eller vad annat jag önskar på telefonen och det kommer till NAD:en. Funkar acceptabelt för min del!
    Bästa svaret
  • Om jag nämligen går in på Google home appen, där klickar på NAD bland visade enheter, och sedan klickar på knappen "casta ljudet", så startas NAD:en och jag kan sedan spela upp sr-play
    Så bra!

    Jag markerar det som "bästa svar", så att andra lyssnare med liknande problem snabbare kan hitta tipset, samt kollar med de lyssnare som har problem idag ifall det kan fungera för dem.

    Att det har fungerat direkt från Play-appen tidigare (och fungerar när du castar till TV:n), visar ju att något har förändrats, och det vill vi förstås återställa.

    Ser du både tv:n och denna NAD-förstärkare när du försöker casta från Sveriges Radio Play? Finns det någon skillnad i hur de visas?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har råkat ut för liknande problem, dock med annan hw.
    Har tidigare kunnat casta SR Play till min LG soundbar med inbyggd Chromecast ver 1.21.75965 men sedan ett par månader tillbaks fungerar det inte längre. Spotify fungerar utmärkt och om jag castar till min Chromecast kopplat till TV:n fungerar allt perfekt. Kör SR appen på en Samsung Galaxy S8.
    Några tips?
  • Kan du casta något annat ljud än just Spotify? Eftersom vissa LG-modeller använder sig av en annan casting-teknik, Spotify connect, för just Spotify, är det bra för vår felsökning att ringa in om felet handlar om vår app, eller om hela Chromecast-funktionen.

    Flera LG-användare verkar ha castingproblem.För några av dem handlar det om att fel tidszon påverkat, om jag förstod detta rätt:
    Google home app doesn't detect built-in Chromecast of LG SK10Y Soundbar
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för snabbt svar!
    Provade precis nu att casta från P1 från "SE Radio" appen till min LG och då fungerar det utmärkt. Har också installerat om SR Play men detta hjälpte inte. Har också den senaste mjukvaran till LG installerad. Finns ingen inställning för tidszon på min LG vad jag har sett.

    //Simon
  • Hej igen..
    Provade att casta SR Play från en IOS telefon och den beter sig på exakt samma sätt. Ljudbaren "vaknar" men ljudet kommer aldrig över utan fortsätter att spela från telefonen.
  • Hej igen och förlåt "radiotystnaden".

    SE Radio, visst är det denna app?
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.crystalmissions.seradio&hl=sv

    Det är en "liten app" som omöjligt kan ha fått någon särbehandling i stil med den som Spotify har, så det tyder onekligen på att felet ligger i vår egen app, där ett fåtal enheter får lite olika typer av problem.

    Har du testat det tips Bo gav den 20 februari?
    Om jag nämligen går in på Google home appen, där klickar på NAD bland visade enheter, och sedan klickar på knappen "casta ljudet", så startas NAD:en och jag kan sedan spela upp sr-play eller vad annat jag önskar på telefonen och det kommer till NAD:en.
    Jag vet inte om det kan vara en acceptabel lösning för dig tills vi förstått vad det är som ställer till det!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag har också liknande problem. Jag kan inte casta ljudet till min Sony SRS-X77 från SR Play på min Samsung S7 med android 8.
    Jag har alltid kunnat casta tidigare. Men nu funkar det inte längre.

    Hälsningar
    Jonas
  • Jonas, får du inget ljud alls, men rent "visuellt" ser det ut som om appen castar, eller går det att casta under någon minut, för att sedan tystna?

    För att felsöka försöker jag sammanställa de problem som hör ihop, och det verkar finnas ett par liknande fel, där Simons beskrivning är det vanligaste felet:
    Ljudbaren "vaknar" men ljudet kommer aldrig över utan fortsätter att spela från telefonen.
    Detta fel verkar drabba våra appar oavsett Android eller Ios (vilket kan bero på att felet ligger i den tjänst de båda använder) och drabbar både direktlyssning och efterhandslyssning. Framförallt verkar det vara vissa enheter med inbyggd Chromecast (LG och Sony, bland annat) som drabbas.

    Bo rapporterade in felet tidigt (den 15 februari) och såg ett klart samband med en uppdatering av Android-appen. En annan lyssnare, Gert i denna tråd, har dock vad som förefaller vara samma fel sedan tidigare än så, men på Ios.
    Annika Webbmaster