Jag har sökt efter Plånboken på SR play, dagens avsnitt utan resultat

Dagens plånboken kan jag inte hitta. Hur gör jag?

Kommentarer

  • Hej
    Det finns tillgängligt nu.
    De dyker oftast upp ca en kvart efter att sändningen är över.

    mvh

  • Lyssnade på plånboken idag och hörde om en man som betalat till fel konto. Samma sak hände mig förra året. Skrev ut 20.000 kr på en avi till rätt kontonummer, men använde en plusgiroblankett istället för en bankgiroblankett. (eller tvärtom) Fel person fick pengarna för avläsningsmaskinerna läser inte in strecket, utan registrerar bara siffrorna. Nordea sa att jag fick lösa det hela själv. men jag fick namnet på den som fått pengarna och kunde därför spåra upp honom. Jag hade tur. Mannen var ärlig, förstod mitt dilemma och betalade tillbaka.
    Jag anser att det är en säkerhetsrisk att samma kontonummer kan få finnas hos både plus och bankgiro. Det är lätt hänt att ta fel blankett. Meddelade finansinspektionen detta, men vet ej om man vidtagit några åtgärder för att höja säkerheten.
    Vore intressant att få veta om så skett.
    Vänliga hälsningar Birgitta Faugust Hallberg
  • Hej!

    Kontakta Plånboken:
    Mejl: planboken@sverigesradio.se
    Telefon: 010-584 94 92

    Vi som svarar i supportforumet arbetar med att lösa tekniska problem med våra webbtjänster och appar och har tyvärr inte möjlighet att svara på den här typen av innehållsfrågor.

    Fast just här kan jag bistå med en anekdot om hur min mor på 1990-talet skulle föra över en större summa pengar till min fars personkonto, och av misstag kastade om siffrorna, så att det blev ÅÅÅÅ-10-03-XXXX istället för ÅÅÅÅ-03-10-XXXX. Det fanns en man med just det personnumret - och ett snarlikt förnamn - som måtte ha blivit bra förvånad när han fick pengarna. Inte minst för att talongen hade det personliga meddelandet "Till Teneriffa! Puss /K.".

    Mannen gav sig inte till känna, men mina föräldrar kunde spåra upp honom - och han visade sig vara en av pappas forna klasskamrater! Jag tror att det slutade med att de fick tillbaka en stor del av summan, men lät honom behålla en del, för rent juridiskt hade han nog ingen skyldighet att betala tillbaka det. Men jag kan minnas fel, för det var ju ett tag sen ...

    Annika Webbmaster