Iwatch

Hej!
Såg fram emot att äntligen få skippa telefonen och lyssna på radio i spåret enbart med klocka men trots flera försök fungerar sr inte alls i min iwatch - den buggar direkt vill start och har inte ens öppnat sig korrekt en gång. Hur löser jag detta? Kan inte heller spela radio via Siri då hon bara säger att play inte har stöd för det.

Kommentarer

  • Hej Frida!

    Som jag har förstått det ska "radio med Siri" fungera från och med watchOS6. Här står hur du gör:
    Apple: Lyssna på radio på Apple Watch, den del av sidan som finns under mellanrubriken Lyssna på utsända radiostationer

    Den tjänsten bygger inte på vår egen app, utan på att Siri spelar upp ljudströmmar som hämtas från Tuneins stora databas. Du ska alltså inte säga "spela upp P1 från Sveriges Radio Play", utan endast "spela upp P1" eller "spela upp P1 från Sveriges Radio"

    Kan du få igång P1 då? Om inte, testa först med P3 så att vi kan se om tjänsten alls fungerar ännu hos dig. I och med att Apple har valt "spela upp P3" som sitt exempel, bör det ju fungera att säga just så med P3.

    Om inte heller P3 fungerar, så vill jag att du försäkrar dig om att din Apple watch har OS6!

    Om P3 fungerar men inte P1, så fungerar ju tjänsten, men inte just P1. Då fortsätter vi med att lista ut exakt vad du ska säga för att Siri ska ge dig P1!

    Spännande! Hoppas att du snart får det att fungera.
    Annika Webbmaster
  • He
    tack för bra hjälp och snabb service. Har senaste iwatch som är uppdaterad så senaste programvaran/uppdateringen.
    Fick P1 att fungera men inte P3, försökte på de att ni sa.
    Får bara till svar ”play har inte lagt till stöd för det med Siri ”. Appen funkar fortfarande inte, kan ej öppna med vare sig Siri eller klicka vanligt. Ingenting händer - den stänger ner direkt/lägger sig odugligt bakom och kan ej användas.
  • Bra att P1 fungerar den vägen!

    Jag vet inte varför jag fick för mig att det var P1 du ville lyssna på - det har du ju inte skrivit. Kanske var det för att en annan Iwatch-användare skrivit om just P1?

    Jag borde dessutom ha passat på att berätta att vi vet att det är problem med vår app. Den är inte anpassad för Ios 13. Men även när vi har löst det problemet, så kommer det inte att gå att använda Apple Watch-appen utan att du har mobilen med dig, och eftersom det var detta jag tolkade att du var ute efter, så koncentrerade jag mig på att försöka hjälpa dig med det.

    Är det alltså P3 du i första hand vill lyssna på? I så fall kan du försöka med "Spela upp P3 från Tunein". Går det bättre?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Ska jag vara ärlig så lyssnar jag på alla kanaler men mest lokala P4, ursäkta oklarheten. Trodde inte det skulle vara någon skillnad :).
    Så SR p4 kronoberg försökte jag främst ratta in - dock lyssnar jag på samtliga kanaler och hoppas de kommer funka så småningom. Helt rätt tolkat - jag går ofta med barnvagn och vill inte ha mobilen med mig utan vore jätteglad om allt gick att lyssna på enbart via iwatch!

    Mvh Frida
  • Det är ingen skillnad - eller ska inte vara. Men ibland kan Siri och liknande assistenter ha svårt att känna igen vissa kanalnamn.

    Testa om något av detta fungerar:
    • Spela upp P4 Kronoberg
    • Spela upp P4 Kronoberg från Tunein
    • Ratta in P4 Kronoberg (nej, det är inte vad jag hade sagt, men i och med att Apple själva skriver att det går att säga Ratta in Lugna favoriter så borde det ju fungera)
    • Spela upp [önskad frekvens]. Vilka det är kan du se här
    Återkom och berätta vilket eller vilka alternativ som fungerar bäst, så att vi kan ge så bra hjälp som möjligt till andra lyssnare!
    Annika Webbmaster
  • Hej Frida!

    Hur går det? Har du fått några fler kanaler att fungera?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag får igång P4 efter viss betänketid (”spela upp P4 Kronoberg”) från klockan men appen funkar fortfarande inte utan stänger ner sig så fort jag försöker starta den. Kan det vara så att klockan spelar upp den via annan app när man ger det kommandot?
  • Kan det vara så att klockan spelar upp den via annan app när man ger det kommandot?

    Ja, så är det. Siri hämtar (om jag förstår det rätt) innehållet från tjänsten Apple Music, och den har sedan en månad tillbaka ungefär koppling till en annan musiktjänst som heter Tunein. Och Tunein har en katalog med länkar till ljud från radiobolag runt om i världen.

    Sedan uppdateringen till Ios 13 fungerar inte kopplingen mellan vår Sveriges Radio Play-app och klockan, och att spela upp med hjälp av Siri är ett av de alternativ som finns tills vi löst det felet.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur fungerar detta numera?
    Annika Webbmaster