Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Äldre Itunes har slutat ladda ner poddar från SR

Tidigare har prenumerationerna fungerat utmärkt och jag har inte ändrat några inställningar. NRK-poddar går fortfarande bra. SR-poddarna får ett utropstecken och felmeddelande (bif.) "Kontrollera URL:en". Nätverket visar inga andra problem.

Bengt Höglund Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Podar daterade 20180801 och efter det datumet syns - men går inte att ladda ner till min iTunes-app. Kör stationär Mac med MacOS10.6.8 med iTunes v11.4.
    Skall något uppdateras…?
    Jan G Fäger
  • Hej
    Vet ni ungefär när detta startade?

    Mvh
    Karolina Utvecklare
  • Ja det började nog med augusti månad för mig också.
    Jag har Itunes 10.6.3 på den datorn, På min nyare Imac (samma nätverk) är det inga problem.
    Bengt Höglund
  • Jag ska kolla hur det är på min dator hemma, den Mac jag har tillgång till här hade v12, och där fungerar det.

    Äldre Android-telefoner fick problem med att lyssna på våra strömmar förra veckan, så vi misstänker att problemen hänger ihop, och ska försöka hitta en lösning.

    Mvh
    Karolina Utvecklare
  • Jag hade exakt samma problem i 2 år gammal hp, men det löste sig när jag uppdaterade iTunes. Hade version 12.0 nånting tror jag...
    Nadja
  • Jag har iTunes10, då den fungerar i ett dåligt nät, men inte de nyare versionerna. Alla SR:s podcaster har uteblivit i augusti, medan andra podcaster laddas ned ok.
    Marianne Kuokkanen
  • Så ser det ut: 

    Marianne Kuokkanen
  • Hej
    Jag kunde tyvärr inte återskapa det hemma, för jag hade iTunes 12.5 där.

    Apple föreslår att det kan vara att ni behöver aktivera stöd för SSL 3.0 och TLS 1.0.
    Instruktioner för det finns här:
    https://support.apple.com/kb/ph20496?locale=sv_SE

    Jag tror inte att datum/tid är problemet, eftersom det hänt flera samtidigt.


    Mvh
    Karolina Utvecklare
  • Dessa stöd är aktiverade. Alla andra podcaster laddas ned rätt utom Sveriges Radios. Felet är på er sida, ni har ändrat något.
    Marianne Kuokkanen
  • Söndagens (26/8) "Godmorgon Världen" hittas/laddas inte ned i någon av mina podcast appar (iOS) så det verkar vara något knas. Senast tillgängliga avsnitt är från 19/8.
    Ola
  • Just Godmorgon Världen beror på att någon glömt att podda det - jag har kontaktat redaktionen om det.

    När det gäller äldre iTunes så har vi en misstanke om vad problemet är, och försöker utreda vilka tjänster det är som berörs av detta.


    Mvh
    Karolina Utvecklare
  • Marianne Kuokkanen
  • Ola:
    Du har säkert redan märkt det, men för säkerhets skull vill jag berätta att programmet finns för nedladdning sedan igår!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Tack, först fick jag ned poddar från 2010, men nu ser det ut att funka.
    Ola
  • Problemet kvarstår. Nu över hundra poddar i nedladdningskön.
    Marianne Kuokkanen
  • Jag har samma problem, sen i juni kan inte iTunes ladda ner nya avsnitt av SR:s och Acasts podcasts. Poddar från BBC, USA och diverse fristående funkar bra.
    Jag använder iTunes 10.7, som är rätt version för min iPod.

    Joar
  • Hej!

    Marianne (Joar får separat svar i nästa inlägg):
    Har du möjlighet att testa att ta bort ett av våra flöden, exempelvis Kropp & Själ, och sedan lägga in en ny prenumeration för programmet manuellt så här:

    Sluta prenumerera genom att 
    1. klicka på de tre punkterna till höger om programmets namn
    2. välj Sluta prenumerera på podcast
    (Jag hoppas att det ser ut så i din version av Itunes)

    Lägg sedan till en ny prenumeration genom att
    1. gå in under Arkiv i Itunes meny
    2. välj Prenumerera på podcast 
    3. ett nytt fönster öppnas där du ska ange poddflödets URL (webbadress), skriv in https://api.sr.se/api/rss/pod/4015 för Kropp & Själ
    Återkom och berätta om det blir någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Joar, även om det är trist att Acasts poddar också får problem, är det bra för vår felsökning, så tack för att du berättde det! Kan du ge exempel på något program från dem som fått problem, samt något av de program där det inte är problem. Jag vill söka efter skillnader och likheter!

    Är det någon skillnad mellan det felmeddelande du får vid Acasts poddar respektive det du får vid våra?

    Jag kommer själv att leta efter andra som rapporterar in problemet med Acast-poddarna (och eventuella andra poddleverantörer), men för att spara tid får du gärna berätta ifall du redan har hittat någon sådan tråd!

    Uppstod alltså felet samtidigt med deras flöde och vårt och utan att du kunde sätta det i samband med någon uppdatering i datorn eller Itunes? Hos dig uppstod felet en månad tidigare än för de övriga i denna tråd. Jag felsöker ändå problemet som om det är samma grundfel, men vi ska komma ihåg den skillnaden, eftersom det kan betyda att du fått ett liknande fel men med en annan bakomliggande orsak.

    Svara på det du kan (utan att lägga ned alltför mycket tid)!

    Jag har inte tänkt på att Acast levererar eget innehåll, utan endast som en plattform där andras innehåll distribueras, så jag passar på att tacka för att jag lärt mig något nytt och nyttigt!
    Annika Webbmaster
  • Här är det fler som har samma Acasts-problem, men tyvärr ingen lösning ännu ...
    https://discussions.apple.com/thread/8434763
    Annika Webbmaster
  • Från acast har jag Lilla drevet sen i februari, och 60 minuter sen slutet av maj.
    Det har varit tillfälliga problem med acast tidigare, men sen jag började prenumerera på 60 minuter har inget funkat.
    Mediera, spanarna osv har ju paus på sommaren så det är svårt att veta när det blev fel, men kulturpodeen med anna Ihlis bör har varit i början av juni.

    Joar
  • Tack Joar!

    Alla som fortfarande har detta problem:

    Nu tänker jag högt ...

    Felmeddelandet The secure network Connection was refused (i engelska Itunes) respektive En säker nätverksanslutning tilläts inte (i svenska Itunes) betyder att Itunes av något skäl inte får testa en säker anslutning, troligen kopplat till att Itunes först försöker sig på en "osäker" anslutning.

    Den felkod som syns på Mariannes skärmdumpar, felkod 3253, betyder att det är problem med iTunes och säkerhetsprogramvara från tredje part, och här finns en del förslag för problemlösning (från att se till att datum, tid och tidszon är korrekt inställda på datorn, till mer avancerade).

    Gamla länkar i Itunes?

    Kanske har ni gamla länkar till våra poddar, som http://api.sr.se/api/rss/pod/12209 (med http i början) för Kulturpoddar i P1 istället för den säkrare https://api.sr.se/api/rss/pod/12209 (med https i början) som vi har gått över till. Problemet skulle då vara att själva övergången från en adress med http till "samma" men med https är något som ert säkerhetsprogram stoppar.

    Samma flytt från http till det säkrare https i brukar fungera på andra plattformar. Om ni skriver in http://sverigesradio.se (med http) så dirigeras ni automatiskt över till https://sverigesradio.se/ (med https) i alla moderna webbläsare, men av någon anledning verkar detta fungera sämre här (och jag har lite teorier om vad det beror på, som vi hoppar över).

    Uppdatera länkarna till våra poddflöden manuellt!
    Har jag rätt så ska det hjälpa att lägga in adressen med https (vilket i praktiken var det jag bad Marianne att göra ovan). Testa gärna även ni andra! De rätta adresserna till alla våra program finns på hemsidan, se här:
    Var hittar jag länken till poddflödet?

    Om ni inte hittar rätt länk, så hojta till. För oss som arbetar med detta varje dag, är det ju lätt att snabbt hitta dem!

    Vilket säkerhetsprogram?
    Jag är nyfiken på vilka säkerhetsprogram ni använder! (Känns det inte okej att skriva detta i ett öppet forum, så kan ni skriva till webmaster@sverigesradio.se).

    Ett program som heter Bitdefender har varit "onödigt kinkigt" (eller extra säkerhetsmedvetet?) när det gäller http-https i andra sammanhang, och det vore intressant att se ifall just det programmet är inblandat även nu!

    Hoppas att nya länkar med https istället för http i början löser problemet!
    Annika Webbmaster
  • Joar, du får en annan felkod än Marianne:
    Error 9844: This is typically caused by incorrect firewall settings.
    https://discussions.apple.com/thread/5301605

    Har du undersökt detta redan? Även för detta kan förändring från http-länkar till https-länkar göra så att du slipper problemet hos Sveriges Radio (och kanske samma hos Acast?), men det kanske finns något du bör konfigurera i brandväggen för att problemet inte ska uppstå på andra sajter i framtiden ...
    Annika Webbmaster
  • Det bör itne vara ett firewallproblem, jag använder en Airport från 2009 som inte ändrats på länge. Men jag ska kolla.

    Jag hade fel om tidpunkten. När jag prenumerat på nytt på kulturpoddar ser jag att lag lyssnat på de flesta både före och efter Anna Ihlis; det är nånstans mellan midsommar och augusti som felet uppstår. Itunes får alltså hela listan, men misslyckas med att ladda ner varje avsnitt.

    Joar
  • Itunes får alltså hela listan, men misslyckas med att ladda ner varje avsnitt.

    Det blir alltså så även efter att du lagt in en adress som börjar med https? Suck! Jag som kände mig så förhoppningsfull igår!

    Finns det några uppdateringar du kan behöva installera till din Airport? Att inte göra några förändringar när nätet förändras kan absolut skapa sina helt egna svårigheter!
    Annika Webbmaster
  • Annika Webbmaster
  • Bengt och Jan:
    Kvarstår problemet hos er?
    Annika Webbmaster
  • Feldöknings-tips:
    1. Koppla tillfälligt upp datorn där Itunes strular mot ett annat nätverk, exempelvis genom att dela nätverk från telefonen eller genom att (om bärbar dator) ta med den till en kompis eller ett offentligt WiFi
    2. Se om Itunes fortfarande rapporterar att den inte tillåts etablera en säker anslutning när du vill ladda hem Sveriges Radios poddar
    Om felet kvarstår trots en annan uppkoppling, så behöver vi inte lägga tid på att felsöka säkerhetsinställningar i självs routern. Om det å andra sidan fungerar som det ska över ett annat nätverk, så är det förstås (säkerhets-)inställningarna i routern vi måste grotta ned oss i.

    Och den typen av säkerhetsinställningar är verkligen inte något jag kan i bakhuvudet, däremot lovar jag att ta reda på det och hjälpa er med hur ni gör rätt inställningar om det visar sig att det är där flaskhalsen finns!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    jag kan inte prenumrera via Arkiv, utan Affär. Inget tycktes hända då jag prenumrerade efter att ha avslutat den tidigare prenumerationen, men podcastserien fanns i listan. Adressen där är:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/itunes/4015
    Men inget laddas ned, utan jag ser bara ett utropstecken. Och då jag klickar på det, får jag ett meddelande.

     

    Marianne

    Marianne Kuokkanen
  • Okej, det fungerar alltså lite annorlunda än vad jag beskrev i Itunes 10.

    Jag har hittat en beskrivning på engelska som jag hoppas går att följa trots att saker heter annat på svenska:
    On navigation menu, go to Advanced => Subscribe to Podcast



    Hoppas att det går att följa. Berätta hur det går!

    Annika Webbmaster
  • Eftersom både Nadja och Marianne har fått detta problem även på Windows, har jag ändrat rubriken från:
    itunes har slutat ladda ner poddar från sr på min gamla mac g4
    till:
    Äldre Itunes har slutat ladda ner poddar från SR

    Problemet är alltså löst med uppdatering av Itunes hos Nadja, så för er som har möjlighet, är det förstås ett bra tips!
    Annika Webbmaster
  • Jag har försökt använda telefonen för uppkoppling, men det är något slags drivrutinfel som orsakar att datorn går omkull. Kan alltså inte testa en annan förbindelse. Avancerat ser ut att fungera. Ska pröva.
    Marianne Kuokkanen
  • Prövade. Samma fel som förr.
    Marianne Kuokkanen
  • Jag testade idag med att dela internet med min iPhone.
    Det blev ingen skillnad, mer än att den inte visar någon felkod.

    Joar

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.