Iphone-appen: Spelat avsnitt startar av sig självt

Jag har IOS. Har lyssnat på en bit av ett sommarprogram som jag laddat ner. Har stängt av och stängt appen men rätt som det är startar programmet igen. Har nu hänt vid tre tillfällen. Första gången efter en dryg vecka, sen efter två dagar och tredje gången efter någon timme. De två senaste gångerna idag. Varför händer detta och kan jag förhindra det?

Kommentarer

  • Hej Marianne och tack för att du rapporterade in detta!

    Felet är gammalt och drabbar inte bara vår app, utan alla ljud-appar som bygger på den ljudspelare som finns inbyggd i Iphone. Det som senast spelades i denna spelare (vilket för dig alltså var ett avsnitt av Sommar & Vinter i P1) spelas oönskat upp.

    Det var ett tag sedan jag senast gjorde en ordentlig djupdykning i vad problemet kan bero på, men jag har för mig att det kan finnas lite olika orsaker. Någon form av koppling finns oftast till hörlurar eller extern högtalare, och för några lyssnare har det hjälpt att dra ur hörlurarna ur telefonen när de inte lyssnar.

    Här är det en Iphone-användare med liknande problem (fast inte med just vår app) och de tips hon får om att testa om hörlurarna är problemet eller om det finns smuts i hörlursingången kanske du kan ha nytta av?
    MacWorld forum: Musikspelaren startar av sig själv

    Använder du blåtandshörlurar, trådade lurar eller lyssnar du med telefonens inbyggda högtalare? Och var har telefonen varit när spelaren dragit igång? Har den legat på köksbänken, i fickan eller har du gjort något med den, till exempel skickat SMS?

    Hoppas verkligen att vi kan hitta en bra lösning!
    Annika Webbmaster
  • Hej. Har samma problem med min IPhone 6. Trots att appen SR play inte är igång startar den när jag avslutar samtal nästan varje gång. Något nytt förslag sedan 2018 när frågan ställdes. Smutsiga kontakter verkar med min kunskap om elektronik helt osannolik.
  • Hej Åke!

    Det här beror på att mittknappen på Apples headset har två funktioner, både att avsluta samtalet och att starta senast använd spelare.

    Om du trycker på knappen på headsetet precis efter att den du talar med redan hunnit lägga på så startar spelaren istället.

    Jag hör med våra Ios-utvecklare om det finns något vi eller du kan göra för att minska risken för att det ska ske (förutom att du kan försöka vara den som avslutar samtalet först – eller strunta i att själv trycka på avsluta om den du talat med hunnit före ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej. Nu fick jag en förklaring som jag acceptera och kan leva med. Förhoppningsvis kommer jag ihåg att låta den den jag talat med lägga på först tills programmerarna på Iphone löst problemet. mvh Åke
  • Det stämmer inte. Jag lyssnar på nyheter via blåtand i badrummet på morgonen, avslutar appen till och med genom att dubbelklicka och swisha bort den från bakgrunden. Lik förbannat startar sändningen igen via media i bilen, en helt annan blåtandsanslutning. Det könns löskigt när appen är avslutad och är något som Ni måste klara av lösa om Ni bara vill.

    Jag har en iPhone 7 som alltid är uppdaterad.

    mvh/Peter
  • Peter.
    Jag har gett upp. Min IPhone SE fortsätter att starta SR appen när jag avslutar ett samtal hur jag än bär mig åt. Man får bara vara vaken och lyssna så att batteriet inte töms i onödan.
    mvh

    Åke

  • Hej!

    Först Peters problem, som jag är välbekant med:
    avslutar appen till och med genom att dubbelklicka och swisha bort den från bakgrunden
    Det hjälper inte eftersom den app som ni har problem med är inte Sveriges Radio Play, utan telefonens inbyggda app Musik.

    Problemet är extra vanligt i just bilanläggningar, och gör så att mobilens inbyggda spelare drar igång med det du senast spelade upp. I ditt fall vårt innehåll (trots att du kan se att vår app inte är öppen), här Spotify (tror användaren, men får veta att det är Apples Musik-app:
    Musik startar i bilstereon trots avstängt Spotify

    Här mer om samma problem - där ingen använder Sveriges Radio Play:
    How can I stop my iPhone from auto playing the first song in iTunes when I plug it into my car?

    Så felet ligger inte i vår app - men självfallet vill vi hjälpa dig att lösa det!

    Det bästa rådet i den engelskspråkiga tråden ovan, tycker jag är detta:
    Dig around in your car’s Bluetooth or audio settings. Some cars will let you turn it off.
    Inställningen du ska försöka slå av heter ofta Autoplay. Om du inte hittar vilken inställning det är, så berätta vad du har för bilanläggning, så hjälper jag till att leta efter vad den kan finnas gömd, för det brukar finnas ett sätt att slippa problemet.

    Åke, bra att du återkom, för om det förra tipset inte har hjälpt, och det inte spelar någon roll hur du avslutar samtalet så är det ju något annat fel.

    Har du någon form av Bluetooth-lurar eller använder hörapparat?
    Annika Webbmaster
  • Jag har fats lurar. Stängde av Bluetooth nu så får vi se om det har betydelse.
    mvh
    Åke
  • Ok, återkom gärna och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster