Ipad: app-problem

Ja du Annika, det är många för mig nya termer du använder, Alexa, skill ......
Jag har en iPad och har för några år sedan laddat ner en app på Appstore för Sveriges Radio. Den fungerar inte nu och det har jag förstått av föregående texter ovan beror på en större uppdatering. Gott och väl, men nu vill jag ha den uppdaterade versionen att fungera. Du skriver mycket om disabel, men sen kom det ett ytterligare Mail från dig att det inte behövs, eller förstod jag det fel?

Jag har inget konto hos Amazon och vill inte ha det heller, eftersom jag är kritisk till deras affärsmoral mm. Finns inte den nya fina SR appen på Appstore?

Kommentarer

  • Hej Urban!

    Bra att du förtydligade, för vid problem med din Ipad, har du ju inte någon nytta alls av att läsa den hjälp vi ger till lyssnare som använder en röststyrd manick som heter Alexa!

    Här kan du läsa om den, om du blev nyfiken.
    Vad är Alexa, och vad kan den göra?

    Den sida du först skrev på handlar helt och hållet om Alexa-problem, vilket framgår av rubriken Alexa slutat fungera?

    För ditt problem är detta helt irrelevant och det är inte konstigt att du tycker att vi slänger oss med obegripliga termer! Det blir ju som att ha problem med sin motorsåg och försöka följa bruksanvisningen till en gräsklippare ... Och eftersom Amazon och skills har med Alexa att göra, kan du lugnt släppa även den biten, liksom det där med disable och enable.

    Så vi tar det från början!

    Felet gäller en Sveriges Radio-app i Ipad.

    Hur visar sig felet? Och är det vår vanliga app Sveriges Radio Play detta gäller, alltså den som går att ladda hem här:
    https://apps.apple.com/se/app/sveriges-radio-play/id300548244

    Berätta mer om ditt fel, så försöker jag hjälpa dig med detta, utan att vi blir förvirrade av ett helt annat fel!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika, men eftersom jag inte vet vad Alexa är förstod jag inte skillnaden. Toppen att jag kan bortse från allt det "krångel" jag tidigare försökt förstå, men med liten framgång.

    Ja, jag har den SR app som din länk visar. Problemen är två:

    1. Endast några bilder kommer upp, dock inte de viktigaste, alltså program valen.
    2. Det kommer inget ljud när jag klickar på de bilder som de facto syns.

  • Ok, det låter inte som ett problem jag på rak arm känner igen. Jag kommer därför med fler frågor, så att jag kan kartlägga felet:
    1. När märkte du problemet?
    2. Vad har du för modellversion av iPad och vilken programversion har du av iOS? Detta ser du om går till Inställningar > Allmänt och sedan trycker på Om
    3. Får du ljud och bilder om du går till vår hemsida sverigesradio.se med Safari?
    4. Var i världen befinner du dig?
    Annika Webbmaster
  • Svaren på dina frågor är:
    1. Igår eller möjligen i förrgår.

    2. Modellversion: Det står Modellnamn, men det kanske är det samma, IPad Pro (9,7 tum).

    3. Nej

    4. Jag bor i Lissabon.

    Tack för din hjälp
  • Sorry , glömde Programversion: 13.5.1
  • Tack!

    Lissabon är en stad jag ofta återkommer till i drömmen ...

    Fungerar andra appar, som SVT Play, som vanligt?

    Att problemen drabbar även vår vanliga hemsida och inte har pågått så länge, i kombination med att du har en uppdaterad Ipad, gör att jag tror att det är något som tillfälligt blockerar delar av vårt innehåll.

    Troligen lokalt, eftersom ingen annan har rapporterat in detta, men jag har svårt att bedöma om "lokalt" innebär "just ditt nätverk", "din internetleverantör" eller hela iberiska halvön ...

    Kanske kan en omstart av routern hjälpa, eller att testa att lyssna från ett annat wifi. (Jag vet inte hur stor rörlighet ni har i Portugal, och om det till exempel går att besöka ett café med gratis wifi för att testa om det fungerar.)

    Tills felet är löst, kan du troligen ta del av våra kanaler härifrån:
    mini.sr.se

    Det är en avskalad version av vår hemsida, till för enklare mobiler (och som reserv-version om man stöter på tekniska problem som nu).

    Kan du lyssna den vägen?
    Annika Webbmaster
  • Ja, alla andra appar fungerar, inkl SVT.play. Dessutom fungerar SR appen på min iPhone. Nu är ju paddan ganska gammal, sju år om jag minns rätt, men att endast en app inte fungerar tycker jag är konstigt.

    Hoppas du får en trevlig helg så kanske du kommer på något som jag kan få del av på måndag.

  • Trevlig helg själv!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har löst problemet med den icke fungerande appen så, att jag helt enkelt raderade den och laddade ner en ny från Appstore. Det märkliga är dock, att den är vriden 90 grader åt vänster och ligger kvar så även om jag vrider på iPad:en. Fungerar, men jag undrar varför. Har aldrig hänt mig tidigare med andra appar.
    Ja, jag har provat att radera även den och ladda ner en ny, också liggande.

  • Det märkliga är dock, att den är vriden 90 grader åt vänster och ligger kvar så även om jag vrider på iPad:en.
    Det var märkligt!

    Ser den annars ut som appen på din Iphone och har likadan ikon på din plattas startskärm?
    Annika Webbmaster
  • ...ja, samma utseende som appen på min iPhone, vit text på svart botten.

  • Att appen inte har stöd för liggande läge (landskapsläge) känner vi till. Det brukar ju bli så här i landskapsläge:

    Av din beskrivning, "den är vriden 90 grader åt vänster och ligger kvar så även om jag vrider på iPad:en" får jag intrycket att det även är vridet även när du har plattan i porträttläge, och att appen då ser ut något i stil med detta:

    Men det kanske var en felaktig tolkning, och det är det kända problemet med att landskapsläget inte fungerar som du menar?

    Annika Webbmaster
  • Jag ser ingen skillnad på dina två bilder. Landskapsläge?? Vad är det?

    Min bild ser ut som de du sänt, landskapsläge eller ej.
  • Landskapsläge är liggande format.

    • Den övre bilden har större bredd än höjd
    • Den nedre bilden har större höjd än bredd

    Alltså det som Apple illustrerar här:
    Ändra eller låsa skärmriktningen på iPad

    Det jag undrar är om det blir som på den nedre bilden ifall du ställer din Ipad på högkant.
    Annika Webbmaster
  • Bilden ändrar sig inte när jag vrider IPad:en, det är samma marginal oavsett om jag har IPad:en liggande eller stående. Jag har den alltid liggande, eftersom det fodral jag använder har ett stöd i det läget.

  • Ok. När du vrider plattan till stående, ska appen vara komma på rätt ledd, även om den inte fyller ut hela skärmen.

    Om den inte kommer på rätt ledd när du vrider till stående, kanske du har låst skärmriktningen så att din Ipad alltid visar innehåller som om den vore liggande.

    I fall du ändå nästan aldrig använder din Ipad stående spelar det ju ingen roll, men om du vill se vår app med text och bilder rättvända när du har paddan stående, kan du öppna kontrollcenter (svep från skärmens övre högra hörn) och ändra tillbaka så att skärmriktningen inte längre är låst.

    Appen är helt enkelt inte anpassad för Ipad, och det viktigaste är ju att du har fått igång ljudet!
    Annika Webbmaster