Internet-radio med Reciva stängs ned permanent

Signalen tystnar dessvärre på din internetradio med modul från Reciva, det finns många leverantörer (se länken längre ned)

Modul som sitter i dessa radioapparater använder en internetradio-leverantör som permanent stänger ned sina internetradio-sändningar den 30/4 2021. Se länk nedan: https://radios.reciva.com/

Det finns flera leverantörer som påverkas, och verkar ha med uppköp Reciva av CSR och sedan Qualcomm som inte släpper källkoderna. Tydligen känd information sedan 2017 enligt nedan länk: http://iradioforum.net/forum/index.php?topic=2386.0

Reciva,ett av frumen som tar upp olika fabriakt på radioapparater.
http://iradioforum.net/forum/index.php?board=45.0

Kommentarer

  • Tack för informationen!
    Jag skapade, som du ser, en ny tråd om detta med en egen rubrik och hoppas att det gör det enklare för andra drabbade att hitta informationen.

    På Recivas gamla hemsida står det:
    Notice: With effect from 30th April 2021 this website will be withdrawn.
    Please refer to your radio manufacturer or supplier.
    Det är dock svårt at veta hur man ska hantera detta. Väldigt många enheter som tidigare använde Reciva-tjänster bytte till en annan databas för ljudströmar. Om det finns möjlighet att uppdatera mjukvaran i din internetradio, så gör det, förjag skulle tro att en del fabrikat försöker lösa problemet med en programvaru-uppdatering som hämtar ljuden från en annan källa än Reciva.

    Vad har du för fabrikat på din radio?
    Annika Webbmaster
  • Hej, min är äldre Argon INET2+  med DAB/internetradio där man verkar inte kunna uppdatera modulen. Jag information i april 2021 via e-post från min leverantör/affär om ändringen, det erbjuder också en möjlighet att köpa en ny som gäller maj 2021, med 50 % rabatt och då får man också en mer uppgraderad internetradio med mer innehåll. Det är en del i deras kundvård.

    Tänkte det är nog fler som blir lite förbryllade när deras internetradio tystnar utan att veta varför.
  • Tråkigt, men jag vill för säkerhets skull kolla så att det verkligen är så illa som det verkar.

    Har du testat om det går att göra en programvaruuppdatering, och om det inte hjälper en fabriksåterställning?

    Hur du gör står på sidan 65 i denna manual:
    Argon iNet2+, svensk manual
    Annika Webbmaster
  • Fick besked att det är det riktigt gamla INET1 som påverkas, (inte INET2+) här är följande art.nr. som påverkas av detta.
    ARGINETFM1CH
    ARGINETFM1HGBK
    ARGINETFM1HGWH
    ARGINETFM1SIRE
    ARGINETFM1V2HGRE
    ARGINETFM1V2HGWH
    ARGINETFM1V2MP
    ARGINETFM1V2WA
  • Tack för informationen!
    Annika Webbmaster
  • Jag har fått samma problem med min Tangent Quattro.
    Den hämtade ju också från Reciva. Går det att hämta stationslistor från någon annan leverantör? Är det troligt att någon tar över Reciva?
    Det är ju märkligt förfarande att stänga ner och sätta alla med internetradio i klistret.
    Ska man avvakta och se, eller ta appraten till återvinningen?
  • Hej Tommy!

    Ska man avvakta och se, eller ta apparaten till återvinningen?
    Det beror väl på vad det är du vill göra med apparaten. Vad vill du lyssna på och var i världen bor du? En Tangent Quattro har inbyggd FM-radio (ser det ut som när jag söker på webben), och den fungerar nog som vanligt.

    Ett alternativ, om du bor någonstans där du inte kan lyssna på Sveriges Radio, eller om du vill lyssna på exempelvis webbkanalen P4 Plus, är att införskaffa en liten manick som kallas Audiocast. Signaturen M skrev nu den 22 juni 2021:
    Re: Pandora. This may not be ideal but I ended up buying an audiocast m5 and connecting it to the line out of my tangent quattro reciva radio and am playing pandora through that. I am pretty happy with the result!
    Även om "M" skriver om tjänsten Pandora, kan samma metod hjälpa dig att lyssna på Sveriges Radio. Audiocast har stöd för en ljudtjänst som heter Tunein, och den vägen går det att ta del av alla våra kanaler. Om du vill veta mer om just den tjänsten, så läs gärna mer här:
    Audiocast (alternativ till Chromecast Audio)

    Om frågan gäller ifall det kan komma en uppdatering som gör att radion återfår möjligheten att ta in internetradio-kanaler, så tolkar jag den möjligheten som i princip obefintlig. Så här skriver Tangent:
    Tangent Quattro is running on a RECIVA module and the internetradio streams are based on the RECIVA streams. RECIVA is today owned by Qualcomm who have decided to disconnect the service by the end of January 2021. The decision will affect a wide range of internet radios world wide (see list here - EXTERNAL content). Unfortunately the decision by RECIVA/Qualcomm is beyond the different radio manufacturer's control. For more information please contact RECIVA.

    We as radio manufacturer do not have the possibility of offering an alternative software as the module and software is made by RECIVA.
    Tråkigt, men åtminstone ett tydligt besked.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret.
    Själv så har jag mest haft radion i köket när jag mixtrat med matlagningen
    Men allt går ju att lösa.
    Tips är att köra: mytuner-radio.com  eller: accuradio.com från dator, platta eller mobilen och sedan en bluetoth högtalare på lämpligt ställe. Vips har man en köksradio igen.
    Kanske någon som nappar på det.
    Ha det gott.
  • Själv så har jag mest haft radion i köket när jag mixtrat med matlagningen
    Om du bor i Sverige, kan du troligen fortsätta att använda din Tangent Quattro som köksradio, om du så önskar. Vi sänder P1, P2, P3 och din lokala P4-kanal i FM. Med denna beprövade teknik kan du även lyssna på kommersiella kanaler, närradio och eventuellt ytterligare någon kanal från oss (beror på var i landet du är).

    Hur du ställer in FM-kanaler i din radio står på sidan 15 i denna manual.

    När du väl kopplat samman rätt frekvens med en snabbvalsknapp, så bör alltså din Tangent Quattro kunna fortsätta som köksradio ett bra tag till. Och annars har du ju hittat ett bra alternativmed att använda en Bluetooth-högtalare.
    Annika Webbmaster