Internet radio från SR i bilen hackar

Jag bor i Norge sen en del år men i min bil (en Tesla mod S) kan jag höra på internetradio via Tune-In. Jag lyssnar ofta på P4 Jämtland, men även andra SR-kanaler. Gemensamt är att de hackar. Det blir inte tyst, men varannan, var tredje minut, kanske, så klipper det till och en halv sekund eller nåt, försvinner. Andra internetradiokanaler och spotify fungerar utmärkt.
Jag har haft den här möjligheten i bilen i snart tre år utan problem, men jag tippar att sen en gång i höstas så började det här att uppträda. Jag lade inte märke till det först.
Jag kastade ut en fråga på en Facebook-sida för Tesla-ägare i Sverige om det hela och fick svar från flera att de också lagt märke till detta.
Häromdagen hade jag bilen hos Tesla på service och frågade då om dom kände till något om det här. Dom testade det både i min bil och i andra och kunde konstatera att det var samma fel överallt där dom testade. Så deras konklusjon var att det iallafall inte var nåt fel i min bil. Och eftersom andra kanaler och Internettjänster fungerar utmärkt så vänder jag mig nu till Er på Sveriges Radio. Vad kan orsaka det här, och vad kan man göra åt det?

Tacksam för hjälp.

Greger

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta!

    Jag har sett en liknande felanmälan från Simon för några månader sedan:
    Tunein i Tesla

    Det Simon beskriver med P3 låter emellertid inte riktigt som det fel du har:
    ... små hopp i strömmen som om man hoppat framåt eller bakåt ca 100 ms. Det blir alltså inte tyst som att den buffrar eller har ett litet avbrott utan ett väldigt litet skutt i tiden som att uppspelningshastigheten är fel och man måste kompensera lite.
    Även för Simon verkar felet ha uppstått någon gång i höstas.

    Vid helt andra Tunein-problem finns det två av våra kanaler som har betett sig annorlunda än resten av utbudet: Ekot sänder direkt och P4 Plus. Det vore intressant för vår felsökning att ta reda på om dessa kanaler får samma fel eller inte.

    P4 Plus sänder musik dygnet runt, medan Ekot änder direkt för det mesta sänder en ljudslinga om att det är en extra-kanal. Ifall du vill höra något med mer substans, så brukar kanalen sända Folkhälsomyndighetens dagliga pressträff varje vardag klockan 14. (Tipset fungerar även åt andra hållet. Om du inte står ut med mer Corona-information och föredrar en informationsslinga framför pressträffen, så vet du när du bör undvika att provlyssna ... )

    Jag hör med Simon hur felet utvecklats hos honom!
    Annika Webbmaster
  • Jag läste Simons inlägg och menar också att vi syftar till precis samma fel, men beskriver det lite olika, som han säger. Jag har också testat "Ekot sänder direkt" och "P4 Plus" och får precis samma fel på dessa kanaler.
  • Tack för denna återkoppling.

    Finns det fler ljudtjänster förutom Tunein och Spotify, i Teslas bilanläggning? Jag vill undersöka om vi kan hitta ett helt annat (men lika enkelt) sätt att ta del av våra kanaler.
    Annika Webbmaster
  • Inte av internettjänster vad jag vet. Det kan säkert fort förändras, men det vet väl bara Tesla, tänker jag. Annars finns vanlig FM, förstås, men det hjälper inte mig här i Norge. Och så DAB då, som ju är det norrmännen använder numera.
  • Hej igen, Annika
    Har inte hört något nytt från Er sen i början av sommaren, så tänkte bara höra om det är någon framdrift i detta? Samma fenomen kvarstår och blir mer och mer irriterande.
    Skulle det kanske vara till någon hjälp för Er om jag gjorde en liten enkel inspelning, t ex på min telefon, av det jag hör, och lastade upp det här, eller på annat sätt sänder det till Er?
    M v h Greger Brändström
  • Hej igen och tack för att du väckte liv i detta.

    Att jag inte svarat, beror nog delvis på att jag är osäker på hur vi ska kunna komma vidare - men jag andas djupt, så gör vi et nytt försök! Ursäkta dröjsmålet.

    Att våra kanaler fungerar lite sämre än de flesta andra, skulle kunna bero på att Tunein ger er den högsta kvaliteten, 192 kbps (men om det är aac eller mp3 vet jag inte), som default-ström, och att anläggningen inte hinner ladda/spela upp riktigt i den takt den behöver.

    Du kan lägga in en egen länk till en ljudström, en "custom URL" på det vis som beskrivs här:
    How do I add an Internet Radio Station via a Custom URL to the HEOS App?

    Testa denna variant, som ger dig P4 Jämtlands ljudström men med den lägre kvaliteten 128 kbps i mp3:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/200.mp3

    Gör så här
    Gå in under Favoriter i mobilens Tunein-app och välj "lägg till extern ljudström". Skriv in länken. När den börjar spelas upp, trycker du på hjärtat uppe till höger, så att du kan spara den. Döp den gärna till ett logiskt namn, t ex Gregers P4, som gör att du kan skilja den från andra ljudströmmar. Därefter ska det gå att leta upp din egen kanal bland Tunein-favoriterna i Teslan!

    Om kanalen inte dyker upp bland dina favoriter i Teslans ljud-anläggning, så kan du locka fram den genom att lägga till andra kanaler som inte var tillagda via custom url. Jag har sett det fenomenet i något forum för en bilradio (inte just Tesla), och lyssnaren Johan skrev om det tipset i augusti när det gäller en manick som heter Heos.

    Och återkom och berätta hur det går!

    Jag ger den andra Tesla-lyssnaren samma råd.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och tack för tips. Jag har lyckats lagt till Custom-URL:en till P4 Jämtland i min TuneIn-profil, men den dyker inte upp i bilen hur jag än försöker. Med att lägga till andra kanaler och poddar (dessa dyker dock upp), ut- och inloggning, omstart mm. Ska prova lite till och kommer tillbaka.
    M v h Greger B.
  • Bra jobbat så här långt!

    i den här tråden, Tesla login for TuneIn radio, beskrivs en work around för att nå favoriter:
    Just open a random podcast, mark as favorite using the star, see my favorites appear.
    Det ska alltså vara i Tesla-anläggningen han stjärn-markerar något annat Tunein-innehåll, för att det som tidigare är hjärt-markerat i Tunein ska synas.

    Varför börjar jag fundera på pepparkakor?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen. Nu har jag försökt flera gånger enligt ditt förslag, men Custom-URL:en dyker inte upp. Andra kanaler o poddar, ja, men inte den jag behöver. Hmmm...
    Å du... pepparkakorna kommer kanske av att du längtar till jul. 😂
  • Pepparkokorna var nog mer för alla 💛 och ⭐som skulle markeras.

    Nåväl, du har 💛-markerat en "custom url" i Tunein. Sedan är det i bilens anläggning (inte i Tunein-appen i mobilen) du ska ⭐-markera något du tidigare inte har favorit-markerat. Eller, det är så jag fattat saken.

    Är det så du har gjort, utan framgång? Teslaforumet kan nog ge bättre hjälp än jag här, eftersom jag bara "torrsimmar", så kolla gärna med dem!
    Annika Webbmaster
  • Jag vill att vi fortsätter i den andra (eller egentligen första) Tesla-tråden, eftersom det är mer effektivt att felsöka tillsammans med Simon.

    Denna tråd låser jag, men den finns kvar om vi behöver kolla upp något framöver!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.