Inspelat musikverk från 1976-77

Under ovan angivet år spelade jag in ett verk för solopiano av D. Sjostakovitj. Tyvärr har jag glömt titeln på verket. På min rullbandkopia från P2 står följande koder: 5452-76/1862, samt 1977-06-16: 2532. Kan det finnas i ert register?
Hoppas få reda på verktitel, har tyvärr inga noter kvar.
Vänligen Ingemar Fridell, pianist
3tifridell@gmail.com

Kommentarer

  • Hej Ingemar!

    Arkivproffs
    Detta forum är till för att ge support på våra webbtjänster och appar, så frågan ligger utanför vad vi som svarar här har kompetens för, men jag gör vad jag kan och ber dig annars att kontakta SRF, som arbetar med research och arkiv för UR, SVT och Sveriges Radio, som förhoppningsvis kan hjälpa dig!
    Kontakta SRF

    Appar som identifierar musik
    Det finns en del appar, både för mobiler och exempelvis Windows 10-datorer, som kan "känna igen" ett musikstycke, så testa gärna att använda någon av de tjänster som nämns här:
    PC för alla: Humma dig fram till rätt låt – i mobilen och datorn

    Sålla ut kandidater?
    Jag vet inte hur komplett denna lista över Sjostakovitjs verk för solo-piano är, men det bör gå att utesluta ett par genom att det är fel tonart eller av andra skäl inte verkar korrekt. Om det sedan återstår ett par tre verk, bör det gå lite lättare att leta upp dessa (noter eller inspelningar) och hitta det rätta! (För övrigt är "Svit i fiss-moll för två pianon" ett skumt namn på ett solo-stycke, i min värld):
    Verklista för Dmitrij Sjostakovitj: Musik för solopiano (Wikipedia)
    • Åtta preludier op. 2 (1918-20)
    • Tre fantastiska danser op. 5 (1922)
    • Svit i fiss-moll för två pianon op. 6 (1922)
    • Pianosonat nr 1 op. 12 (1926)
    • Aforismer op. 13 (1927)
    • 24 preludier op. 34 (1932-33)
    • Pianosonat nr 2 i h-moll op. 61 (1943)
    • Barnens notbok, sju stycken op. 69 (1944–45)
    • 24 preludier och fugor op. 87 (1950–51)
    • Concertino för två pianon op. 94 (1954)
    En databas med media
    Om du framöver behöver lyssna på radioinspelningar kan du skapa ett konto hos SMBD, Svensk mediedatabas, och lyssna via dem (läs mer på deras hemsida), men eftersom du var etablerad pianist redan under mitten av 1970-talet, utgår jag från att du tillhör den generation som ska ta det extra varligt med att möta folk - så spar mitt tips om SMDB inför bättre tider ... (Allmänheten kan tyvärr inte lyssna den vägen, men för dig som ägnar dig åt konstnärlig verksamhet går det.)

    Flera av dina spelningar finns i alla fall hos SMDB, se här:
    SMDB: sökresultat på "Fridell, Ingemar"

    och här:
    SMDB: sökresultat på "Ingemar Fridell"

    Tyvärr är den databasen dock inte så komplett för radioinspelningar innan 1979, och den aktuella inspelningen finns inte med. (Men du hittar nog en del annat kul, som Kontemplation, Unisona koraler och orgelimprovisationer, där du var organist 1973 ...)

    Lycka till och hoppas att något av mina tips kan hjälpa dig att nysta fram vilket stycke det är!
    Annika Webbmaster