Innehållsförteckning och direktlänkar till ljud för inslag i (längre) programsändningar

Hej. Kan ni tänka er att lägga ut direktlänkar till ljuduppspelning för rubricerade inslag i ett program?

I långa sändningar som Studio Ett skulle det vara bra om innehållsförteckningen för programmet kunde länka till motsvarande tidpunkt i sändningen.

Ex.vis för innehållsförteckningen nedan kunde varje programpunkt i texten länka till tidpunkten i sändningen:
Studio Ett 11 oktober

  • Utvisas pga pensionsmiss.
  • Löfven och KU-anmälan.
  • Kroatisk nationalism.
  • Fladdermöss i kyrkorna.
  • /.../

Jag förmodar att det finns manuskript med tidpunkter för inslagen i produktionerna, så tiderna kunde ju plockas därifrån om man inte har tid att placera dem i efterhand.

På samma sätt kunde man kanske automatiskt producera separata klipp för inslagen enligt ett manuskript med tidsinformation.

Generellt skulle jag tycka det vore bra med navigerbara innehållsförteckningar så man slipper söka sig fram till ett ljudinslag genom att lyssna.

Egentligen skulle man i första skedet komma långt bara med en innehållsförteckning med angivna tidpunkter för längre programsändningar, så man besparas letandet.

Kommentarer

  • Hej Johannes!
    En sådan funktion har vi inte men det är ett bra tips! 😀
    Studio Ett jobbar istället med att lyfta ut sina inslag och göra dessa till klipp som ligger på deras sida. Detta funkar och syns bara på webben, inte i appen som bara har stöd för hela avsnitt.

  • Det är bra att inslag lyfts ut som klipp, men är det så att alla inslag i programmet lyfts ut på ett systematiskt sätt, eller är det begränsat till ett redaktionellt urval på någon grund?

    För min del skulle jag helst se att det gick att hoppa till valfritt namngivet inslag i ett program, med en möjlighet att skapa en kölista med inslag/tidsintervall som spelas automatiskt efter varandra.

    Det är ju inte säkert, eller kanske ens sannolikt, att en redaktion strukturerar upp utdrag och sekvenser i det urval eller den ordning jag vill lyssna.

    Som lösning tills vidare skulle jag som sagt gärna se en tidsangivelse i anknytning till namngivna inslag i en sändning, liknande den i tablån för P1 Morgon, men med koppling till tidsangivelser som kan anges i spelaren.

  • Jag har vidarebefordrat ditt önskemål till våra utvecklare. Tack!

  • Lite uppföljning:

    Det är bra att inslag lyfts ut som klipp, men är det så att alla inslag i programmet lyfts ut på ett systematiskt sätt, eller är det begränsat till ett redaktionellt urval på någon grund?

    Det är olika, men i regel är det ett redaktionellt urval. På de lokala programmens längre "block" (Förmiddag i P4 Örebro etc) är dessutom urvalet ofta väldigt begränsat, och där vore ju det förslag du har om att helst kunna "tagga upp" sändningen, men annars åtminstone erbjuda hålltider, väldigt värdefullt.

    Men att koppla ihop de ljudklipp programmen faktiskt redan producerar är ett första steg. En variant vi håller på att testa på det temat (än så länge på vissa program för att kunna utvärdera hur det fungerar både för lyssnare och redaktioner), är denna:
    Prokrastinering, ett gott samtal och ... (Avsnitt från Nordegren & Epstein i P1)

    I anslutning till avsnittet, finns länkar "Höjdpunkter från avsnittet" (och uppenbarligen behöver vi fila på tekniken, eftersom två inslag med samma innehåll men olika publiceringstid visas där).

    Går man från andra hållet, det vill säga börjar med ett enskilt inslag (som en av dubbletterna Daniel Alling stämmer upp i skönsång: Hör honom tolka Gunnar Wiklund, så finns det länk till hela avsnittet ("Ljudklippet är från avsnittet Nordegren & Epstein i P1 20 oktober kl 15:04").

    Men ännu är detta inte konsekvent infört, så jag hade faktiskt problem ens med att finna ett exempel där jag kunde illustrera detta. Och innan det är konsekvent, så blir det heller inte till så stor hjälpför lyssnare som vill kunna hitta inslag från avsnitt eller avsnitt från inslag ...

    För min del skulle jag helst se att det gick att hoppa till valfritt namngivet inslag i ett program, med en möjlighet att skapa en kölista med inslag/tidsintervall som spelas automatiskt efter varandra.

    Då är vi två. Eller ... Vi är jättemånga. Att kunna skapa olika typer av spellistor är ett av de viktigaste förbättringsområdena. Vi har många trådar om detta i forumet. Spellistor är ju en superb funktion. Varför detta ännu inte finns, är beskrivet bland annat här:
    Spelkön - igen

    Det korta svaret:
    Att annat hittills har prioriteras före.

    Annika Webbmaster