Inloggningsmöjlighet i SR-appen (och sr.se)?

Hej!
Jag tillhör de som lyssnar rätt mycket på SR, både via sr.se och genom appen. Då jag ibland lyssnar via mobilen och ibland via plattan undrar jag om det skulle gå att få till (en frivillig) registrering/inloggningsmöjlighet, dels i appen dels på sr.se. Denna skulle i sin tur kunna hålla reda på mina favoritprogram etc, detta för att slippa leta upp favoritprogram och lägga till dem flera gånger om man som i mitt fall har appen i flera enheter.

Alltså - tanken är att om jag registrerar mig en gång så lagras mina favoriter och andra inställningar och jag loggar in en gång på sr.se och en gång per enhet där jag har appen så synkas inställningarna mellan dem.

Kommentarer

  • Hej David!
    Vi har fått det önskemålet några gånger och jag håller med om att det låter smidigt. Framförallt vid telefonbyte. Jag framför självklart det här till utvecklarna av appen. Just nu vet jag att det inte finns med i planerna för appen det närmsta halvåret iallafall. Jag tror samma gäller sajten, men jag återkommer om jag får något annat besked! 😀
  • Håller med!
  • Hej!

    Eftersom tjänsten inte finns (men ansolut diskuteras internt), vill jag gärna göra vad jag kan för att hitta alternativ. Det finns ett par olika appar som medför möjlighet att hålla reda på exempelvis hur långt du hunnit i ett avsnitt i telefonen och sedan fortsätta vid samma tidpunkt i datorn. Om ni berättar vilka plattformar ni mest använder, så kanske jag kan hitta ett bra alternativ!
    Annika Webbmaster
  • PC/Windows och Android.
  • Ok, där kanske Pocketcasts och Sticher kan vara värda att kolla upp!

    Det fungerar inte för allt vårt innehåll, utan endast för "program med vanliga poddflöden", men det ska finnas en synk-funktion som gör att historiken från Android-appen följer med till webb-versionen och vice versa.https://www.google.se/amp/s/lifehacker.com/how-to-keep-your-podcasts-synced-between-devices-1797602186/amp
    Jag har inte hört så mycket om hur detta fungerar (en lyssnare 2016 berättade att han var nöjd med Pocketcasts synk i en tråd som egentligen handlade om något annat), så om du testar någon av tjänsterna, vill vi förstås gärna höra hur just detta fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Tänkte lägga nästan exakt samma förslag! Själv använder jag appen i två olika iPhones och det vore sååå bra om man kunde få stöd för att hålla reda på var man är i ett program och se att man lyssnat på ett avsnitt. Och förstås synka listor på favoritprogram.
  • Hej och förlåt sen återkoppling!

    Vi förstår behovet och som det låter när "kolleger som har något att säga om saken" diskuterar, är det något "alla" inblandade vill införa under förutsättning att allt innehåll fortfarande är tillgängligt utan att behöva registrera ett konto eller liknande. Det ska vara en möjlighet att logga in, inte ett måste. (Ingen härinne har antytt något annat, men jag vill ändå betona att den delen är viktig.)

    Men att alla vill skapa detta är en sak. Ännu har jag inte sett några konkreta beslut, och när (eller om bör jag väl ändå säga) ett sådant tas, kommer det att dröja innan det når ut till oss som använder tjänsterna.

    Det jag vet är att vi arbetar hårt för att "harmoniera" vissa funktioner och tekniken bakom dessa mellan de olika tjänster vi har (appar på olika plattformar, "skills" och webben), vilket både är bra för att lyssnare lättare ska kunna hitta rätt på olika plattformar, men (i min värld - och jag är inte utvecklare) är det även nödvändigt för ett framtida inlogg, så om ni irriterar er på att vi gör förändringar framöver där småsaker döps om och sorteringen av listor påverkas eller så, så kan det vara en del av ett "underarbete" som krävs för att på sikt kunna erbjuda inlogg.

    Det om det. Vi ska ju kunna få saker att funka även här och nu ... Och om det främst är att synka poddcasts på olika Iphones, kanske du kan använda någon av apparna Pocket Casts eller Sticher. Båda en synk-funktion som gör att historiken från exempelvis Pocket Casts Ios-app följer med mellan olika enheter och till webb-versionen av Pocket Casts och vice versa. Dock inte för nedladdat, utan endast om man streamar poddar.

    Läs mer här:
    How to Keep Your Podcasts Synced Between Devices

    Jag har inte testat hur väl detta fungerar och inte hört så mycket från lyssnare heller. Det närmaste är nog en lyssnare som 2016 berättade att han var nöjd med Pocket Casts synk-funktion i en tråd som egentligen handlade om något annat. Jag har också för mig att en kollega använde någon av dessa tjänster just för poddar, men kompletterade med vår Play-app för notiser, direktlyssning och de program vi inte har som poddar.

    Om du testar någon av tjänsterna, vill vi förstås gärna höra hur just detta fungerar!

    Information om Pocket Casts på svenska:
    Surfa.se: Uppgradera ditt podcastlyssnande

    Stichers hemsida (engelska):
    https://www.stitcher.com/
    Annika Webbmaster
  • Jag önskar också att man kunde (om man vill) logga in så man ser vilka program man redan lyssnat på. Jag måste snart köpa ny mobil och jag önskar all min data kunde sparas och överföras till nästa telefon. Gärna via ett inlogg.
  • Hej
    Det är något vi kommer titta på, men jag har tyvärr ingen tidsplan.

    mvh
  • Rolfs fråga är flyttad hit:
    Hur för jag över program från Ipod till annan MP3-spelare?​​​
    Annika Webbmaster
  • För att hålla frågan om inloggning till egen profil med bl a favoritprogram levande, vill jag i all vänlighet framhålla att önskemålet ännu inte uppfyllts, och fortfarande är relevant.
  • Tack Mikael! Har själv just börjat använda en ny andra mobil (alltså inte läge att kopiera över hela innehållet) och det är ganska meckigt att försöka hitta ”tillbaks” till de program och avsnitt jag varit på i den andra telefonen. En inloggning där sånt följer med vore guld i detta läge!
  • Håller med, jag önskar att det fanns någon typ av Mina sidor där jag med inlogg kan komma åt historik och favoriter mm från de olika plattformar jag använder. Känns nästan lite gammeldags att det inte redan finns.

  • En till som tycker detta är en bra idé!
  • Vi tycker själva att det är en väldigt bra idé.

    Som min kollega Karolina skrev i november, är det något vi kommer att införa på sikt. Jag har tyvärr inte hört om någon tidplan för det (vilket tyvärr brukar innebära att det ligger minst ett halvår fram i tiden).

    "Under huven" arbetar vi med att harmoniera sajten och appen, så att vi i så hög utsträckning som möjligt använder oss av samma kod. Det är mer eller mindre nödvändigt för att få till en inloggningsfunktion som fungerar över flera plattformar. Ibland när vi gör förändringar på sajten eller i appen som kan verka smått poänglösa, där ni ser att vi ändrat en detalj men tycker att det fungerade minst lika bra som det var innan, har det med detta "under huven-fixande" att göra.

    Tack för att ni tagit er tid att formulera att detta är viktigt för er, för just den här typen av långsiktigt kvalitetsarbete kan ibland kännas lite träligt. (Det är ju lite enklare att förklara att vi exempelvis "infört stöd för Android Auto" än att berätta att "vi har städat i koden och ändrat det sätt appen lagrar positionen för hur långt du har lyssnat".)
    Annika Webbmaster
  • Hoppsan. Jag skrev visst nästan samma sak redan för ett år sedan:
    Det jag vet är att vi arbetar hårt för att "harmoniera" vissa funktioner och tekniken bakom dessa mellan de olika tjänster vi har (appar på olika plattformar, "skills" och webben), vilket både är bra för att lyssnare lättare ska kunna hitta rätt på olika plattformar, men (i min värld - och jag är inte utvecklare) är det även nödvändigt för ett framtida inlogg, så om ni irriterar er på att vi gör förändringar framöver där småsaker döps om och sorteringen av listor påverkas eller så, så kan det vara en del av ett "underarbete" som krävs för att på sikt kunna erbjuda inlogg.
    Som sagt, det långsiktiga arbetet tuffar på.
    Annika Webbmaster
  • Vad hände med möjligheten att ”spela alla” i ”min lista”? Verkar ha försvunnit i senaste torktumlingen av layouten. Saknar oerhört.
  • Hej
    Är det på sajten eller i appen du saknar det?

    På sajten så finns inställningen nu i spelaren, och i appen så har du om du börjar spela ett avsnitt från din lista en ikon längst ned till vänster som ser ut som en lista - klicka på den så har du en av/på för att spela nästa.

    mvh
  • Hej! Tack för svar! Det är i appen jag menar. Hittar list-symbolen, men den är "gråad" för mig och går inte trycka på. Mvh Kristian
  • Om du börjar spela avsnittet från listan - alltså via playknappen på bilden, så bör du få valet - om man däremot börjar spela avsnittet någon annanstans ifrån så blir den gråad.
    Det finns en längre tråd om det här:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/sr-play-ywhj/
    och jag tror att teamet tittar på hur det kan göras bättre.

    mvh
  • Tack! Annikas bild från 25 maj förlöste knuten...
  • Bra!

    mvh
  • Det vore super att t.ex kunna logga in med bank-id och synka vilka program man följer, vad man lyssnat på etc. Och när man sen byter enhet (t.ex använder jag telefonen för att lyssna på morgonen och sitter och med min surfplatta på kvällen) vore det väldigt trevligt att kunna fortsätta sömlöst.
  • Tack. Vi tror också på idén.

    Men eftersom det inte är något som kommer att komma under den närmaste tiden, påminner jag om det jag skrivit tidigare, nämligen att någon av apparna Pocket Casts eller Sticher kan lösa behovet. Båda en synk-funktion som gör att historiken från exempelvis Pocket Casts Ios-app följer med mellan till webb-versionen av Pocket Casts och vice versa.

    Läs mer i mitt svar från den 17 maj i fjol, högre upp i tråden!
    Annika Webbmaster
  • Eriks inlägg (som skrevs redan den 5 juli) har jag brutit ut till ett eget inlägg, för att kunna felsöka de problem han beskrev utan att stjäla fokus från ämnet inloggning i appen och på hemsidan:
    Plattformsoberoende generellt - och två specifika Android-problem​​​
    Annika Webbmaster
  • Jag är för en inloggning helt klart, har tänkt på det ganska länge. Orkar inte testa nåt annat för att lösa problemet utan väntar på en bättre lösning.
    Bra jobbat annars med androidappen 👍🏼
  • Snälla, gör så att jag kan synka.
    Jobb och privat har jag flera olika enheter.
    Det hade varit fantastiskt om de hade synkat.
  • Hej!

    Jag kör en sommar-repris (helt enkelt för att den tyvärr fortfarande är aktuell):

    Eftersom synkmöjlighet mellan våra egna plattformar inte är något som kommer att komma under den närmaste tiden, påminner jag om att någon av apparna Pocket Casts eller Sticher kan lösa behovet. Båda har en synk-funktion som gör att historiken från exempelvis Pocket Casts Ios-app följer med mellan till webb-versionen av Pocket Casts och vice versa.

    Läs mer i mitt svar från den 17 maj i 2019 (!), högre upp i tråden!

    Nu är det semestertider (själv planerar jag att ta ledigt från och med imorgon), och få kolleger är på plats. Jag markerar detta för uppföljning och tar itu med detta efter semestern, eftersom jag förstås också är nyfiken på hur det går med denna fråga!
    Annika Webbmaster
  • Eftersom det inte går att rösta på inlägg, vill jag också tydliggöra att jag önskar en synkfunktion.
  • Den tillfälliga lösningen med andra appar, fungerar den även om man streamar dvs inte laddar ner program?
  • Eftersom det inte går att rösta på inlägg, vill jag också tydliggöra att jag önskar en synkfunktion.
    Tack, det noterar vi!
    Den tillfälliga lösningen med andra appar, fungerar den även om man streamar dvs inte laddar ner program?
    För korrekt information om hur andra appar fungerar, är det säkrast att kolla med deras support.

    Parametrar som hur långt du har lyssnat, om en podcast favoritmarkerats etc. lagras i en molntjänst. Ljudfilen som sådan behöver alltså inte laddas upp till denna molntjänst - om jag har förstått det rätt.
    Annika Webbmaster