Inget ljud i väckarklocka, Meizu M3 Note

Jag har sett till att appen funkar i bakgrunden (enligt inställningarna), att min mobil använder inte energi-sparläge. Men det finns fortfarande inte ljud och skärmen blir svart när appen aktiverar sig.

Kommentarer

  • Hej!

    Vad är det för mobil och för Android-version?

    Har du haft detta fel länge?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Det är Meizu M3 Note, android v 5.1.

    Inte länge, jag använde inte den här funktionen tidigare.
  • Ok, det är en lite ovanligare lur som jag inte kommit i kontakt med så ofta, och jag vet därför inte vad deras olika "telefon-specifika inställningar" heter om du har svenska inställt.

    Jag berättar vilka inställningar det rör sig om i en engelsk version och hoppas att du kan lista ut vad det blir hos dig! Dessutom kanske dessa tips utgår från någon annan Meizu-variant än M3 Note med Android v 5.1, men jag hoppas att detta ändå är en hjälp:
    • Device Settings > Advanced Settings > Battery manager > Power plan set to Performance
    • Device Settings > Advanced Settings > Battery Manager > Protected apps – check your app as Protected (troligen den du har kollat upp redan)
    • Enable Device Settings > Apps > your app > Battery > Power-intensive prompt and Keep running after screen off
    Tipsen kommer från denna sida:
    Meizu: Don't kill my app!

    Hör av dig och berätta vilken eller vilka av inställningarna som gick att följa - och om det påverkar väckarklockan! Om inte, så får vi förstås leta vidare.
    Annika Webbmaster
  • Jag kompletterade rubriken med vilken telefon det gäller, så att andra med denna mobil enklare kan hitta hit och hjälpa oss att lösa problemet - eller själva dra nytta av det vi kommer fram till!
    Annika Webbmaster
  • Ok.

    Fungerar andra väckarklocks-appar, exempelvis den inbyggda klockan? (Just den som finns förinstallerad brukar fungeraäven när andra appar får problem.)

    Hittade du något ställe där du kunde välja Power plan: Performance?

    Annika Webbmaster
  • Den inbyggda klockan funkar alltid bra, utan fel. Jag har inte hittat Power Plan på min mobil. Det finns bara Battery Manager. Kanske orsaken för det här felet finns i programmets kod?
  • Just nu har installerat också annan app med väckarklockan - Alarm Clock for Me - det fungerar normalt.
  • Kanske orsaken för det här felet finns i programmets kod?

    I och med att vi inte vet vad som är fel än, så finns den möjligheten.

    Eftersom ni som har rapporterat in problem med väckarklockan är få och alla fel hittills beror på att vår app tvångsavslutas, så tror jag dock att det är samma problem för dig. Meizu är känd för sitt aggressiva sätt att döda appar som behöver köras i bakgrunden.

    Jag fann en sida med olika inställningar som påverkar alarm och möjligheten att köra en app i bakgrunden på din telefon (den förra sidan var anpassad för en annan Meizu-modell):
    App Unbreak: Meizu M3 Note

    Vissa av beskrivningarna är lite väl långa, och jag börjar med att kopiera in en lite förenklad version av den inställning jag i första hand misstänker kan ge problem:
    1. Open “Security” on your device.
    2. Choose “Accelerator”.
    3. In the top-right corner, tap on “⚙” (“Gear”).
    4. Choose “Memory acceleration whitelist”.
    5. If Sveriges Radio Play is in the list, there’s nothing left for you to do. Otherwise, proceed with the next step.
    6. At the bottom, tap on “Add to whitelist”.
    7. Choose Sveriges Radio Play from the list of apps.

    Även denna inställning kan vara värd att se över:
    1. Open “Security” on your device.
    2. Choose “Permissions”.
    3. Choose “Auto-launched apps”.
    4. Find Sveriges Radio Play  in the list of apps.
    5. Next to Sveriges Radio Play, make sure that the switch is turned on, i.e. with its knob or handle at the right.
    Om du behövde ändra någon av dessa inställningar, bör du starta om telefonen för att förändringen ska slå igenom. Det behövs inte alltid, men just Meizu vet jag inte hur det är med, så starta om för säkerhets skull!

    Gick det att följa? Hjälpte det?
    Annika Webbmaster