Ingen internetanslutning - Play för Android

Hej!
När jag i dag skulle stänga av appen som jag lyssnade på i bussen (P1 direkt) får jag "ingen internetanslutning" - trots att jag lyssnar! Blev tvungen att stänga av telefonen för att stänga av SR Play-appen. Provade när jag kom hem - samma sak. Avinstallerade och installerar om - samma sak men nu kan jag inte lyssna heller. När jag får meddelandet på skärmen visas också kablar som ej är hopkopplade. Färgen på dessa skiftar. Har jag fått in virus?

Hoppas inte och att ni kan hjälpa mig,
Maria

Kommentarer

  • Jag har precis samma problem, har avinstallerat appen och ominstallerat appen. Om jag inte använt appen på ett tag, fungerar det, men oftast inte. Trycker man några gånger på skärmen, så kommer man in till appen. Någon bugg verkar det vara.
    Hoppas också att det ska fixa sig. Alla mina andrar appar och internet fungerar felfritt
    Anita Tälth
  • Hej och tack gör era tydliga beskrivningar!

    Gäller detta Iphone eller Android?
    Annika Webbmaster
  • Hej, Gäller Samsung Galaxy S6, Android version 7.0
    MVH Anita
  • Hej!
    Jag har en Huawei p20 lite med Android. Osäker på vilken version men telefonen är från i våras så ngn relativt sen version. Alla mina andra appar fungetar som de ska och jag var aldrig haft problemet förut trots daglig användning i flera år.
    Mvh maria
  • Tack! Jag skriver in Android i rubriken, så att andra drabbade lättare kan finna denna tråd. Även om det är trist att det är en bugg, är det ju skönt att se att man inte är ensam och att vi försöker lösa det!

    Bra att ni har testat att av- och ominstallera appen. Vi har en annan bugg som verkar uppstå hos lyssnare som installerat appen från en back-up och som löser sig om man ominstallerar appen från grunden.

    Ifall ni inte laddade hem appen på nytt från Google Play, är det absolut något jag skulle ha testat, alltså:
    1. Avinstallera appen (som ni båda gjort)
    2. Starta om telefonen (vet inte om någon av er gjorde det)
    3. Installera appen på nytt från Google Play (vet inte om någon av er gjorde det)
    Jag hoppas förstås att vi snart kan lösa vad-det-nu-än-är som ställer till det för er, men tills vi vet vad som är fel, rekommenderar jag er att istället lyssna genom webbläsaren på sverigesradio.se

    Anita:
    Samsungs inbyggda webbläsare har problem med våra direktströmmar... Chrome eller Firefox fungerar bättre! Jag kan även hjälpa dig att hitta ytterligare sätt att lyssna ifall du inte har eller vill installera någon annan webbläsare.

    Vi tycker förstås att det är tråkigt att ni drabbats och ser allvarligt på problemen!
    Annika Webbmaster
  • En av våra Android-utvecklare undrar hur ni gör när ni öppnar appen.
    Via en länk till en push-notis eller så? Genom att klicka på en app-ikon på hemskärmen? Via historiken som visar vilka appar ni har öppna?  Något annat sätt?

    (Det handlar alltså inte om att ni kanske "gör på fel sätt", utan att vi väldigt gärna vill återskapa detta för att felsöka effektivt. Att vi inte har lyckats kanske är för att vi gör på ett annat vis än ni!)

    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag öppnar (som vanligt) via app-ikonen.
    Mvh
    Maria
  • Hej,
    Jag öppnar också direkt på app-ikonen.
    Mvh Anita
  • Hej igen,
    Gjorde om hela proceduren igen. Avinstallerade sv-appen, startade om mobilen och installerade appen igen. Direkt öppnar den, som den ska. När jag stänger och öppnar igen på appen blir det ingen internetanslsutning
    Mvh Anita
  • Hej!
    Mina problem började i måndags em. På morgonen inga problem men nu hela tiden. Deszutom har jag ngn slags notismarkering på app-ikonen men kan ej se vad det innebär. Ska försöka bifoga skärmdumpar nästa inlägg.
  • Hej! Här kommer skärmdumparna.
    Mvh
    Maria

  • Jag har samma problem som beskrivits ovan, lyssnat på SR i flera år vid promenader o annat, nu går det inte, ett entonigt pong ......pong....pong-ljud hörs istället för sändning och de beskrivna kablarna visas, försöker lite då och då men det fungerar inte sedan nån dryg vecka tillbaka, idag spelades nån entonig musik under en längre stund...? Som sagt pågått nån vecka och jag kan inte längre använda SR-appen för att lyssna på direktsända program, ringt SR, min mobilleverantör mfl flera gånger men ingen kan/vill/anser sig ansvarig för att hjälpa till att lösa problemet. Vore mycket tacksam om någon här på SR avhjälper felet, mvh Ann
  • Hej Ann!

    Som jag skrev till Maria och Anita ovan så rekommenderar jag er att lyssna genom plattans eller telefonens webbläsare på sverigesradio.se. Allt innehåll vi har i appen finns även där!

    Anita och Maria:
    Tack för förtydligande. Bilderna är en god hjälp!

    Visst kan ni lyssna via sverigesradio.se, båda två? Om det blir ingen internetanslutning" även på sajten, så är det viktigt för oss att veta, både för att problemet då är än allvarligare (det är illa nog som det är) och för att det skulle ringa in felet!

    I och med att vi själva inte har sett detta, så är det svårt att felsöka, och allt som begränsar var vi ska leta är vi tacksamma över!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Se om detta hjälper:
    1. Tryck på Inställningar > Batteri
    2. Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    3. Välj Appar och se till att Sveriges Radio Play inte är optimerad
    Vi undrar dessutom fortfarande om ni kan lyssna via https://sverigesradio.se ? Vi behöver er hjälp att förstå felet, så om någon av er tar er tid och svarar på den frågan, hjälper ni oss att lösa detta snabbare!

    Tack på förhand och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    När jag öppnar appen på morgonen, fungerar det alldeles utmärkt, men om jag stänger appen och startar strax igen så funkar det inte. Om man trycker ett antal gånger på skärmen, där det står ingen internetuppkoppling, så kommer jag in och kan lyssna.
    Anita
  • Hej igen, Det blir samma sak om jag öppnar med https://sverigesradio.se. På 2.an finns inget "Undantag för energisparande" på min mobil. Var ser jag i appen om den är optimerad eller ej?
    Anita
  • Tråkigt att felet även drabbar sajten. Tack för att du berättade detta!

    Kanske kan du istället lyssna från denna adress? Där finns inte allt innehåll, men de direktsända kanalerna finns och jag hoppas att du kan lyssna den vägen tills vi löst problemet!
    https://mini.sr.se/ eller
    http://mini.sr.se/ (skillnaden är om adressen börjar med http eller med https - testa gärna båda!)

    Var ser jag i appen om den är optimerad eller ej?

    Jag tar reda på vad motsvarande inställning kan ligga hos Samsung Galaxy S6, Android version 7.0 och återkommer!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Anita!

    Testa ifall den här vägen fungerar bättre:
    Inställningar -> Enhetsunderhåll -> Batteri.

    Lägg till Play-appen som Oövervakat program.

    Berätta ifall detta gick att följa - och om det i så fall hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Hej, tyvärr hjälper det inte, samma problem
    Anita
  • Synd!

    Kan du ta del av våra sändningar via https://mini.sr.se/ eller http://mini.sr.se/ ? Om inte, får du "ingen internetanslutning" även då?
    Annika Webbmaster
  • Ann:
    Vad har du för telefon? Vi felsöker en funktion som kallas "dataspararläge" som finns i den Huawei som Maria använder (bilderna ovan). Jag tar reda på om något liknande finns i Anitas Samsung Galaxy och vill förstås veta ifall även din telefon har något liknande!
    Annika Webbmaster
  • Anita:
    När jag öppnar appen på morgonen, fungerar det alldeles utmärkt, men om jag stänger appen och startar strax igen så funkar det inte.

    Vad lyssnar du på? Är det en kanal (så att du lyssnar på exempelvis P1 medan det sänder) eller ett program i efterhand?
    Annika Webbmaster
  • Anita (förlåt att jag ställer så många frågor, men när vi inte kan testa själva, så är vi helt beroende av er hjälp!):

    Om man trycker ett antal gånger på skärmen, där det står ingen internetuppkoppling, så kommer jag in och kan lyssna.

    Menar du att du alltså kan lyssna som vanligt då, eller kommer du in i appen och kan lyssna på program du tidigare har laddat hem? Det läge du är i med sladden, är samma som ifall du försöker starta appen i flygplansläge, där du just behöver testa på "försök igen" ett par gånger och därefter kommer in i appen, men med begränsad funktion ... Så om detta dyker upp fastän det egentligen inte alls är problem med uppkopplingen (om du alltså kan lyssna som vanligt) så kanske problemet inte beror på att appen har begränsad tillgång till nätet, utan felaktigt har hamnat i en loop där den ger ett felmeddelande den inte ska ge?

    Kanske kan du i så fall hamna rätt genom att "verkligen ge appen problem med uppkopplingen", alltså slå över telefonen i flygplansläge innan du testar att starta appen?

    Väl värt att testa i alla fall!
    Annika Webbmaster
  • Hej, Jag lyssnar aldrig direkt i programmen. Jag lyssnar bara i nerladdade program. Testade med flygläge, ingen skillnad. När jag trycker flera gånger, kommer jag så att jag kan välja bland mina nerladdade program.
    Anita
  • Jag testade och gick in i https://mini.sr.se/ , för att därifrån gå till vanliga appen. Det blir samma problem. Jag lyssnar alltså bara på nedladdade program.
    Anita
  • Jag lyssnar bara i nerladdade program.

    Tack, det förklarar ju att appen fungerar även utan nätverk. Bra att du berättade det, eftersom vi annars hade "felsökt fel saker".

    En av mina kolleger som är webb-utvecklare (och inte arbetar direkt med appen) har samma fel på sin telefon. Även om jag verkligen aldrig blir glad över att någon har problem med appen så är det lite bra att just hon kan återskapa felet, eftersom jag vet att hon är bra på att analysera och undersöka vad som kan ligga bakom det.

    Trevlig helg - och tråkigt att vi inte har kommit längre med att lösa problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hos min kollega med detta fel fungerar appen som vanligt när hon väl tar sig förbi felmeddelandet med sladden genom att klicka två gånger på Försök igen.

    Vi försöker hinna lösa detta nu innan helgen, men om vi inte hinner, så hoppas jag att även Maria och Ann kan lyssna den vägen.

    Jag markerar det här inlägget som "bästa svar" eftersom jag hoppas att andra drabbade då snabbare kan se det och kunna lyssna!

    Trevlig helg och tack för hjälpen att kartlägga detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej, Jag är inte särskilt orolig eftersom jag kommer in till slut.
    Trevlig helg!
    Anita
  • Jag upplever fortfarande samma problem som ovanstå ende även när jag lyssnar direkt, går till någon annan app och t.ex läser ett sms. När jag sedan går tillbaka till SR så står det "ingen internetanslutning" och sladdarna visas, 2 tryck och sedan är det OK igen. Detta började i början av förra veckan , ca 1  oktober. Dessutom försvann min"livlina" för nyheter, den "vita" SR-appen där jag kom direkt till skrivna nyheter. Saknar den!
  • Anita:
    Du var ju en av de första som rapporterade in att det gick att ta sig förbi felmeddelandet, så jag var mer oroad över att Maja, Ann och de drabbade lyssnare som bara läser på forumet skulle missa det tipset 😀

    Maja
    :
    Tack för den beskrivningen!

    "Den vita appen" är ett bokmärke till vår startsida, och om du skriver in sverigesradio.se i telefonens webbläsare, så bör du komma till samma sida. Gör du det? En lyssnare har beskrivit att hon även då kommer till Play, oh om du också har det problemet, vill jag gärna veta det!

    När vi fått ordning på problemet med sladdarna och att Play-appen felaktigt dyker upp där ni borde komma till hemsidan, så bör det bokmärket fungera igen. Om inte så hjälper vi dig att skapa ett nytt!
    Annika Webbmaster
  • Jag kommer till Play-appen även när jag s skriver in adressen i Chrome.  När jag trycker på den "vita" kommer jag efter två sladdtryck till Play-appen. Jag har en Samsung A5 och allt har fungerat som det skall fram till  ca. 1 oktober.
  • För att komma till de skrivna nyheterna scrollar jag ner till botten av Play sidan där  adressen till  Sveriges radio står och via den kommer jag direkt till önskad nyhetssida inklusive mitt lokala kanalval.
    Där fungerar den länken, men det blir mycket scrollande.
  • Ok, bra att du hittat den vägen!

    Felet med att (nästan) alla länkar försöker öppna sig i Play är löst nu, så så snart en ny version av Play finns att ladda hem, borde det fungera som vanligt med både Play och "den vita bokmärks-appen".
    Annika Webbmaster
  • Det låter bra! Tack och bra jobbat!
  • Med tanke på att felet var allvarligt beklagar vi bara att det inte löstes snabbare.

    Vi har nu släppt en uppdaterad version (18.10.4.5494). Av olika skäl släpps appen i omgångar, så att det först är 50 procent av användarna som får möjlighet att uppdatera till den nya. Tyvärr har vi ingen möjlighet att påverka vilken del av besökarna, men om allt går väl, kommer den snart att finnas för alla!

    Vi hoppas verkligen att de två buggar som är aktuella i den här "tråden" verkligen är helt lösta. (Däremot tror vi att det återstår en del problem med ett annat fel där program man följer har försvunnit och en del program visas med [NO NAME].
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Har tyvärr inte kunnat vara behbälplig på ett tag men ser att flera andra har varit det. (Jag har fm-radio i telefonen och har överlevt med den.)
    Tack för de snabba insatserna och informationen om status! 😊
    Maria
  • Hej igen!
    Laddar ner appen på nytt och upötäcker 2 nya problem. Jag kan inte stänga av push-notiser (appen säger kontrollera internetanslutningen men sladden visas inte) och direntsändningsikonerna fungerar ej. Jag kan öppna tex ett avsnitt längre ner men ingen av direktsändningarna.
    Maria
  • Misströsta inte - goocle maps har större problem med sin app när de föreslår att "snabbaste rutt" med bil tar 15 min men endast 4 min om man går - en sträcka på max 500 m!
    Maria 😊
  • Tack Maria!

    Kan du se vilken version detta är? Detta ser du nederst på sidan Inställningar och hjälp som ligger under Min sida i appen (länken dit finns i nederkanten).

    Om du laddade ned appen på nytt kan det ju antingen vara samma buggiga version som du hade innan fastän felet yttrar sig lite annorlunda, eller (hemska tanke!) den version vi trodde var rättad - beroende på om Google har slumpat dig till den halva som får det nya eller inte ...

    Push-notisproblemet har två andra lyssnare rapporterat under förra veckan (ena ville slå på, andra stänga av - båda fick veta att uppkoppling saknades, vilket uppenbarligen inte stämde). Jag har trott att det är ett särfall av uppkopplings-trasslet med förra versionen, så jag hoppas verkligen att du inte har fått den nya (18.10.4.5494) utan att du har den gamla (18.10.3.5492) ...

    Direktlyssningsproblemen är dock inget jag stött på i samband med dessa problem. Kan du lyssna via https://sverigesradio.se?
    Annika Webbmaster
  • Maja, Ann och Anita:
    Har någon av er fått möjlighet att testa den nya versionen av appen?

    Är allt i så fall frid och fröjd, eller finns det kvarvarande fel vi behöver ta hand om?
    Annika Webbmaster
  • Hurra! Det fungerar  verkar det som. Jag har stängt av och startat Play på nytt flera gånger och inga sladdar har dykt upp. Även "den vita" bokmärkesappen fungerar som tidigare.  Väldigt nöjd. Tack!
  • Hurra! Vi har förstås trott att vi löst det, men först när vi märker att "vanliga lyssnare" åter kan använda appen och att den inte längre kapar åt sig länkar (som appen/genvägen hos dig) känner vi oss lugnare på den fronten!
    Annika Webbmaster
  • Jag kan tillfoga att jag inte avinstallerade appen och nyinstallerade, utan gick till Playbutiken ock tryckte på Uppdatera. Latmaskväg kanske, men det funkade.
  • Hej!
    Tyvärr tråkiga nyheter. Jag har den nya versionen men jag kan lyssna via hemsidan.
    Maria 😕
  • Maja, tack för förtydligandet! (Maria får separat svar!)

    Med den rättade appen ska det fungera utan att avinstallera emellan (en manöver som ändå inte påverkade detta fel).

    Bra att veta att det fungerar på det sätt de flesta lyssnare använder för att uppdatera!
    Annika Webbmaster
  • Maria, vad händer när du försöker starta en kanal? Får du något felmeddelande?

    Kan du komma åt inställningen för ljudkvalitet under Inställningar och hjälpMin sida?

    Testa i så fall om direktlyssningen kan komma igång om du byter kvalitet. Det spelar inte så stor roll om du isåfall höjer eller sänker, för jag misstänker att förändringen i sig skulle kunna lösa problemet. (I den nya versionen har vi nämligen rättat ett gammalt fel kopplat till kvalitetsvalet, och det skulle kunna innebära att några lyssnare behöver göra detta val på nytt ...)

    Felet med pushnotiserna borde dock inte hänga samman med detta, i och med att två lyssnare fick detta i förra versionen av appen!

    Tack för att vi snabbt fick kännedom om problemen och trist att du drabbats!
    Annika Webbmaster
  • Maria, mina kolleger berättar att du nog har problem att starta ljudströmmarna från "sockerbitarna" på appens startsida, något de har rättat till och som kommer med ännu en uppdatering!

    Gå in under Direkt i appens nederkant, så kan du lyssna!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det fungerar när jag startar från "direkt". Från sockerbitarna får jag inget meddelande men det verkar som om jag inte kan lämna den toppnhhet som jag provade att lyssna på (och som fungdrade). Det skulle o kså förklara varför jag har kvar en markering om att sr play är aktiv trots att jag inte lyssnar. Jag tror det var med på en av mina tidigare skärmdumpar som en liten cirkel i övre högra hörnet på ikonen.
    Maria
  • När jag slutade lyssna nu o h gick ur appen steg för steg ligger den fortfarande stand by med lilla cirkeln. Verkar som om aktiviteten ej avslutas korrekt.
  • Tack, jag ser till att den beskrivningen når utvecklarna!
    Annika Webbmaster
  • Hej, Jag har nu inga problem längre. SR-appen startar som den ska. Behövde inte ladda om den. Jag är nöjd, trots att jag ser att andra har fortfarande problem.
    Trevlig helg
    Anita
  • Så skönt!

    Stort tack för hjälpen och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Maria:

    Idag har vi släppt version 18.10.8.5498 av appen. I den åtgärdas detta problem. Hör gärna av dig igen när du haft möjlighet att testa, så att vi inte missar ytterligare saker som behöver åtgärdas för att appen ska fungera hos alla!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag avinstallerade den gamla och installdrade en ny. Dock fick jag eb den senaste versionen så jag försöker senare igen och hör av mig.
    Ni är verkligen fantastiska som jobbar så hårt för oss.
    Maria
  • Jag avinstallerade appen och installerade på nytt idag 15 oktober.  Nu fungerar allt som det ska.
    Jag har haft samma problem som beskrivs ovan och testa olika förslag.
    Jag har Samsung Galaxy S5 / Android.
  • Hej!
    Nu fick jag tag i den nya versionen och den verkar fungera som den ska.
    Tack för all hjälp! 😊
    Maria
  • Hej igen!
    Nu har jag testat lite mer och hittat följande.
    Push-notiser går inte att ändra. Jag provade att ändra på lyssningsläge men det hjälpte inte. (Den uppma ar mig att kolla anslutningen. Dock ingen sladd.)
    Efter att jag slutat lyssnat direkt, stängt av lyssningen och sedan gått ur appen (steg för steg) har jag fortfara de kvar appen somm aktiv. Lilla grå cirkeln syns i övre högra hörnet och den ligger på min statusrad (längst upp) på telefonon. Det gör ju inte så mycket om den inte ligger och drar batteri förstås.
    Maria
  • Förlåt, jag hade missförstått.

    Utvecklarna har löst felet med push-notisen, men de hann inte "baka in" det förbättringen i den senaste releasen (där de däremot fått ordning på sockerbitarna), så just felmeddelandet vid push-inställningarna fick vänta till nästa version.

    Jag hoppas att den kommer snart!

    Felet med att appen inte stängs korrekt borde inte dra mer data eller batteri, för det ska telefonens operativsystem ta hand om. Rekommendationen är faktiskt att i normalfallet inte stänga ned de appar du använder ofta:
    Du behöver inte stänga alla dina appar manuellt (surfa.se)

    Men det är en bugg och vi vill förstås lösa även detta. Förmodligen är det samma som beskrivs här:
    Stänga spelare android

    Det felet blir nästa sak vi tar itu med ...
    Annika Webbmaster
  • OK så länge det inte drar mer batteri så gör det inget. I övrigt fungerar det bra o h jag är mycket nöjd med appen. Sovtimer tex är förträffligt.
    Tack för all hjälp!
    Maria 😊
  • Maria:
    Versionen där "de pushiga push-notiserna" har lugnat sig släpps nu på måndag. Eventuellt släpper vi den lite stegvis (så att inte alla lyssnare kan uppgradera direkt), men om inget oväntat uppstår, borde du kunna ladda hem en rättad version senast på tisdag.

    Om den versionen även hanterar nedstängning bättre, vet jag tyvärr inte.

    Trevlig helg tills dess!
    Annika Webbmaster
  • Trevlig helg ni också!
  • Anitas senaste inlägg fick bli en egen tråd med ny rubrik:
    Ibland kan jag inte nå Min sida (Play-appen Android)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Maria!

    Jag försöker förstå problemet med vår envisa spelarnotis.

    Lyssnaren Simon har lagt ut en film i denna tråd:
    Stänga spelare android

    Är det samma problem som hos dig? Du har ju använt vår app länge men såg felet först nu. Kan det ha pågått en period, men utan att du tänkt på det? Eller är det (som jag först antog) ett nytt problem?

    I den andra tråden är det många som har samma/liknande problem, men det är osäkert om problemet funnits länge eller är nytt.

    Om felet hos dig visar sig annorlunda, kan det bero på vilken "visningsstil" du har på notiser. Skicka gärna en skärmbild på hur det ser ut!

    Alla:
    Hoppas att appen fungerar som den ska nu. Om inte, så vet ni hur ni får kontakt med oss – och att vi förstås vill att ni hjälper oss att förstå problemen!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag känner inte igen Simons problem. Nu testade jag alldeles nyss att stänga av push-notiser och det verkade fungera för första gången. Trots att jag sen jag testade senast inte ominstallerat appen. Vad som däremot har hänt några ggr är att om jag slutar lyssna, stänger av och sedan börjar lyssna direkt igen tex nästa dag så fortsätter den där jag lyssnade senast. Oavsett om jag tryckt på sockerbiten eller direkt nere på skärmen. Jag har inte lyckats analysera under vilka omständigheter det uppstår och det händer bara ibland att den buggar på det viset. (Nu när vi ändå är igång med även de små bristerna...)
    Trevlig helg!
    Maria 😊