Inga träffar på "utrikesnyheter" hittades

Självförklarande

Kommentarer

  • Hej!

    Du har rätt. Det är tydligt och självförklarande och ett problem. Samtidigt är det saker jag vill förstå bättre, så att jag kan skicka vidare din återkoppling till rätt kolleger. Problemet är nämligen delvis tekniskt och delvis redaktionellt.

    Jag undrar därför om detta gäller appen Sveriges Radio Play eller vår hemsida sverigesradio.se. (I båda behövs förbättringar, men jag vill rikta just din anmälan rätt!)

    Webbplatsen sverigesradio.se
    På vår hemsida finns det en samling med Utrikesnyheter, men namnet på den är Utrikes:
    https://sverigesradio.se/utrikes

    Du hittar denna sida om du söker på ordet utrikes, men jag håller med om att det borde fungera även med utrikesnyheter. Detta är troligen mest en teknisk fråga. Vi behöver skapa möjligheter för redaktioner att lägga till alternativa sökord för den här typen av grupper (men samtidigt förhindra att alla redaktioner öser på med alla tänkbara sökord för just deras innehåll, eftersom det då kan bli för många sökträffar på vissa ord).

    Appen Sveriges Radio Play
    Sökfunktionen i appen fångar idag upp programnamn och "avsnitt från program". I och med att Utrikesnyheter inte är ett eget program utan är en samlingssida under Ekot, en "grupp", så återfinns det inte i appen. Söker du på utrikes, så hittar appen därför inte denna grupp, men väl programmet Utrikeskrönikan.

    Här pågår ett arbete med att appen ska fungera även för ljudklipp. De grupper vi har "nyhetssamlingar" i (som Ekots grupp Utrikes), bör kanske bli sökbara (men det kan finnas andra lösningar som är på gång).

    Liten förbättring
    Jag har nu lagt in ett "alias" som gör att lyssnare som skriver in adressen https://sverigesradio.se/utrikesnyheter också kommer till denna sida. Förhoppningsvis hjälper det någon ...

    Jag ser till att i första hand kollegerna som arbetar med "det digitala nyhetsuttrycket" får del av detta, så får de avgöra vilka åtgärder som behöver vidtagas!

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre.
    Annika Webbmaster