Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Inga pushnotiser i appen

Hej! Får sedan en tid tillbaka inga pushnotiser i SRPlay-appen trots att den är rätt inställd. Även mobilen är inställd på att tillåta pushnotiser för appen. Missar alla extrsändningar....

Kommentarer

  • Hej Bodil!

    Vad är det för mobil?
    Annika Webbmaster
  • Samsung Galaxy S8
    Bodil
  • Tack!

    Får du notiser från andra appar?
    Annika Webbmaster
  • Ja. Är bara problem med SRPlay.
    /Bodil
    Bodil
  • Ok!

    Gå in i appen under Min sida -> Inställningar och hjälp och tryck på Pushnotiser.

    Ändra någon av inställningarna där, så att du till exempel lägger in pushnotiser från Sameradion. Ändra sedan tillbaka så att det är som du vill ha det (Extrainsatta nyhetssändningar och kanske Viktigt meddelande till allmänheten på, Tillåt pushnotiser på).

    Genom att du gör förändringar, skickas dina inställningar på nytt till appen, och om något varit fel i den databas som styr vilka pushar du får, kan detta då rättas till.

    Hoppas att du förstod hur jag menar att du ska göra – och att det hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen. Tyvärr funkar inte det heller. Jag har även avinstallerat/installerat appen igen. Men fortfarande inga pushnotiser...
    /Bodil
    Bodil
  • Ok. Testa att gå via Inställningar > Aviseringar (kan heta annat i Samsung Galaxy S8, men jag hoppas att du hittar rätt!)

    Då ser du en lista över de appar som har möjlighet att skicka notifikationer till telefonen. Jämför inställningarna för Sveriges Radio Play med hur det ser ut i en app där det fungerar som du vill ha det, till exempel om aviseringar får visas på låsskärmen eller inte och vilken prioritet de har.

    Är det samma inställning för Play-appen som för de appar du får aviseringar från?
    Annika Webbmaster
  • Ja, det ser likadant ut. Dessutom helt i överensstämmelse med inställningarna på min Samsung-surfplatta, där jag får aviseringar från SRPlay. Det här är ju jättekonstigt...
    Mvh Bodil

    Bodil
  • Det är faktiskt väldigt märkligt, men jag har hittat ett motsvarande fall från en annan app (Yahoo Mail) som kanske kan vara till hjälp?

    Go to Apps in your phone settings, next select App manager. After that select the three dots on the top right corner, then select special access. after that go to Optimize battery usage. Then select all Apps. find Yahoo Mail and it should show that it is on (bar slid to the right). Turn this off. Samsung wants to save as much battery usage to make you use less battery. So if your like me you don't care that your saving battery, I just want to see notifications for my mail as soon as I get them. So you just turn off battery saver for that App. After that go to yahoo App in Apps. force stop or close it. Then go to your Yahoo mail settings (in the actual mail settings in yahoo). And scroll down to clear cache, select it and that should do it for you. I tested this today and this worked for me. If your having the same problems with other Apps. you should just be able to follow these steps and it should work. Let me know if this worked or helped you out.
    Not receiving push notifications on my android phone

    Hoppas att du kan applicera samma manöver på Sveriges Radio Play!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Gick det att följa trots engelskan, eller vill du ha hjälp att leta upp vad alla inställningar heter på en svenskspråkig telefon?

    En kollega på Ekot har samlat in ett par andra (varav några är kolleger) med samma problem som jag har bett skriva hit eller kontakta mig på annat vis.

    Det är troligen någon "dold" funktion (kanske batteri-optimeringen?) i vissa telefonmodeller som skapar detta problem och med fler felrapporter ökar våra möjligheter att förstå vilken inställning det rör sig om!
    Annika Webbmaster
  • Hello. Jag har också en Samung S8. Jag får pusharna, men de tar lite tid på sig. Den senaste med Frostenson och Akademien kom nog fem minuter efter att jag fick den i min jobb-iphone.

    Det är ju inte samma problem, men informationen kanske kan hjälpa ändå på något sätt.
    Peter
  • Tack, Peter (som alltså är en av de drabbade kollegerna)!

    Finns det andra push-notiser eller övriga notifieringar som också kommer sent, så att du till exempel inte ser att du fått sms, sedan plötsligt ramlar det in flera på en gång?
    Annika Webbmaster
  • Bodil:
    Händer det att du ser våra pushnotiser, men i efterhand, eller har du aldrig fått en notifiering från oss på denna telefon?

    (Jag har tolkat din felanmälan som att du inte alls får notiserna, men frågar för säkerhets skull.)
    Annika Webbmaster
  • Nej, vad jag har märkt är det bara pushnotiserna som kommer sent. Sms:en tycks komma som de ska.
    Peter
  • Tack!

    Se om detta fungerar hos dig:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill av-optimera
    8. Leta upp Sveriges Radio Play och se till att appen inte är optimerad
    9. Starta om telefonen
    Beskrivningen är hämtad från en annan Samsung-modell, så om det inte ser ut så här hos dig, får du gärna återkoppla.

    Och, förstås, berätta om det hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Instruktion var korrekt.
    Jag inväntar framtida pushar.
    Tack så länge!
    Peter
  • Hej. Jag tror att jag har lyckats följa den "engelska instruktionen" tyvärr dock utan resultat.
    Nej, jag får inte push-notiserna med fördröjning - jag får dem inte alls.

    Bodil
  • Tillägg. Jag har fått push-notiser från SRPlay till denna telefon (S8) tidigare. Vet inte exakt när de upphörde komma, men gissningsvis ett par månader sedan.
    /Bodil
    Bodil
  • Nu kom pushen samtidigt som i iphonen.
    Tack för hjälp!
    Trevlig helg!
    Och Bodil, ursäkta att jag kom här och störde. Trevlig helg på dig också och hoppas att det ordnar sig med pusharna!
    Peter
  • Bodil: 
    Bra att du har fått notiser en tid, för det gör att vi kan utesluta ett par felkällor. Jag skulle tro att det var "något" med inställningarna för notifikationer som ändrades vid uppgradering till Android 8.

    Tråkigt att det inte hjälpte med den förändring du nyss gjorde.

    Slå av "appenergiövervakning"!
    Beskrivningen bygger på en annan Samsung-enhet. Om den inte går att följa, så berätta var "min karta skiljer sig från din verklighet", så att jag kan förbättra kartan!
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteriet nere till vänster
    4. Appenergiövervakning ska du antingen slå av helt, eller göra ett undantag vår app
    Avoptimera som Peter gjorde?
    I och med att problemet hos dig liknar det Peter har haft på samma telefonmodell (fastän felet du drammas av är större) så följ den beskrivning jag gav honom ovan!

    Den "av-optimering" du nyss gjort borde vara en annan väg till samma inställning, men jag har tidigare varit med om att två olika Samsung-inställningar har hetat snarlika saker, så jag vill gärna att du kollar så att appen inte är optimerad om du går iv via enhetsunderhåll -> batteri -> batterianvändning också!

    Om inget av dessa tips hjälper, så fortsätter vi att felsöka. Det har fungerat hos dig tidigare. Det fungerar (nu) hos Peter med samma telefon. Jag tänker verkligen inte sluta felsöka förrän vi hittar det som måste ändras för att våra notiser åter ska komma till dig.

    Peter:
    Så skönt att det hjälpte hos dig!

    Du behöver inte be om ursäkt för att du störde - jag bad uttryckligen att ni som har detta fel skulle skriva hit om det, eftersom möjligheten att lösa problemet ökar om vi får fler felbeskrivningar.

    Båda:
    Ytterligare en kollega, Charlotte här, rapporterar in push-problem:
    Push-notiser

    Jag hoppas förstås att även hon blir hjälpt av att ändra i optimeringen, men om inte, hoppas jag att hennes felrapport kan ge ytterligare kunskap som hjälper oss att förstå vad som sker med Boels app!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Hej. Det blir till att kämpa vidare. Har gjort alla ovanstående inställningar utan resultat...
    Bodil
  • Jag lyckas aktivera pushnotiserna. Men jag kan inte ändra vilka ämnen jag vill få push angående.
    Exv ej sport men gärna sisu.
    När jag backar från inställningsfliken och går in igen så är alla inställningar återställda.
    Samsung Galaxy S8 SM-G950F
    Per
  • Per:
    Det var illa! Testa att ändra så att det blir som du vill ha det, men  därefter inte backa på samma vis som innan, utan genom att trycka på något av meny-valen nedtill i appen (exempelvis Hem). Blir det någon skillnad?

    Bodil:
    Jag återkommer snart till ditt problem! Jag läste nämligen någon tråd i ett annat forum förra veckan som jag tänkte kan ha med felet hos dig att göra och rörde någon central notis-inställning som påverkade endast vissa appar. Jag försöker hitta detta igen ...

    Då trodde jag fortfarande att vår app inte hade rätt inställningar, alltså det jag tipsade om den 15 januari, så jag noterade tyvärr inte var jag läste detta ...

    Men fann jag det då, kan jag hitta det igen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Bodil!

    Det var nog detta jag läste:
    The Droid Guy: What to do if Galaxy S8 notifications stopped working after an update

    Har du ändrat ljudsignalen för notiser?

    With Android Oreo update, Samsung did some changes how notifications work. Users are now unable to use custom ringtone and notifications for text messages when using the stock text messaging app. There’s no official explanation from Samsung why they did it so we can’t tell you as well why that is so ...

    I och med att vi inte vet varför den inbyggda appen för text-meddelanden får problem med notiser hos Samsung-användare som bytt signal eller layout, så skulle det kunna vara samma orsak till att vår app har problem. Typ att vi i appen använder en grundkomponent som inte längre fungerar ihop med dessa anpassade signaler/push-utseenden, vilket får till följd att appen inte kan visa push-notiser alls.

    Ifall du har gjort någon anpassning av ljudet eller utseendet för notiser (exempelvis har en app som Zedge för att byta ut ringsignaler och alarm), så se till att Sveriges Radio Play använder ett "Samsung-ljud":
    reset all notifications settings to default and use Samsung provided tones only

    Kan detta spela in?

    Om du aldrig har mixtrat med sådana anpassningar, utan hållit dig till vanliga inställningar, så får vi söka vidare.

    The truth is out there ...
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika

    Det funkade att "spara" genom att gå till "Hem-knappen".
    Tack!
    Per
  • Hej Annika. Har Zedge-ringsignal men standard för aviseringar.
    Bodil
  • Jag har en S8 och har testat tricksen listade ovan men får ändå inte några pushnotiser. De slutade komma för några månader sen.
    Evalisa
  • Per:
    Intressant! Det var lite av ett "skott från höften" och visar att det finns något problem att spara denna inställning i Samsung Galaxy S8 om man backar på vanligt vis, vilket jag Android-utvecklarna får kika på!

    Det skulle kunna vara relaterat till Bodils och Evalisas problem.

    Bodil och Evalisa:
    Jag hittar mängder med inlägg på webben som handlar om liknande problem, men har hittills inte funnit något som jag vet skapar problemet, så jag kommer att fortsätta be er att testa olika saker.

    Jag har fortfarande en teori om att anpassade signaler (som Zedge-appen) på något vis kan bidra till problemet. En kollega på Ekot som har Galaxy S9 och inte heller får notiser, skrev i en annan tråd att hon inte har just Zedge, men har gjort en egen sms-signal av "Eko-plinget".

    Evalisa:
    Har även du installerat någon typ av ringtoner eller aviseringsljud?
    Annika Webbmaster
  • Nope, inte installerat någon ny rington eller aviseringsljud utöver de som fanns i telefonen när jag köpte den (då var den ny).
    Evalisa
  • Tack, då ser jag det spåret som mindre intressant.

    Får du push-notiser från andra appar som förväntat, eller finns det någon app där det dräller in en hel hög notiser långt senare än de borde ha kommit?
    Annika Webbmaster
  • Bodil och Evalisa (igen):
    Att inställningarna i vår app inte "bet" hos Per när han backade från inställningsfliken, kanske är ett symptom på samma grundproblem som det ni har stött på?

    Det är i alla fall något som ni enkelt kan testa, även om det tyvärr inte är en teori jag själv tror så mycket på...

    Gör så här:
    1. Gå in i appen under Min sida -> Inställningar och hjälp och tryck på Pushnotiser.
    2. Ändra någon av inställningarna där, så att du till exempel lägger in pushnotiser från Sameradion. Ändra sedan tillbaka så att det är som du vill ha det (Extrainsatta nyhetssändningar och kanske Viktigt meddelande till allmänheten på, Tillåt pushnotiser på).
    3. Men sedan ska ni inte backa från inställningsfliken, utan "ta er vidare till en annan del av appen" genom att trycka på något av meny-valen nedtill i appen (exempelvis Hem).

    Om det skulle fungera därefter så har vi ringat in en bugg (aningen i vår egen app eller i denna telefon), och att ringa in ett problem ökar möjligheten för oss att lösa det i grunden.
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr verkar inte heller denna åtgärd ha effekt...
    Bodil
  • Har inte fått pushnotiser på hela hösten.
    Har fått hjälp av helpdesk - men det hjälpte inte.
    Sa,sung galaxy
    Clara Tesch

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.