Inbäddad trafikkarta

Hej,

Jag såg följande på trafiksidan på P4.
"Vi har tagit bort den inbäddade kartan på den här sidan. Vill du se ärendet på en karta klickar du på en av länkarna så öppnas en karta med position för händelsen."

Varför då? Den inbäddade kartan var ju förträfflig för att planera resor i Stockholm, har ni flyttat den till annan plats?

Hälsningar
Thomas

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej jag vill prata med er genom telefon kan jag
  • Jozif:
    Du kan ringa till Lyssnarservice, 08-784 84 84 (vardagar klockan 10-15)

    Thomas:
    Avtalet med nuvarande kartleverantör går inte längre att förlänga utan tjänsten måste upphandlas på nytt. Vi har dock beslutat att inte göra det, eftersom kostnaden har varit relativt hög i förhållande till hur mycket (eller kanske snarare lite) kartorna har använts.

     Vi försöker använda lyssnarnas pengar så klokt som möjligt och det innebär att vi ibland får upphöra även med bra funktioner. Tråkigt men sant.
    Annika Webbmaster
  • Ok, misstänkte att det var något sådant. Tack för svar.

    Jag har hittat motsvarande funktion på Google Maps när man lägger på "trafiklagret", det kommer funka fint det också. 😀

    Bästa svaret
  • Tack för det tipset, som jag ska vidarebefordra till andra som saknar trafik-kartorna!
    Annika Webbmaster
  • Jag saknar också kartfunktionen. Hur vet ni hur många som tittade på kartan?

    Trafiklagret i Google Maps motsvarar inte alls den information som fanns i kartfunktionen.
  • Hej Per!

    Hur vet ni hur många som tittade på kartan?

    Bra fråga! Vi för statistik över hur olika funktioner på vår webbplats används.

    Bra tjänst för Göteborg och Stockholm
    Var i landet är det du vill följa trafiken? För Stockholm och Göteborg finns det en bra karttjänst som heter Trafiken.nu, som kanske kan fungera som en ersättare?
    https://trafiken.nu/

    Stockholmsversionen är ett samarbete mellan Trafikverket och Stockholms stads trafikkontor, medan Göteborgsvarianten är ett samarbete mellan Trafikverket, Göteborgs Stad och Västtrafik.

    Övriga landet

    Kan trafiksidan (utan den fina kartan med det samlade trafikläget, men där du kan se varje enskild trafikhändelse på en karta ifall du är osäker på om en viss händelse påverkar din planerade färdväg) i kombination med Google Maps ge lite överblick?

    Det finns även alternativ till Google:Hoppas att du kan hitta en lösning som ger dig enkel information, trots att vår egen sida tappat i funktionalitet!
    Annika Webbmaster
  • Hej, kan bara instämma att det var tråkigt att kartan försvann från sverigesradio.se, det var bästa stället för uppdaterad trafikinformation. Utöver de redan nämnda alternativen har jag i många lägen tyckt att appen Waze varit användbar, särskilt när färden redan är igång.
    Mvh
    Olof
  • Tack för det tipset, Olof!
    Annika Webbmaster