I plommonstop och paraply

Hej - finns det möjlighet att ni kan sända komediserien I plommonstop och paraply i repris. Det känns lite synd att SR:s bästa program bara ligger i ert arkiv. Jag har ett avsnitt på kassett som jag spelade in 1997 när fem avsnitt sändes. När jag får akut längtan efter den här serien känns det tråkigt att bara ha ett avsnitt.
Jag skulle ju helst vilja höra alla avsnitt, men skulle nöja mig med några stycken (fast helst inte det med rymdraketen, för det har jag ju - gärna det där sir Henry råkade skänka bort sin bil, väldigt väldigt roligt).
Det sändes flera på SR Minnen när det fanns. Varför lades det ner förresten, ersättaren Avgörande ögonblick påminner mest om ett stort skämt (tyvärr inget roligt)?
Som radiohistoriskt intresserad har man väldigt lite att hämta på Sveriges radio.

Kommentarer

  • Åh, Stig Järrel och Gunnar Björnstrand i sitt esse!

    Jag tipsar både Avgörande ögonblick och Drama-arkivet om att denna serie vore rolig att damma av!

    Varför finns inte I plommonstop och paraply på sverigesradio.se?

    Vi har tyvärr inte möjlighet att erbjuda hela vårt arkiv på webben. Vad detta beror på kan du läsa här:
    Avgörande ögonblick: Varför så lite Hasse & Tage?

    I korthet handlar det om att det inte är vi själva som äger rättigheterna för bland annat drama som I plommonstop och paraply, samt att vi saknar resurser (vilket förstås är en prioriteringsfråga) för det arbete som skulle krävas ens för att tillgängliggöra de äldre program vi trots allt äger rättigheterna till.

    Och det kan vi tycka vad vi vill om. Så ser det ut idag. Kanske tänker vi annorlunda framöver ... I de förhandlingar vi tidigare har haft med upphovsrättsorganisationerna, har det i alla fall blivit för dyrt med de rättigheter som skulle krävts. Vi har alltså helt enkelt bedömt att det inte är vad vi ska prioritera att lyssnarnas pengar används till.

    Ett annat arkiv

    I Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar finns ett stort utbud av äldre program. Detta kan du få tillgång till om du:
    •  studerar eller forskar på högskolenivå
    •  är författare eller journalist
    •  gör research inför konstnärlig verksamhet
    •  behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare).
    Svensk mediedatabas, SMDB, är söktjänsten för Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar. Här hittar du uppgifter om tv, radio, video, biovisad film, skivor och datorspel.
    Om Svensk mediedatabas

    I det arkivet finns, om jag läser rätt, dessa avsnitt av I plommonstop och paraply:
    24 maj 1963
    31 maj 1963
    7 juni 1963
    13 juni 1963
    20 juni 1963
    27 juni 1963
    18 juli 1963
    25 juli 1963
    2 augusti 1963
    9 augusti 1963

    5 september 1965
    12 september 1965
    26 september 1965
    3 oktober 1965
    9 oktober 1965
    10 oktober 1965
    31 oktober 1965
    7 november 1965
    14 november 1965
    21 november 1965
    5 december 1965
    12 december 1965
    18 december 1966

    8 januari 1967
    15 januari 1967
    22 januari 1967
    29 januari 1967

    30 mars 1969
    6 april 1969
    27 april 1969
    11 maj 1969

    13 december 1970
    20 december 1970
    27 december 1970

    12 maj 1971
    23 maj 1971
    30 maj 1971

    Dessutom (utan exakt datum):
    "Vilken tavla!" (del 1 av 5) från 1971
    "Årets uppfinning" (del 2 av 5) från 1971
    "Plats på scen!" (del 3 av 5) från 1971
    "Den nakna nödvändigheten" (del 4 av 5) från 1971
    "Sir Henry bjuder på lunch" (del 5 av 5) från 1971

    Fast det är ju ingen vidare hjälp, ifall du inte tillhör någon av de kategorier som kan ta del av innehållet ...

    Varför lades SR Minnen ned?

    Pengar igen. Det var för få lyssnare, så vi fick tyvärr prioritera ned den kanalen. Vi har begränsade resurser.

    Även om du tycker att Avgörande ögonblick är ett dåligt skämt, så finns det mycket spännande att lyssna på. Vad sägs t ex om den här fina "Novisen vid spisen" från 1951?
    Tore Wretman kokar spagetti och köttsås
    -- Vet Novisen vad pasta är?
    -- Pasta?
    -- Ja, inte tandpasta.

    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret, det var ett bra och genomarbetat svar!
    Det kanske var taskigt att kalla Avgörande ögonblick för ett stort skämt men ibland blir jag lite deppig över allt som finns i olika akiv. Ibland, när jag är på bättre humör gläds jag åt det som finns.
  • Jag förstår!

    Att lyssnare i vårt forum ibland är sura, beror nästan alltid på att de gillar radio och är frustrerade över det som av olika skäl inte går att ta del av. Vi vet att det fungerar så.

    Jag har försökt ta reda på hur Sveriges Radio Drama ser på möjligheten att reprisera denna serie, och även där är det liknande principer. Vi väljer att satsa på nyare produktioner framför att sända repriser. Tråkigt för oss nostalgiker, men samtidigt är det något jag har förståelse för. I Sveriges Radios uppdrag ingår nämligen att fördjupa, utveckla och vidga kulturutbudet.
    Om Sveriges Radios uppdrag

    Det finns knappt några andra än vi som skapar drama för radio, så den rollen är extremt viktig.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen - jag ska egentligen inte älta det här igen (jag borde kanske ringa till Radiopsykologen och fråga vad man ska göra om man är för bunden till gamla radio- och TV-program). Jag går ofta och är arg på mig själv att jag inte spelade in alla fem avsnitt av "I plommonstop och paraply" som gick 1997. Det är ju ingen teknisk support-fråga heller, men det är ju roligare att få svar av en radiot än det mer anonyma Lyssnarkontakt.
    I alla fall, jag läste en gammal artikel i en dansk tidning om en synskadad man. Han hade fått köpa en kopia av "Stemmer der dræber" av DR, ingen officiell utgåva alltså utan han hade betalat 6500. Upphovsrätt ingick. (Numera finns ju den på DR:s hemsida. Kanske det mest spännande som sänts på radio - den svenska versionen "Rösterna" hade etsat sig fast så jag förstod hyfsat vad de sa i det danska originalet. Jag prövade med en annan dansk thrillerserie, men då förstod jag knappt något... - Det känns som att danska och norska radioter har det bättre än svenska - i Norge finns ju deras Dickie Dick Dickens på CD t.ex.)
    Finns det någon chans i världen att det skulle gå att köpa några avsnitt av "I plommonstop och paraply"? Inte för att jag har råd ändå, men jag bara undrar..?
  • borde kanske ringa till Radiopsykologen och fråga vad man ska göra om man är för bunden till gamla radio- och TV-program

    Och jag borde ta upp varför jag så ofta svarar på frågor som ligger bortanför det jag som webbmaster har kompetens för ...

    Köpa loss program, rent teoretiskt?
    Jag vet att det går att köpa loss rättigheterna till våra inspelningar, vilket till exempel blir aktuellt om ett skivbolag vill ha med våra konserter på en skiva, eller när någon tidning har beställt fram sändningar (där vi ägde innehållet, men inte hade det delbart på webben - om jag minns rätt).

    Här står det hur man köper loss vårt innehåll - fast på engelska. Någon svensk sida med motsvarande innehåll har jag inte funnit:
    The Programme Sales Department

    Möjligt (om än dyrt) för I plommonstop och paraply?
    Ifall detta även är möjligt för en privatperson och för den här typen av innehåll har jag dock ingen aning om. Däremot vet jag vem som borde veta! David Tallbäck på programförsäljningen bör vara rätt person:
    Tfn 08-784 15 45
    programforsaljningen@sverigesradio.se

    Lycka till och berätta gärna hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar! Du är toppen Annika!
    Jag ska höra av mig till den här David, kanske - det känns ju lite extremt och dyrt.