Skylten i Järva: Hur står detta verkligen till?

Hej. Jag läser med nyfikna ögon på Flashback ang en skylt ni starkt förknippas med. (https://www.flashback.org/t2849047)

Jag skulle gärna vilja få lite mer information om denna nyhet. Ni har ju ändå ett public service ansvar att svara frågor som denna som starkt kan undergräva SR ansvar.

Så min frågeställning är, stämmer detta? Vad är det som händer?

Jag citerar Er från Er hemsida "Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen."

Detta undergräver totalt medias förtroende om det skulle stämma, som redan är under katastrof nivåer ( Källa) ( https://www.svt.se/kultur/medier/public-service-tappar-i-fortroendebarometern)

Kommentarer

  • Hej där, Den där!

    Detta är ett forum för support av våra webbtjänster. Om vi kan och hinner svarar vi även på annat, och i det här fallet är det enkelt, i och med att vi har ett pressmeddelande som förhoppningsvis ger dig svar på det du undrar över:
    Pressmeddelande: Händelse i samband med Ekots rapportering från Järva

    Alltså: Kvinnan i keps är inte My Rohwedder. My deltog inte i demonstrationen, utan var på plats för att rapportera. Så här alltså:
    Fokus på segregation och laglydighet i Åkessons tal
    Däremot stämmer det att någon privatperson hade roat sig med att sätta upp en skylt på vår buss. My rev ned den och slängde den efter sändning, men reflekterade inte över att hon innan dess placerat skylten på ett olyckligt vis.

    Har du följdfrågor så får du ta det med Ekots publiceringschef Klas Wolf-Watz.

    Bra att du hör av dig när du stöter på uppgifter som verkar tveksamma, så att vi kan klara ut det 😀

    Sveriges Radios oberoende ska aldrig kunna ifrågasättas och därför krävs att vi medarbetare är opartiska och trovärdiga, vilket regleras i våra anställningsvillkor. Mer om dessa regler kan du läsa här:
    Public Service-handbok, kapitel 9: Regler för medarbetarnas trovärdighet (pdf)
    Trevlig midsommar!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ditt svar Annika.
  • Trevlig midsommar på dig med 😀