hur stänga spelaren?

När man spelar ett radioinslag (på pc) så blir "spelaren" synlig som en list med svart färg högst upp på skärmen. Hur tar man bort (stänger) denna spelare? Den hänger med och tar plats på skärmen och nästa gång man öppnar SRs sida så finns spelaren fortfarande där. vecka ut och vecka in. Jag hittar inget sätt att stänga spelaren (och förr fanns ju alternativet att öppna spelaren i eget fönster, den funktionen hittar jag inte heller numera...)

Kommentarer

  • ... och det funkar inte att få bort spelaren genom att ladda om sidan, vilket föreslogs som åtgärd här på forumen för två år sedan. Jag använder Explorer.

  • Hej undrar!
    Spelaren går inte att ta bort. Den är en del av vår sajt. Det finns två lägen för spelaren: ett där den är ihopfälld och tar lite plats. Om man klickar på lilla pilen till höger så fälls spelaren ut och där finns tablå och olika reglage som volym, kvalitet etc.Att ta bort spelaren helt går tyvärr inte. Då kan du istället lyssna med våra dirtektlänkar till ljudet. Dessa hittar du här:
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?pro...

  • Spelaren finns inte där innan jag lyssnat på något inslag, så varför skulle det inte gå att göra en funktion att stänga ned den utan att behöva starta om webbläsaren efter att ha raderat all historik?
  • Hej!
    Det kan säkert gå att göra en sådan funktion. Men varför vill du inte ha spelaren där?
    Vill du lyssna utan att öppna spelaren?
  • Oftast vill jag inte lyssna alls (enda anledningen för mig att inte använda radion är enstala tillfällen när jag missat sändningen), utan enbart läsa artiklar. Att då hela tiden ha en spelare som hoppar jupp, och dessutom laddas sist av allt så sidan drar iväg till toppen är tämligen störande, särskilt på begränsad skärm-yta såsom mobiler och surfplattor.
  • BP:
    Om du inte spelar ett ljud just nu, försvinner väl spelaren ifall du skrollar nedåt på sidan (för att sedan snabbt dyka upp om du startar ett ljud)? Om inte, så berätta vad du har för dator, mobil eller surfplatta, så att vi kan kika närmare på hur det fungerar just där.

    Du blir också helt av med spelaren ifall du antingen raderar historik och cookies från sverigesradio.se eller öppnar ett "anonymt" fönster i webbläsaren. Funktionen tror jag finns i alla större webbläsare. I Chrome heter detta "inkognito-fönster", i Safari kallas det att surfa privat, i kallas det in private. Om du berättar vilken eller vilka webbläsare du brukar använda, så kan jag förklara hur du gör (det brukar vara enkelt!).
    Annika Webbmaster
  • M Snellmans inlägg har fått en egen tråd, här:
    Var hittar jag volymknappen? (Ipad-app)

    Det är ju ett lite annat ämne (om än lika viktigt)!
    Annika Webbmaster
  • Jag vet var volymknappen finns på min Apple-padda.
    Har fingerproblem, så det var mycket enklare förrut, då jag lyssnade på radio direkt. Då kunde man minska och öka volym enkelt, genom att dra på en skala, som var synlig i fönstret. Det är den som försvunnit.
  • Det finns fortfarande möjlighet att göra på det viset, men vi tar den frågan här:
    Var hittar jag volymknappen? (Ipad-app)
    Annika Webbmaster