Hur kan jag prenumerera på Soundtrack i P2 ?

Hej,
Jag har försökt att prenumerera på Soundtrack i P2, det går inte så bra.
RSS-länken på sidan gillar inte mitt podprogram www.pocketcasts.com
Jag har också försökt att prenna via Spotify, där är podden okänd.
Några tips?

//Bernt
P.S. Märkligt nog finns programmet i er egen app ;-)

Kommentarer

  • Hej Bernt!

    Soundtrack i P2 är ingen podd
    Det finns programserier på vår hemsida och i Play-appen som du inte hittar i Spotify, Pocketcast och andra externa plattformar. Dessa program är inte "vanliga poddar":
    Vi publicerar stora delar av vårt innehåll som poddradio, men inte allt. Om ett program saknas beror det ofta på att det till stor del bygger på musik.

    Av upphovsrättsliga skäl kan vi inte publicera våra program med all musik kvar. En del program, särskilt sådana som handlar specifikt om musik, blir det helt enkelt inte så mycket kvar av när all musik är borta. Eller så blir de mer eller mindre obegripliga.

    Varför finns inte mitt favoritprogram som podd?

    Finns att lyssna på hos oss i en månad
    Vi har däremot rätt att erbjuda programmen på våra egna plattformar under en begränsad tid, oftast under 30 dagar efter sändning. I Play-appen går det till och med att ladda hem programmet så att du kan lyssna utan uppkoppling - men programmet kommer att försvinna från appen samtidigt som det försvinner från hemsidan.

    Jag undersöker om Soundtrack i P2 är ett undantag
    Program med musik kan vi alltså inte lägga ut för nedladdning. Vi har dock ett undantag. Musikdokumentärer och program som handlar om musik får vi sedan en tid tillbaka erbjuda för nedladdning utan att klippa bort musiken.

    Frågan har skickats vidare till rätt kolleger, och jag hoppas att de bedömer att programserien är okej att podda. Dels för att den då blir åtkomlig på fler plattformar, men framförallt för att denna serie handlar om musik som påverkar oss starkt, ibland utan att vi tänker på det, och detta kan säkert intressera lyssnare även efter 30 dagar ...!

    I synnerhet spelmusik får sällan utrymme i våra musikprogram, däremot har vi sänt ett par avsnitt från P3 Spel om det, som här:
    Från blipblop till bleckblås - en spelmusikalisk resa i P3 Spel

    Tack för att du tog upp frågan! Nu håller jag tummarna för att de kolleger som ansvarar för vårt utbud gör samma bedömning som jag, så att vi kan hjälpa fler lyssnare att ta del av denna serie.
    Annika Webbmaster
  • Jag har nu fått besked om att programmet tyvärr inte kommer poddas och därmed inte når ut på externa plattformar, så jag hoppas att du har möjlighet att lyssna i Play-appen eller från vår hemsida under de 30 dagar varje avsnitt finns tillgängligt!
    Annika Webbmaster
  • Serien är nu uppe i över 40 avsnitt, alla mycket hörvärda, inte bara för själva musikens skull utan för Johanna Koljonens intressanta och tankeväckande kommentarer kring musiken. Vi får hoppas att SR så småningom repriserar hela serien!
  • Tack! Jag ska framföra det till redaktionen.

    mvh