Hur justerar jag diskant och bas i sr appen?

Hej, hur justerar jag diskant och bas i appen. Lyssnar jag på tal vill jag ha mer diskant ( klarare röst) lyssnar jag på musik vill jag ha lite mer tryck ( bas)
Tacksam för svar!

Kommentarer

  • Hej Stickan!
    Dessvärre har vi inte det inbyggt i appen och jag tror inte att det är något vi har tänkt på att utveckla för appen i den närmsta tiden iallafall.
    iOS har ju en inbyggd equalizer inbyggd för bas och diskant men jag misstänker att den endast slår i Apples egen app Musik.
    Det enda tips jag då har är hörlurar med en inbyggd sådan funktion, vilket lär finnas men jag vet inte exakt vilka. Jag kan ta reda på mer om du skulle vara intresserad!
  • Hej
    Då det inte finns möjligher att varier bas och diskan i många apparater så borde det vara av hösta prioritet att det finns i appen. Hoppas ni tänker om.
    Staffan Bergsmark
  • Hej Staffan!
    Jag tar självklart med detta som ett önskemål till de som utvecklar appen. Tack!
  • Hej
    Tack för att du för vidare frågan till de som utvecklar appen. Vore också intressant att även få synpunkter på mitt förslag från andra på SR..

    Hälsningar
    Staffan Bergsmark
  • Här kommer en annan på Sveriges Radio, men jag är nära kollega med Jesper, och om du vill ha synpunkter från andra än oss som arbetar med app-utveckling och teknisk support, är ju jag fel person att svara. Vem skulle du i så fall vilja få svar från?

    Bra funktion

    Jag tycker att det är en bra funktion, inte minst med tanke på att vi som är lite äldre och börjar få sämre hörsel blir allt fler, och att detta förslag är bra för hörbarheten. Jag har däremot inga direkta synpunkter på om detta är något vi ska lägga resurser på eller inte. Eftersom vi är finansierade med lyssnarnas pengar, är det viktigt att vi använder våra medel klokt. Det är vår kollega Daniel Boo som fattar den typen av beslut (i samråd med bland annat oss webbmastrar), eftersom han är produktägare.

    Hur bestämmer vi vad vi ska utveckla?
    Däremot kan jag förklara lite om hur Daniel och vi som försöker hjälpa honom att fatta väl underbyggda beslut prioriterar nya funktioner.

    Vad vi väljer att utveckla har att göra med flera saker: strategiska beslut, vilka tekniska plattformar våra lyssnare använder, vilka behov en viss förändring uppfyller, om förändringen är enkel (och därmed billig) eller komplicerad (och därmed dyr) och, inte minst, hur tydliga önskemål vi får från er lyssnare, för att nämna några avgörande punkter.

    Få har frågat efter detta
    Frågan om att kunna reglera ljuden i själva appen har kanske dykt upp en handfull gånger i detta forum, som vi startade våren 2013. Det är lite jämfört med en del andra önskemål (som spelkö, att höja bitraten för den högsta ljudkvaliteten, möjlighet att öka eller sänka lyssningshastigheten och en mer flexibel lagring av nedladdade avsnitt).

    Equalizer finns, men inte hos oss
    Behovet av att reglera bas och diskant går förhoppningsvis att lösa. Att min kollega Jesper hänvisade till hörlurar med equalizer, beror på att vi inte har behövt sätta oss in i detta ämne. Som jag skrev, är ni som efterfrågat detta väldigt få. Jag har dock stött på detta i andra sammanhang och tror att jag kan hjälpa er att uppnå bättre ljud, utan att investera i nya hörlurar eller liknande!

    En stor del av vårt innehåll går nämligen att spela upp via andra appar än Sveriges Radio Play. Appar som är utvecklade för att "hantrera ljud" (till skillnad från vår egen app, där vi snarare prioriterar att göra det lätt att lyssna på just Sveriges Radio), är i allmänhet bättre än vi själva på att ta fram den typen av fiffiga funktioner.

    Berätta vad ni behöver, så hjälper vi er att leta

    Hur lyssnar ni idag? Är det på Iphone eller Android? Är det mest direktlyssning på kanaler eller mest avsnitt i efterhand - eller varierar det? Många lyssnare är utpräglade "kanal-lyssnare" eller "on demand-lyssnare", och om jag letar upp en poddcast-app med fina inställningsmöjligheter, så är det ju inte relevant ifall du främst lyssnar direkt - och vice versa...

    Vi kan säkert hitta en enkel lösning och billig lösning, så att ni kan få del av vårt innehåll med de ljudinställningar ni önskar på rätt telefon eller surfplatta - och utan att det kostar vare sig er eller oss speciellt mycket!

    Vi kommer alltså att diskutera ert önskemål, så att Daniel Boo har med det när han prioriterar app-utveckling. Men en snabbare lösning än att vänta på en funktion som vi kanske aldrig lägger resurser på finns. Det är jag övertygad om!

    Gott nytt år, med bra radio (och inställningar som passar er)!
    Annika Webbmaster
  • Jag vill instämma i önskemålet om att kunna reglera åtminstone bas och diskant.
    Per Blomkvist  trogen radiolyssnare via SRplay-appen
  • Hej Per!

    Önskemålet framförs självfallet på nytt till produktägare Daniel Boo och övriga i app-teamet, men av samma skäl som jag skrev ovan, tror jag inte att vi kommer att lägga resurser på att utveckla detta.

    Däremot hjälper jag dig gärna att hitta en bra och enkel lösning - men utanför Play-appen! Är detta på Ios eller Android? Är det främst direktlyssning på kanaler eller lyssnar du oftast på avsnitt i efterhand - eller varierar det?

    Återkom, så försöker jag ge tips på hur du enkelt kan ta del av vårt innehåll och samtidigt kunna reglera bas och diskant efter dina behov och preferenser!
    Annika Webbmaster